Lapsi päiväkotiin 8kk
Osaa kävellä.
Mitä mieltä? Peukku ylös = jees, alas = nou.
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 01:04"]Jos on yhtään perillä lapsen kehityksestä, niin tietää että 8 kk:n ikäinen unohtaa äitinsä hoitopäivän aikana :(
[/quote]
No sinä et kyllä ole. Jo 23kk vauva muistaa vanhempansa parin pvän ajan! Millainen äiti olet jos vauvasi unohtaa sinut muutamassa tunnissa?
[/quote]
Jo 2-3kk..
Ei kai se siitä kiinni ole, että pärjääkö lapsi. Varmasti pärjää.
mitä muuta vaihtoehtoa hänellä on, jos hänet laitetaan tarhaan? Ei ole vaihtoehtoja muuta kuin pärjätä. Ihminen pärjää vaikka mitä ihmeellisimmissä olosuhteissa.
mutta mitä sinä haluat lapsellesi...jos on mahdollista.
Ihan kokonaan on sinun /huoltajien valintasi. Lapsella ei ole muuta vaihtoehtoa.
Ilmeisesti vain suomalaislapset voi hyvin ja on täyspäisiä koska saavat olla kotona ainakin melkein vuoden kun taas muualla maailmassa lapset ovat ihan heitteillejätetettyjä kun menevät hoitoon jopa 2kk iässä....
Pientä suhteellisuuden tajua nyt...
Tai ehkä muualla maailmassa ollaankin just sen takia tyhmiä että ei ole samanlaista mallia otettu käyttöön....
Meillä palkataan hoitaja kotiin, niin lapsi saa olla kotona. Tietty aika jolloin ollaan poissa on maks 5h. Siis kin jompi kumpi ei ole. En hennonut hoitoon muutoin laittaa.
Minun lapseni aloitti tarhan 11kuisena 8 lapsen ryhmässä. Ainoa joka tuntui kärsivän tilanteesta, olin minä (äiti). Lapseni meni innoissaan touhuamaan tarhan leluilla joka aamu, sai pelkkiä kehuja hoitajilta. Minä se itkeä tihrustin ja soittelin töistä välillä että miten menee. Aina oli kaikki hyvin. En pysty mitenkään näkemään että tarhan aloitus olisi ollut meidän lapsen kohdalla huono vaihtoehto. Jos olisi ongelma tullut, sitten oltaisiin mietitty tilanne uusiksi. Lapset on erilaisia, siksi täällä palstalla on aika typerää kenenkään alkaa antamaan mitään "koko totuuden kattavia ohjeita".
Mut on dumpattu 80-luvulla pph:lle (iso ryhmä) joskus 6-12kk iässä. Aikuisena olen joutunut paljon kamppailemaan huonon stressinsietokyvyn ja perusturvattomuuden kanssa, parisuhteissa olen aika takertuva. Olin herkkä lapsi josta kasvoi herkkä aikuinen. En sano, että kaikki johtuu aikaisesta hoitoon laitosta, mut kerroinpa tämän kuitenkin. Itse uskon liian varhaisen ulkop.hoidon lisäävän kiintymyssuhdehäiriöitä, joita sitten oirehditaan varsinkin parisuhteissa, ei uskalleta sitoutua/takerrutaan, toimitaan kuin parivuotiaat.
Täällä lapsi meni hoitoon vuoden ikäisenä. 8 kk iässä oli vielä niin pieni, onneksi ei tarvinnut vielä silloin viedä. Yritettiin aina hakea mahdollisimman pian alkuun pois jotta ei tulisi niin pitkät päivät (opiskelen). Nukkui vaunuissa ekat päikyt samalla kun muut ulkoili, toiset sitten samaan aikaan muiden kanssa. Ihanat hoitajat oli ja mukava päiväkoti, jonne menee edelleen mielellään, nyt 2 vuotta. Ei ne tilanteet aina ole ideaaleja, joskus on vaan lopetettava se kotona oleminen lyhyempään. Tai ei halua olla kotona pitkään. Ihan hyvä vanhempi voi olla silti. Onhan ne isätkin poissa lapsen luota, tuleeko siitä kolhu kiintymyssuhteeseen? Moni reitti voi olla oikea.
En ikinä laittaisi noin pientä hoitoon.
Omani meni vasta 3 v hoitoon.Ja kyllä, elimme kädestä suuhun hoitovapaan jälkeen.
Kyllä sitä vähemmälläkin pärjää jos vain haluaa.
Töitä ehtii oikeasti tehdä koko loppuelämän,lapsi on vaan hetken pieni.
Meillä molemmat menneet hoitoon 13kk ikäisenä päiväkotiin. Paikka ja hoitajat säilyvät suurimmaksi osaksi aina samoina ja molemmat ovat jääneet alkutotuttelun jälkeen hyvillä mielin hoitoon. Ensimmäisen kohdalla olisin halunnut perhepäivähoitajalle, mutta vaihtoehtona oli hoitaja jolla oli kaksi isoa koiraa näykkimässä lapsia. Peukut siis ehdottomasti päiväkodille tässä suhteessa. Lisäksi hoitajan sairastelut ym. Varahoito on kuitenkin päiväkodilla. Yhtäkkinen muutos (esim. pph sairastaa) hoitopaikassa tehnee enemmän hallaa kuin kiinteä paikka isossakin ryhmässä.
Vertailun vuoksi jokainen voi googlettaa äitiyspäivärahan historian ja kysyä omilta äideiltään miten ja missä on itse ollut hoidossa.
Jos nykypäivän Suomessa on töitä, joita tehdä niin suosittelen tarttumaan tilaisuuteen. Jokainen tekee toki omat ratkaisunsa tässäkin asiassa.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 18:13"]
En ikinä laittaisi noin pientä hoitoon. Omani meni vasta 3 v hoitoon.Ja kyllä, elimme kädestä suuhun hoitovapaan jälkeen. Kyllä sitä vähemmälläkin pärjää jos vain haluaa. Töitä ehtii oikeasti tehdä koko loppuelämän,lapsi on vaan hetken pieni.
[/quote]
Mutta miten saisi miehelle iskostettua kalloon, että vähemmälläkin pärjää? Mun miehellä on bruttotulot n.3000e niin varmaan pärjättäisiin esim. vuosi pidempään, mutta hän itse on sitä mieltä että olisi mahdotonta että jäisin kotiin lapsen kanssa kotihoidontuelle. Itse olisin valmis luopumaan ns. ylellisyyksistä.
Omituista miten monet täällä ja irl on vahvasti sitä mieltä joku 2-3v ainoa oikea ikä aloittaa tarha. Mitä noita olen seurannut, ni just sen ikäiset on niitä jotka itkee räkä poskella äitä vaikka koko päivän tarhassa. Uhmaiän korvalla on muutenkin elämän ensimmäinen mullistus (vrt murrosikä), niin sitten vielä samaan syssyyn uuden kuvion opettelu, minusta ei lainkaan hyvä.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 01:04"]Jos on yhtään perillä lapsen kehityksestä, niin tietää että 8 kk:n ikäinen unohtaa äitinsä hoitopäivän aikana :(
[/quote]
No sinä et kyllä ole. Jo 23kk vauva muistaa vanhempansa parin pvän ajan! Millainen äiti olet jos vauvasi unohtaa sinut muutamassa tunnissa?