Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskauden eka neuvolalääkäri

Vierailija
08.01.2015 |

Millä viikoilla se on teillä ollut? Odotan toista ja asun Helsingissä. Neuvolan sivuilla sanotaan, että lääkärin pitäisi olla viikolla 16-18. Mulle annettiin aika viikolle 18+6. Kyselin, että eikös se ole jo viikolla 19., mutta kuulemma viikot lasketaankin neuvolassa niin, että 18+6 on vielä viikko 18.
Ei muuta, mutta olen huolissani, koska eka lapsi syntyi etuaikaisena, eikä koskaan oikein selvinnyt miksi.  Siksi en ollenkaan osaa arvioida, mikä on normaalia kohdun kasvukipua tai supistelua ja mikä voi vaikuttaa kohdunsuun tilanteeseen. Ekassa raskaudessa minulla vielä oli oireeton virtsatietulehdus, joka meni hetkessä pahaksi munuaistulehdukseksi. Lapsi syntyi vesien mentyä 5 viikkoa etuajassa, ja toki sitäkin pelkään, että vedet tihkuvat jo nyt.

Äitipolille en oikein voi mennä, kun tuntuu, että näitä epämääräisiä huolenaiheita vaan on, eikä mitään varsinaista. Muutenkin uudelleensynnyttäjästä eivät juuri ole pätkän vertaa kiinnostuneita. Kertaakaan en ole ollut omalla terkalla, vaan kahteen kertaan sijaisella. Ja viime kerralla eivät edes antaneet seuraavaa aikaa valmiiksi.

Jos menen yksityiselle gynelle, niin voiko se käynti korvata ekan neuvolalääkärin? Vai onko neuvolalääkärissä pakko käydä, jos haluaa Kelalta päätöksen äitiyspäivärahasta? Lääkärinä sama lääkäri kuin esikoista odottaessa. Hän oli kovakourainen ja jotenkin ei osannut suhtautua odottavaan äitiin kovin luontevasti.

Ekan kohdalla mietin, että miksi kukaan menee raskauden seurantaan yksityiselle. Nyt tuntuu, että olen julkisella puolella täysin yksin terveyspulmieni kanssa. Osa voi olla ihan henkistäkin, mutta kyllähän näitä kremppoja 38-vuotiaalla odottajalla jo kuitenkin on. Ja kun edellinen oli vielä ennen aikainen ja keskonen. Silloin valittelin liikkeiden vähyyttä neuvolassa, ja minulle kohautettiin vain olkia. Lopulta synnytys käynnistettiin juurikin vesienmenon ja vähäisten liikkeiden vuoksi kiireellisenä.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:29"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:15"]

Mulla on aika identtinen tilanne kuin sulla, eli odotan nyt toista Helsingissä, esikoinen syntyi 6 vk etuajassa.

Mulla oli eka neuvolalääkäri ennen joulua. Hän ei katsonut kohdunsuulle tms, koska nykyään ei kuulemma haluta turhaan provosoida paikkoja ettei lähde avautumaan (kun ei ollut syytä epäillä, että mikään olisi vialla). En tiedä johtuiko se siitä, että mulla oli ollut jo kivuttomia harjoitussupistuksia siihen mennessä.

Sen sijaan kirjoitti lähetteen äitiyspolille riskianalyysiin (tms) koska esikoinen syntyi ennen rv 35. Minullakaan syytä ei silloin löytynyt/tutkittu. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että rakenneultran tekee kätilön sijaan lääkäri. Mulla se on ensi viikolla.

[/quote]

No hei, sitten mullakin ehkä on toivoa. Tosin välissä on tuo kriittinen yksi raskausviikko. Mun esikoinen syntyi virallisesti 35+0. Eli ehkä en sitten ole riskisynnyttäjä. Miten teillä muuten synnytys käynnistyi? Spontaanistiko? Jouduitteko olemaan keskolassa? Meillä oli onnea, sillä vaikka vauva oli ennenaikainen ja painoakin 2020, niin mitään kummempaa erityishoitoa ei tarvittu.

[/quote]

Minulla esikoinen syntyi 34+0! Eli tasan viikko eroa. :)

Synnytys alkoi vesien menolla muistaakseni rv 33+3. Muutaman päivän olin prenalla, antoivat suppareita estävää lääkettä, kortisonit vauvan keuhkoille ja antibioottia estämään infektiota. Seuraavana päivänä olisi käynnistetty jos ei olisi käynnistynyt itsekseen sen jälkeen kun annettiin siihen "lupa".

Ensimmäisen yön vauva oli vastasyntyneiden osastolla tarkkailussa, mutta sitten oltiin normaalisti perhehuoneessa. Viikko oltiin sairaalassa koska pienen painon vuoksi oli keltaisuutta. Hengitti siis heti syntymän jälkeen itse jne, ei tarvinnut lisähappea missään vaiheessa.

Vierailija
2/17 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pikkukylässä ja täällä eka neuvolalääkäri rv 31!! Tietysti normaalit neuvolakäynnit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskirjastosta kopioitua:

Raskaana olevilla oireeton bakteerivirtsaisuus lisää munuaistason virtsatietulehduksen ja myös ennenaikaisen synnytyksen vaaraa. Siksi kaikilta raskaana olevilta tutkitaan virtsa alkuraskauden aikana. Jos bakteeri ei häviä lyhyellä hoidolla, voidaan antaa ehkäisevää antibioottia (amoksisilliiniä) synnytykseen asti.

Eikö tuossa ole jo yksi suuri mahdollisuus ennenaikaiselle vauvallesi? Jos syy ei ole kuitenkaan tulehduksessa, ja haluat että kohdunsuu tarkastetaan, niin voit mennä yksityiselle tai yrittää saada neuvolan kautta lähetteen. Neuvola ja neuvolalääkäri itsessään eivät ole pakollisia.

Vierailija
4/17 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:46"]

VTI nostaa riskiä ennenaikaiselle syntymälle, on voinut vaikuttaa sinunkin kohdallasi.

[/quote]

Onko näin, silloinkin kun infektio oli jo viikolla 20-21 ja hoidettiin heti pois? Olen itsekin sitä miettinyt ja kovasti kyttäilen merkkejä siitä jälleen. Se vaan on kavala, koska oli minulla ihan oireettomana.

Vierailija
5/17 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 23:07"]

VTI nostaa riskiä ennenaikaiselle syntymälle, on voinut vaikuttaa sinunkin kohdallasi.

[/quote]

Onko näin, silloinkin kun infektio oli jo viikolla 20-21 ja hoidettiin heti pois? Olen itsekin sitä miettinyt ja kovasti kyttäilen merkkejä siitä jälleen. Se vaan on kavala, koska oli minulla ihan oireettomana.

[/quote]

Ja myöhemmissä kohdunsuun tutkimuksissa ei löydetty mitään hälyyttävää. Synnytyksessä sain antibiootit heti päälle vesien menon vuoksi, mutta sitten selvisi, ettei minulla ollut ainakaan synnytyksen aikaan tulehdusta.

Vierailija
6/17 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

En ole lääkäri, mutta hiukan aiheesta lukenut. Luotettavasta lähteestä, eli TherapiaFennnicasta löytyi tällainen kappale, mutta varmaan itse tiedät paremmin, sopiiko se tilanteeseesi (ja seurattiinko sinua riittävästi tulehduksen jälkeenkin):

Virtsatieinfektio raskauden aikana

Oireetonta bakteriuriaa todetaan 5-10 %:lla ja oireista kystiittiä 1-2 %:lla raskaana olevista naisista. Hoitamattomana tulehdus voi nousta munuaistasolle 20-30 %:ssa. Hoitamaton tulehdus lisää ennenaikaisuuden, vastasyntyneen pienipainoisuuden ja pre-eklampsian vaaraa.

Tavallisimmat patogeenit ovat Escherichia coli (yli 80 %), klebsiella ja enterokokki. Antibiootti valitaan herkkyysmäärityksen mukaan ja hoito kestää yleensä viiden vuorokauden ajan. Hoitona käytetään nitrofurantoiinia, penisilliinijohdoksia tai kefalosporiineja. Hoidon jälkeen virtsanäyte tulee kontrolloida esimerkiksi kahden viikon välein. Noin joka kolmannessa tapauksessa infektio uusiutuu raskauden aikana. Toistuvat infektiot vaativat estohoidon loppuraskauden ajaksi.

