Vituttaa, käteen jää tänä vuonna yli 100€/ kkvähemmän
kuin viime vuonna. Lapsilisä pienenee 30€ ja tämän lisäksi miehen osalta verotus on taas kiristynyt. Prkl!
Ja ennen kuin ehditte, niinkerron että taloutemme ei kaadu tähän. Ihmetyttää vain, että täälläkö tämä maa pelastetaan, ostovoima heikentämällä?
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:58"]Meillä ei ole lapsia ja taloudellisesti menee paremmin kuin koskaan. Minusta olisi parempi, että jokainen rahoittaisi itse omat lisääntymisensä tai ainakin lakkaisi valittamasta siitä, ettei saa niin paljon ilmaista rahaa kuin ennen. Jos jokainen joutisi itse kustantamaan lapsielleen terveydenhuollon ja koulutuksen, saataisiin sikiämiseenkin ehkä jokin tolkku. [/quote] Teidän taloudellinen hyvinvointikin on todennäköisesti yhteiskunnan mahdollistama että suu suppuun!
[/quote]
Kaikkien taloudellinen hyvinvointi on yhteiskunnan mahdollistamaa. Pointtina oli se, että lapsiperheiden tulisi olla paljon nykyistä kiitollisempia siitä, mitä he saavat. Malli, jossa jokainen joutuisi rahastoimaan itse eläkkeensä ja maksamaan itse hyvinvointipalvelunsa, hyödyttäisi meitä lapsettomia tavattomasti, sillä tekin joutuisitte maksamaan lapsenne terveydenhuollon ja koulutuksen. Nyt se rahoitetaan verovaroista. -12
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:26"]
kuin viime vuonna. Lapsilisä pienenee 30€ ja tämän lisäksi miehen osalta verotus on taas kiristynyt. Prkl! Ja ennen kuin ehditte, niinkerron että taloutemme ei kaadu tähän. Ihmetyttää vain, että täälläkö tämä maa pelastetaan, ostovoima heikentämällä?
[/quote]
Teidän ostovoima ei ole = kuin koko maan ostovoima
[/quote]
Paraneeko jonkun ostovoima?
Oletan että oma keskituloinen perheeni edustaa kuitenkin enemmistöä, ja kun keskituloisen ostovoima heikkenee niin se tuntuu kyllä maanlaajuisesti. Konkurssien ja työttömien määrä tulee edelleen kasvamaan.
-ap
[/quote]
ei parane. Ostovoimani on heikentynyt viimeuset viisi vuotta. Palkka jäädytetty.
Jep... vuokra nousi 100€/kk, lapsilisistä lähti, palkka ei ole noussut kuin 10 senttiä/h viime vuosien aikana, auton käyttövero kallistui jne.jne. Lista on loputon.
Kirkosta erosin yli 10 vuotta sitten, mitään lehtiä ei ole tullut kahteen vuoteen, parturikäynnit väheni kertaan vuodessa, lasten hiukset leikkaan itse, lapsille ei ole varaa kustantaa harrastuksia, hyvä kun saa joka vuosi uudet sukset, pyörät ja luistimet ostettua.
Olishan se helpompaa jos olis toinen aikuinen taloudessa, mutta kun kaikki maksaa yhdestä palkasta, niin tiukoille vetää.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:58"]Meillä ei ole lapsia ja taloudellisesti menee paremmin kuin koskaan. Minusta olisi parempi, että jokainen rahoittaisi itse omat lisääntymisensä tai ainakin lakkaisi valittamasta siitä, ettei saa niin paljon ilmaista rahaa kuin ennen. Jos jokainen joutisi itse kustantamaan lapsielleen terveydenhuollon ja koulutuksen, saataisiin sikiämiseenkin ehkä jokin tolkku. [/quote] Teidän taloudellinen hyvinvointikin on todennäköisesti yhteiskunnan mahdollistama että suu suppuun!
[/quote]
Kaikkien taloudellinen hyvinvointi on yhteiskunnan mahdollistamaa. Pointtina oli se, että lapsiperheiden tulisi olla paljon nykyistä kiitollisempia siitä, mitä he saavat. Malli, jossa jokainen joutuisi rahastoimaan itse eläkkeensä ja maksamaan itse hyvinvointipalvelunsa, hyödyttäisi meitä lapsettomia tavattomasti, sillä tekin joutuisitte maksamaan lapsenne terveydenhuollon ja koulutuksen. Nyt se rahoitetaan verovaroista. -12
[/quote]
En ymmärrä tätä ajatusta. Jokainen lapsiperhe on varmasti kiitollinen siitä mitä saa yhteiskunnalta.
Lapsettomilta tuntuu kuitenkin unohtuvan, että he ovat myös itse olleet joskus lapsia ja ilman yhteiskunnan tukea he eivät välttämättä olisi siinä missä nyt ovat.
Syntyvyys on Euroopassa käsittääkseni laskussa, poikkeuksena Suomi, kiitos yhteiskunnan mikä tulee lapsiperheitä.
Jos syntyvyys lähtee täälläkin kovaan laskuun, se on huono myös teille lapsettomille. Kuka pyörittää vanhusyhteiskuntaa? Kuka hoitaa vanhukset?
Äläkä luule että rahalla saa, se ei pidä paikkaansa edes tällä hetkelläkään.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:26"] kuin viime vuonna. Lapsilisä pienenee 30€ ja tämän lisäksi miehen osalta verotus on taas kiristynyt. Prkl! Ja ennen kuin ehditte, niinkerron että taloutemme ei kaadu tähän. Ihmetyttää vain, että täälläkö tämä maa pelastetaan, ostovoima heikentämällä? [/quote] Teidän ostovoima ei ole = kuin koko maan ostovoima [/quote] Paraneeko jonkun ostovoima? Oletan että oma keskituloinen perheeni edustaa kuitenkin enemmistöä, ja kun keskituloisen ostovoima heikkenee niin se tuntuu kyllä maanlaajuisesti. Konkurssien ja työttömien määrä tulee edelleen kasvamaan. -ap
[/quote]
Sekä palkkani, että rahabonukseni nousivat tuntuvasti viimevuonna ja edelleen on luottoa, että yhtiöni tekee voittoa tänäkin vuonna. Säästämisen sijaan aion kuluttaa tänävuonna enemmän.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:27"]
Monella kyllä kaatuu, en tajua mikä tämä tällainen Suomi on, että lapsiperheiden elämää jatkuvasti kurjistetaan?
[/quote]
Olet oiva esimerkki tyypistä joka ei tajua/välitä siitä että elämme koko ajan yli varojemme.
Ymmärrätkö että ne säästöt ovat vasta tulosa?
Vai aiotko vaan ummistaa korvasi ja laulaa LAAALAAALAAALAAA ja ikävät asiat vaan katoavat jonnekin, jonkun muun hoidettavaksi.
Valitettavasti tosielämä vaan ei toimi niin....
Meillä tulot tippuu kanssa noin 100e/kk. Vähemmän kinkkua ja juustoa leivän päälle se vaan tietää.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:06"] [quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:58"]Meillä ei ole lapsia ja taloudellisesti menee paremmin kuin koskaan. Minusta olisi parempi, että jokainen rahoittaisi itse omat lisääntymisensä tai ainakin lakkaisi valittamasta siitä, ettei saa niin paljon ilmaista rahaa kuin ennen. Jos jokainen joutisi itse kustantamaan lapsielleen terveydenhuollon ja koulutuksen, saataisiin sikiämiseenkin ehkä jokin tolkku. [/quote] Teidän taloudellinen hyvinvointikin on todennäköisesti yhteiskunnan mahdollistama että suu suppuun! [/quote] Kaikkien taloudellinen hyvinvointi on yhteiskunnan mahdollistamaa. Pointtina oli se, että lapsiperheiden tulisi olla paljon nykyistä kiitollisempia siitä, mitä he saavat. Malli, jossa jokainen joutuisi rahastoimaan itse eläkkeensä ja maksamaan itse hyvinvointipalvelunsa, hyödyttäisi meitä lapsettomia tavattomasti, sillä tekin joutuisitte maksamaan lapsenne terveydenhuollon ja koulutuksen. Nyt se rahoitetaan verovaroista. -12 [/quote] En ymmärrä tätä ajatusta. Jokainen lapsiperhe on varmasti kiitollinen siitä mitä saa yhteiskunnalta. Lapsettomilta tuntuu kuitenkin unohtuvan, että he ovat myös itse olleet joskus lapsia ja ilman yhteiskunnan tukea he eivät välttämättä olisi siinä missä nyt ovat. Syntyvyys on Euroopassa käsittääkseni laskussa, poikkeuksena Suomi, kiitos yhteiskunnan mikä tulee lapsiperheitä. Jos syntyvyys lähtee täälläkin kovaan laskuun, se on huono myös teille lapsettomille. Kuka pyörittää vanhusyhteiskuntaa? Kuka hoitaa vanhukset? Äläkä luule että rahalla saa, se ei pidä paikkaansa edes tällä hetkelläkään.
[/quote]
Maksuton koulutus on tulonsiirtoa nimenomaan vanhemmille. Mieti, kuka maksaisi lastesi koululutksen, jos veronmaksajat eivät sitä tekisi. Sinä maksaisit. Ja näin tehdäänkin monissa maissa: esimerkiksi Yhdysvalloissa on tavallista avata lapsen korkeakouluopintoja varten rahasto tai säästötili hetikohta syntymän jälkeen. -12
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:06"] [quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:58"]Meillä ei ole lapsia ja taloudellisesti menee paremmin kuin koskaan. Minusta olisi parempi, että jokainen rahoittaisi itse omat lisääntymisensä tai ainakin lakkaisi valittamasta siitä, ettei saa niin paljon ilmaista rahaa kuin ennen. Jos jokainen joutisi itse kustantamaan lapsielleen terveydenhuollon ja koulutuksen, saataisiin sikiämiseenkin ehkä jokin tolkku. [/quote] Teidän taloudellinen hyvinvointikin on todennäköisesti yhteiskunnan mahdollistama että suu suppuun! [/quote] Kaikkien taloudellinen hyvinvointi on yhteiskunnan mahdollistamaa. Pointtina oli se, että lapsiperheiden tulisi olla paljon nykyistä kiitollisempia siitä, mitä he saavat. Malli, jossa jokainen joutuisi rahastoimaan itse eläkkeensä ja maksamaan itse hyvinvointipalvelunsa, hyödyttäisi meitä lapsettomia tavattomasti, sillä tekin joutuisitte maksamaan lapsenne terveydenhuollon ja koulutuksen. Nyt se rahoitetaan verovaroista. -12 [/quote] En ymmärrä tätä ajatusta. Jokainen lapsiperhe on varmasti kiitollinen siitä mitä saa yhteiskunnalta. Lapsettomilta tuntuu kuitenkin unohtuvan, että he ovat myös itse olleet joskus lapsia ja ilman yhteiskunnan tukea he eivät välttämättä olisi siinä missä nyt ovat. Syntyvyys on Euroopassa käsittääkseni laskussa, poikkeuksena Suomi, kiitos yhteiskunnan mikä tulee lapsiperheitä. Jos syntyvyys lähtee täälläkin kovaan laskuun, se on huono myös teille lapsettomille. Kuka pyörittää vanhusyhteiskuntaa? Kuka hoitaa vanhukset? Äläkä luule että rahalla saa, se ei pidä paikkaansa edes tällä hetkelläkään.
[/quote]
Aina on kitalakilaukaus, jos yhteiskunnasta ei ole turvaamaan minun vanhuuutta. :D En ole laskenut mitään tämän kuluttamaan tottuneen sukupolven ja heidän lasten varaan, jotka vaativat kyllä paljon minäminämaassaan ilman, että ottaisivat todellista vastuuta omista henkilökohtaisista arvovalinnoistaan.
Suora kopio thl:n sivuilta. Pitkä elämä maksaa!
Vuonna 2012 Suomen sosiaaliturvan menot olivat 60,0 miljardia euroa. Tämä oli 5,9 prosenttia enemmän kuin vuonna 2011. Menojen reaalikasvu oli 3,0 prosenttia. Asukasta kohden menot olivat 11 086 euroa.
Sosiaalimenot kasvoivat vuonna 2012 lähes kaikissa kohderyhmissä. Vanhuuteen liittyvät menot kasvoivat 8,2 prosenttia vuodesta 2011. Suurin osa tästä kasvusta selittyy eläkemenojen kasvulla. Vuonna 2012 vanhuuseläkkeitä maksettiin noin 1,5 miljardia euroa enemmän kuin vuonna 2011. Tämä on lähes puolet sosiaalimenojen kokonaiskasvusta.
Sosiaalimenojen suhde bruttokansantuotteeseen vuonna 2012 oli 31,2 prosenttia. Tämä on 1,2 prosenttiyksikköä suurempi kuin vuonna 2011.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:01"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:47"]Minä saan 40e/kk, ja maksan siitä kaiken, paitsi bussikortin :)
t. teini
[/quote]
Maksatko todella? Asumisen, sähkön, vakuutukset, vaatteet, ruuan, lääkkeet jne.?
[/quote]
Lol, mutta noista vaatteet, ruuan ja lääkkeet kyllä :)
noh maanviljelijöiden tulot putoavat yli 10% tänä vuonna (tukiuudistus) ja jo aiemmin tilanne on ollut se, että 3 maatilaa lopettaa joka päivä. Samalla nousi sähkövero (maatilat ostavan samalla veroluokalla kuin yksityisihmiset, kasvihuoneita lukuunottomatta) niin, että omakotitalon sähkölasku nousi "87e", noh minulla ko. vaikutus on viisinkertainen. Viljanhinta samalla tosi alhaalla ja lannoitteet kalliita. Polttoaine on ainoa kulu, joka on laskenut, mutta itse valitettavasti tilasin sykysllä säiliöt täyteen ennen suuria hinnan pudotuksia.
Ei toi 100e/kk pudotus hirveästi jaksa kerätä sympatiaa tässä tilanteessa.
Aivan hullua puuhaa.
"suomalaiset arvostavat kotimaista" kertoo keskusliikkeiden viljavastaavat. Maatalouministeri (Orpo) sanoo, että kyllä kotimaisen arvostus varmasti näkyy hinnoissakin. Justiinsa.
katsokaa sieltä suomen hinnat
http://www.farmit.net/talous/viljamarkkinat/rehuohran-markkinahinta-eu
http://www.farmit.net/talous/viljamarkkinat/leipavehnan-markkinahinta-eu
jepu jepu.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:58"]
Meillä ei ole lapsia ja taloudellisesti menee paremmin kuin koskaan. Minusta olisi parempi, että jokainen rahoittaisi itse omat lisääntymisensä tai ainakin lakkaisi valittamasta siitä, ettei saa niin paljon ilmaista rahaa kuin ennen. Jos jokainen joutisi itse kustantamaan lapsielleen terveydenhuollon ja koulutuksen, saataisiin sikiämiseenkin ehkä jokin tolkku.
[/quote]
Hear, hear!
http://www.maataloustilastot.fi/sites/default/files/eu-vilja-viikko-48-2014.jpg
sellaisille, jotka ei edellisiä linkkejä jaksaneet selata.
Elämässä on hei muutakin kuin ostaminen ja kuluttaminen. Kenenkään talous ei kaadu siihen jos joka kuukausi kuluttaa satasta vähemmnän. Etsikää elämäänne muita arvoja kuin ostaminen.
Vuokra nousi, sossun vuokranormit ovat 90-luvun tasolla joten omavastuu on kohta satasen luokkaa kuussa, samaan aikaan lapsilisä pienenee jne. eli olematon ostovoimamme menee miinukselle tänä vuonna. :(
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:47"]Minä saan 40e/kk, ja maksan siitä kaiken, paitsi bussikortin :)
t. teini
[/quote]Ai vuokran, ruuat, sähkön, vedem, vakuutukset, auton, lasten päivähoidon jne?
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:47"]Minä saan 40e/kk, ja maksan siitä kaiken, paitsi bussikortin :)
t. teini
[/quote]
Ai ihan asumisen, ruuan, vakuutukset, majd auton kulut, puhelimen, netin jne? Haha!