Määrätään tietyt päivät, jolloin joka ainoa kauppa on kiinni
esim. itsenäisyyspäivä, joulupäivä ja juhannuspäivä. Ja kaikkina muina päivinä kaupoilla olisi täysi vapaus valita aukioloaikansa. Eikö tämä olisi paljon fiksumpaa kuin tämä nykyinen pelleily? Palkat tietysti maksettaisiin korotettuna pyhiltä ja öiltä, joten kauppa voisi vapaasti puntaroida, milloin aukioleminen kannattaa ja milloin ei. Miksi hel*etissä asia kuuluu poliitikoille?
Kommentit (54)
Sääntöjä, kieltoja, rajoituksia (toki asioissa, jotka eivät koske juuri minua, loukkaavat juuri minun "arvojani" tai ovat juuri minulle edullisia)... Niistä on suomalainen yhteiskunta tehty.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:09"]
Verkkokauppa.comin yhteydessä on Helsingissä sellainen kioski", joka on auki silloinkin kun varsinainen kauppa on kiinni, mutta sieltä saa kai ostaa ihan kaikkea kaupan tavaraa, mutta koska nelilömäärä jää tietyn alle, niin se saa olla aina auki. MUTTA siinä on lisäksi joku euromääräraja, mitä kalliimpaa ei voi sieltä kioskista ostaa, mutta jos sen tavaran maksaa etukäteen, niin sitten sen voi noutaa sieltä kioskista! OIKEESTI onko tässä mitään järkeä???
[/quote]
Onhan siinä todellakin järkeä. Jos siellä kioskissa päivystää yksi ihminen, niin on järkevää, että kukaan ei ajattele, että paikka kannattaisi ryöstää siinä toivossa, että siellä on käteisenä tuhansia euroja.
En ymmärrä, millaiselle ihmiselle on ongelma maksaa ostos etukäteen verkossa.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:19"]
Mun mielestäni myös pankkien ja ehdottomasti päiväkotien ja koulujen pitäisi olla samaan tapaan auki, 365 päivänä vuodessa! :) Kamalaa, kun olin just ajatellut käydä kysymässä tilin saldoa, kun ei huvita katsoa verkkopankista ja pankki on kiinni! Ja lapsetkin ovat kotona, vaikka olin ajatellut nukkua koko päivän, kun kerran MINULLA on vapaapäivä.
[/quote]
Ei kyse ole siitä, pitääkö pankin olla auki, vaan siitä, että saako pankki olla halutessaan auki. Vaikeakin ymmärtää tätä eroa?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:53"]
No te, joiden mielestä kauppojen pitää olla aina auki, ettekö sitten vietä joulua tai juhannusta tai mitä hienoa siinä on, että voit joulupäivänä käydä lähikaupassa ostoksilla samaan tapaan kuin muinakin päivinä?
[/quote]
Jos kaupat olisivat aina auki ei tarvitsisi erikseen suunnitella esim. ruoka ostoksia vaan voisi mennä lasten kanssa rauhassa pulkkamäkeen kun sää on hyvä ja mennä kauppaan sitten myöhemmin. Ja toisekseen, en mä juhlista juhlapäivää sillä, että en mene kauppaan vaan olemalla ystävien seurassa yms. Kaupassa käyminen on sama kuin kävisi vessassa. Olisi omituista jos ei joinakin aikoina saisi mennä ollenkaan vessaan.
[/quote]
Eikö sulla sitten ole mitään päiviä, jolloin olisi mukavaa, jos päivä on muutakin kuin perusarkea kaupassakäynteineen?
Et koskaan juhli mitään tai näe mukavana asiana sitä, että ei tarvitse olla tylsiä perusrutiineja, kuten kaikkina muina arkipäivinä vuodessa?
[/quote]
Käyn mä juhlapäivänä vessassakin. Miksen kävisi kaupassa jos jokin tarveaine uupuu? On ikävää huomata juhlapäivänä, että joku oleellinen juttu jäi ostamatta tai yllättäen tuleekin joku allerginen vieras, jolle olisi myös kiva saada syötävää. En ymmärrä miksi kaupankäynnin rajoittamisella halutaan holhota ja määrätä ihmisten ajankäyttöä ja elämäntapaa.
[/quote]
Jotta ihmiset voisivat viettää edes muutaman juhlapäivän yhdessä, silloin kun kyse on sellaisista aloista, joiden ei oikeasti ole välttämätöntä olla aina auki. Mutta toki sinun allerginen vieraasi on tärkeämpi.
[/quote]
Etkö sä osaa päättää milloin olet perheesi kanssa kanssa ihan itse? Vuorotyötä tekevänä mä osaan kyllä järjestää perhevapaita juuri sopivasti. Ja jos molemmat vanhemmat ovat vuorotyössä eri aloilla ei se mitään auta jos kaupat ovat kiinni. Pikemminkin päin vastoin vaikeuttaa arjen ja juhlankin pyörittämistä.
Olen itse kaupanalalla töissä ja todellakin kannatan vapaita aukioloaikoja. Olen ollut joulun töissä, eikä se ollut mikään maailmanloppu. Sain kolminkertaisen palkan ja pääsin kotiin joulunviettoon sitten illalla. Kaikki on kiinni asenteesta. Positiivinen mieli ja eyes on the price, niin hyvinhän se sujuu.
Ja haluan päästä kauppaan vuoden jokaisena päivänä. Ei ostoksillakäynti ole mielestäni mitään kamalaa perusarkea, jota ei voi juhlapäivinä tehdä, vaan ihan normaali asia. Jos meiltä on vaikka kahvi tms. päässyt loppumaan tai unohtunut ostaa juuri ennen pyhiä, niin onhan se hienoa että sen puuttuvan tuotteen pääsee hakemaan kaupasta juuri silloin kun sitä tarvitsee. Miksi tälläisiä asioita pitäisi jotenkin rajoittaa?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:53"]
No te, joiden mielestä kauppojen pitää olla aina auki, ettekö sitten vietä joulua tai juhannusta tai mitä hienoa siinä on, että voit joulupäivänä käydä lähikaupassa ostoksilla samaan tapaan kuin muinakin päivinä?
[/quote]
Jos kaupat olisivat aina auki ei tarvitsisi erikseen suunnitella esim. ruoka ostoksia vaan voisi mennä lasten kanssa rauhassa pulkkamäkeen kun sää on hyvä ja mennä kauppaan sitten myöhemmin. Ja toisekseen, en mä juhlista juhlapäivää sillä, että en mene kauppaan vaan olemalla ystävien seurassa yms. Kaupassa käyminen on sama kuin kävisi vessassa. Olisi omituista jos ei joinakin aikoina saisi mennä ollenkaan vessaan.
[/quote]
Voi kamalaa, että pitäisi ihan suunnitella ostoksille menoa! Apuaaa.... kun mä on siis niin spontaani, että mun pitää päästä kauppaan just silloin ku mieleen juolahtaa...
[/quote]
Ja tässä taas niin helvetin idioottimainen kommentti. Haluat rajoittaa toisten elämää ja valinnanvapautta ja perustelusi on, että kun minäkään en halua, niin ei sinunkaan tarvitse. Perse repeää teidän sääntelijöiden kanssa kerta toisensa jälkeen.
Olitko siis töissä siksi että joku sai smetanaa tai mäyräkoiran?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:24"]
Miksi? Minusta aukiolot pitäisi olla täysin vapaat..
[/quote]
Olen kaupassa töissä ja musta toi juhannuspäivän ja joulupäivän aukiolo on just sieltä. Mutta näin ne luokkaerot vahvistuu..Mistä tiedät, että olet keskiluokkaa, no siitä, ettei tarvi olla jouluna töissä ja vielä sen takia, että joku saa smetanaa/mäyräkoiran/eineslihapullia..siinä kyllä tuntee tekevänsä työtä jolla tarkoitus...NOT.
[/quote]
Mullakin viime joulu meni töissä. Alaluokkaa ollaan. :(
t. Lääkäri
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 12:28"]
[/quote]
Olen kaupassa töissä ja musta toi juhannuspäivän ja joulupäivän aukiolo on just sieltä. Mutta näin ne luokkaerot vahvistuu..Mistä tiedät, että olet keskiluokkaa, no siitä, ettei tarvi olla jouluna töissä ja vielä sen takia, että joku saasmetanaa/mäyräkoiran/eineslihapullia..siinä kyllä tuntee tekevänsä työtä jolla tarkoitus...NOT.
[/quote]
Mullakin viime joulu meni töissä. Alaluokkaa ollaan. :(
t. Lääkäri
[/quote]
No musta palomiehet, lääkärit ja hoitohenkilökunta ei kuulu tähän keskusteluun. Kysymyshän on siitä, miksi kaupassa ramppaaminen on nykyään ihmisen perustarve.
Toisekseen sun tuosta saama korvaus on ihan toista luokkaa, kuin kaupan työntekijän.
7
[/quote]
No niinpä. Pakko tulla tännekin pätemään.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:16"]
[/quote]
Täysin vapaa aukiolo suosii suuria kauppoja. Nykyinen lainsäädäntöhän mahdollistaa pienempien kulmakauppojen pärjäämisen joten kuten, kun ne saavat olla auki silloin, kun suuremmat kaupat on kiinni. Aukioloaikojen vapautus todennäköisesti tappaisi pikkukaupat. Vaikka tietysti tilanne olisi mielenkiintoinen, haluttaisiinko Prisman ja Citymarketin kokoiset kaupat pitää auki joulupäivänäkin? S-market/K-market -kokoiset kaupat saatettaisiin pitää euronkuvat silmissä.
Mutta nää on näitä arvovalintoja, pitääkö kauppojen olla auki 365 päivää vuodessa eli onko tarkoitus, että vapaapäivinäsi vain kulutat, kulutat ja kulutat.
[/quote]
Jos pikkukaupat eivät ole kilpailukykyisiä, eikä kukaan halua niissä käydä, niin pikkukaupat saavat mennä nurin. Tuollaisesta markkinoiden vääristämisestä on vain haittaa, kun yhteiskunnan niukat resurssit jaetaan tehottomasti.
[/quote]
Mutta eiväthän markkinat joka tapauksessa toimi täydellisesti.
Leikitäänpä ajatusleikki.
Sinulla on kolme kauppaa alueellasi. Yksi on 200 m päässä oleva Siwa, toinen 300 m päässä oleva S-market ja kolmas 1,5 km päässä oleva Citymarket. Kauppojen aukiolo vapautuu. Ensin poistuu Siwa, koska S-market ja Citymarket saavat olla auki päivinä, jolloin pelkästään se sai olla auki. S-market ja Citymarket jäävät kilpailemaan. Lopulta S-market poistuu, koska Citymarketilla on suurempi valikoima, paremmat tarjoukset ja isommat volyymit. Nyt Citymarket on sitten ainoa kauppa. Olet siis sen tarjouksien ja valikoiman varassa, vaikkeivät ne aina miellyttäisikään. Kilpailu on siis johtanut yhden monopoliin, onko se sitten hyvä asia kuluttajalle? Myös matka kauppaan on pidentynyt.
Suomessa kritisoidaan usein sitä, että kauppaketjujen kesken ei ole kilpailua. Mutta kuten edellä yritin osoittaa, niin aukioloaikojen vapauttamisesta ei välttämättä seuraa kuluttajalle positiivista kilpailua, vaan pelkästään uudenlainen monopolisoituminen. "Vapaat" markkinat eivät siis todellakaan ole vapaat.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:24"]
Olen itse kaupanalalla töissä ja todellakin kannatan vapaita aukioloaikoja. Olen ollut joulun töissä, eikä se ollut mikään maailmanloppu. Sain kolminkertaisen palkan ja pääsin kotiin joulunviettoon sitten illalla. Kaikki on kiinni asenteesta. Positiivinen mieli ja eyes on the price, niin hyvinhän se sujuu.
Ja haluan päästä kauppaan vuoden jokaisena päivänä. Ei ostoksillakäynti ole mielestäni mitään kamalaa perusarkea, jota ei voi juhlapäivinä tehdä, vaan ihan normaali asia. Jos meiltä on vaikka kahvi tms. päässyt loppumaan tai unohtunut ostaa juuri ennen pyhiä, niin onhan se hienoa että sen puuttuvan tuotteen pääsee hakemaan kaupasta juuri silloin kun sitä tarvitsee. Miksi tälläisiä asioita pitäisi jotenkin rajoittaa?
[/quote]
Muuten kiva, mutta kaupan alalla ei saa joulusta kolmikertaista palkkaa.
Tasapuolisuuden vuoksi kirkot voisivat olla kiinni kaikkina muina kuin pyhäpäivinä.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:24"]
[/quote]
Kysehän on siitä, että sinä haluat olla joulun töissä, minä en kaupan työntekijänä halua. Molempia varmasti löytyy. Jos pyhinä työskentely olisi vapaaehtoista, niin eihän siinä olisi ongelmaa. Mutta kun ei ole.
Ja olen muuten opiskelija, joten kyse ei ole uravalinnastani.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:31"]
[/quote]
Täysin vapaa aukiolo suosii suuria kauppoja. Nykyinen lainsäädäntöhän mahdollistaa pienempien kulmakauppojen pärjäämisen joten kuten, kun ne saavat olla auki silloin, kun suuremmat kaupat on kiinni. Aukioloaikojen vapautus todennäköisesti tappaisi pikkukaupat. Vaikka tietysti tilanne olisi mielenkiintoinen, haluttaisiinko Prisman ja Citymarketin kokoiset kaupat pitää auki joulupäivänäkin? S-market/K-market -kokoiset kaupat saatettaisiin pitää euronkuvat silmissä.
Mutta nää on näitä arvovalintoja, pitääkö kauppojen olla auki 365 päivää vuodessa eli onko tarkoitus, että vapaapäivinäsi vain kulutat, kulutat ja kulutat.
[/quote]
Jos pikkukaupat eivät ole kilpailukykyisiä, eikä kukaan halua niissä käydä, niin pikkukaupat saavat mennä nurin. Tuollaisesta markkinoiden vääristämisestä on vain haittaa, kun yhteiskunnan niukat resurssit jaetaan tehottomasti.
[/quote]
Sinulla on kolme kauppaa alueellasi. Yksi on 200 m päässä oleva Siwa, toinen 300 m päässä oleva S-market ja kolmas 1,5 km päässä oleva Citymarket. Kauppojen aukiolo vapautuu. Ensin poistuu Siwa, koska S-market ja Citymarket saavat olla auki päivinä, jolloin pelkästään se sai olla auki. S-market ja Citymarket jäävät kilpailemaan. Lopulta S-market poistuu, koska Citymarketilla on suurempi valikoima, paremmat tarjoukset ja isommat volyymit. Nyt Citymarket on sitten ainoa kauppa. Olet siis sen tarjouksien ja valikoiman varassa, vaikkeivät ne aina miellyttäisikään. Kilpailu on siis johtanut yhden monopoliin, onko se sitten hyvä asia kuluttajalle? Myös matka kauppaan on pidentynyt.
Suomessa kritisoidaan usein sitä, että kauppaketjujen kesken ei ole kilpailua. Mutta kuten edellä yritin osoittaa, niin aukioloaikojen vapauttamisesta ei välttämättä seuraa kuluttajalle positiivista kilpailua, vaan pelkästään uudenlainen monopolisoituminen. "Vapaat" markkinat eivät siis todellakaan ole vapaat.
[/quote]
Jos Citymarket on niin tehokas, ettei kukaan pysty kilpailemaan sitä vastaan, niin on se hyvä asia. Tällöin Siwan tarvitsemat resurssit allokoituvat tehokkaampaan käyttöön, mitä se sitten ikinä onkaan. Kauppa ei ole myöskään sen tyyppinen monopoli, etteikö uutta kilpailua monipolin ylisuurten voittojen esiintyessä syntyisi, jos vain kaavoittajat tai muut sääntelijät eivät torppaa uuden lähikaupan perustamista.
Kysymys kuuluu, että mikseivät ne kuluttajat käy niissä Siwoissa ilman toisille asetettuja keinotekoisia haittoja? Sovitaanko samalla, että torstaisin bussit eivät kulje, jolloin taksibisnes vilkastuu?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos Citymarket on niin tehokas, ettei kukaan pysty kilpailemaan sitä vastaan, niin on se hyvä asia. Tällöin Siwan tarvitsemat resurssit allokoituvat tehokkaampaan käyttöön, mitä se sitten ikinä onkaan. Kauppa ei ole myöskään sen tyyppinen monopoli, etteikö uutta kilpailua monipolin ylisuurten voittojen esiintyessä syntyisi, jos vain kaavoittajat tai muut sääntelijät eivät torppaa uuden lähikaupan perustamista.
Kysymys kuuluu, että mikseivät ne kuluttajat käy niissä Siwoissa ilman toisille asetettuja keinotekoisia haittoja? Sovitaanko samalla, että torstaisin bussit eivät kulje, jolloin taksibisnes vilkastuu?
[/quote]
En oikein ymmärrä, miten kilpailu parantuu, jos kaupan kentälle jää vähemmän toimijoita, joiden ei tarvitse kilpailla keskenään?
Tämähän on sitä, mistä tällä hetkellä jo kritisoidaan kauppaketjuja.
Eli et valitettavasti perustele mitenkään, miksi kilpailun seurauksena toimijoiden väheneminen parantaa kilpailua.
Ja jos pikkukaupat poistuvat, eivät resurssit välttämättä allokoidu uudelleen, kuten esität. Jos siis Citymarket on tehokkaampi kuin Siwa, ei Citymarket tarvitse henkilökunnakseen niitä entisiä työntekijöitä vaan yksinkertaisesti Siwan työntekijöistä tulee työttömiä eivätkä he välttämättä vapaudu kansantaloutta hyödyttävään työhön. Jotenkin sinulta puuttuu ymmärrys näistä toimintapuitteista.
Ja kyllä, ymmärrän tietenkin pointtisi. Kaupan toimintaympäristön rajoittamista on mielestäni hyvä pohtia, mutta kuten on käynyt jo ajatuksistani ilmi, "vapaus" on mielestäni näennäisvapautta eli lopulta varsin suurta fuulaa, koska tuo vapaus usein johtaa siihen, että yksi markkinoiden toimija saavuttaa lopulta valta-aseman. Sen jälkeenhän taas mikään ei ole enää vapaata, koska yhden valta-asema on luonut rakenteen, joka estää muita toimimasta ja kilpailemasta vapaasti. Eli jos kritisoidaan valtion asettamia rajoitteita niin kyllä lopulta "vapaus" myös ihan itse tuottaa vastaavia rajoitteita.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En oikein ymmärrä, miten kilpailu parantuu, jos kaupan kentälle jää vähemmän toimijoita, joiden ei tarvitse kilpailla keskenään?
Tämähän on sitä, mistä tällä hetkellä jo kritisoidaan kauppaketjuja.
Eli et valitettavasti perustele mitenkään, miksi kilpailun seurauksena toimijoiden väheneminen parantaa kilpailua.
Ja jos pikkukaupat poistuvat, eivät resurssit välttämättä allokoidu uudelleen, kuten esität. Jos siis Citymarket on tehokkaampi kuin Siwa, ei Citymarket tarvitse henkilökunnakseen niitä entisiä työntekijöitä vaan yksinkertaisesti Siwan työntekijöistä tulee työttömiä eivätkä he välttämättä vapaudu kansantaloutta hyödyttävään työhön. Jotenkin sinulta puuttuu ymmärrys näistä toimintapuitteista.
Ja kyllä, ymmärrän tietenkin pointtisi. Kaupan toimintaympäristön rajoittamista on mielestäni hyvä pohtia, mutta kuten on käynyt jo ajatuksistani ilmi, "vapaus" on mielestäni näennäisvapautta eli lopulta varsin suurta fuulaa, koska tuo vapaus usein johtaa siihen, että yksi markkinoiden toimija saavuttaa lopulta valta-aseman. Sen jälkeenhän taas mikään ei ole enää vapaata, koska yhden valta-asema on luonut rakenteen, joka estää muita toimimasta ja kilpailemasta vapaasti. Eli jos kritisoidaan valtion asettamia rajoitteita niin kyllä lopulta "vapaus" myös ihan itse tuottaa vastaavia rajoitteita.
