Uskottava on , ei se työnteko kannattaisi
Vuosi sitten olin työtön yh. Käteen jäi yli 2000€, ei päivähoitomaksuja, työmatkakuluja yms. Sain asumistukea.
Nyt olen muuttanut yhteen miehen kanssa joka on työtön. Itse olen saanut vakituisen työpaikan. Nyt saamme nettona 2400€, asumistukea ei enää saa, yh korotus lähti lapsilisästä ja päivähoitomaksu 2 lapsesta 300€.
Onko täällä liian pienet palkat vai liian isot tukirahat?!
Tiedän vastauksen kyllä itsekin. Teen töitä todella mielelläni ha olen onnellinen vakipaikasta, silti ottaa todella päähä, että saisin enemmän lusmuilemalla kotona!
Kommentit (5)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 21:47"]
Liian isot tuet! Mutta eiköhän ne pakosti kohta pienene. Varsinkin nykyinen yh:den hyysäys on ihan käsittämätöntä!
[/quote]Höpönlöpön. Suomen tuet eivät ole edes Euroopan keskitasoa. Sen sijaan Suomen palkkataso on Euroopan alinta kastia varsinkin korkeakoulutetuille. Suomessa ei kannata surkean palkkatason ja korkean verotuksen ja korkeiden elinkustannusten vuoksi tehdä töitä. Tukien varassa voi joskus saada jopa suuremman summan kuin töissä käymällä, joskus summa on sama ja useimmiten kai töissäkäyvä saa hiukan enemmän käteen kuin tuilla elävä. Homman idea on kuitenkin se, että kun ero on töissäkäyvän hyväksi niin olemattoman pieni ja siinä samalla sitoo kuitenkin itsensä 8 h työnantajan orjaksi ja sitten tulee lasten päivähoito-ongelmat, työmatkakustannukset jne., niin moni alkaa miettiä onko työnteko sittenkään vaivan väärti. Yhä useampi tulee siihen tulokseen että ei ole. Olisi ihan eri juttu, jos kaikkien peruslähtöpalkka alasta riippumatta olisi reilut 3000 euroa. Silloin ero keskipalkkaisella kasvaisi niin isoksi, että työnteko olisi mielekästä. Nyt se ei sitä ole pienten palkkojen vuoksi kun vertailukohtana on sosiaalituilla elävä, joka saa tehdä mitä lystää ja olla vapaalla ja ilman stressiä, kun taas töissäkäyvän tilanne on se mikä on
Kolmosen tapaan kirjoittavat eivät ymmärrä mitään talouden mekanismeista.
No, tuo ongelma katoaa nopeasti kun työpaikat poistuvat Suomesta. Sitten on lähinnä tukien saajia ja julkisen sektorin tyhjäntoimittajia.
Liian isot tuet! Mutta eiköhän ne pakosti kohta pienene. Varsinkin nykyinen yh:den hyysäys on ihan käsittämätöntä!