Mitkä on köyhän perheen teinille sopivia joululahjoja?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos halukkailta sukulaisilta tulisi kaikilta lahjaksi vaikka 20 euroa (välttyvät pohdiskelulta), niin siitä tulee kiva lahjakorttiraha.
Ei ole sukulaisia. Vain minä ja lapsen isä, muut ovat kuolleet.[/quote
Tää on kurja tilanne kun ei tule ainuttakaan lahjaa muualta. Mun ystävä ei osta lapsilleen mitään kun saavat niin paljon lahjoja sukulaisilta. Samoin läppärit, polkupyörät ja ajokortit ym. kalliit jutut on kerätty niin et sukulaiset antaa rahaa.
200€ budjetti ja muualta ei tule yhtään lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos halukkailta sukulaisilta tulisi kaikilta lahjaksi vaikka 20 euroa (välttyvät pohdiskelulta), niin siitä tulee kiva lahjakorttiraha.
Paitsi että älkää nyt ostako rahoillanne mitään lahjakortteja, vaan tallentakaa raha nuoren tilille tai sitten pistätte ihan seteliä pöytää. Nuoreni ovat saaneet lahjakortteja esimerkiksi kummeiltaan joihinkin vaateliikkeisiin, mutta koska he eivät löydä näistä kummien suosimista liikkeistä mitään, niin lahjakortit ovat olleet lähinnä riesa. Raha rahana on paras ja teini voi säästää sen tai ostaa itselleen mitä haluaa.
Tämä! Samoin lahjaksi elokuvaliput ja lähin leffateatteri on kymmenien kilometrien päässä. Tulee hintaa sille että pystyy lahjan käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitäisi lahjoa jotakin teinejä? Keksi teinille mielummin jotakin fiksua työtä ja maksa palkkaa siitä, niin teini oppii ettei raha ja tavara kasva puissa.
Oletpas ankea ihminen. Et ei edes jouluna sais lahjaa vaan sekin pitäisi jotenkin tienata?
Toivottavasti sulla ei ole lapsia.
Ehkä olen ankea, mutta järkevä. Tottakai sitä voi työntää rahojaan vaikka tonnikaupalla jollekin teineille ja leikkiä armeliasta rahaenkeliä, mutta ei se teini niitä rahoja ja lahjoittajaa mieti minuuttia kauempaa. Tehty työ ja palkka painaa taas aina enemmän ja sitä rahaa ei viitsi haaskata turhuuksiin heti.
Ja kyllä, olen kolmen lapsen äiti, kaksi vanhinta on kyllä jo aikuisia. Me emme ole köyhiä, mutta silti rahaa tulee työn tekemisestä ja vaatetta ostetaan vain tarpeeseen. Joululahjoja emme enää oikeastaan harrasta, sillä kaikilla on perusjutut ja roinaa ei tarvitse. Kaikilla on myös tileillään kohtuulliset summat rahaa ja turhuuksista nuoret eivät välitä. Tämä periaate on käytössä koko suvulla nykyään ja kukaan ei ole natissut asiasta ikinä.
Lapsistani kaikki käyvät siis satunnaisesti myös ilta- ja viikonlopputöissä ja he eivät ole ahneita, vaan erittäin järkeviä nuoria. Kesätöistäkin saadut rahat ovat säästössä.
Vierailija kirjoitti:
200€ budjetti ja muualta ei tule yhtään lahjaa.
Sori mutta ette kovin köyhiä ole jos on laittaa 200 e teinin lahjoihin.
Kannattaa kysyä mitä teini haluaa ettei mene pieleen. Esim Telia, DNA ym. antaa korotonta maksuaikaa jos vaikka sitä läppäriä tekee mieli. Maksat 200 heti ja loput kk-maksulla pienellä erällä.
Fb Jouluavun karta ei toimi, irvailu jää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitäisi lahjoa jotakin teinejä? Keksi teinille mielummin jotakin fiksua työtä ja maksa palkkaa siitä, niin teini oppii ettei raha ja tavara kasva puissa.
Oletpas ankea ihminen. Et ei edes jouluna sais lahjaa vaan sekin pitäisi jotenkin tienata?
Toivottavasti sulla ei ole lapsia.Ehkä olen ankea, mutta järkevä. Tottakai sitä voi työntää rahojaan vaikka tonnikaupalla jollekin teineille ja leikkiä armeliasta rahaenkeliä, mutta ei se teini niitä rahoja ja lahjoittajaa mieti minuuttia kauempaa. Tehty työ ja palkka painaa taas aina enemmän ja sitä rahaa ei viitsi haaskata turhuuksiin heti.
Ja kyllä, olen kolmen lapsen äiti, kaksi vanhinta on kyllä jo aikuisia. Me emme ole köyhiä, mutta silti rahaa tulee työn tekemisestä ja vaatetta ostetaan vain tarpeeseen. Joululahjoja emme enää oikeastaan harrasta, sillä kaikilla on perusjutut ja roinaa ei tarvitse. Kaikilla on myös tileillään kohtuulliset summat rahaa ja turhuuksista nuoret eivät välitä. Tämä periaate on käytössä koko suvulla nykyään ja kukaan ei ole natissut asiasta ikinä.
Lapsistani kaikki käyvät siis satunnaisesti myös ilta- ja viikonlopputöissä ja he eivät ole ahneita, vaan erittäin järkeviä nuoria. Kesätöistäkin saadut rahat ovat säästössä.
