Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus ja työsuhteen vakinaistaminen

Vierailija
07.01.2015 |

Hei,

Minulla on nyt käsilläni iso ongelma, ja tarvisinkin nyt täyttä faktaa ratkaistakseni pulman. Tilanteeni on seuraava: olen ollut työsuhteessa yksityisellä isolla työnantajalle 9/13 lähtien. Työsuhde on koostunut useista lyhyistä määräaikaisista työsuhteista, kuitenkin niin, että työsuhde on jatkunut aina edellisen määräaikaisuuden loputtua välittömästi. Olen raskaana ja olen ilmoittanut työnantajalle jääväni äitiyslomalle 8.4 alkaen, mutta samalla ilmaissut haluni jatkaa samassa työpaikassa loman jälkeen. Määräaikainen työsuhde solmittiin ( 30h/viikko) sovittiin niin, että työsuhde päättyy 7.4. Perusteena toisen työntekijän sairasloma. Tähän saakka kaikki on ollut ok.

Tänään sain kuulla, että kahden meiltä lähtevän vakituisen työntekijä tilalle etsitään vakituisia työntekijöitä. Työpaikallamme on kaksi määräaikaista työntekijää: minä ja eräs toinen. Tälle toiselle on tarjottu vakituista työpaikkaa ja hän sen ottaa. Minulle EI OLE tarjottu vakituista työsuhdetta, vaikka tämä 30 viikkotunnin vakipaikka on ainakin sisäisessä haussa työpaikallamme. Olen ilmaissut haluni jatkaa työpaikassani ja pomoni on sanonut ottavani minut mielellään takaisin äitiysloman jälkeen. Eikö minulle kuuluisi tarjota tätä vakinaista paikkaa, vaikka olenkin jäämässä äitiyslomalle?! Raskaus ei saisi syrjintäperuste vakinaistaminelle.

Mitäs olette tästä mieltä? Esimies on luvannut ottaa asiasta selvää, mutta epäilen, että työnantaja koittaa keplotella itsensä tästä pois jotenkin. Liittoon en valitettavasti kuulu.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitäisi ap olla aikamoisen korvaamaton työnantajallesi, jotta hän tuossa tilanteessa haluaisi ennemmin vakinaistaa sinut kuin hakea uutta verta talon ulkopuolelta. Nimittäin sinut vakinaistamalla hän ottaa riskin, että olet pahimmillaan vuosia poissa töistä hänen kustannuksellaan, mille ajalle hänen täytyisi kuitenkin palkata ja kouluttaa sijainen. Totta kai hän mieluummin palkkaa ja kouluttaa saman tien sitten henkilön, jonka voi edes toivoa tekevänkin niitä töitään kotona lasten kanssa oleskelun sijaan.

Jos työpätkiäsi on jo muutenkin ketjutettu, työnantaja ei ole ollut työsi laadusta (tai muista seikoista sinuun liittyen) niin vakuuttunut että olisi halunnut vakinaistaa sinut. Liittoon liittyminen ei tee sinusta työnantajallesi houkuttelevampaa työntekijää, liitto ei voi pakottaa häntä palkkaamaan sinua, eikä kuulukaan voida. Suomen kilpailukyky romahtaa, jos työnantajat eivät voi palkata mielestään parhaita ja firman tulokseen eniten myönteisesti vaikuttavia työntekijöitä.

Vierailija
22/25 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi tehty työsopimus elokuun loppuun saakka määräaikaisena, mutta työnantajan kanssa yhdessä sovittiin sopimus äitiysloman alkuun kestäväksi. Työt olisi siis jatkunut määräaikaisina, jos dn jäisi äitiysvapaille. Olemme myös sopineet, että jatkaisin töitä äitiysloman jälkeen/haöutessani myös sen aikana. Määräaikaisuudet ovat johtuneet siitä, että olen ollut erilaisilla sijaisuuksilla talossa. Vakkaripaikat tulivat tietoon vasta viime vuoden lopussa, jolloin olimme jo tehneet sopimuksen huhtikuulle saakka. T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoja en osaa antaa mutta pitkäaikaissijaisena ja pitkään raskautta yrittäneenä toivon että tulet kertomaan meille mitä liitosta asiaan sanottiin, samanlaisia skenaarioita kun olen omassakin mielessäni pyöritellyt. Osalla tähän keskusteluun osallistuneista on ollut varsin epävalideja argumentteja - eihän työntekijää voida vakinaistaa ilman viran vapautumista, joten ap:n työn jäljestä nyt tuskin on kyse.

Vierailija
24/25 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 23 viestistäsi, lämmitti mieltä. Olen tehnyt työni hyvin ja saanut paljon kiitosta asiakkailta, työkavereilta ja työnantajalta. Sen vuoksi tilanne tuntuukin niin kamalalta ja painajaismaiselta. Harmittaa, että olen kertonut raskaudesta työpaikalla (sen tosin jo näkee) ja harmittaa, jos minulta menee toivomani vakipaikka ohi. Onnellinen olen kuitenkin tästä pienestä ihmeestä, joka kasvaa päivä päivältä. Ajankohta vain sattui ikävästi näiden vakkarisopimusten kannalta. Ilmoittelen kyllä jatkosta, tätä hoitaa nyt eteenpäin pääluottamusmies.

Vierailija
25/25 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 siis ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi