Sekava tilanne eksän kanssa
Erottiin muutama kuukausi sitten. Eksä oli usein väkivaltainen minua kohtaan ja olen tässä erossa ollessa kerännyt todisteita tästä. Hän on myöntänyt useissa viesteissään tehneensä minulle väkivaltaisia tekoja. Lakimiehen mukaan nämäkin kelpaavat todisteiksi, lisäksi viimeisestä väkivallan teosta lääkärin lausunto.
Olen koko tämän ajan miettinyt tekisikö miehestä ilmoituksen vai ei. Tuttavapiiri ja terveysalan ammattilaiset kehoittavat tekemään ilmoituksen, itse mietin kovasti haluanko sitä. Tavallaan haluaisin hänen joutuvan kärsimään teoistaan, mutta joku osa minusta ei pysty siihen koska rakastan häntä edelleen tavallaan.
Samoin tiedän, että kaikki on väliltämme lopullisesti ohi jos teen rikosilmoituksen. En oikeasti tiedä mitä tehdä asian kanssa. Kostonhalua lisää myös se, ettei hän ole ikinä osoittanut katumusta teoistaan.
Auttaako tähän vain aika vai mitä voisin asialle tehdä että saisin varmuuden siihen mikä on oikein?
Kommentit (43)
Eipä siitä rikosilmoituksesta paljo hyötyä oo, kun Suomessa pahoinpitelystä saa korkeintaan sakot, jos ei oo aiempia pahoinpitelyitä taustalla. Kerran oli iltalehdessä juttu, minkä otsikko oli "Suomessa saa hakata halvalla" Meillä kävi exän kanssa monesti poliisit, kun mies hakkasi minua. Joskus saattoi joutua putkaan yöksi, mutta ei edes joka kerta. Yhden kerran uskaltauduin tekemään rikosilmoituksen. Tein sen netissä, niin poliisi soitti perään ja sanoi, että "kannattaako tätä nyt kirjata edes kun te kokoajan tappelette" Mulla on menny luotto viranomaisiin tämän takia. Kuulostaa uskomattomalta, mutta totta se on!
Vierailija kirjoitti:
Eipä siitä rikosilmoituksesta paljo hyötyä oo, kun Suomessa pahoinpitelystä saa korkeintaan sakot, jos ei oo aiempia pahoinpitelyitä taustalla. Kerran oli iltalehdessä juttu, minkä otsikko oli "Suomessa saa hakata halvalla" Meillä kävi exän kanssa monesti poliisit, kun mies hakkasi minua. Joskus saattoi joutua putkaan yöksi, mutta ei edes joka kerta. Yhden kerran uskaltauduin tekemään rikosilmoituksen. Tein sen netissä, niin poliisi soitti perään ja sanoi, että "kannattaako tätä nyt kirjata edes kun te kokoajan tappelette" Mulla on menny luotto viranomaisiin tämän takia. Kuulostaa uskomattomalta, mutta totta se on!
Mielenkiintoista, mulle juristi sanoi että jonkun eu-direktiivin johdosta nykyään kaikki lähisuhdeväkivaltatapaukset menevät ehdollisena eikä sakoilla. Varsinkin kun tässä useita pahoinpitelyitä takana, joista noita viestitodisteita ja siitä lääkärillä käynnistä kuvat mustelmista, exän tunnustus ja silloin siis murtui ihan kaksi luutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, mulle juristi sanoi että jonkun eu-direktiivin johdosta nykyään kaikki lähisuhdeväkivaltatapaukset menevät ehdollisena eikä sakoilla. Varsinkin kun tässä useita pahoinpitelyitä takana, joista noita viestitodisteita ja siitä lääkärillä käynnistä kuvat mustelmista, exän tunnustus ja silloin siis murtui ihan kaksi luutakin.
