Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole ikinä tarvinnut ruotsinkieltä. Ihan hukkaan valui ne oppitunnit. Jopa liikunnasta on ollut jotain hyötyä, mutta ei ruotsista.....

Vierailija
29.10.2021 |

Mitenköhän saisin vapautettua sen aivokapasiteettini, jonne on tarttunut joitain ihan tyhjänpäiväisiä ruotsin sanoja ja kielioppia? Venäjän kielen opiskelusta olisi ollut paljon enemmän hyötyä tälleiselle idässä asuvalle.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän sitä ruotsia kukaan oikeasti tarvitsekaan. Mutta pakkohan se on joka asteella suorittaa. Jos painit juuri opiskelun kansa, niin tee kuten 90% ja vedä se vaan läpi. Ykkönenkin on läpi. Ehkä tää täysin turha oppiaine joskus poistetaan...

Vierailija
2/9 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän sitä ruotsia kukaan oikeasti tarvitsekaan. Mutta pakkohan se on joka asteella suorittaa. Jos painit juuri opiskelun kansa, niin tee kuten 90% ja vedä se vaan läpi. Ykkönenkin on läpi. Ehkä tää täysin turha oppiaine joskus poistetaan...

Minulla on jo opiskelut ohi. Silloin vielä uskoin, että voisin tarvita sitä jonain päivänä, kun opettajat aina niin sanoivat. Mutta todellisuus on iskenyt silmille. Paljon on sen sijaan ollut asiakaspalvelutilanteita, joissa olis voinut tehdä positiivisen vaikutuksen palvelemalla venäjäksi. Jos joskus sattuu olemaan joku ruotsia puhuva, niin se vaihtaa aina heti suomeksi puheensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jo opiskelut ohi. Silloin vielä uskoin, että voisin tarvita sitä jonain päivänä, kun opettajat aina niin sanoivat. Mutta todellisuus on iskenyt silmille. Paljon on sen sijaan ollut asiakaspalvelutilanteita, joissa olis voinut tehdä positiivisen vaikutuksen palvelemalla venäjäksi. Jos joskus sattuu olemaan joku ruotsia puhuva, niin se vaihtaa aina heti suomeksi puheensa.

Yllätys, yllätys. Pakkoruotsi pitäisi vaihtaa pakkovenäjään.

Vierailija
4/9 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri puolilla Suomea olisi hyötyä eri kieliopinnoista. Lapissa varmaan kiinan (kantoninkiina tai mandariini) opiskelut hyödyttäisivät englannin lisäksi eniten, idässä venäjä. Itse olen joutunut työssäni käyttämään ruotsia, ja onpa ruotsintaidosta ollut yllättävää hyötyä myös esimerkiksi kun joudun keskustelemaan afrikaansia puhuvan kanssa (hän luuli minun puhuvan hollantia...) - siinä tilanteessa ei ollut luontevaa puhua englantia.

Tosin me ollaan sen verran poikkeuksellisia suomalaisia, että meillä on äidinkielenään ruotsia puhuvia tuttavia ja ystäviä, yhden lapsen kummisetä on ruotsinkielinen ja olemme yhden ruotsinkielisen perheen yhden lapsen kummeja. Ystävättäreni äitipuoli on ruotsinkielinen. Ei muuten asuta Pohjanmaalla eikä etelärannikolla.

Vierailija
5/9 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukututkimuksestani ei tulisi mitään ilman ruotsin kielen taitoa. Iso osa asiakirjoista on ruotsiksi, ja osa suvusta on ruotsalaista.

Vierailija
6/9 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onneksi olet sittemmin pyhittänyt elämäsi pakkoruotsin vastustamiselle. Tunteja jotka siihen kuluvat ei lasketa.

Vierailija
7/9 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin tarvinnut ruotsis tosi usein. Harmittaa, kun en ole sitä opetellut.

Harrastuksen puitteissa esim. olisi ihan ehdoton taito osata.

Vierailija
8/9 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukututkimuksestani ei tulisi mitään ilman ruotsin kielen taitoa. Iso osa asiakirjoista on ruotsiksi, ja osa suvusta on ruotsalaista.

Tämä on fakta.

Vierailija
9/9 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä tarvitsin, kun lähdin v 69 Ruotsiin töihin.

Mulla ei ollut työpaikkaa. Menin kaverin luokse la ja viikonlopun aikana päätin jäädä.

Ma lähdin etsimään töitä, ja tästä en olisi ilman pakkoruotsia selvinnyt.

Ti aamuna meninkin sitten duuniin.

Sain hyvää palkkaa, maksoin 50% veroa. Säästin asuntorahat ja tulin Suomeen.

Perustin kodin säästöilläni ja jatkoin opiskelua ja töitä Suomessa.

Nyt saan osan eläkkeestäni Ruotsista, osan Suomesta ja osan yksityisestä itsemaksetusta eläkassasta.