Mikset elä enää huoletonta elämää?
Kun ihmiset kuvailivat elämäänsä parikymppisenä, aika moni mainitsi ystävien tapaamisen, hauskanpidon ja etenkin huolettomuuden. Jos elämäsi oli parikymppisenä huoletonta mutta nykyisin ei, mikä on tähän syynä? Kuinka vanha olet nyt? Entä olisiko täällä joku, jonka elämä olisi nyt yhtä huoletonta tai jopa huolettomampaa kuin parikymppisenä? Miksi?
Kommentit (5)
Omat ja vanhempien sairastelut, lapsen kouluvaikeudet, huonontunut avioliitto ovat minun syyni. Ero todennäköisesti edessä. Ikää 38.
Mun elämäni on nyt 34-vuotiaana varmasti huolettomampaa kuin 24-vuotiaana. Opiskelut stressasivat tosi paljon, ja huoli tulevaisuudesta oli kova. Nykyisin tiedän jo, mitä elämältä haluan, ja olen paljon itsevarmempi. Mulla on mukava työ virkasuhteessa, kiva elintaso, ystäviä, oma asunto, todella ihana parisuhde ja tarpeeksi vapaa-aikaa. Elämästä voi rakentaa itselleen mukavankin, jos haluaa.
Se, ettei elämä ole enää niin huoletonta, on ihan luonnollista seurausta aikuistumisesta. Nuorempana ei ollut vastuuta työstä, lainoista, omaisuudesta, lapsista, omista vanhenevista vanhemmista, ystävien ja sukulaisten murheista... Nuoruus oli silloin ja se oli kivaa, mutta en mä koe, että pitäisi elää koko elämä sillä tavalla.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 19:55"]
Se, ettei elämä ole enää niin huoletonta, on ihan luonnollista seurausta aikuistumisesta. Nuorempana ei ollut vastuuta työstä, lainoista, omaisuudesta, lapsista, omista vanhenevista vanhemmista, ystävien ja sukulaisten murheista... Nuoruus oli silloin ja se oli kivaa, mutta en mä koe, että pitäisi elää koko elämä sillä tavalla.
[/quote]
No ei se kyllä mitenkään "luonnollista" ole vaan seurausta omista valinnoista. Ei ole mitään luonnonlakia, jonka mukaan aikusien elämän pitäisi olla stressaavaa tai täynnä huolia. Eikä opiskeluaika vastaavasti ole huoletonta läheskään kaikkien osalta. -4
Ei kai se enää niin huoletonta ole, kun on niin paljon asioita, joista pitää huolehtia. On lapsia, joista pitää huolehtia. On asuntolaina, jota pitää lyhentää eli pitää olla myös työpaikka ja täytyy huolehtia työnsä tehdyksi. Opiskellessa ei ollut lapsia, asui vuokralla ja kun opiskelupaikka oli saatu, tiesi, ettei sieltä potkaista pihalle missään YT-neuvotteluissa ja että opintotuki juoksee kyllä.