En tajua, miten kukaan voi väen vängällä haluta suurperheen!
Itse olen ihan stressissä kahden lapsen kanssa, vaikka mieskin osallistuu paljon. T ällölättäpylly
Kommentit (29)
Meillä yhteensä 5 lasta( olemme uusioperhe) nuorin reilu 1v. Itse käyn vuorotyössä ja mies päivä vuorossa. Ei tästä mihinkään salille jaksa lähteä,riittää kun käy ilta/päivä lenkillä ja arkiaskareet tekee. Omaa aikaa en ole koskaan halunnut ja minusta ei ole esim. Jumppaan joka maanatai klo17,menen uimaan sillon kun siltä tuntuu joko kokonporukalla tai 1-2 lasta mukana. Sillon kun oli vain 1lapsu elämä oli paljon kiireisempää kun lapsella ei ollut seuraa.
En tajua jotkut ei jaksa edes 2kanssa ja tappaa ne mutta suurperheet jaksavat ilman itsemurhaa :)
Onneksi kaikkien ei tarvi tajuta ihan kaikkia asioita. Ma en esim tajua miksi toiset kaipaa niin mahdottoman paljon omaa aikaa. Mulle riittaa, etta saan kayda aina joskus lenkilla yksin ja saan neuloa, mutta sita voi tehda vaikka lapsille satuja lukiessa. Eniten mua rassaa se, etta siivoaminen ei nay ja pyykkivuori, mutta oikeasti en vaihtais tata mihinkaan. Nytkin 2v viela hopottelee jotain paivan tapahtumia ja 7kk tuhisee tuossa vahan siihen malliin, etta kaipaa tissia ja lammin mies painautuu selkaa vasten.. isommat jo nukkuneet jonkin aikaa. T.suurperheen aiti
Ei kaikilla ihan oikeesti kiinnosta onko perse tiukka vai löysä. Siis ihan oikeesti ei kiinnosta. En oo ajatellut persettäni millään lailla ikinä. Se vaan on tuolla takana.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:45"]
Jostain syystä 2-3 lapsen vanhemmat ovat kaikista stressaantuneimpia. Isommassa perheessä dynamiikka muuttuu ja elämä on helpompaa esim. siksi että lapsilla on enemmän ihmisiä ympärillään, joiden kanssa seurustella ja touhuta.
[/quote]
Niin, elämä helpompaa, koska ne vanhemmat ei tee mitään.
Kotityöt ja nuorempien lasten hoitaminen on suurperheissä jätetty vanhemmille lapsille, joten onhan se helppoa varmasti.
Vanhemmilla lapsilla ei sitten olekaan lapsuutta, eikä nuoruutta, kun toimivat lastenhoitajina ja kodinkoneina vanhemmilleen.
[/quote]
Ihanko tietäsit? Tympeää tommone mustamaalaus. Alkaa ymmärrys loppua suurperheiden mollaamisesta ja kauhukuvien maalaamisesta, että suurperheen elämä olisi yhtä työleiriä jossa lapset kärsivät, kun joutuvat jotain tekemään. Ja kumminki nämä ulisijat tulevat 1-3 lapsen perheistä jossa ovat olleet kuopuksina... tasan tarkaan yksikään suurperheen äiti tai isä ei istu päivät pitkät perseellään sohvalla loikoillen tekemättä mitään ja kato ku pennut hoitaa kotia. Perhe on yhteisö jonka hyvinvointiin kaikki osallistuu. Olkoot se sitten roskien vientiä ulos, puuron hämmentämistä, jälkien siivoamista tai hetkellistä pikkusisaruksen ammausta, että vanhempi voi ripustaa pyykit jne.
Ja alkuperäseen vastatakseni: minä halusin ison perheen ja sain sen. 5 lasta ja mies, enkä voisi olla onnellisempi. Lapsia saisi tulla vaikka lisää. Syliä ja rakkautta kyllä riittää. Kaikkihan tätä ei voi millään ymmärtää, koska olemme erillaisia. Sekä varsinkin kun nyt puhutaan niin paljon siitä tärkeästä "omasta ajasta". Meillä on hauskaa perheen kesken ja varmaan se on se meidän arjen kantava voima. Nautitaan kaikki toistemme seurasta. Minulle jumppa kaksi kertaa viikossa ja tunti-kaksi hiljaisuutta lasten mentyä nukkumaan on omaa aikaa ja miehelle viikonloppuisin metsässä kävely. Enempää ei tarvita tai kaivata. Yhdessä tekeminen on parasta hupia.
Ja en ole uskovaista sorttia. Minkään jumalan tahto tai lahkon säännöt ei määrittele meijän perheen arkea.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 23:06"]
Ja kumminki nämä ulisijat tulevat 1-3 lapsen perheistä jossa ovat olleet kuopuksina... [/quote]
Emme tule, vaan me ollaan niitä suurperheiden vanhimpia lapsia, joilta sunkaltaiset vanhemmat on itsekkyyttään pilanneet lapsuuden ja nuoruuden.
Te olette myös pilanneet monilta meistä oman perheen saamisen, itse en esim. tule ikinä tekemään lapsia sen työleirin jälkeen mitä lapsuuteni oli.
Mutta mitäpä siitä, vai mitä, pääasia, että vanhemmat saavat tehdä mitä haluavat, lasten elämänlaadulla ei ole mitään merkitystä.
tarviiko sun tajuta mitä muut haluavat
Salilla... Oletko koskaan nähnyt esim. ruumiillista työtä tekevän miehen tai naisen takamusta. Todellakin on kiinteä, vaikkei olis ikinä salilaitetta nähnytkään. Rakensin yhtenä kesänä pitkän kiviaidan, ja oli kyllä timmi pylly(kin). Meillä vaan neljä lasta, mutta hommaa sen verran etten istu perseeni päällä. Hoikka olen edelleen, mutta kiviaitaa pitäisi varmaan jatkaa, kun peppu ei enää ole yhtä kiinteä kuin pari vuotta sitten. Lapsilla siihen ei ole vaikutusta ollut.