Tällä viikolla lääkkeellinen abortti
Koskahan raskauspahoinvointi, väysymys ja muut oireet katoavat? Samalla kun sikiökin? Vai jatkuuko se pidempään?
En kaipaa mitään murhaaja-tuomiota tähän ketjuun, syyt keskeytykseen ovat henkilökohtaiset ja olen jo riittävän hajalla tilanteesta muutenkin. Mietin vain, koska olen taas työkykyinen.
Kommentit (53)
Kuinkahan paljon kompikaatiota todellisuudessa on noissa lääkkeellisissä aborteissa?
Lääkkeellinen keskeytys meni mun kohalla hyvin. Ekat lääkkeet kävin nielasemassa sairaalassa ja parin päivän päästä kaheksan tuntia sairaalassa. Vain yhdessa vaiheessa siellä osastolla sattu ihan hirveästi ja sain kipupiikin. Kamalasti tuli hyytynyttä verta ja muuta tarkentamatonta limaa, ja sitten yhtäkkiä siisti pieni pallo, jonka sisällä oli ihmiseksitunnistettava olio. Sen annoin hoitajalle, kertoi menevän hävitykseen (varmaan samaan minne kaikenlainen leikkausjäte yms.). Sitten lähdin kotiin bussilla. Ei mitään jälkikomplikaatioita, helppo homma fyysisesti, ja henkisestikin, kun olin punninnut asian ja mielestäni tein oikean ratkaisun.
Hyvin toimi lääkkeet, luulen, että helpoista aborttikokemuksista ei vain kirjoitella niin paljon kuin vaikeista. Turhaa pelkäät, luota vain hoitajiin :)
Ap, valtaosalla lääkkeellinen sujuu ihan hyvin. Mulle tehtiin syksyllä, rv 7. Eli sairaalassa otin tabletin ja tästä 2pvä kotona laitoin seuraavat lääkkeet. Muutamassa tunnissa oli pahimmat supistelut ja vuodot jo ohi. Kyllä pari isohkoa hyytymää tunsin tulevan, mutta pönttöön en katsonut. Sitä vuotoa tulee alkuun reippaasti, mä istuin pöntöllä aamupäivän ja välillä aina vedin pöntön tyhjäksi. Mutta sitten kaikki oli ohi. Tiputteluvuotoa jatkui 1-2vko, mutta ei kipuja tai mitään. Gyne jonka kanssa sairaalassa juttelin, sanoi että lähes kaikilla sujuu vailla ongelmia. Ongelmatapaukset herkemmin aina kommentoivat näihin.
tsemppiä.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:54"]
Miksi sinne pönttöön ei kannata katsoa? Mitä siellä voi näkyä? Kertokaa nyt, aikuisia tässä ollaan.
[/quote]
Siellä on nuken kokoinen, täydellinen vauva. Äiti kertoi. Hänellä oli keskenmeno.
mulle on tehty kaavinta monta kertaa menkkojen takia, se mitenkään vaarallista ole myöskään raskauden keskeytyksessä.
Mä oikeen tuijotin sinne pönttöön enkä silti nähnyt mitään pieniä lapsosia siellä veren seassa. Pelkkää verta ja hyytymiä vain. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä se paljonpuhuttu vauva siellä.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:54"]Miksi sinne pönttöön ei kannata katsoa? Mitä siellä voi näkyä? Kertokaa nyt, aikuisia tässä ollaan. [/quote] Mulla oli verisiä "könttejä" ja limaisia samankaltaisia. Sitten yksi vähän suurempi siellä joukossa.
[/quote]
Niin, ne on verihyytymiä ja kohdunpalasia. Sikiö on sentin pituinen esim. Raskausviikolla 7-8.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:08"]
Eikait tuu mitää isompia klönttejä jos raskaus ihan alussa ?
[/quote]
Verihyytymiä voi tulla missä vaiheessa vaan. Mulla tuli sellaista munakokkelin tapaista plöröä, yksi suurempi plumpsahtava hyytymä ja verta. Ei mitään sen kummempaa. Viikolla 7 tapahtui, alkiota en olisi voinut veren seasta löytää, vaikka olisin halunnutkin.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:15"]
En halua katsoa nyt sikiöiden kuvia enkä sikiötä pöntössäkään, joten kiitos varoituksesta. Pitäisi yrittää keksiä nyt pätevät argumentit tuolle kaavinnalle, lääkkeellinen alkaa tuntua yhä huonommalta vaihtoehdolta. T. ap
[/quote]
Lääkkeellinen on ihan hyvä, ainakin onnistumisprosentin kannalta. Itselläni oli ihan kivutonkin, mutta mulla kaksi synnytystä takana, eikä koskaan muutenkaan kuukautiskipuja (kivut kuukautisissa kuulemma korreloi keskeytyskipuihin.)
Noin 5 % joutuu kaavintaan vuodon tai epätäydellisen keskeytymisen takia.
Noin 3 % joutuu uusintakaavintaan epätäydellisen keskeytymisen takia.
Eli vain 2% suurempi mahdollisuus joutua uusintakaavintaan noilla lääkkeillä, kuin jos kaavinta olisi aluksikin. Niitäkin siis joudutaan uusiman.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:17"]
Voi vittu teitä kaikenmaailman pelottelija-surkuttelija-hörhöjä! Edustatte alhaisinta ihmissaastaa, muistakaa se. Yhdenkään sellaisen lapsen ei pitäisi tähän maailmaan syntyä, jota hänen oma biologinen äitinsä ei halua JA PISTE! Maailma olisi paratiisi, jos raskaudenkeskeytyksiä tajuttaisiin tehdä enemmän.
[/quote]
Kuka on sanonut, että pitäisi syntyä? Itse halusin ainakin vain vilpittömästi auttaa ap:ta, jotta ei kokisi vahingossakaan samaa kuin minä.