Onko vasenkätisyydestä enää mitään haittaa tai hyötyä missään
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ennenvanhaan olivat työvälineet vain oikeakätisille , ja koska kirjoitettiin mustekynällä, hommasta ei tullut mitään jos kirjoitti vasemmalla. Anoppini joka on syntynyt 30-luvulla on vasenkätinen ja kirosi sitä miten heitä pakotettiin koulussa oikeakätiseksi.
Nykyään on omia työvälineitä vasenkätisille ja mustekyniä ei enää kukaan käytä niin ei vasenkätisyydestä ole haittaa eikä hyötyä.
kyllä mustekynälläkin saa siististi kirjoitettua, ainakin jos pitää paperia vakasuorassa, ja kirjoittaa ylhäältä alas. Jos kirjoitan pidempiä tekstejä paperille teen muutenkin aina niin.
Mustekynä ja kuivamustekynä on vähän eri asioita kirjoittaa vasurilla.
Pienille koululaisille sotkevan musteen kanssa läträäminen oli hankalaa, vaikka olis ollut oikeakätinenkin -vasurilla tuli enemmän sotkua, kun kirjaimia.
Ei siihen oikeakätiseksi opettamisessa sen syvällisempää "syrjivää" syytä alunpitäen ollut.
Jos haluaa ostaa vasenkätisten sakset, valikoimaa on paljon vähemmän. Oikeakätisten saksia on saatavilla vaikka minkä näköisinä ja värisinä.
Armeijassa on haittaa kun aseet ovat oikeakätisille vielä Suomessa. Seuraava kivääri tulee todennäköisesti olemaan suunniteltu siten että ei ole väliä vasen- tai oikeakätisyydellä.
Vasenkätiset. Tuo ihmisryhmä joka syö ja pyyhkii hanurinsa samalla kädellä tirsk..
Vierailija kirjoitti:
Vasenkätiset. Tuo ihmisryhmä joka syö ja pyyhkii hanurinsa samalla kädellä tirsk..
Jarvoin vasenkätinen syö eri kädellä kuin oikeakätinen, paitsi joku pöytätapoja osaamaton moukka.
Poliisin ammatissa vasenkätisyydestä paljonkin hyötyä:
pamppu vasemmassa ja asiakas aina oikeassa.
Työkalut on monesti oikeakätisille suunniteltu. Joitain vehkeitä, kuten saksia, olen käyttänyt niin paljon oikeakätisten tuotteina, että niihin on kehittynyt vähän oma tyyli, jolloin vasenkätisille suunniteltuja on vaikeampi käyttää. Esimerkiksi saksilla leikatessa kurkkaan terän yli, missä mennään.
Kutomista ja virkkaamista kukaan ei lapsena osannut opetettaa kuin oikein päin, joten opin sitten oikeakätiseksi. Kutominen on mielestäni varsin molempikätistä, virkkauksessa huomaan heiluttavani vasentakin kättä normaalia enemmän.
En tiedä, johtuuko vasenkätisyydestä vai muusta aivojen notkeudesta tai harjoittelusta, mutta pystyn kirjoittamaan aika vaivattomasti peilikuvana tai ylösalaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se korreloi matemaattisen älykkyyden kanssa
https://www.iflscience.com/brain/are-left-handed-people-more-gifted-tha…
Samoin Amerikan presidenttiyden kanssa
En saanut ruohonleikkuria käyntiin, koska käynnistysnarusta pitää vetäistä oikealla kädellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se korreloi matemaattisen älykkyyden kanssa
https://www.iflscience.com/brain/are-left-handed-people-more-gifted-tha…
Tyttäreni on vasenkätinen ja lahjakas matematiikassa, toisin kuin oikeakätinen äitinsä. :>
Hah, minun oikeakätinen mieheni on väitellyt tohtoriksi matematiikasta, minä taas olen vasenkätinen ja surkea matematiikassa. Yksittäistapauksia ei voi yleistää.
No esim niinkin typerä juttu kuin kahvalliset pesuainepullot.
Niissä on kaikki teksti niin että niitä on pakko pidellä oikealla kädellä.
