Minkä ikäisenä kuukautiset yleensä loppuu?
Mun elämä on pilalla! Mulla on aina ollut tosi runsaat kuukautiset mutta ennen olen sietänyt sitä kun olen syönyt pillereitä ja menkat olleet vain pari-kolme kertaa vuodessa ja silloin kun itse haluan. Olen siis syönyt useamman levyn aina putkeen.
Viimeisimmän synnytyksen jälkitarkastuksen jälkeen mulle tehtiin sterilisaatio ja mä vuodan kuiviin, kierto on normaali 28-30 päivää mutta sit vuodan aina keskimäärin 5 päivää kuin seula. Kuukuppi täyttyy ja vuotaa yli 15 minuutissa! (Ja ei vuoda vierestä tms vaan kuppi tosiaan on täynnä kun ottaa pois)... Aika turha kapinen siis, tamponi pitää 10-15min ja tavalliset siteet on vaan vitsi. Joudun kulkemaan vauvan vaipat pöksyissä ja silti välillä (öisin) vuotaa yli. Huvikseni punnitsin vaipan (joo ällöä mut kun halusin lukuja koska tää vaan ei voi olla normaalia) niin viime yönä oli vuotanut 98g :(
Ratkaisu kaikkeen olis ne e-pillerit mutta en "omaa" merkkiäni enää saa koska olen kuulemma liian vanha (36v) ja sen jälkeen kokeilemani eivät ole sopineet (aivan järkyttäviä muuutoksia mielialaan, halusin vain kuolla). Hormonikierukka ei ole vaihtoehto.
Mieluiten haluaisin että koko kohtu poistettaisiin mutta se ei taida niin vain onnistua.
Tää on ihan helvettiä, parin kk päästä mun pitäisi hoitovapaalta palata töihin mutta en tiedä oonko sit sairaslomalla aina kuukautisten aikaan koska mulla on mahdollista päästä vessaan vain 2-3h välein. Ihan hirveetä.
(Buranaa vedän aina hevoskuurin kuukautisten aikaan mutten tiedä vähentääkö vuotoa lainkaan)
Kommentit (6)
Ei ole kyllä normaalia tuollainen vuotaminen, lääkäriin asian kanssa ehdottomasti! Vuotoa vähentäviä lääkkeitä on olemassa muitakin kuin hormoniehkäisy, esim. tietyt tulehduskipulääkkeet ja traneksaanihappo. Lisäksi jos mikään muu ei auta, kohdun limakalvo voidaan kokonaan tuhota tietyillä menetelmillä, ja kyllä se kohdun poistokin on ihan validi vaihtoehto iässäsi jos ei lapsia ole enää suunnitteilla.
Luonnostaan kuukautiset loppuu (menopaussi) suomalaisilla keskimäärin vasta 51 vuoden iässä, joten aika pitkä aika sinulla on hurjia vuotojasi kestää, jos et mitään tee asialle.
Miksi lääkäri ei ole määrännyt sinulle Cyklokapronia?
Kannattaa kokeilla Cerazettea, itsellä loppuivat runsaat kuukautiset niillä kokonaan! Olen nyt 44 vuotias.
Ei ole normaalia tosiaan tuollainen vuoto! Ehdottomasti lääkäriin ja jotain apua on saatava. Johan tuo vaikuttaa yleisterveyteen, kun vuoto on noin runsas. Eikä töissä pysty olemaan mitenkään. Onko sinulla myös kovat kivut?
Ei mitään mahdottomia kipuja ole ja tosiaan sitä Buranaa syön reippaasti kun kuulemma vähän vähentäis vuotoa...
Pitääpä koittaa saada aikaiseksi varattua lääkäriaikaa.
Ei sitä kohtua niin vaan poisteta, mutta onhan noihin vuotoihin muutakin hoitoja olemassa. Gynekologille kannattaisi mennä vaihtoehtoja selvittämään.