Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vasenkätisyydestä enää mitään haittaa tai hyötyä missään

Vierailija
29.10.2021 |

nykyaikana?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ennenvanhaan olivat työvälineet vain oikeakätisille , ja koska kirjoitettiin mustekynällä, hommasta ei tullut mitään jos kirjoitti vasemmalla. Anoppini joka on syntynyt 30-luvulla on vasenkätinen ja kirosi sitä miten heitä pakotettiin koulussa oikeakätiseksi. 

Nykyään on omia työvälineitä vasenkätisille ja mustekyniä ei enää kukaan käytä niin ei vasenkätisyydestä ole haittaa eikä hyötyä.

kyllä mustekynälläkin saa siististi kirjoitettua, ainakin jos pitää paperia vakasuorassa, ja kirjoittaa ylhäältä alas. Jos kirjoitan pidempiä tekstejä paperille teen muutenkin aina niin.

Minä vasurina kirjoitan alakautta viistoon vasemmalle, ei sotke koskaan.

Vierailija
22/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluisin oppia kutomaan sukkia mutta ohjeet oikeakätiselle .

Minä vasurina kudon oikeakätisesti, opetettiin jo ala-asteella lapasia kudottaessa kasarilla. Virkkuukoukkukin pysyy oikeassa kädessä opetettiin 70-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas kaipaisin saksia jossa myös terät olisiva vasenkätisen, eikä pelkästään kahva (Fiskarsin punainen kusetus). Keittiöihmisenä myös toisen reunan kastikekauha olisi paikallaan, mutta tämähän on vain omaa laiskuutta, kun en ole viitinyt etsiä.

Joo , en pystynyt käyttämään vasuri saksia vaan leikkaan vasemmalla oikeakätisillä saksilla .

Minä leikkaan vasurina oikealla kädellä.

Vierailija
24/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitan vasemmalla, mutta oikeastaan kaiken muun teenkin kuten oikeakätiset siis saksilla leikkaus, kutominen, pesäpallo jne. Ei ole haitannut mun elämää mitenkään. Tosin en mä nyt keksi onko siitä mitään hyötyäkään. Tietty voi vaihtaa kättä tarvittaessa ilman suurempia pulmia.

Vierailija
25/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluisin oppia kutomaan sukkia mutta ohjeet oikeakätiselle .

Eikö edes juutuubista löydy?

Äitini opetti minut neulomaan oikeakätisesti ja niin olen sitten neulonut. Koulussa opettaja neuvoi virkkaamaan vasenkätisesti. En koe olevani näppärämpi virkkaaja, vaikka teen sen paremmalla kädelläni.

Vierailija
26/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashoitoalalla ollut todellisia vaikeuksia, kun hoitohuoneet on suunniteltu oikeakätisille tekijöille.

Onneksi nykyään alkaa olla saatavilla kätisyysneutraaleja hoitoyksiköitä ja -huoneita, mutta tuskainen on taival ollut.

Vierailija
27/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se maailma on edelleen oikeakätisille rakennettu, hehän se enemmistö tässä ovatkin. 

Ei sinällää oikeakätisille rakennettu, vaan firmat myyvät mikä menee kaupaksi. Vasenkätisten tuotteiden markkinat ovat auttamattoman pienet. 

Minusta kyse on enemmän siitä että, vasenkätiset aivotkin toimii eri tavalla. Mun kello pyörisi vastapäivään ja esim. grafiikassa mun silmä hakeutuu luontaisesti eri kohtaan kuin oikeakätisen. Sama kauppojen sijoittelussa: ne on rakennettu oikeakätisen aivoille. Ei siis ole kysymys vain vääränmallisista esineistä vaan "eri suuntaisuudesta".

Vierailija
28/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin hyötyä, paitsi kamppailu-urheilussa saattaa yllättää vastustajansa. Haittana edelleen väräänmalliset sakset ja muut oikeakätisille sopivat esineet.

Tenniksessä, sulkapallossa, pingiksessä ja miekkailussa voi myös olla hyötyä vasenkätisyydestä, koska suurin osa vastustajista on oikeakätisiä

Vierailija
29/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tenniksessä ja keilaradalla siitä voi olla hyötyä. Koulussa ei varmaankaan olisi oppinut virkkaamaan ellei äitini olisi osannut opettaa. Eikö tuo korrelaatio matemaattiseen älykkyyteen ole jo todistettu vääräksi?

Vierailija
30/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamppailulajeissa, tai ihan vaan rehellisessä tappelussa vasenkätisyydestä on hyötyä. Monet myös ajattelevat ihan omalla logiikallaan ja ovat usein luovalla tavalla todella fiksuja. Haittaa, jopa vaaran paikkoja, onkin sitten perusarjessa vaikka minkälaista.

Osaako kukaan muuten sanoa, missä vaiheessa lapsuutta kätisyys yleensä vakiintuu?