Kuumeinen akuutti pyelonefriitti hoidetaan aina sairaalassa parenteraalisesti laajakirjoisilla antibiooteilla, esimerkiksi kefalosporiineilla tai ampisilliinilla. Hoidon tulee kestää mielellään ainakin 10 vuorokautta; uusimisriski on suuri. Pyelonefriittiin liittyy jopa 10 %:n ennenaikaisen synnytyksen riski. Oireina ovat kuumeen, pahoinvoinnin ja vilunväristysten lisäksi virtsapakko, kirvely virtsatessa sekä selkä- ja alavatsakivut. Alavatsakivut voivat myös olla ainoa oire, joten niitä valittavan potilaan puhtaasti laskettu virtsa on aina tutkittava. Hoitamaton pyelonefriitti saattaa pahimmillaan johtaa sepsikseen ja munuaisten akuuttiin vajaatoimintaan.

Vierailija
7/17 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkissä vielä hyvä artikkeli riskeistä, tosin täyttä varmuuttahan et todennäköisesti tule ikinä ennenaikaisuudelle saamaan.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=hoi50089

10/16

Vierailija
8/17 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 23:12"]

[/quote]

[/quote]

En ole lääkäri, mutta hiukan aiheesta lukenut. Luotettavasta lähteestä, eli TherapiaFennnicasta löytyi tällainen kappale, mutta varmaan itse tiedät paremmin, sopiiko se tilanteeseesi (ja seurattiinko sinua riittävästi tulehduksen jälkeenkin):

Virtsatieinfektio raskauden aikana

Oireetonta bakteriuriaa todetaan 5-10 %:lla ja oireista kystiittiä 1-2 %:lla raskaana olevista naisista. Hoitamattomana tulehdus voi nousta munuaistasolle 20-30 %:ssa. Hoitamaton tulehdus lisää ennenaikaisuuden, vastasyntyneen pienipainoisuuden ja pre-eklampsian vaaraa.

Tavallisimmat patogeenit ovat Escherichia coli (yli 80 %), klebsiella ja enterokokki. Antibiootti valitaan herkkyysmäärityksen mukaan ja hoito kestää yleensä viiden vuorokauden ajan. Hoitona käytetään nitrofurantoiinia, penisilliinijohdoksia tai kefalosporiineja. Hoidon jälkeen virtsanäyte tulee kontrolloida esimerkiksi kahden viikon välein. Noin joka kolmannessa tapauksessa infektio uusiutuu raskauden aikana. Toistuvat infektiot vaativat estohoidon loppuraskauden ajaksi.

Kuumeinen akuutti pyelonefriitti hoidetaan aina sairaalassa parenteraalisesti laajakirjoisilla antibiooteilla, esimerkiksi kefalosporiineilla tai ampisilliinilla. Hoidon tulee kestää mielellään ainakin 10 vuorokautta; uusimisriski on suuri. Pyelonefriittiin liittyy jopa 10 %:n ennenaikaisen synnytyksen riski. Oireina ovat kuumeen, pahoinvoinnin ja vilunväristysten lisäksi virtsapakko, kirvely virtsatessa sekä selkä- ja alavatsakivut. Alavatsakivut voivat myös olla ainoa oire, joten niitä valittavan potilaan puhtaasti laskettu virtsa on aina tutkittava. Hoitamaton pyelonefriitti saattaa pahimmillaan johtaa sepsikseen ja munuaisten akuuttiin vajaatoimintaan.

[/quote]

Kontrolloitiin kyllä säännöllisesti loppuraskauden ajan. En muista tarkkaan, mutta kyselin synnäriltä syytä ennenaikaisuuteen ja tuon VTI:n roolia siinä. Jäi mielikuva, ettei mitään vahvasti selitävää tekijää löytynyt. Äitini synnytti minut samalla viikolla, ja lääkäri sanoi, että minun hennolla ruumiinrakenteellani en ehkä olisi sitä nelikiloista yliajalle mennyttä vauvaa saanut joka tapauksessa.

Vierailija
9/17 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yksityinenkin voi sen todistuksen kirjottaa. Ja nykyään sen voi kirjottaa terveydenhoitajakin. Mutta hyvin voit käydä yksityisellä. Suosittelisin kuitenkin valitsemaan sellasen gynen, joka hieman perehtyny raskausjuttuihin, jos mahdollista. Vaikka eihän sillä lääkärikäynnillä mitään ihmeellistä tehdä. Koska sulla on kakkosultra? 

Vierailija
10/17 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosultra on pikaisen laskuni mukaan 20+6. Eli välissä on vain pari viikkoa. Mistähän sen raskausgynen löytäisi? Kun esim. Femedassa löysin ajan naislääkärille ja googlailin, niin toisen aseman tiedoissa luki, ettei hän esim. ultraa viikon 12 jälkeen. Mistäs tällaisia voisi tietää. Ja jos yksityiselle menen, niin toki toivon, että ultrataankin juuri kohdunsuun tilanteen vuoksi. Vaikka varinainen rakenneultra minusta synnärillä kannattaakin tehdä. Synnäri kun on se paikka, johon kuitenkin luotan, vaikka neuvola oli turha jo viime raskaudessa (oma terkka paikalla ehkä 30 % käynneistä, sijaisina nuoria, epävarmoja tyttöjä) ja varsinkin se on sitä nyt.

Vierailija
11/17 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta tuossa raskauden vaihessa ei ole väliä, onko lääkäri viikolla 18 vai 19. Jos vain oma pääsi siis kestää odotusta. Tee lista paperille mieltä painavista asioista, niin muistat kysyä kaikki huolettavat jutut.

Vierailija
12/17 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pirkanmaalla eka neuvolalääkäri  ja ultra jo viikolla 9......taitaa olla aika harvinaista.

Vierailija
13/17 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:01"]

Toisaalta tuossa raskauden vaihessa ei ole väliä, onko lääkäri viikolla 18 vai 19. Jos vain oma pääsi siis kestää odotusta. Tee lista paperille mieltä painavista asioista, niin muistat kysyä kaikki huolettavat jutut.

[/quote]

Joo, samaa olen ajatellut. Jos jotain tapahtuisi nyt, niin juuri mitäänhän sille ei voisi tehdä. Lääkäri 2 viikon päästä. Ei kai tässä vaiheessa edes supparit ehdi tuossa ajassa tekemään peruuttamatonta tuhoa? Ja hoitonahan olisi vuodelepo. Ei onnistu tällä hetkellä kyllä ollenkaan.

Vierailija
14/17 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:04"]

Täällä pirkanmaalla eka neuvolalääkäri  ja ultra jo viikolla 9......taitaa olla aika harvinaista.

[/quote]

Ohoh, no teidän kelpaa. Helsingissä noilla viikoilla eka neuvolaterkka, joka on käytännössä vain rupattelua. Ainakin tokassa raskaudessa näin oli. Esitietokaavake piti täyttää etukäteen sähköisesti, eikä siitä keskusteltu. Pissanäytteen otin itse ja verenpaineenkin passitti mittaamaan yksin käytävään. No, enhän mä sitä oikein mitannut, joten terkka sen sitten tuli mittaamaan.

Vierailija
15/17 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aika identtinen tilanne kuin sulla, eli odotan nyt toista Helsingissä, esikoinen syntyi 6 vk etuajassa.

Mulla oli eka neuvolalääkäri ennen joulua. Hän ei katsonut kohdunsuulle tms, koska nykyään ei kuulemma haluta turhaan provosoida paikkoja ettei lähde avautumaan (kun ei ollut syytä epäillä, että mikään olisi vialla). En tiedä johtuiko se siitä, että mulla oli ollut jo kivuttomia harjoitussupistuksia siihen mennessä.

Sen sijaan kirjoitti lähetteen äitiyspolille riskianalyysiin (tms) koska esikoinen syntyi ennen rv 35. Minullakaan syytä ei silloin löytynyt/tutkittu. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että rakenneultran tekee kätilön sijaan lääkäri. Mulla se on ensi viikolla.

Vierailija
16/17 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:15"]

[/quote]

No hei, sitten mullakin ehkä on toivoa. Tosin välissä on tuo kriittinen yksi raskausviikko. Mun esikoinen syntyi virallisesti 35+0. Eli ehkä en sitten ole riskisynnyttäjä. Miten teillä muuten synnytys käynnistyi? Spontaanistiko? Jouduitteko olemaan keskolassa? Meillä oli onnea, sillä vaikka vauva oli ennenaikainen ja painoakin 2020, niin mitään kummempaa erityishoitoa ei tarvittu.

Vierailija
17/17 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset