Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vituttaa, käteen jää tänä vuonna yli 100€/ kkvähemmän

Vierailija
07.01.2015 |

kuin viime vuonna. Lapsilisä pienenee 30€ ja tämän lisäksi miehen osalta verotus on taas kiristynyt. Prkl!
Ja ennen kuin ehditte, niinkerron että taloutemme ei kaadu tähän. Ihmetyttää vain, että täälläkö tämä maa pelastetaan, ostovoima heikentämällä?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olis ihan ok, vaikka lapsiperheet ei saiskaan tukia, jos verotus ja palkat olis sellasia, etta se kattais normaalimenot. Jos pienestkin palkasta menee viidennes veroihin, ni se on aika paljon. Monilla neljannes tai kolmannes on lahempana totuutta.

Vierailija
42/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:48"]

noh maanviljelijöiden tulot putoavat yli 10% tänä vuonna (tukiuudistus) ja jo aiemmin tilanne on ollut se, että 3 maatilaa lopettaa joka päivä. Samalla nousi sähkövero (maatilat ostavan samalla veroluokalla kuin yksityisihmiset, kasvihuoneita lukuunottomatta) niin, että omakotitalon sähkölasku nousi "87e", noh minulla ko. vaikutus on viisinkertainen. Viljanhinta samalla tosi alhaalla ja lannoitteet kalliita. Polttoaine on ainoa kulu, joka on laskenut, mutta itse valitettavasti tilasin sykysllä säiliöt täyteen ennen suuria hinnan pudotuksia. 

Ei toi 100e/kk pudotus hirveästi jaksa kerätä sympatiaa tässä tilanteessa. 

Aivan hullua puuhaa. 

"suomalaiset arvostavat kotimaista" kertoo keskusliikkeiden viljavastaavat. Maatalouministeri (Orpo) sanoo, että kyllä kotimaisen arvostus varmasti näkyy hinnoissakin. Justiinsa. 

katsokaa sieltä suomen hinnat

http://www.farmit.net/talous/viljamarkkinat/rehuohran-markkinahinta-eu
http://www.farmit.net/talous/viljamarkkinat/leipavehnan-markkinahinta-eu

jepu jepu. 

[/quote]

Ei ole maanviljelijöilläkään helppoa, mutta kannattaisi nyt edes hieman sympatiaa tuntea lapsiperheiden tulojen pienenemistä kohtaan. Jos ei muuten niin itsekkäistä syistä. Ketkäpä niitä viljelijöiden tuottamia ruokia enemmän ostaisivat kuin lapsiperheet? Jos ihmisten tulot pienenevät, katsotaan kukkaroon entistä tarkemmin myös ruokakaupassa ja se suomalainen juusto ja kinkku saattavat vaihtua tanskalaiseen jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:06"] [quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:58"]Meillä ei ole lapsia ja taloudellisesti menee paremmin kuin koskaan. Minusta olisi parempi, että jokainen rahoittaisi itse omat lisääntymisensä tai ainakin lakkaisi valittamasta siitä, ettei saa niin paljon ilmaista rahaa kuin ennen. Jos jokainen joutisi itse kustantamaan lapsielleen terveydenhuollon ja koulutuksen, saataisiin sikiämiseenkin ehkä jokin tolkku. [/quote] Teidän taloudellinen hyvinvointikin on todennäköisesti yhteiskunnan mahdollistama että suu suppuun! [/quote] Kaikkien taloudellinen hyvinvointi on yhteiskunnan mahdollistamaa. Pointtina oli se, että lapsiperheiden tulisi olla paljon nykyistä kiitollisempia siitä, mitä he saavat. Malli, jossa jokainen joutuisi rahastoimaan itse eläkkeensä ja maksamaan itse hyvinvointipalvelunsa, hyödyttäisi meitä lapsettomia tavattomasti, sillä tekin joutuisitte maksamaan lapsenne terveydenhuollon ja koulutuksen. Nyt se rahoitetaan verovaroista. -12 [/quote] En ymmärrä tätä ajatusta. Jokainen lapsiperhe on varmasti kiitollinen siitä mitä saa yhteiskunnalta. Lapsettomilta tuntuu kuitenkin unohtuvan, että he ovat myös itse olleet joskus lapsia ja ilman yhteiskunnan tukea he eivät välttämättä olisi siinä missä nyt ovat. Syntyvyys on Euroopassa käsittääkseni laskussa, poikkeuksena Suomi, kiitos yhteiskunnan mikä tulee lapsiperheitä. Jos syntyvyys lähtee täälläkin kovaan laskuun, se on huono myös teille lapsettomille. Kuka pyörittää vanhusyhteiskuntaa? Kuka hoitaa vanhukset? Äläkä luule että rahalla saa, se ei pidä paikkaansa edes tällä hetkelläkään.

[/quote]

Maksuton koulutus on tulonsiirtoa nimenomaan vanhemmille. Mieti, kuka maksaisi lastesi koululutksen, jos veronmaksajat eivät sitä tekisi. Sinä maksaisit. Ja näin tehdäänkin monissa maissa: esimerkiksi Yhdysvalloissa on tavallista avata lapsen korkeakouluopintoja varten rahasto tai säästötili hetikohta syntymän jälkeen. -12
[/quote]

Yhdysvalloissa on aika erilainen rakenne koko yhteiskunnassa. Voisin maksaa lasteni koulutuksen jos tienaisin sen verran mitä Yhdysvalloissa. Suomalaisena sairaanhoitajana en siihen pysty vaikka veroastetta kevennettäisi.
Suomea ja Yhdysvaltoja ei vain voi verrata keskenään.

Miksi ihmeessä suomalaiset nuoret (kokoomuslaiset?) haluavat romuttaa hyvän koulutusjärjestelmämme? Onko ihanne sellainen yhteiskunta missä vain rikkailla on oikeus opiskella?

Vierailija
44/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te elätte yli varojenne. Ihan oma valinta mihin rahansa lykkää. Siitä ei voi yhteiskuntaa syyttää.

Vierailija
45/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:47"]

Minä saan 40e/kk, ja maksan siitä kaiken, paitsi bussikortin :) t. teini

[/quote]

Et taida maksaa ruokaa, asumista, vaatteita, harrastuksia, mahdollisia terveyskustannuksia, vakuutuksia jne.

ihan kiva kun otat osaa keskusteluun, mutta on vähän eri asia maksaa "kaikki" tai kaikki olemassa olemisen kustannukset.

Vierailija
46/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:56"]

Elämässä on hei muutakin kuin ostaminen ja kuluttaminen. Kenenkään talous ei kaadu siihen jos joka kuukausi kuluttaa satasta vähemmnän. Etsikää elämäänne muita arvoja kuin ostaminen.

[/quote]ä

Ei kaadu minun elämäni satasta vähemmän kuluttamiseen. Mutta kun minä ja monet muut päättävät säästää sen satasen vaikka jättämällä käymättä hierojalla, ottamalla eväät töihin ja vaihtamalla suomalaisen Oltermannin tanskalaiseen Rainbow-juustoon, siinä voi hierojan, lounasravintolan kokin sekä maitotilallisen sekä meijerin työläisen talous kaatua. Sekä valtion että kuntatalouden: Kun lounasravintola ja hieroja eivät tilitäkään enää arvonlisäveroja, tuloveroja, eläkemaksuja jne, vaan siirtyvät nostamaan työttömyystukea, löytyy seuraava lovi valtion ja kunnan kirstusta. Josta pitäisi maksaa koulun opettajan ja sairaalan hoitajan palkat, tilojen rakentamiset, lämmittämiset jne.

Ja kun kaikki edellämainitut kiristävät vyötä ja irtisanovat ylimääräisiä tilojaan, kohta pienenevät kiinteistöjä omistavien tahojen tuotot. Kuten eläkevakuuttajien, eli rahat, joista pitäisi maksaa sinun ja minun eläkkeet.

Ja kun liiketiloja jää tyhjilleen, ei niitä enää korjata ja rakenneta, joten rakentajien työttömyys nousee.

jnejne.

Minua siis ainakin huolestuttaa, kun todella moni alkaa säästämään niitä satasia. Minunkin perheeni on tuossa ketjussa monessakin kohtaa.

Vierailija
47/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:58"]Meillä ei ole lapsia ja taloudellisesti menee paremmin kuin koskaan. Minusta olisi parempi, että jokainen rahoittaisi itse omat lisääntymisensä tai ainakin lakkaisi valittamasta siitä, ettei saa niin paljon ilmaista rahaa kuin ennen. Jos jokainen joutisi itse kustantamaan lapsielleen terveydenhuollon ja koulutuksen, saataisiin sikiämiseenkin ehkä jokin tolkku. [/quote] Teidän taloudellinen hyvinvointikin on todennäköisesti yhteiskunnan mahdollistama että suu suppuun!

[/quote]

Kaikkien taloudellinen hyvinvointi on yhteiskunnan mahdollistamaa. Pointtina oli se, että lapsiperheiden tulisi olla paljon nykyistä kiitollisempia siitä, mitä he saavat. Malli, jossa jokainen joutuisi rahastoimaan itse eläkkeensä ja maksamaan itse hyvinvointipalvelunsa, hyödyttäisi meitä lapsettomia tavattomasti, sillä tekin joutuisitte maksamaan lapsenne terveydenhuollon ja koulutuksen. Nyt se rahoitetaan verovaroista. -12
[/quote]
juu ja kuka niitä veroja maksaa tulevaisuudessa jos ei lapsemme?

Vierailija
48/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 13:03"]

Ei ole maanviljelijöilläkään helppoa, mutta kannattaisi nyt edes hieman sympatiaa tuntea lapsiperheiden tulojen pienenemistä kohtaan. Jos ei muuten niin itsekkäistä syistä. Ketkäpä niitä viljelijöiden tuottamia ruokia enemmän ostaisivat kuin lapsiperheet? Jos ihmisten tulot pienenevät, katsotaan kukkaroon entistä tarkemmin myös ruokakaupassa ja se suomalainen juusto ja kinkku saattavat vaihtua tanskalaiseen jne.

[/quote]
Noh. Toki empatiaa pitää löytyä, mutta pari sivuhuomiota. Myös maanviljelijön perhe voi olla (ja usein on) lapsiperhe. Hinnanmuodostus on jännä juttu. Fazer myy Norjassa (!) ja Luxemburgissa (!) leivottua viljaa. Joku on pielessä jos kannattaa leipä tehdä noissa maissa. Ensinnäkin vilja on keskieuroopassa (Norjasta en tiedä) 10-15% kalliimpaa, eikä ne nyt maailman kuuluja halpatyövoiman maita ole kumpikaan. Mitkä tekijät voivat tehdä leipomisen kustannustehokkaammaksi noissa maissa?

En pysty ymmärtämään. 

Vierailija
49/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

viljaa=leipää

Vierailija
50/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

Vierailija
51/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 13:03"]Siis olis ihan ok, vaikka lapsiperheet ei saiskaan tukia, jos verotus ja palkat olis sellasia, etta se kattais normaalimenot. Jos pienestkin palkasta menee viidennes veroihin, ni se on aika paljon. Monilla neljannes tai kolmannes on lahempana totuutta.
[/quote] Niin ja meilla lahtee pelkastaan lapsilisista 90e..

Vierailija
52/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:58"]Meillä ei ole lapsia ja taloudellisesti menee paremmin kuin koskaan. Minusta olisi parempi, että jokainen rahoittaisi itse omat lisääntymisensä tai ainakin lakkaisi valittamasta siitä, ettei saa niin paljon ilmaista rahaa kuin ennen. Jos jokainen joutisi itse kustantamaan lapsielleen terveydenhuollon ja koulutuksen, saataisiin sikiämiseenkin ehkä jokin tolkku.
[/quote]

Teidän taloudellinen hyvinvointikin on todennäköisesti yhteiskunnan mahdollistama että suu suppuun!

[/quote]

Todellakin, yhteiskunnan varoilla on peruskoulut käyty, ammattikoulut/lukiot, jatko-opinnot ym. Kukaan Suomessa ei voi sanoa etteikö yhteiskunta heitä ole tukenut. Pölvästi.

Vierailija
53/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:56"]Elämässä on hei muutakin kuin ostaminen ja kuluttaminen. Kenenkään talous ei kaadu siihen jos joka kuukausi kuluttaa satasta vähemmnän. Etsikää elämäänne muita arvoja kuin ostaminen.

[/quote]

Niinpä. Samalla jää kuitenkin kampaajat yms monet muut työttömäksi. Kun ei ole rahaa ostaa edes palveluita.

Vierailija
54/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
55/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku tuleeko se joku lapsiperheverovähennys (huh) automaattisesti vai pitääkö veroilmoitukseen lisätä? Sen kai pitäisi kompensoida tota lapsilisän tippumista. Jotenkin vielä tuntuu sekavilta nämä kaikki muutokset.

Vierailija
56/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:30"]Tietääkö joku tuleeko se joku lapsiperheverovähennys (huh) automaattisesti vai pitääkö veroilmoitukseen lisätä? Sen kai pitäisi kompensoida tota lapsilisän tippumista. Jotenkin vielä tuntuu sekavilta nämä kaikki muutokset.
[/quote]

Minulla on kotiin tulleessa verokortissa vähennyksenä 150€ kolmesta lapsesta. Tulot ja veroprosentti sama kuin viime vuonna eli ymmärtäisin ettei vaikuta mitenkään. En ymmärrä miten voi olla mahdollista? Pitää tutkia vielä tarkemmin, ehkä en ole huomannut jotain.

Vierailija
57/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:00"]

No meidän lapset maksaa sitten teidänkin eläkkeet, eli palataan asiaan silloin.

[/quote]

tuskin maksaa. On tainnut jäädä Kauppalehti lukematta viimeiset 10 v.

Vierailija
58/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä erosin myös kirkosta. Säästän 200e vuodessa.

Vierailija
59/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:24"]

Jep... vuokra nousi 100€/kk, lapsilisistä lähti, palkka ei ole noussut kuin 10 senttiä/h viime vuosien aikana, auton käyttövero kallistui jne.jne. Lista on loputon.

Kirkosta erosin yli 10 vuotta sitten, mitään lehtiä ei ole tullut kahteen vuoteen, parturikäynnit väheni kertaan vuodessa, lasten hiukset leikkaan itse, lapsille ei ole varaa kustantaa harrastuksia, hyvä kun saa joka vuosi uudet sukset, pyörät ja luistimet ostettua.

Olishan se helpompaa jos olis toinen aikuinen taloudessa, mutta kun kaikki maksaa yhdestä palkasta, niin tiukoille vetää.

[/quote]Minkä hiton takia joka vuosi pitää ostaa uusi pyörä tai sukset? t. toinen yh joka ostaa fillareita käytettynä ja kunnostaa ne, suksetkin saa käytettynä ja vetää vain uudet pohjavoiteen.

Vierailija
60/60 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:16"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:58"]Meillä ei ole lapsia ja taloudellisesti menee paremmin kuin koskaan. Minusta olisi parempi, että jokainen rahoittaisi itse omat lisääntymisensä tai ainakin lakkaisi valittamasta siitä, ettei saa niin paljon ilmaista rahaa kuin ennen. Jos jokainen joutisi itse kustantamaan lapsielleen terveydenhuollon ja koulutuksen, saataisiin sikiämiseenkin ehkä jokin tolkku. [/quote] Teidän taloudellinen hyvinvointikin on todennäköisesti yhteiskunnan mahdollistama että suu suppuun!

[/quote]

Kaikkien taloudellinen hyvinvointi on yhteiskunnan mahdollistamaa. Pointtina oli se, että lapsiperheiden tulisi olla paljon nykyistä kiitollisempia siitä, mitä he saavat. Malli, jossa jokainen joutuisi rahastoimaan itse eläkkeensä ja maksamaan itse hyvinvointipalvelunsa, hyödyttäisi meitä lapsettomia tavattomasti, sillä tekin joutuisitte maksamaan lapsenne terveydenhuollon ja koulutuksen. Nyt se rahoitetaan verovaroista. -12

[/quote]

Jos sinulla olisi lapsia, tietäisit, että kiitollisuuden opettaminen on tehokkainta aloittaa itsestä. Tällä kertaa opetat lähinnä halveksintaa ja sitäkautta ennenpitkää sosialismia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä