Mitä mieltä lautalattiasta?
Minull aon kotonani vanhahko lautalattia, puu on aika oksaista ja elävän näköistä, sävy on se kaikkein tavallisin, aika lämmin ja perinteinen, sellainen kun vanhoissa kivikerrostaloissa on. Ennen muuttoa haaveilin lautalattiasta, mutta nyt se on alkanut kyllästyttää minua, ja pohdinkin että pitäsikö minun maalata se. Se ei enää näytäkään omaan silmään niin kovin kivalta, näin sen muuttoon asti ihananana, ja kun muutin muuttui mieli. Laminaattiin tai parkettiin ei oikein nyt olisi varaa..
Kommentit (19)
Meillä taas on kaikissa muissa huoneissa lankkulattia paitsi yhdessä, siellä on parketti, ja inhoan sitä parkettia. Lankku on paras, maalaamaton. Mutta voithan sä sen maalatakin, Betolux ainakin kestää hyvin.
Miten mieli voi muuttua noin radikaalisti? Oletko tuuliviiri-ihminen? Kymmenen asuinvuoden jälkeenkin rakastan asunnossamme niitä samoja asioita kuin näytössäkin.
niin, kaikilla muilla se on aina näyttänyt musta upealta, mutta jostain syystä omaan kotiin se ei vaan "istu". Betolux? Tiedätkö tarvitsisiko siihen alusmaalin ja jotain hiontaa, vai huiskitaanko vaan pintaan.
Maalaaminen vähän arveluttaa siksi että sittenhän sitä ei enää maalamattomaksi saa:/
Kyllä sen maalin saa poistettua, mutta se ei ole mikään pikkujuttu.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:12"]
Miten mieli voi muuttua noin radikaalisti? Oletko tuuliviiri-ihminen? Kymmenen asuinvuoden jälkeenkin rakastan asunnossamme niitä samoja asioita kuin näytössäkin.
[/quote]
Vähän ehkä olen, mutta omat huonekalut yhdistettynä tuohon puuhun ei vaan jotenkin loksahda paikalleen, olen niin tarkka sen sävystä, että näytössä näytti ihanalta entisen omistajan huonekalujen kanssa, mutta jokin tossa ei nyt natsaa.. Muuten kyllä rakastan asuntoa yhtä paljon kun näytössäkin:D
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:12"]
niin, kaikilla muilla se on aina näyttänyt musta upealta, mutta jostain syystä omaan kotiin se ei vaan "istu". Betolux? Tiedätkö tarvitsisiko siihen alusmaalin ja jotain hiontaa, vai huiskitaanko vaan pintaan.
Maalaaminen vähän arveluttaa siksi että sittenhän sitä ei enää maalamattomaksi saa:/
[/quote]
Saahan sen maalaamattomaksi hiomalla.
Asun kanssa vanhassa talossa, ja täällä oli alkuperäinen keltasävyinen lautalattia. En ole sen suuri fani, joten lauta hiottiin ja maalattiin valkoiseksi. Ihan paksua lautaa oli, joten eiköhän tuosta saisi vielä hiottua orkkispinnan esiin jos joskus haluaisi.
Meillä on kanssa maalaamaton lautalattia melkein kaikissa huoneissa. Muuten ihan kiva, mutta millä ilveellä sen saisi puhdistettua?
Meillä on mökillä lautalattia. Rakastan sitä. Nyt kuitenkin olisi kiva saada se maalattua vanhanaikaisella sinisävyllä.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:13"]
Kyllä sen maalin saa poistettua, mutta se ei ole mikään pikkujuttu.
[/quote]
Liuottimilla ja hionnalla? Asunto ei ole ihan hirveän iso, joten duuni ei olisi ihan kamala. Mietin nyt lähinnä tulevaisuuden ja myynnin kannalta. Mustaa olin nimittäin ajatellut, ja voi olla että monelle se saattaa olla taas sellainen joka kauhistuttaa..
Palaa helpommin kuin sementtilattia.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:31"]
Palaa helpommin kuin sementtilattia.
[/quote]
Oletko pyromaani?
Hionta ja lipeäkäsittely, siinä vastaus.
Lautalattia on lattioista se hienoin. Asunnon henki tulee sillä esille.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:17"]
Meillä on kanssa maalaamaton lautalattia melkein kaikissa huoneissa. Muuten ihan kiva, mutta millä ilveellä sen saisi puhdistettua?
[/quote]
Rasvanpoistoaineella. Käytin itte pesuainetta joka oli traktoreille tarkoitettu. Hyvin lähti ja laatia on kuin uusi.
Nuo lipeäkäsitellyt lattiat on tosi kauniita, mutta haaveilen tummasta. Mitäs olette sitten mieltä siitä mustaksi maalatusta? Olen niin huono tekemän mitään "radikaaleja" sisustuspäätöksiä, että siksi täältä kyselen:)
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:17"]
[/quote]
Rasvanpoistoaineella. Käytin itte pesuainetta joka oli traktoreille tarkoitettu. Hyvin lähti ja laatia on kuin uusi.
[/quote]
Kalustonpesuaine oli nimeltään.
Minulla on paha mieli siitä kun meillä on lautalattia ja lautojen väliin menee kökköä eikä sitä saa kuin tikulla kaivelemalla ulos.
Ja jos lapsi/kissa oksentaa tai pissaa lattialle niin se on katastrofi.
Jos voisin valita niin ottaisin sileät muovimatot.
Perseestä.