Mitä lounaaksi sormiruokailijalle, kun en itse syö?
Ehkä tämä on nyt sitten idioottimainen kysymys, mutta mietityttää. Tähän asti olen antanut purkkiruokaa lounaaksi ja päivällisellä omasta ruoasta lapselle sopivia osia. En itse syö koskaan lounasta, siksi purkkiruoka, vaikka haluaisin kyllä tarjota pelkkää kotiruokaa.
Siksi kysymys: mitä annatte alle vuoden ikäisille lapsillenne lounaaksi, jos ette itse syö?
Kommentit (18)
Sitä eilistä päivällistä. Minkä ikäinen lapsi, joko voisi ajatella lusikalla syömistä?
Meillä ei jää päivälliseltä jämiä, isoruokainen mies syö ne viimeistään iltapalaksi. Tietysti voisi kokeilla tehdä tupla-annoksia, mutta pelkään että mies söisi sitten nekin, hänellä on paino-ongelma ja kaikki helposti lämmitettävissä oleva ruoka katoaa nopeasti kitusiin. Samasta syystä en tee pakkaseen ruokia valmiiksi.
Lapsi on 9 kk.
AP
Meillä kanssa sama pulma, neuvolasta määrätään aina syöttämään lapselle myös lämmin lounas, mutta ei meillä ole mitään edellisen päivän ruoan jämiä. Ja tuntuu turhauttavalta ruveta väsäämään taaperolle omaa lämmintä ateriaa, kun ei kukaan muu syö siihen aikaan. Hyviä lounasvinkkejä kaivataan siis myös täällä!
Miehesikö syö ruuat myös, jos purkitat ne ja kirjoitat siihen päälle, että ne on lapselle, ei saa syödä? Aika kamalaa, olisikohan aika miehen myöntää ongelmansa ja hakea siihen apua, jos ei itse saa sitä hallintaan?
Siis mies syö lapsensa ruuat? En voi uskoa.. Kamala isä!
Mä teen aina ruokaa sen verran enemmän, että saan lapselle seuraavaks päiväks. Siinähän se samalla menee kun muutenkin kokkaa.
Ap:n mies on vanukasmies, kyllä menee kaikki.
Joo, mies saattaa syödä lapselle varaamani ruoat periaatteella "no äkkiäkös sä sille jotain pientä pyöräytät" tai "anna purkkiruokaa". Onneksi ei kuitenkaan syö kenenkään "omia" ruokia/herkkuja, ainoastaan nuo yhteisiksi katsomansa.
Asiasta on puhuttu PALJON, mutta mies toimii mielestään täysin normaalisti. Iso mies, pituutta yli 2 metriä ja painoa n. 120 kg. En voi koko ajan vahtia syömisiä, saattaa syödä myös yöllä.
Miehen syöpöttely ei kuitenkaan ollut tämän ketjun pointti.
AP
Minä teen 11,5kk ikäiselle seuraavaa. Jauhelihaa ja kasvissuikaleita, aika nopea paistaa/keittää, myös kanasuikaileita, seitiä, kalkkunaa paistaa/keittää nopasti. Olen myös tehnyt näitä pakkaseen pikkukippoihin valmiiksi, porkkanaa ja bataattia palasiksi/soseeksi ja sekaan jotain lihaa?
Onhan se nyt jos mies ei puhetta ymmärrä ettei vauvan ruokia syödä?? Tekee omat soossit vaan!
Kauheeta. Sormiruokailija ja yösyöppö samassa perheessä. Kannattais varmaan häpyä paikalta.
Ja tälläiset ihmiset lisääntyy? Saanko kysyä MIKSI?
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 13:54"]Miehen syöpöttely ei kuitenkaan ollut tämän ketjun pointti. AP
[/quote]
Onhan se aika oleellinen osa sinun tarinaasi, sillä normaalisti ihmiset voivat valmistaa edellisenä päivänä sen verran enemmän ruokaa, että sitä jää pikkuvauvan lounaaksi. Jos nyt ihan kylmästi katsotaan tarjoamiasi faktoja, niin ne ovat:
1. Päivälliseksi tehdään ruoka, joka menee kaikki kerralla (tai viimeistään illalla)
2. Väität haluavasi tehdä kotiruokaa, muttet kuitenkaan halua niin paljon, että lapsi saisi sitä lounaakseen
3. Et halua enää tarjota purkkiruokaa
4. Kysymyksesi: Mistä taion ruuan, jota en itse tee tai ota purkista?
5. Et ota vastaan neuvoja, koska syy1, syy2, syy3, jne.
Elämänhallinta hukassa tai provo.
