kolonoskopiaa edeltävä ruokavalio
Perjantaina toimenpide ja teen huomista evästä töihin; keitettyä perunaa sekä kalaa ja kananmunaa. Saanko lisätä mausteita? Ohjeissa klinikalta ei mainittu tästä mitään? Saanko laittaa ketsuppia, pippuria, suolaa? Vihannekset on jo jätettävä pois, tiedän.
Kommentit (14)
Miten vihannekset vaikuttavat alapäähäsi?? Ellet siis tunge niitä sinne?
En söisi ainakaan karkeaa mustapippuria (voi jäädä sisälle kuten siemenetkin). Ota mausteet erillisinä mukaan ja soita aamulla sinne lääkäriin?
On mulla nuo ohjeet, kuten mainitsinkin- niissä ei mainita mausteista mitään.
Vihannekset eivät sula aina hyvin, siksi en saa niitä enää tässä.vaiheessa syödä ennen tähystystä.
Otan mausteita mukaan siis ja tarkistan aamulla asian soittamalla.
Mulla oli mustapippurirouhe kielletty, jauhe ei.
Montako päivää ennen kolonoskopiaa täytyy ketsuppi jättää ruokavaliosta pois?
Kevyempi ruokavalio aloitetaan noin viikkoa ennen toimenpidettä. Vihanneksia voi aivan hyvin syödä, kunhan soseuttaa ne. Ruokia, joissa on siemeniä, ei saa syödä.
Tärkeintä on saada suoli tyhjäksi ennen tutkimusta. Se litkujen juonti on tärkeää, ja niide lisäksi pitää juoda runsaasti muita nesteitä. Itse join kylmää kirkasta omenamehua ja teetä.
On tehty itselle tuo. Vuorokautta ennen toimenpidettä kevennät ruokavalion: nesteitä saat ottaa nornaalisti, keittoruuat hyviä, ei tomaatteja, papuja, linssejä eikä mitään, mistä tulee siemeniä suolistoon. Ei siis myöskään jyväleipiä eikä näkkäreitä. Tyhennyksen ohjeet saat toimenpiteen taholta ja tärkeintä on suolen kunnollinen tyhjennys.
Heipä hei Hämeen hitaat, kysymys oli julkaistu 6.1.2015.
Olet saanut kirjalliset ohjeet.
Noudata niitä.
Vierailija kirjoitti:
Kevyempi ruokavalio aloitetaan noin viikkoa ennen toimenpidettä. Vihanneksia voi aivan hyvin syödä, kunhan soseuttaa ne. Ruokia, joissa on siemeniä, ei saa syödä.
Tärkeintä on saada suoli tyhjäksi ennen tutkimusta. Se litkujen juonti on tärkeää, ja niide lisäksi pitää juoda runsaasti muita nesteitä. Itse join kylmää kirkasta omenamehua ja teetä.
No eihän se vihannesten soseuttaminen poista niiden kuitupitoisuutta! Kuitupitoisten ruokien, kuten esim. vihannekset syömistä ei suositella ennen toimenpidettä muutamaan päivään, koska niistä kertyy suoleen jätettä (ulostetta) vähäkuituista enemmän.
P*skaa siellä oli putken päässä vaikka miten noudatti valioita ja tyhjenteli
Vierailija kirjoitti:
Heipä hei Hämeen hitaat, kysymys oli julkaistu 6.1.2015.
No heipä hei Hämeen hitain: katsopas kun kolonoskopioita tehdään muulloinkin ja muillekin kuin 6.1. 2015 kysyneelle!
Anyone? En voi kysyä klinikalta, koska siellä ei ole päivystystä.