Tässä jutussa on kuvailtu narsistista vanhempaa, itse olen kertonut omasta äidistäni paljon pahempiakin esimerkkejä
Silti palstalla on paljon kiusaajia, joista sellainen äiti on ihana ja hyvä äiti
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000008366118.html
Kommentit (73)
” Kun on vahvistunut, niin voi kohdata vanhemman ja kertoa esimerkiksi, ettei pidä siitä, että vanhempi yrittää vaikuttaa häneen tietyllä tavalla ja kertoa omista haluistaan ja tarpeistaan. Narsistinen vanhempi saattaa monesti suuttua tästä, eli tämä onnistuu usein paremmin vasta vanhempana, kun pystyy pitämään itse puoliaan.
Asialle kannattaa siis aina yrittää tehdä jotain. Narsistinen vanhempi saattaa hiljalleen herätä siihen, että lasta ei voikaan ohjailla enää, ja narsistiset piirteet voivat vähentyä paljonkin.
Todella vaikea narsismi saattaa kuitenkin aiheuttaa välirikkoja perheenjäsenten välille, koska narsisti ei ymmärrä miten toimii.”
Meillä äitini nimenomaan suuttui, kun hänelle kertoi siitä, että hän oli satuttanut ja loukannu minua nimenomaan negatiivisella vertailulla, manipulaatiolla ja syyllistämisellä. Hänhän vain jatkoi syyllistämistä siitäkin, että hänelle kertoi hänen satuttaneen minua.
Luulisi ventovieraillakin ihmisillä olevan enemmän sydämtä, kuin tuollaisella narsistilla ja heidän tukevan ketä hyvänsä sellaista kokenutta palstalla, mutta ei.
Tämä johtunee siitä, että palstalla on paljon itsekin narsisteja, jotka eivät tunnista syyllistämistä, negatiivista vertailua ja manipulointia satuttavina tekoina.
Ap
Niin, ja? Ei se mikään kilpailu ole. 🤦🏻♀️
Vierailija kirjoitti:
Oletko äitihullu?
Mikä tekisi narsistin kiusaamasta hullun, voisitko hiukan valaista? Vai nimitteletkö yleisemminkin ihmisiä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja? Ei se mikään kilpailu ole. 🤦🏻♀️
Ei olekaan. Kerroin vain minun kokemuksiani vähätelleistä palstalaisista, että ihmettelen, kun eivät pysty myöntämään omaa ilkeyttään ihmisinä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko äitihullu?
Mikä tekisi narsistin kiusaamasta hullun, voisitko hiukan valaista? Vai nimitteletkö yleisemminkin ihmisiä?
Ap
AV-palstan kielellä "hullu" tarkoittaa ihmistä, joka tekee toistuvasti avauksia samasta aiheesta.
Oletko tehnyt tästä aiheesta aloituksia huomattavan usein? Sitten olet "äitihullu".
Jos et ole tehnyt, niin sitten et ole.
Minusta oman, pienen lapsensa syyllistäminen on pahinta, mitä oma vanhempi voi lapselleen tehdä. Ja minun äitini syyllisti minua ihan koko ajan, aina. Hän ei rakastanut minua, eikä koskaan hyväksynyt minua ja silti itse kuvittelee edelleen toista. Hän on ollut mielestään hyvääiti, kun oli ilkeä, satuttava, syyllistävä, manipuloiva ja negatiivisesti vertaileva.
En ole koskaan saanut hoitoa, apua enkä tukea hänen aikaansaaamiinsa haavoihini.
Ap
Joo, tiedän, mutta en jaa tuollaista white trash -ihmisten tasoista suhtautumista kanssaihmisiin. Se kertoo heidän mataluudestaan ihmisinä, eivätkä he ole asioiden selityksen arvoisia. Jos mua kiusataan palstalla, on ok tehdä aiheesta aloituksia kauemmin, kuin kiusaajat jaksavat kiusata.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minusta oman, pienen lapsensa syyllistäminen on pahinta, mitä oma vanhempi voi lapselleen tehdä. Ja minun äitini syyllisti minua ihan koko ajan, aina. Hän ei rakastanut minua, eikä koskaan hyväksynyt minua ja silti itse kuvittelee edelleen toista. Hän on ollut mielestään hyvääiti, kun oli ilkeä, satuttava, syyllistävä, manipuloiva ja negatiivisesti vertaileva.
En ole koskaan saanut hoitoa, apua enkä tukea hänen aikaansaaamiinsa haavoihini.
Ap
Narsisti on sellainen että hän ei kykene myöntämään tehneensä mitään väärää.
Eli jotenkin on vain käytävä lävitse tämä prosessi itsensä kanssa. Eli viha, suru ja hyväksyminen.
Kertoisitko AP, onko tämä eka avauksesi tästä aiheesta vai oletko ns. äitihullu?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Täällä sama.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja tämä on osittain palstalaisten vika, koska ette auttaneet ja tukeneet, vaan olette kiusanneet häijysti. Jokainen kiusattua kiusannut on syyllinen kiusatun oloon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko AP, onko tämä eka avauksesi tästä aiheesta vai oletko ns. äitihullu?
Ilmiannettu
Sinulle ei välttämättä tee hyvää märehtiä näitä asioita päivät pitkät.
Ja miten niin "et ole saanut" apua tai hoitoa? Kyllähän terapiaan voi aktiivisesti hakeutua. Oletko yrittänyt eikä sinua ole otettu vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTäällä sama.
Niin. Eipä tuossa jutussakaan puhuta mitään siitä, mistä vanhempansa satuttama saisi hoitoa haavoihinsa. Ja sen tuen, minkä vanhempi häneltä vei ja otti pois.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sinulle ei välttämättä tee hyvää märehtiä näitä asioita päivät pitkät.
Ja miten niin "et ole saanut" apua tai hoitoa? Kyllähän terapiaan voi aktiivisesti hakeutua. Oletko yrittänyt eikä sinua ole otettu vastaan?
Olen käynyt terapiassa yli 10 vuotta. Mutta eihän siellä edes keskusteltu narsimista. Eivät terapeutit osaa auttaa narsistien uhreja, jos nämä olivat lapsia tekojen aikaan.
Ap
Se nimitys "äitihullu" ei ole mitenkään sinua ihmisenä arvottava vaan kuvaa käytöstäsi palstalla.
Jos tekisit paljon avauksia vaikkapa pannukakkuresepteistä, siis enemmän kuin ihmiset jaksavat lukea, sinut alettaisiin tuntea nimityksellä "pannukakkuhullu". Tiedätkös, samalla lailla kuin esimerkiksi opettajat tunnetaan "opettajina", joska he opettavat.
Tämä on palstaterminologiaa eikä kiusaamista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNarsisti on sellainen että hän ei kykene myöntämään tehneensä mitään väärää.
Eli jotenkin on vain käytävä lävitse tämä prosessi itsensä kanssa. Eli viha, suru ja hyväksyminen.
Tämä on lapselle todella vaikea asia, koska on vaikeaa saada haavansa parannetuksi, kun kukaan ei ole tuomitsemassa tekijää ja tekoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se nimitys "äitihullu" ei ole mitenkään sinua ihmisenä arvottava vaan kuvaa käytöstäsi palstalla.
Jos tekisit paljon avauksia vaikkapa pannukakkuresepteistä, siis enemmän kuin ihmiset jaksavat lukea, sinut alettaisiin tuntea nimityksellä "pannukakkuhullu". Tiedätkös, samalla lailla kuin esimerkiksi opettajat tunnetaan "opettajina", joska he opettavat.
Tämä on palstaterminologiaa eikä kiusaamista!
Nou nou nou nou nou. Siinä on kyse siitä, että vastaajat kokevat oikeudekseen kutistaa ja vähätellä minun kokemukseni jonkinlaiseksi vitsiksi, johon heillä on mielestään oikeus suhtautua piittaamattomasti. Toki onkin, mutta en voi kokea sellaisia ihmisiä arvostavina tai hyväksyttävinä. Jos ei osaa suhtautua tukien ja auttane, mitäpä jos olisi vain ihan hiljaa?
Toisten kokemukset eivät ole mikään pilajuttu.
Ap
Narsistihullun aamun avaus. Jatkoa seuraa.