Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kissanpennuista

Vierailija
06.01.2015 |

Eli olen parisen viikkoa sitten ottanut kotiini kaksi uutta jäsentä. Kaksi tuolloin juuri luovutusikäistä urospentua.

Nyt mietin vain tätä niiden syömistä. Kun ruokapakkauksissa lukee omat juttunsa, netissä omat ja eläinlääkärillä omat.

Olen nyt syöttänyt poikia näin:

Aamulla yksi pussi märkäruokaa, kuppi täyteen raksuja ja raikas vesi.

Iltapäivällä puoli pussia märkäruokaa, jos raksukuppi on kovasti vajaa, vähän lisäystä, veden vaihto.

Illalla: Puoli pussia märkäruokaa, raksuja vähän lisää, veden vaihto.

Käykö tämmöinen? Mun silmiin kissat on hyvä kuntoisia. Leikkii ja riehuu kuin kunnon pennut ja märkäruokaa jää joskus ylikin. Mietin ensin saako ne sitä tarpeeksi, mut tuskin ainakaan tarvii lisätä. Ulosteita tulee säännöllisesti ja pellettiin ilmenee märkää säännöllisesti.

Mut onko toi ruuan määrä suositeltava?

Herkkuja tms. en aio antaa, ennen kuin ovat vähän isompia. Tänään kun tein muikkuja meinasin ensin, että olisin keittänyt perkeet pienille, mutta sitten älysin, miten pienistä on kyse.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:19"]

Kannattaa laittaa kuivaruoka erilaisiin aktivointileluihin, niin kissa saa vähän "saalistaa" ruokaansa. Eläinkaupoissa on esim palloja, johon raksut laitetaan sisälle ja kissan täytyy pyöritellä sitä että raksut tulevat ulos. Omille kissoille en laita raksuja lautaselle ollenkaan, noihin leluihin vaan. Niitä voi tehdä itsekin, esim johonkin tyhjään pahviseen muropakkaukseen leikataan muutama tassunmentävä reikä päälle ja yksi sivuun ja raksuja sisälle. Raksuja voi myös heitellä kissalle, omat kissat ainakin rakastaa juosta "saaliin" perään.

[/quote]

Kuulostaa kivalta! Vois melkein laittaa tommosen sit palkintojutuksi, kun ne kasvaa.

Kun mä ite kuitenkin leikitän niitä nyt niin paljon, niin ne kyllä sen kuivaruuan ansaitsee sillä. Tietysti tiedän, että sitä mukaa, kun liikunta vähenee, pitäs myös ruuan vähetä.

Vierailija
22/28 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20. jatkaa.

Raakaa lihaa tosiaan kannattaa antaa ainakin jonkin verran, jo ihan sen takia että hampaat pysyisivät kunnossa. Lihan voi antaa raakana, ja kalan myös, poislukien järvikalat. Sisäelimiä enintään kerran viikossa, kalaa samoin. Sydän on lihas, ei sisälin. Tietysti uusia ruokia ensin pieninä totutteluannoksina, ettei maha mene sekaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nirri pois vaan. Ei tarvi ruokkia.

Vierailija
24/28 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:19"]

Kannattaa laittaa kuivaruoka erilaisiin aktivointileluihin, niin kissa saa vähän "saalistaa" ruokaansa. Eläinkaupoissa on esim palloja, johon raksut laitetaan sisälle ja kissan täytyy pyöritellä sitä että raksut tulevat ulos. Omille kissoille en laita raksuja lautaselle ollenkaan, noihin leluihin vaan. Niitä voi tehdä itsekin, esim johonkin tyhjään pahviseen muropakkaukseen leikataan muutama tassunmentävä reikä päälle ja yksi sivuun ja raksuja sisälle. Raksuja voi myös heitellä kissalle, omat kissat ainakin rakastaa juosta "saaliin" perään.

[/quote]

Kuulostaa kivalta! Vois melkein laittaa tommosen sit palkintojutuksi, kun ne kasvaa.

Kun mä ite kuitenkin leikitän niitä nyt niin paljon, niin ne kyllä sen kuivaruuan ansaitsee sillä. Tietysti tiedän, että sitä mukaa, kun liikunta vähenee, pitäs myös ruuan vähetä.

[/quote]

Meinasinkin jo tuohon viestiin kirjoittaa, että pennuilla sitä liikuntaa tulee tosiaan vielä aika helposti, kun innostuvat helposti leikkimään ja riehumaan, mutta vanhemmiten, varsinkin kastraation/sterilaation jälkeen moni kissa helposti passivoituu. Silloin ainakin on hyvä laittaa kisu vähän askartemaan ruokansa eteen. Piristää mieltäkin. :)

/20

Vierailija
25/28 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:23"]

20. jatkaa.

Raakaa lihaa tosiaan kannattaa antaa ainakin jonkin verran, jo ihan sen takia että hampaat pysyisivät kunnossa. Lihan voi antaa raakana, ja kalan myös, poislukien järvikalat. Sisäelimiä enintään kerran viikossa, kalaa samoin. Sydän on lihas, ei sisälin. Tietysti uusia ruokia ensin pieninä totutteluannoksina, ettei maha mene sekaisin.

[/quote]

Mä antaisin kissoilleni tuommosia heti, jos olisi vara. Enkä nyt puhu, et jos voisin valita, ostanko jonku ihanan pelin poikineen, vai ruokaa..

Puhun, et kun verojen ja ulosoton käteen jää jälkeen 800/kk. Ja minä ja kissat eletään sillä.

Vierailija
26/28 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:23"]

20. jatkaa.

[/quote]

Mä antaisin kissoilleni tuommosia heti, jos olisi vara. Enkä nyt puhu, et jos voisin valita, ostanko jonku ihanan pelin poikineen, vai ruokaa..

Puhun, et kun verojen ja ulosoton käteen jää jälkeen 800/kk. Ja minä ja kissat eletään sillä.

[/quote]

Juu, en mäkään tietenkään mitään sisäfilettä kissoille osta. Eläinkaupasta saa just noita kanan ja kalkkunan kauloja ja muitakin lihoja, mutta ne on usein jauhettuna, eli ne ei auta hampaiden huollossa. Mutta ne on suht edullisia.

Myös ruhon "jämäosat", esim kieli, on suht edullisia. Juuri ostin porsaan kieltä, pakkauksessa oli 2kpl ja maksoi noin 3€ (en muista tarkasti). Ei mielestäni kallista, kun siitä tulee kuitenkin monta annosta.

Mä laitan kissojen ruokaan myös Plaque Off-jauhetta, sen pitäisi ehkäistä hammaskiveä. Mieluummin itse ainakin yritän ennaltaehkäistä, kun ne eläinlääkärikäynnit maksaa aika paljon.

/20

Vierailija
27/28 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa raakaa lihaa. Esim lehmän kieli on edullista. Sen voi pakastaa pienissä pusseissa sopivaan annoskokoon. Sulaa nopeasti ja tekee hyvää kisujen turkille ja hampaille :)

Vierailija
28/28 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinkaupasta tohon rinnalle ostaisin parempia raksuja. Jos värinappuloita on pakko antaa niin sekoittaisin niitä joukkoon, en antaisi pelkästään.