Mua haukuttiin koulussa neidiksi vasenkätisyyteni takia koska vasenkätiset käyttää oikeata aivopuoliskoa eli samaa kuin naiset (usein). Opettelin tämän takia käyttämään paljon myös vasenta aivopuoliskoa kommunikoidessa oikea-kätisten kanssa. Se aiheutti minulle psykoosi masennuksen.
Vierailija kirjoitti:
Maailma on tehty oikeakätisille . Moni asia hankala .
En nyt sanoisi hankalampaa, vaan haastavampaa. Pitää ajatella itsekin eli olla luovempi arkipäivän asioissa.
Tässä tietokoneen äärellä tulee mieleen tälläiset hyödyt:
1) Vasenkätisenä on kaksi hyvää kättä tietokoneen hiiren käyttöön, oikeakätisellä on vain yksi hiirikäsi. Hyötyä esim. silloin, jos saa jännetupentulehduksen oikeaan käteen.
2) Hiirellä liikuttaa kursoria paikasta toiseen ja samaan aikaan näppäillä numeroita. Oikea käsi käyttää näppäimistön oikeassa laidassa olevaa numeronäppäimistöä ja vasen hiirtä.
Lompakkoa ostaessa täytyy aina katsoa, kummin päin lokerot aukeavat. Osa lompakoista ei sovi vasenkätisen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa ostaa vasenkätisten sakset, valikoimaa on paljon vähemmän. Oikeakätisten saksia on saatavilla vaikka minkä näköisinä ja värisinä.
Ööh, miksi saksien pitäisi olla vaikka minkä värisiä (kahvoiltaan), mitä lisäarvoa se tuo? Leikkaustulos ja kahvojen hyvä istuvuus ovat ainoat tärkeät ominaisuudet.
Vasenkätisiä hyviä saksia saattaa toisinaan olla alelaarissa, kun kysynnän vähyyden takia vanhat mallit ovat jääneet myymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööh, miksi saksien pitäisi olla vaikka minkä värisiä (kahvoiltaan), mitä lisäarvoa se tuo? Leikkaustulos ja kahvojen hyvä istuvuus ovat ainoat tärkeät ominaisuudet.
Vasenkätisiä hyviä saksia saattaa toisinaan olla alelaarissa, kun kysynnän vähyyden takia vanhat mallit ovat jääneet myymättä.
Itse ainakin pidän siitä että paljon käytetyt käyttöesineet on myös kauniita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ennenvanhaan olivat työvälineet vain oikeakätisille , ja koska kirjoitettiin mustekynällä, hommasta ei tullut mitään jos kirjoitti vasemmalla. Anoppini joka on syntynyt 30-luvulla on vasenkätinen ja kirosi sitä miten heitä pakotettiin koulussa oikeakätiseksi.
Nykyään on omia työvälineitä vasenkätisille ja mustekyniä ei enää kukaan käytä niin ei vasenkätisyydestä ole haittaa eikä hyötyä.
kyllä mustekynälläkin saa siististi kirjoitettua, ainakin jos pitää paperia vakasuorassa, ja kirjoittaa ylhäältä alas. Jos kirjoitan pidempiä tekstejä paperille teen muutenkin aina niin.
Minä vasurina kirjoitan alakautta viistoon vasemmalle, ei sotke koskaan.
Itse kirjoitan paperi ja kynä normaalissa asennossa, mutta olen tosi tarkka siitä, minkälaisen kuulakärkikynän valitsen. Myynnissä on sekä huonoja (muste kuivuu hitaasti ja suttaa) sekä hyviä kuulakärkisiä. Tusseissa sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin pidän siitä että paljon käytetyt käyttöesineet on myös kauniita.
No mikä estää parantelemasta niitä "rumia" tavallisia saksia vaikka perhosenkuvilla, jos ne eivät tavallisina versioina omaa silmääsi miellytä?
Eipä ole ollut ongelmia, kaikki opittu, virkkaukset ja kutomiset. Toiset nauravat kun kirjoitan ja laitan paperin viistosti, silloin tulee suoraan. Tytär myös vasuri, onkohan perinnöllistä? Hah, pidän itseäni älykkäämpänä kuin oikeakäsisiä :=