Hei te työttömät, miten menee?
Itselläni alkaa olla puoli vuotta täynnä työttömänä. Aluksi se oli ihan mukavaa, ehdin tehdä paljon asioita, opiskella kotona jne. Nyt olo on vain turhautunut, rahaa ei ole (en saa tällä hetkellä rahaa mistään), laskut painaa päälle, työkkäristäkin sanottiin että tällä paikkakunnalla ei töitä ole. Aluetta olenkin laajentanut paljonkin, siltikään ei töitä meinaa löytyä.
Päivät tuntuvat pitkiltä ja väsyttää koko ajan, tuntuu, että mitään ei saa aikaan.
No, ainakin olen koittanut ommella ja kutoa ja saanut sitten hieman ruokarahaa niitä myymällä.
Olen 20v ja haen yhteishaussa opiskelemaan.
Millaisia tuntemuksia muilla on?
Kommentit (97)
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 17:01"]Paskaa on, rahaa tulee kuussa 500 josta 300e menee ulosottoon.. Laina pitäis maksaa ja muut laskut, eläminen myös. Olen siis työmarkkinatuella "töissä" mutta työtön siis. Kohta myös puolivuotta työttömänä. T.22v muija
[/quote]
Joo ei 300euroa mene 500eurosta todellakaan ulosottoon kuukaudessa. Itselläni on ulosotossa 35 500euroa ja saan työttömyystuen 700e/kk josta menee n.100e ulosottoon kuukaudessa. Ja minkäänlaista maksusopimusta en ole tehnyt. Joten miten sinulla mukamas menee 300e? N20
Mikä estää muuttamasta töiden perässä?? Vaikka ulkomaille
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:53"]Mikä estää muuttamasta töiden perässä?? Vaikka ulkomaille
[/quote]
Turvattomuuden tunne ainakin minulla.
Itsekin 20v ja 8kk työttömänä, aion myös hakea keväällä kouluun mutta olis kiva saada töitä että ois ylimäärästäkin rahaa eikä tarttis aina olla ilman tekemistä kotona, kavereita ei paljoa tällä paikkakunnalla asu eivätkä muutenkaan ehdi melkein koskaan näkemään. Saan tällä hetkellä kelalta työttömyysrahaa.
25v ja keväällä 2v työttömänä, pikkuhiljaa alkaa oikeasti kyllästyttää. Riippuu päivästä, nautin totta kai siitä että saan harrastella ihan rauhassa.
Aion hakea nyt opiskelemaan kun ei töitä saa.
Kaksi vuotta valmistumisesta, kaksi vuotta säännöllisiä mutta hyvin vähäisiä pikkutöitä, palkkatulot 100-600 e / kk. Maisterin paperit 5/5 keskiarvolla. Kun kaksi vuotta valmistumisesta tuli täyteen, opintolaina meni maksuun. Jokainen kuukausi on kituuttamista. En näe, miten tilanne tästä kohenisi. Turhauttaa, surettaa, lannistaa, masentaa.
Olen ollut vuodesta 2000 työelämässä kunnes jäin viime syksynä työttömäksi. Olin työttömänä kolme kk ja nyt huomenna aloitan työt. Hain kuutta eri työtä. Kaksi haastattelua ja molemmat sain. Alkuun työttömyys ahdisti todella paljon mutta aloitin kuntoilun ja touhusin koko ajan jotain, jos en muuta niin siivosin vaikka parin päivän välein. Lannistua ei saa.
1500 jää kk. Käteen joten hyvin menee;)
Kiitos kysymästä, menee oikein hyvin. Ansiosidonnaista takana nyt n. 8kk eli 154/500 päivää eikä mitään kiirettä töihin. Käteen jää korvausta 1300e, siihen päälle sallitut 300e pienestä sivutyöstä sekä muut perheellisen tulot, niin käteen jää kuussa yhteensä 2350e. Olen tässä työttömyyden aikana tehnyt tosi paljon sellaisia asioita mihin en työelämässä pystynyt, ottanut itseäni mm. niskasta kiinni ja laihduttanut 20kg. Ei voi siis valittaa ja aion "lomailla" hyvällä omalla tunnolla ainakin kesän yli. Katsellaan sitten mitä olisi tarjolla :) Työelämää takana 20v.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:53"]Mikä estää muuttamasta töiden perässä?? Vaikka ulkomaille
[/quote]
Se onkin niin halpaa lystä, joka työttömällähän siihen on varaa.. eikäku...
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 07:43"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 00:11"]
Olen ollut vuodesta 2000 työelämässä kunnes jäin viime syksynä työttömäksi. Olin työttömänä kolme kk ja nyt huomenna aloitan työt. Hain kuutta eri työtä. Kaksi haastattelua ja molemmat sain. Alkuun työttömyys ahdisti todella paljon mutta aloitin kuntoilun ja touhusin koko ajan jotain, jos en muuta niin siivosin vaikka parin päivän välein. Lannistua ei saa.
[/quote]
Ei kai. Mutta entä jos olet vuoden aikana hakenut helposti satoja paikkoja, eikä edes haastattelukutsuja tipu? Ensimmäiset puoli vuotta elin tiukan rutiininalaista elämää ja kuntoilin, joulun alla masennus alkoi syödä naista. Nyt hyvä jos jaksan sängystä ylös, kaikki tuntuu turhalta. En mä tätä varten hankkinut akateemista koulutusta ja vuosien kansainvälistä työkokemusta. En pääse edes kouluttautumaan. Tai pääsisin, mutta en saa mistään taloudellista tukea siihen. Ainoa mahdollisuus olisi elättää itsensä työllä, jota en jostain syystä saa.
[/quote]
Eikö kannattaisi hakeutua mihin työhön tahansa ja niellä ylpeytensä koulutuksesta ja KV urasta? Vaikka sitten koko aika samalla hakien osaamista vastaavaa työtä.
Kivasti menee. Olen maailman parhaassa työtoimintapaikassa viime keväästä lähtien ollut, toivottavasti saan jatkaa siellä kunnes menen kouluun - tämä toivottavasti syksyllä!
Minulla loppuu työsopimus tämän kuukauden lopussa, olen nämä viimeiset kaksi viikkoa lomalla. Nyt jo ahdistaa, vaikka en ole edes virallisesti vielä työtön :(
kaikki menee päin vittua paitsi mun muna
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 16:47"]kaikki menee päin vittua paitsi mun muna
[/quote]
No just niin saatana?
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 16:55"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 16:47"]kaikki menee päin vittua paitsi mun muna
[/quote]
No just niin saatana?
[/quote]
*!!!
Olen ollut neljä kuukautta työttömänä. Olet joka arkipäivä katsellut työpaikkoja, joka viikko lähettänyt vähintään viisi hakemusta. Kaksi kertaa haastatteluun saakka pääsin. Olen maisteri, omaan kansainvälistyä työkokemusta suurista yrityksistä. Palkkatoiveeni on alakanttiin esim. liiton suositusten mukaisesti. Enkä ole sosiaalisesti rajoittunut, huolittelematon tai kommunikaatiokyvytön. Alkaa jo epäillä itseään, jopa jo hankittya työtatoa kun mikään ei etene. Lapsia ei ole, ura (tai nyt edes se työpaikka) on erittäin tärkeä osa elämääni. Todella paha fiilis tästä työttömyydestä tulee, turhautunut ja surullinen.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 17:08"]
Olen ollut neljä kuukautta työttömänä. Olet joka arkipäivä katsellut työpaikkoja, joka viikko lähettänyt vähintään viisi hakemusta. Kaksi kertaa haastatteluun saakka pääsin. Olen maisteri, omaan kansainvälistyä työkokemusta suurista yrityksistä. Palkkatoiveeni on alakanttiin esim. liiton suositusten mukaisesti. Enkä ole sosiaalisesti rajoittunut, huolittelematon tai kommunikaatiokyvytön. Alkaa jo epäillä itseään, jopa jo hankittya työtatoa kun mikään ei etene. Lapsia ei ole, ura (tai nyt edes se työpaikka) on erittäin tärkeä osa elämääni. Todella paha fiilis tästä työttömyydestä tulee, turhautunut ja surullinen.
[/quote]
Ehket ole niin uniikki kuin kuvittelit? Tämän minäkin opin, joskin olen nyt hyvässä työssä.
t. Akateeminen nainen
Olen ollut liki kaksi vuotta työttömänä. Nyt olen koulutuksessa, mutta ennen sitä pidin kovasti vapaudesta. Harrastin kaikkea mieluista ja nautin vapaa-ajasta. Olen ottanut tämän lomana stressistä, koska sitä taas riittää jos työllistyn kurssin jälkeen. Rahan puute on tietysti harmillista, mutta kyllä elämä on hyvää ilman kulutustakin.