Täh? Missä kohdassa olen muka väittänyt, etten halua tehdä lapselleni lounaaksi ruokaa? Pyysin lähinnä vinkkejä helpoista/nopeista lounasruoista vauvalle. Kyseistä ruokaa ei kukaan muu syö, joten en halua panostaa siihen yhtä paljoa kuin päivälliseen, jos vähemmälläkin saa aikaiseksi vauvalle sopivaa ruokaa. Hyvä esimerkkivastaus tuli viestissä numero 9, kiitos siitä.
Ja joo, lapsi on esikoinen ja äiti siksi kädetön, pahoittelut. En esim. ihan aikuisten oikeasti tiedä, onko vauvalle OK paistaa vaikka kanasuikaleita ilman mausteita ja höyryttää siihen kaveriksi mikrossa kasviksia ilman voita tai suolaa. Itselleni tuo olisi aika surkea ateria makunsa puolesta, mutta vauvalle?
AP
^ Siihen myös tottuu mitä syö. Jos olisit koko ikäsi syönyt maustamatonta ruokaa, se olisi mielestäsi varmasti ihan hyvää ja maustettu ruoka ei olisi. Ja tuskin se vauva kuolee, jos laitat vähän voita tai ripauksen laadukasta suolaa.
Mutta näin vähän ohi aiheen; liha itsessään nyt ei kyllä olekaan mitään hyvänmakuista, mutta kasviksethan on tosi maukkaita ihan sellaisenaan ilman mausteita. Ihan biologisella tasolla tarkasteltuna tämä ehkä kertoo myös vähän siitä, että se liha ei ole se pääasiallinen ravinto millä ihmisen tulisi elää.
Keitä vaikka kierrepastaa vähän ylikypsäksi ja sen kaveriksi kasvissosepiltti. Helppo ja hyvä kasvisruoka :) lapsi voi sormilla syödä pastaa jossa kasviskastiketta. Myös pakastetut parsa- ja kukkakaalit on helppo keittää pienessä vesimäärässä lisukkeeksi.
Mikrossa voi keittää perunan ja sen voi leikellä sormiruuaksi myös!
Laita lapselle ruokaa rasiaan ja anna miehelle se purkkiruoka. Jos ymmärtäisi vihjeen?
No mä laitan monesti lapsille (11kk ja 2,5v) lounaaksi kasviksia, juureksia ja sitten jotain lihaa/kalaa/kanaa. Eli keitän pari pilkottua perunaa, porkkanaa, papuja, maissia, parsakaalia tms. kasvisliemessä ja sitten sulatan pakkasesta sinne aiemmin tekemiäni lihapullia, kalapihvejä, kanasuikaleita ym. Siihen juomaksi maito tai vesi ja kylkeen pieni voileipä, kyllä se lounaasta käy. Samoin joku keitto valmistuu ihan käden käänteessä (pilkot juureksia, keität ja lisää tyyliin kalapaloja tai vaikka nakkeja). Ei lounasta tarvitse aina ämpärillistä tehdä, kyllä pikkukattilassa tulee nopsaan pienetkin lounasannokset. Jos ap:n 9kk ei vielä isoja paloja pureskele, äkkiä sen pikkukattilallisen surauttaa soseeksikin.
kyllä meillä syödään samaa perunaruokaa kahdesti päivässä esim. aamulla teen keiton ja sitä syödään kahdesti, jopa kolmestikin. ja on se perkele että miehen ruokahalujen takia pitää erikseen murehtia, että taapero ei nyt saa sitte huomenna ruokaa :D on taas järkevää sakkia
tai teet nyt isomman keiton, ilman lihaa/proteiinia. soseutat vähän, pakastat pikkukipoissa. sulatat sitä lounaaksi ja sinne mukaan sitten lihaa, linssejä tms.
jos 9kk nyt syö alle 2dl nokareen jotain eilistä, en usko millään mies vaivautuisi syömään pari lusikallista ruokaa..