Kyllä meilläkin nuoret on töissä käyneet heti kun ovat päässet töihin mutta silti meillä annetaan lahjat jouluna ja syntymäpäivänä. Lahjan on tarkoitus ilahduttaa ja antaa ehkä jotain pientä luksusta, tarpeellista toki eikä mitään roinaa (?).
Vierailija kirjoitti:
Leffaliput, lahjakortti johonkin vaateliikkeeseen josta teini voi itse valita jotain itselleen mieluisaa, ylipäänsä mikä tahansa sellainen lahja jonka avulla nuori kokee että voi tehdä samoja asioita tai ostaa jotain samanlaista kuin muillakin teineillä eikä aina tarvi tuntea oloaan ulkopuoliseksi/huonommaksi. Teinit ei osaa vielä arvostaa persoonallisuutta ja erilaisuutta, heille on tärkeää tuntea kuuluvansa joukkoon ja köyhien perheiden lapsille tämä on erityisen vaikeaa kun ei ole varaa tehdä samoja asioita kuin muilla.
Arvostan kommenttiasi - osoittaa hienotunteista ajattelua. Täällä on niin paljon asiatonta ja ilkeää kommentointia, että tulee hyvälle mielelle, kun huomaa, ettei kaikki inhimillisyys ole kadonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sulla ei ole lapsia.Ehkä olen ankea, mutta järkevä. Tottakai sitä voi työntää rahojaan vaikka tonnikaupalla jollekin teineille ja leikkiä armeliasta rahaenkeliä, mutta ei se teini niitä rahoja ja lahjoittajaa mieti minuuttia kauempaa. Tehty työ ja palkka painaa taas aina enemmän ja sitä rahaa ei viitsi haaskata turhuuksiin heti.
Sun lapset ei ole ahneita? Tarkoitatko et on ahnetta toivoa joululahjaa?
Kalsareita, sukkia, dödöä. Nää on sellaisia, joista köyhät luopuu ekana.
Vierailija kirjoitti:
Köyhille lapsille ei kannata antaa suoraan rahaa, menee vanhempien ostoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kalsareita, sukkia, dödöä. Nää on sellaisia, joista köyhät luopuu ekana.
Onko kaikki köyhät ilman kalsareita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että älkää nyt ostako rahoillanne mitään lahjakortteja, vaan tallentakaa raha nuoren tilille tai sitten pistätte ihan seteliä pöytää. Nuoreni ovat saaneet lahjakortteja esimerkiksi kummeiltaan joihinkin vaateliikkeisiin, mutta koska he eivät löydä näistä kummien suosimista liikkeistä mitään, niin lahjakortit ovat olleet lähinnä riesa. Raha rahana on paras ja teini voi säästää sen tai ostaa itselleen mitä haluaa.
Tämä! Samoin lahjaksi elokuvaliput ja lähin leffateatteri on kymmenien kilometrien päässä. Tulee hintaa sille että pystyy lahjan käyttämään.
Meilläkin on mennyt varmaan 4-6 elokuvalippua paperinkeräykseen. Lahjakortit ovat taas aina unohtuneet kotiin ja pelkästään sen lahjakortin takia emme ole viitsineet lähteä ajelemaan toisen kaupungin liikkeeseen ja nettikaupasta en halua ostaa mitään, vaan haluan sovittaa vaatetta.
Missään tapauksessa ei kannata ostaa mitään hygieniatarvikkeita kenellekään, jos ei oikeasti tiedä, että ne ovat mieleen! Ne ovat niin turhakkeita, että niistä tulee vain ja ainoastaan paha mieli. Kaunis pakkaus ei tarkoita sitä, että joku shampoo tai suihkusaippua sopii teinille tai kenellekään muullekaan. Ja kukaan ei tarvitse lemukynttilöitä, halvinta hajuvettä, ihorasvaa, saunatuoksuja, kummin valitsemaa deodoranttia, kylpyvaahtoa, päivä- tai yövoidetta, matkapakkauskäsirasvoja, kynsilakkoja tai vaikka jalkavoiteita. Yksikään ei todellakaan halua niitä Tokmannin lahjapakkauksia, joten jättäkää ne suosiolla kauppaan tai käyttäkää itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläkin nuoret on töissä käyneet heti kun ovat päässet töihin mutta silti meillä annetaan lahjat jouluna ja syntymäpäivänä. Lahjan on tarkoitus ilahduttaa ja antaa ehkä jotain pientä luksusta, tarpeellista toki eikä mitään roinaa (?).
Jep, mutta määränsä silläkin. Tavaraa vain tarpeeseen, ei tavan takia. Lahja on hyvä olla vaikka syötävää tai juotavaa, niin sitä ei tarvitse kauan katsoa.
Kannattaa kysyä teiniltä itseltään, mitä haluaa kuin että lähtee summamutikassa mutu-tuntumalla toteuttamaan. Jos lahjatoive ylittää selkeästi käytössä olevan budjetin, niin sitten kannattaa kysellä lahjahankintaan mukaan esim. teinin kummit, jolloin lahjan saaminen maksimoituu.
Itse teen omien teinien kanssa niin, kuten monena jouluna, että kirjoittavat toiveensa (max. viisi), joista itse yritän parhaan taloudellisen kykyni mukaan toteuttaa varmasti yhden ja, kun tiedän, että kumminsa kyselevät toiveita, ripottelen loput ehdotukset heille. Tämä toimii meillä.