Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä joululahjat olet jo laittanut kiertoon?

Vierailija
07.01.2015 |

Itsellä suklaarasia meni eteenpäin.

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:50"]

En mitään. Meille opetettiin lapsina kotina, että lahjoista ollaan kiitollisia ja niitä ei varsinkaan lahjoiteta eteenpäin, se loukkaa antajaa.

rva 44v

[/quote]

Lahjasta toki kiitän, mutten näe mitään syytä säästää jotain täysin turhaa ja tarpeetonta tavaraa vain sen takia, että olen sen joskus saanut lahjaksi. Enemmän se minusta loukkaisi antajaa, että lahja on tuiki tarpeettomana pölyyntymässä nurkassa. Minusta on paljon järkevämpää antaa lahja eteenpäin sellaiselle, joka sitä oikeasti tarvitsee. 

[/quote]

No tietysti saa järkeä käyttää. Jos saisin kaksi samanlaista lahjaa, kysyisin tutummalta antajalta sopiiko, että annan lahjan edelleen vaikka aikuiselle lapselle, joka kaipaisi samanlaista kotiin. En tietenkään tarkoittanut sitä, että pähkinäsuklaat pitää syödä kun lahjaksi sai, vaikka olisi niille allerginen. Lähinnä tarkoitan sitä, että nykyään tuntuu olevan tyyli panna kaikki "lihoiksi" eli myyntiin kirppikselle tai ihan pokkana panna uuteen pakettiin ja lahjoittaa seuraavalle saajalle omissa nimissään. Antaja ei saa koskaan tietää mitä tapahtui tai ainakin siitä valehdellaan silmät kirkkaina. Erityisen kurjalta se tuntuu, jos lahjan on tehnyt itse ja nähnyt siihen paljon vaivaa, ajtellut lahjaa juuri henkilökohtaisesti saajalleen. Itselleni on kyllä käynyt näin lahjan antajana.

En tykkää tyylistä, mutta olenkin ehkä kääkkä, en tiedä.

sama rva44

Vierailija
22/106 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki mieli laittaa kiertoon lapsen saama liian pieni pyjama, mutta näyttää tuo sitä silti käyttävän vaikka hihat ja lahkeet ovatkin hieman lyhkäistä mallia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi en koskaan saa mitään tarpeetonta krääsää niin ei tarvi pistää kiertoon mitään.

Vierailija
24/106 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 15:25"]

Erityisen kurjalta se tuntuu, jos lahjan on tehnyt itse ja nähnyt siihen paljon vaivaa, ajtellut lahjaa juuri henkilökohtaisesti saajalleen. 

[/quote]

Eli et olekaan tuntenut saajan makua/toiveita...luullut vain.

Vierailija
25/106 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa siinä oikeastaan on, että antaa lahjan eteenpäin? Kunhan huolehtii ettei antaja sitä näe tai siitä kuule. Minä ainakin mieluummin kiitän kauniisti ja olen ihan hiljaa jos meillä jo on kyseinen juttu tai jos se ei kertakaikkiaan tulisi käyttöön tai ole yhtään meidän tyylinen. Lahjan antajalle jää hyvä mieli antamisesta ja minä en joudu tuskailemaan sitten mihin sen tavaran hilloaisin pois silmistä. Sen sijaan annan sen eteenpäin sellaiselle, jolla voisi olla käyttöä. Taikka ääritapauksessa myyn sen vaikkapa kirppiksellä. Saaduilla rahoilla voin ostaa tilalle jotain mistä oikeasti pidän tai mitä tarvitsen. Tunnearvoltaan suuret lahjat eri asia, tietysti.

Esimerkkeinä tässä sanottakoon vaikkapa vauvan syntymä- tai joululahjat. Saimme 8 villasukat. Aivan ihana ajatus kun mietin miten kyseiset henkilöt ovat nähneet vaivaa meidän pienokaisen eteen. Mutta...kun puolet niistä on ensinnäkin sellaisia töppösiä etteivät pysy hetkeäkään jalassa. Ja varrellisia sukkiakin meillä on jo esikoisen jäljiltä vauvalle varmaan 5 paria. Niin eihän niille kovasti ehdi käyttöä tulla kaikille :(. Siksi säästin parit näteimmät vauvan muistolaatikkoon. Halutessaan pukekoot ne lämmittämään vaikka mahdollisen oman pikkuisensa jalkoja aikanaan. Yhdet käytännöllisimmät tulivat heti käyttöön. Loput siirsin lahjalaatikkoon, josta katson vienkö kirppikselle vaiko annako lisänä joskus jonkun pakettiin. Tai ehkä esikoisen nukkeleikkiin, en tiedä.

Samaten meillä oli jo entuudestaan yksi kirja, jonka vauva sai. Vaivihkaa otin sen sivuun lahjakasasta ennen kuin tulee käytön jälkiä. Sen voin antaa joskus jollekin toiselle lapselle ilahduttamaan taikka sen voi myydä. Lapsi saa aivan varmasti tilalle jonkin toisen kirjan. Mitä hän olisi tehnyt kahdella samanlaisella kirjalla? Lahjan antaja asuu 500km päässä. Olisiko pitänyt postittaa kirja taas takaisin, pyytää vaihtamaan ja postittamaan taas uusi kirja? Jo tulisi kirjalle hintaa!

Samaten lapsille on joskus tullut aivan tyylistämme poikkeavia vaatteita, joista tiedän etteivät koskaan tulisi käyttöön edes "mökkivaatteina". Siis minun silmiini vain aivan hirveitä (vauvalle body jossa herutushuulet ja kieli ulkona, isommalle tosi retroja tai hoikalle valtavan säkkimäisiä jne.). Meillä on vain niin paljon kivempiakin etten vain velvollisuuden takia halua tuollaisia pitää. Mikä järki on pelkän hyvän omatunnon takia ottaa laput irti, tehdä käyttöönottopesu, sulloa kaapin perälle ja sitten hetken päästä tonkia ne käyttämättöminä pois? Paljon järkevämpää on myydä ne silloin kun ovat vielä uusia ja ostaa tilalle jotain mitä myös käytetään. Ilahtuu ostajakin kun edullisesti nuo saa. Ja lahjan antajalle ei tarvitse sanoa, että makusi on aivan karsea.

Mutta kukin tyylillään.

Vierailija
26/106 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaata olen vienyt työpaikalle ja samoin avomieheni on vienyt. Minulle oli lisäksi ostettu meikkivoidetta ihminen, joka ei tiedä ihoni väriä/oikeaa sävyä. Sen laitoin eteenpäin. Kirjoja ollaan lainailtu ristiin.

Vierailija
27/106 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 15:28"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 15:25"]

Erityisen kurjalta se tuntuu, jos lahjan on tehnyt itse ja nähnyt siihen paljon vaivaa, ajtellut lahjaa juuri henkilökohtaisesti saajalleen. 

[/quote]

Eli et olekaan tuntenut saajan makua/toiveita...luullut vain.

Aivan. Näin voi käydä, jos small talk menee liian pitkälle ja kehutaan ja ihastellaan ääneen asioita, joista ei sittenkään pidetä. Lahjan antaja voi ottaa vinkkiä toisen mieltymyksistä, jos tämä oikein esittää pitävänsä jostakin. Pieleen menee siksi, että valehdellaan.

[/quote]

Vierailija
28/106 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirja Mirka Lappalainen: Pohjlan Leijona, tieto Finlandia.

Kirja oli pettymys, ei mitään uutta, lukion kurssi. Teksti ei vedä, kannatta lukea oikeita kirjailijoita.

Toinen kirja kohta kiertoon Valtonen: He eivät tiedä mitä tekevät, Finladia palkittu romaani. Juoni on vetäv jos ensimmäiset 50 sivua jaksat. Mutta en voi suositella tätäkään, kannattaa lukea oikeita kirjailijoita joiden teksi vetää.

M60

Vierailija
29/106 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun alla glögitellessä mies onnistui rikkomaan toisen Tsaikka-lasini, mistä erehdyimme mainitsemaan pihille appiukollemme. Sainkin sitten joululahjaksi sellaisen pidikkeellisen glögilasin (1kpl), joka oli kähmäisen näköinenkin. 

Eilen lensi lopullisesti varastoon linnunsiementen annostelijaksi, kun samanlaisia laseja löytyi paikalliskirppikseltä 40cent kappalehintaan samasta loosista vanhojen miestenlehtien kanssa..yäk!

Vierailija
30/106 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kiertoon mennyt mut totaalisissa ongelmissa ollaan..Asutaan pienessä kämpässä ja saatiin tuttavaperheeltä sellainen jättimäinen teetetty canvastaulu heidän lapsistaan..ja se on siis ISO ja kämppä PIENI..onhan ne ihania lapsia, mut hei cmon..ei meil oo omastakaan tanskandoginkokoista taulua seinällä..mietitään mitäs sille pitäis tehdä, heittää sängyn alle ja kaivaa esille aina kun he tulee kylään (aika usein)? 

Vierailija
31/106 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te itse annatte lahjaksi?

Vierailija
32/106 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskahan ihmiset oppisivat tuon lahjojen oston turhuuden. Kahteenkymmeneen vuoteen emme ole ostaneet lahjoja tuttujen ja sukulaisten kesken. Yksi naapuri on tuonut joka joulu paketin meille mutta kun emme ole hänelle vieneet niin ymmärsi tänäjouluna olla tuomatta mitään.

Vierailija
33/106 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä jouluna en tainnut saada yhtään "huonoa" lahjaa,mutta aikaisempina vuosina olen laittanut kiertoon kirjoja,jotka eivät ole makuuni(olisin mieluummin ottanut vaikka lahjakortin kirjakauppaan),lukemattoman määrän villasukkia(en ole ikinä käyttäny villasukkia,mutta saanut niitä joka joulu muutaman parin)ja kaikenlaisen koriste-esinekrääsän jota en halua kotiini keräämään pölyä. Mielestäni on turha pahoittaa mielensä lahjojen kierrättämisestä,kierrätys on ekologista ja parempi vaihtoehto kuin kerätä kaapit täyteen turhaa roinaa.

Vierailija
34/106 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 13:59"]

Ei oo kiertoon mennyt mut totaalisissa ongelmissa ollaan..Asutaan pienessä kämpässä ja saatiin tuttavaperheeltä sellainen jättimäinen teetetty canvastaulu heidän lapsistaan..ja se on siis ISO ja kämppä PIENI..onhan ne ihania lapsia, mut hei cmon..ei meil oo omastakaan tanskandoginkokoista taulua seinällä..mietitään mitäs sille pitäis tehdä, heittää sängyn alle ja kaivaa esille aina kun he tulee kylään (aika usein)? 

[/quote]

Hassu ajatus kyllä antaa lahjaksi joku valokuvajuttu omista lapsistaan muille kuin sukulaisille :D Tuo sängyn alla säilytys kuulostaa ihan hyvältä ratkaisulta.

Vierailija
35/106 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari suklaarasiaa laitoin heti eteenpäin. Saan niitä työni puolesta todella monta

Vierailija
36/106 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Nuori ja nuori. Olen 34-vuotias. :)

Miksi ihmeessä minun olisi pitänyt tunkea kaappeihini tavaraa, jota inhoan kättelyssä? En ikimaailmassa laittaisi näkyville niitä astioita tai lakanoita. Joku sai ne pilkkahintaan ja oli toivottavasti tyytyväinen ( jos joku nyt voi olla tyytyväinen niihin Taikoihin tai Johonkin Marimekon mummolakanoihin, joissa on hirveä hinta ja paska laatu. Ja jossain Indonesiassa takuulla tehty ja ollaan niiin suomalaista että.

[/quote]

Taika-astiat valmistetaan Thaimaassa.

Vierailija
37/106 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan lahjoiksi yleensä vain käytettävää kuten teetä ja kahvia - vaikka ei itse joisikaan niin kyllä niitä melkein joka talossa tarjoillaan vieraille!

Vierailija
38/106 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 15:32"]

Kirja Mirka Lappalainen: Pohjlan Leijona, tieto Finlandia.

Kirja oli pettymys, ei mitään uutta, lukion kurssi. Teksti ei vedä, kannatta lukea oikeita kirjailijoita.

Toinen kirja kohta kiertoon Valtonen: He eivät tiedä mitä tekevät, Finladia palkittu romaani. Juoni on vetäv jos ensimmäiset 50 sivua jaksat. Mutta en voi suositella tätäkään, kannattaa lukea oikeita kirjailijoita joiden teksi vetää.

M60

[/quote]

Sinun kirjoitustaidoillasi ei kannata arvostella. Juoni ei vedä, teksti/teksi ei vedä, kirjailijoita joilla vetää...

Vierailija
39/106 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja siskollani on samanikäiset ja kokoiset tytöt, keskenään vähän vaihdeltiin lahjavaatteita.

Vierailija
40/106 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 14:54"]

Annan lahjoiksi yleensä vain käytettävää kuten teetä ja kahvia - vaikka ei itse joisikaan niin kyllä niitä melkein joka talossa tarjoillaan vieraille!

[/quote]

Paitsi että meidän kohdalla menisi kahvikin hukkaan, ellei olisi papuina. Ei ole tavallista keitintä, vain jauhava kone.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi