Omilta päiväkotiajoiltasi: millainen oli suosikkisi tuokioilla?
Aamupiirissä tai muussa ohjatussa toiminnassa. Onko jokin tietty leikki jäänyt erityisen positiivisena mieleen?
Antakaa hyviä vinkkejä! :)
tarhan täti
Kommentit (16)
Mä muistan tykänneeni kun leikittiin kissan polkkaa, tarhantäti soitti pianolla ja me lapset siirsimme piirissä toisillemme pehmokissaa.
Tuolipiiri ja Hedelmäsalaatti. Ja Kilikilipukki, vanha vuohiukki... toimii kaikki todistetusti edelleen
Leijonaa mä metsästän (eleet mukana) oli aina mun suosikki. Helppo tehdä mukana ja lopussa jännitystä :)
Sellainen, jossa kaikki lapset olivat peittäneet silmänsä ja yhden päälle laitettiin iso pahvilaatikko ja muut arvailivat, kuka laatikon alla oli. Ns. muistipeli, jossa mietittiin, kuka siinä paikalla oli. Kuulostaa hölmältä, mutta oli lapsena hauskaa.
Mä muista myrkkysienileikn :D eli oli pahvista askarreltuja erivärisiä sieniä lattialla. Yksi ryhmästä poistui huoneesta ja muut sillä aikaa valitsi, mikä sienistä on myrkkysieni. Se "eristetty" lapsi tuli takaisin ja alkoi kerätä sieniä koriin. Muut laski samalla, kuinka monta sientä koriin päätyy. Kun lapsi otti käteen sen myrkyllisen, muut huusi kovaan ääneen MYRKKYSIENI! ja kerääminen päättyi. Ei tuossa mitään kummoista päämäärää tai järkeä ollut, se ei ollut mikään kilpailu, mutta siitä silti tykkäsin :)
Mikä päiväkoti. Ei sellaisia ollut.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:34"]Mä muista myrkkysienileikn :D eli oli pahvista askarreltuja erivärisiä sieniä lattialla. Yksi ryhmästä poistui huoneesta ja muut sillä aikaa valitsi, mikä sienistä on myrkkysieni. Se "eristetty" lapsi tuli takaisin ja alkoi kerätä sieniä koriin. Muut laski samalla, kuinka monta sientä koriin päätyy. Kun lapsi otti käteen sen myrkyllisen, muut huusi kovaan ääneen MYRKKYSIENI! ja kerääminen päättyi. Ei tuossa mitään kummoista päämäärää tai järkeä ollut, se ei ollut mikään kilpailu, mutta siitä silti tykkäsin :)
[/quote] tämäkin on yksi lasten suosikkeja edelleen
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:34"]Mä muista myrkkysienileikn :D eli oli pahvista askarreltuja erivärisiä sieniä lattialla. Yksi ryhmästä poistui huoneesta ja muut sillä aikaa valitsi, mikä sienistä on myrkkysieni. Se "eristetty" lapsi tuli takaisin ja alkoi kerätä sieniä koriin. Muut laski samalla, kuinka monta sientä koriin päätyy. Kun lapsi otti käteen sen myrkyllisen, muut huusi kovaan ääneen MYRKKYSIENI! ja kerääminen päättyi. Ei tuossa mitään kummoista päämäärää tai järkeä ollut, se ei ollut mikään kilpailu, mutta siitä silti tykkäsin :)
[/quote]
Mä tykkäsin kans tästä!
Ei ole leikki mutta mun lemppari tarhassa oli sisällä hiekkalaatikko. Muistan semmosen kylppärin jossa oli oranssi hiekkalaatikko.
Meillä oli päiväkodissa vesileikkihuone - siis jonkinlainen "iso" allas jonka reunoilla seistiin ja sai leikkiä vesileluilla. Sinne pääsyä odotti kaikki!
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:34"]
Sellainen, jossa kaikki lapset olivat peittäneet silmänsä ja yhden päälle laitettiin iso pahvilaatikko ja muut arvailivat, kuka laatikon alla oli. Ns. muistipeli, jossa mietittiin, kuka siinä paikalla oli. Kuulostaa hölmältä, mutta oli lapsena hauskaa.
[/quote]
Mä muistan vähän samantyylisen missä oli erilaisia pieniä esineitä (pieniä leluja, leikkiautoja, aterimia...) lattialla ja ne peitettiin liinalla. Yksi lapsi poistuu huoneesta ja muut ottavat yhden esineen pois. Takaisin tullessaan, poissa olleen täytyy muistaa mikä esine puuttuu. Se oli kans kiva leikki :)
Tykkäsin vettä kengässä-leikistä. Ja sitten meillä oli joku sellainen kielijumppa tai leikki, että kieltä liikuteltiin eestaas tarinan mukaan. En enää muista miten se leikki meni, mutta lopussa hiiri näki kissan ja kieli piti nopeasti vetäistä takaisin suuhun eli kotikoloon :D
En tiedä milloim olette päiväkodissa olleet, mutta hauska nähdä, että leikkisuosikit eivät ole muuttuneet miksikään.
t.lto
Mikä oli hedelmäsalaatti ja vettä kengässä? Kuulostaa niin tutulta :)
Kuningasjumppa, ponileikki ja teatterilava jossa pidettiin käsinukke näytöksiä :D
Vettä kengässä
Leikkijät jaetaan kahteen yhtä suureen joukkoon, joista toinen menee ulos. Sisällä olijat valitsevat kukin itselleen parin ulkona olevista. Ulkona olevat tulevat yksi kerrallaan sisälle kumartamaan kenelle haluaa. Jos hän kumartaa sellaiselle, joka ei ole valinnut häntä, sanotaan ”Vettä kengässä” ja hänen on hypittävä yhdellä jalalla ulos. Jos hän kumartaa oikealle ihmiselle sanotaan ”Taivaaseen” ja hän saa jäädä sisälle. Jokaisen on käytävä kumartamassa kunnes osuu oikeaan. Kun kaikki ovat löytäneet parinsa, joukkueet vaihtavat osia.
Höh, silloin pienenä se tuntui jännemmältä :D