Kannattaako erota, jos haluaa mennä naimisiin?
Olen seurustellut miesystäväni kanssa n. kolme vuotta. Olen tässä vuoden sisällä tajunnut haluavani naimisiin ja perustaa perheen. Jonkun aikaa ajattelin, että se tapahtuisi tämän miehen kanssa. Mutta nyt olen alkanut epäröidä meitä, sillä mies on ollut jo aikaisemmin naimisissa ja hänen kanssa naimisiin meno sotii moraaliani vastaan. Seurustelun alkaessa moraaliongelmaa ei ollut, se on kehkeytynyt hiljattain.
En näe meitä menemässä naimisiin edellämainitun asian vuoksi. En tiedä oikein näenkö itseäni menemässä kenenkään kanssa, mutta ehkä se voisi vielä muuttua.
Olen jo pitkään pähkäillyt, että kannattaako työstää ajattelutapaani miehen entistä avioliittoa kohtaan vai jättää hänet ja etsiä joku samanhenkisempi kumppani. Olen vielä nuori, joten avioliitto ei ole vielä vuosiin ajankohtainen. Mitä itse tekisitte?
Kommentit (7)
Huh, kylmää kyytiä, niinkuin ounastelinkin.
Yritän kyllä kovasti diilata asian kanssa, ehkä aika auttaa?
Ap
Jos haluat oikeasti olla hänen kanssaa, sinulle ei pitäisi olla mitään väliä, onko hän ollut aiemmin naimisissa vai ei. Mielestäni käytät hänen menneisyyttään tekosyynä, koska et halua myöntää, että suhteessanne on muutakin vikaa. Kaikki viat ovat kuitenkin korjattavissa tai ainakin hyväksyttävissä, joten on vain omasta (ja miehesi) tahdosta kiinni, jatkuuko suhteenne vai ei. Kannattaa puhua miehen.kanssa perusteellisesti, ennen kuin teet päätöstä.suuntaan tai toiseen,
Uskotko siis, että ihmisen pitäisi mennä naimisiin vain kerran?
Minä painin tuon saman dilemman kanssa aikaisemmin, koska olen itse eronnut. Olin kihloissa ja kun kävimme juttelemassa papin kanssa, pappi sanoi ettei voi vihkiä meitä koska olen eronnut. Tuo sai minutkin tutkailemaan asiaa tarkemmin ja pitkään olin siinä uskossa, että minun on tarkoitus jäädä yksin tai palata entisen mieheni luokse.
Eräänä yönä näin unta, että palasin entisen mieheni luokse. Aamulla soitin hänelle, koska ajattelin, että Jumala haluaa meidän palaavan yhteen. Ja kerroin tästä miehelle. Mies luuli, että soitan, koska olen lukenut päivän lehden. Saman päivän lehdessä oli hänen kihlausilmoituksensa. Tuon jälkeen sain rauhan asiassa, että ainakaan minun ei ole tarkoitus entisen miehen luokse palata.
Kipuilin tämän asian kanssa pitkään, koska tuntui vaikealta hyväksyä, ettei minun olisi tarkoitus enää mennä naimisiin. Olin vielä nuori, reilusti alle kolmekymppinen. Mutta hiljalleen sain asiasta rauhan ja olin levossa sen tiedon kanssa, että osani on jäädä sinkuksi.
Sitten tapasin nykyisen mieheni ja jouduin aikamoiseen myllerrykseen miettiessäni, mitä minun pitäisi tehdä. Päädyin kuitenkin naimisiin enkä koe tehneeni väärin. Tiedän, että joidenkin mielissä olen tehnyt väärin mennessäni toisen kerran naimisiin ja hyväksyn senkin näkemyksen. Mutta omaa sisintäni tämä ei ole vaivannut. Entinen mies on onnellisesti naimisissa ja minä myös.
On hienoa, että tiedät, mitä itse haluat. Siitä voi lähteä kartoittamaan, onko teillä mitään yhteisiä tulevaisuuden tavoitteita.
Kasva aikuiseksi.