Ai no sitten se on muuttunut, ompa hyvä kyllä! Mulle terapeutti sanoi, että lähisuhdeväkivalta ei ole enää asianomistajarikos, eli tarkoittaa sitä, että joku muu taho voi tehdä siitä rikosilmoituksen, mutta sitä ihmettelin, kun jouduin kerran tikattavaksi tk:hon, niin sieltä eivät tehneet rikosilmoitusta, ja toisen kerran jouduin jonnekin sairaalan kriisiosastolle, niin sieltäkään ei tehty, vaikka olin ihan täynnä mustelma ja ihan murtunut. Enkä itse peloissani uskaltanut sitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai no sitten se on muuttunut, ompa hyvä kyllä! Mulle terapeutti sanoi, että lähisuhdeväkivalta ei ole enää asianomistajarikos, eli tarkoittaa sitä, että joku muu taho voi tehdä siitä rikosilmoituksen, mutta sitä ihmettelin, kun jouduin kerran tikattavaksi tk:hon, niin sieltä eivät tehneet rikosilmoitusta, ja toisen kerran jouduin jonnekin sairaalan kriisiosastolle, niin sieltäkään ei tehty, vaikka olin ihan täynnä mustelma ja ihan murtunut. Enkä itse peloissani uskaltanut sitä tehdä.
Sanoin äsken vähän väärin, se ei siis ole varmaa että menevät ehdollisena voi olla myös sakkoja mutta tuo joku direktiivi kuulemma ohjaa antamaan ehdollista.
Kysyin myös sairaalassa asiasta ja lääkäri sanoi etteivät tee rikosilmoitusta puolestani, se on minun tehtävä itse mutta kehoittivat siihen vahvasti.
Olen tätä myös miettinyt kun monessa paikassa lukee että myös ulkopuolinen voisi ilmoituksen tehdä mutta mm. Rikosuhripäivystyksestä sain tiedon että ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei
Älä edes HARKITSE etyä olisit exäsi kanssa missään tekemisissä, on väkivaltainen ja tulee aina olemaan. Väkivalta vain pahenee ajan myötä.Eikö jotkut esim erilaisten järjestöjen kautta saa apua ja paranekin kuitenkin ihan?
eipä kestänyt eksältä kauaa tulla tännekin..
Minua vaan ahdistaa kun ex on sanonut että aikoo sanoa minun kohdelleen häntä henkisesti väkivaltaisesti. Ja hän myös sanoo minun tuhoavan hänen loppuelämänsä koska kulut jotka asiasta tulevat ja lisäksi puhunut myös oikein kiihtyneenä itsemurhasta.
Mietin päässäni pitäisikö vain antaa olla ja "pelastaa hänet" mutta kun jotenkin en pysty kun hän ei edes kadu tai hanki hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, AP ei ole sanonut o
nko kyseessä mies vai nainen..
Niin, 99 kertaa sadasta kyseessä on mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin äsken vähän väärin, se ei siis ole varmaa että menevät ehdollisena voi olla myös sakkoja mutta tuo joku direktiivi kuulemma ohjaa antamaan ehdollista.
Kysyin myös sairaalassa asiasta ja lääkäri sanoi etteivät tee rikosilmoitusta puolestani, se on minun tehtävä itse mutta kehoittivat siihen vahvasti.
Olen tätä myös miettinyt kun monessa paikassa lukee että myös ulkopuolinen voisi ilmoituksen tehdä mutta mm. Rikosuhripäivystyksestä sain tiedon että ei voi.
Onko siitä miten pitkä aika, kun sanoivat että ei voi muut tehdä sitä? Siitä on kohta neljä vuotta kun mulle sanottiin, että muutkin voi sen nykyään tehdä. En tiedä miten kauan se laki on ollut voimassa, mutta kyllä sen voi muutkin tehdä, just esim. lääkäri, tai jos menee vaikka turvakotiin niin sieltäkin.
Jätin tekemättä ilmoituksen, ja kadun vielä yli 20 vuoden jälkeen. Tunnen vastuuta, että mahdollistinko väkivallan jatkumisen seuraavissa suhteissa. Muutenkin koen, että ratkaisu ei ollut omani vaan siinäkin suojelin väkivaltaista exää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siitä miten pitkä aika, kun sanoivat että ei voi muut tehdä sitä? Siitä on kohta neljä vuotta kun mulle sanottiin, että muutkin voi sen nykyään tehdä. En tiedä miten kauan se laki on ollut voimassa, mutta kyllä sen voi muutkin tehdä, just esim. lääkäri, tai jos menee vaikka turvakotiin niin sieltäkin.
Olisiko kaksi kuukautta.
Kai niillä lupa on se ilmoitus tehdä eri asia tekevätkö oikeasti
Vierailija kirjoitti:
Jätin tekemättä ilmoituksen, ja kadun vielä yli 20 vuoden jälkeen. Tunnen vastuuta, että mahdollistinko väkivallan jatkumisen seuraavissa suhteissa. Muutenkin koen, että ratkaisu ei ollut omani vaan siinäkin suojelin väkivaltaista exää.
Älä turhaan syyllistä itseäsi. Se ei ole millään tavalla sinun vastuulla jos exäsi on väkivaltainen uusissa suhteissa. Todennäköisesti se rikosilmoitus ei olisi muuttanut hänen käytöstään. Ehkä vasta sitten kun vankila uhkaa, jos silloinkaan.
Useinhan väkivaltainen perustelee tekonsa jollain. "Nalkutit" "provosoit" "en mä ketään muuta"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei
Älä edes HARKITSE etyä olisit exäsi kanssa missään tekemisissä, on väkivaltainen ja tulee aina olemaan. Väkivalta vain pahenee ajan myötä.Eikö jotkut esim erilaisten järjestöjen kautta saa apua ja paranekin kuitenkin ihan?
eipä kestänyt eksältä kauaa tulla tännekin..
Ainakin mustasukkainen, ajoittain väkivaltainen vaimoni parani, kun haki apua.
Vierailija kirjoitti:
Minua vaan ahdistaa kun ex on sanonut että aikoo sanoa minun kohdelleen häntä henkisesti väkivaltaisesti. Ja hän myös sanoo minun tuhoavan hänen loppuelämänsä koska kulut jotka asiasta tulevat ja lisäksi puhunut myös oikein kiihtyneenä itsemurhasta.
Mietin päässäni pitäisikö vain antaa olla ja "pelastaa hänet" mutta kun jotenkin en pysty kun hän ei edes kadu tai hanki hoitoa.
Ex on täysin itse vastuussa omista teoistaan, vaikka hän kuinka yrittää vierittää syytä sinun tai jonkun muun niskoille. Toisille pahaa tekevät ihmiset löytävät syyn toiminnalleen muista ja kokevat olevan jollain tapaa uhreja, vaikka todellisuudessa ainoastaan he itse voivat omaan toimintaansa vaikuttaa. Heitä ei voi pelastaa tai rakkaudella paikata.
Rikosilmoituksen tekeminen ei ole kosto exällesi, se on oikeuden hakemista itsellesi. Sinulla on oikeus rakastaa itseäsi. Ansaitset parempaa kuin väkivaltaisen puolison. Kun yksi ovi sulkeutuu, niin toinen avautuu. Uskalla tarttua siihen mahdollisuuteen. Läheisriippuvuudesta voi parantua.
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoituksen tekeminen ei ole kosto exällesi, se on oikeuden hakemista itsellesi. Sinulla on oikeus rakastaa itseäsi. Ansaitset parempaa kuin väkivaltaisen puolison. Kun yksi ovi sulkeutuu, niin toinen avautuu. Uskalla tarttua siihen mahdollisuuteen. Läheisriippuvuudesta voi parantua.
Jotenkin tuntuu vain että välillä haluan kostaa eksälleni kaiken juuri tekemällä sen ilmoituksen.
Niin. Kai tuollaisista teoista nyt joku rangaistus pitäisi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolleista trollein teksti. Kukaan täysipäinen ei tuollaista teksitä palstalle lähettäisi.
Monesko tää oli sulta ap tänään?
Ei ole trolli. Voi kuulostaa uskomattomalta, mutta oikeasti kun järki ja tunne taistelee.
Rakastat ihmistä joka haluaa sinulle pahaa ja vahingoittaa sinua niin psyykkisesti kuin fyysisestikin? Mies on sidoksissa sinuun syystä että sallit itsellesi tuollaisen kohtelun, ei hän sinua rakasta, vain itseään. Eli valitse järki. Väkivalta ei ole välittämistä tai rakkautta koskaan.
Mä en ole kuvannut mustelmia, lääkärissä kuvattiin viimeksi. Sitä edellisistä tapauksista on vain seuraavankaltaisia juttuja jotka juristin mukaan riittävät:
Minä: mulla on huuli auki ja mustelma otsassa et kiva juttu
Ex: oon niin pahoillani, mua oksettaa enkä ymmärrä itseäni