[/quote]
Jos yksi toimija on niin paljon tehokkaampi, että muiden ei kannata kilpailla, niin silloin ei kannata keinotekoisesti elvyttää näitä kannattamattomia toimijoita. Vai kannattaako sinun mielestäsi rakentaa kaksi sähköverkkoa rinnakkain vain, jotta olisi kilpailua? Kaupan osaltahan tilanne ei edes ole tällainen luonnollinen monopoli (joka tarvitsisi hintaregulointia), vaan jos toimintaympäristö on vapaa ja esimerkiksi kaavoituksella ei suosita tiettyjä toimijoita, niin uusia pelureita tulee (esim. Lidl, jonka tuloa on torpattu muun muassa kaavoituksella ja Alkojen sijoittelulla). Ja jos lähikaupalle on tarvetta, niin kyllä se Keskokin rahankiilto silmissä sellaisen perustaa.
Länsimaisen talouden kukoistus johtuu nimenomaan siitä, että pääomat, luonnonvarat ja työntekijät siirtyvät sinne, missä ne luovat taloudelle ja kuluttajille eniten arvoa. Ehkä olen sitten ymmärtänyt väärin, mutta muistaakseni historian saatossa tämä kohtalo on käynyt konekirjoittajille, hevosläheteille ja ties mille ammateille, mutta niin vain maailma on kehittynyt ja työttömyys pitkällä tähtäimellä on pysynyt suunnilleen samoissa lukemissa.
Esitit muuten itse juuri tämän allokoitumismekanismin, mutta jollain tavalla kuitenkin päätit, että nämä vapautuvat työntekijät eivät sittenkään "välttämättä vapaudu kansantaloutta hyödyttävään työhön". Miksi eivät? Mihin he oikein katoavat?
54, en siis kallistu siihen, että välttämättä pitäisi pitää yllä toimialoja/yrityksiä väkisin. Ja tällä hetkellähän pienet kaupatkin aidosti tekevät liikevoittonsa itse, ei voida puhua kuitenkaan tekohengityksestä. Mutta kuten esitin, niin täydellisestä sääntelemättömyydestä ei myöskään välttämättä seuraa automaattisesti kehitystä ja hyvää. Ja jos noita purkuja tehdään, voi miettiä, mitä siitä seuraa. Eihän esimerkiksi Ruotsissa taksiautoilun vapauttamisesta seurannut kuluttajille positiivisia asioita, alempia hintoja ja muita myönteisiä seurauksia. Olen siis skeptinen, jos joku kertoo, että kaikesta sääntelyn purkamisesta seuraa aina vain hyvää ja markkinat korjaavat itseään vain positiiviseen suuntaan.
Nyt kun kauppojen tilanne on samantyyppinen, kun omassa keksityssä esimerkissäni, eli myös pikkulähikauppa kitkuttelee hengissä, voi myös kuluttajalle olla hyvä asia, että hän saakin sen yhden maitopurkin 200 m päästä sen sijaan, että se ainoa kauppa on 1,5 km päässä.
Minusta sääntelyn tarpeesta ja sisällöstä voi keskustella, ja on syytä. Kuitenkin jos ymmärsin kommenttisi oikein, eli jos kannatetaan kaiken sääntelyn vapauttamista, minusta siihenkin on suhtauduttava kritisoiden ja punnittava seurauksia, jotka - kuten sanoin, eivät välttämättä ole aina sitä, että kehitys menee parempaan suuntaan. En siis sano, että sääntelyitä ei pidä purkaa, mutta voidaan kuitenkin miettiä, mitä ne ovat.
ei itseasiassa ole. Pienet liikkeet saavat pitää näinäkin päivinä kaupat auki ja esim. jotkut Siwat on auki tänäänkin, kuten noina muinakin päivinä ovat olleet.
[/quote]
No koska muutama juhlapäivä vuodessa voisi ihan hyvin olla sellaisia, että mahdollisimman moni saisi viettää sen yhdessä.
Mun mielestäni myös pankkien ja ehdottomasti päiväkotien ja koulujen pitäisi olla samaan tapaan auki, 365 päivänä vuodessa! :) Kamalaa, kun olin just ajatellut käydä kysymässä tilin saldoa, kun ei huvita katsoa verkkopankista ja pankki on kiinni! Ja lapsetkin ovat kotona, vaikka olin ajatellut nukkua koko päivän, kun kerran MINULLA on vapaapäivä.