Vierailija
31/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tenniksessä ja keilaradalla siitä voi olla hyötyä. Koulussa ei varmaankaan olisi oppinut virkkaamaan ellei äitini olisi osannut opettaa. Eikö tuo korrelaatio matemaattiseen älykkyyteen ole jo todistettu vääräksi?

Mä oon miettiny et, voisko vaikuttaa, että vasurit joutuu ajattelemaan monia käytännön juttuja laajemmin. Kyllä mulla nykyään sujuu moni juttu oikeallakin, mutta alunperin tuntui hankalalta. Kirjoitan vasemmalla ja sakset ovat sellaisia, että pystyn vasurilla leikkaamaan. Palloa heitän oikealla, oli pakko opetella koulussa pesistä pelatessa, kun ei ollut vasenkätisille räpylää.

Vierailija
32/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin hyötyä, paitsi kamppailu-urheilussa saattaa yllättää vastustajansa. Haittana edelleen väräänmalliset sakset ja muut oikeakätisille sopivat esineet.

Tenniksessä, sulkapallossa, pingiksessä ja miekkailussa voi myös olla hyötyä vasenkätisyydestä, koska suurin osa vastustajista on oikeakätisiä

Olen vasuri ja pystyn tennistä ja sulkista pelaamaan molemmilla käsillä. Biljardi onnistuu vain vasemmalla.

Vierailija
33/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miekkailu. Jääkiekko... tosin kaikki vasenkätiset ei taida pelata "väärältä puolelta"? Pesäpallo. Tennis. Nyrkkeily.

Vierailija
34/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kävin erikoistumispätkällä korva- nenä- ja kurkkutaudeilla, muut lääkärit olivat naurettavan fiksoituneita siihen, että tarkka työ pitää saada aina tehtyä oikealla kädellä. Sitten kun vaikka joutuivat tekemään tärykalvopiston vasempaan korvaan tai poistaa vasemman nielurisan tms, kädet piti laittaa hankalasti ristiin. Itse en ikinä laittanut käsiä ristiin vaan vaihdoin kättä sen mukaan kummalla puolella oltiin. Kun olen elämässä muutenkin tottunut, että joskus ei ole muuta vaihtoehtoa kuin käyttää sitä huonompaa oikeaa kättä. 

Vierailija
35/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se maailma on edelleen oikeakätisille rakennettu, hehän se enemmistö tässä ovatkin. 

Ei sinällää oikeakätisille rakennettu, vaan firmat myyvät mikä menee kaupaksi. Vasenkätisten tuotteiden markkinat ovat auttamattoman pienet. 

Minusta kyse on enemmän siitä että, vasenkätiset aivotkin toimii eri tavalla. Mun kello pyörisi vastapäivään ja esim. grafiikassa mun silmä hakeutuu luontaisesti eri kohtaan kuin oikeakätisen. Sama kauppojen sijoittelussa: ne on rakennettu oikeakätisen aivoille. Ei siis ole kysymys vain vääränmallisista esineistä vaan "eri suuntaisuudesta".

Yllättävä tuo kommentti kauppojen sisätilojen kätisyydestä. Muutaman vuosikymmenen ajan erilaisia liikehuoneistoja, kouluja, asuntoja ym. Suunnitelleena arkkitehtina en tunnista tuota lainkaan. Ihan muut asiat määräävät tilojen suunnittelussa kuin käyttäjien enemmistön oikeakätisyys. Kaupoissa kiertosuunnat, tuotteiden sijoittelu, ovien ja kassojen kätisyydet voivat olla kummin päin tahansa.

Vierailija
36/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammashoitoalalla ollut todellisia vaikeuksia, kun hoitohuoneet on suunniteltu oikeakätisille tekijöille.

Onneksi nykyään alkaa olla saatavilla kätisyysneutraaleja hoitoyksiköitä ja -huoneita, mutta tuskainen on taival ollut.

Hoitajana vai lääkärinä?

Vierailija
37/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se korreloi matemaattisen älykkyyden kanssa

https://www.iflscience.com/brain/are-left-handed-people-more-gifted-tha…

Tyttäreni on vasenkätinen ja lahjakas matematiikassa, toisin kuin oikeakätinen äitinsä. :>

Vierailija
38/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miekka ja kilpi-ajalla linnoja vallattaessa vasenkätiset olivat tehokkaampia, kun portaiden kiertosuunta oli niin päin että oikeakätisen hyökkääjän oli vaikeampi toimia. Tosin oliko se silloinkaan etu että joutui hyökkäysjoukon kärkeen. Jos säilyi hengissä sai ehkä enemmän saalista.

Vierailija
39/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän paljon vasenta kättä eri askareissa, mutta oikealla kädellä pitää tehdä tarkemmat hommat esim. langan pujotus neulaan.

Vierailija
40/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melko molempikätinen, mutta kyllä on riittävästi tilanteita, joissa sohlaan. Vaarallisinta on autolla ajo. Tutut tiet ja motarin liittymät sujuvat, kun olen opetellut.

Ihan sama, jos teen esimerkiksi käsitöitä väärinpäin. Ei haittaa ketään virkkuun suunta. En tosin tätä tajunnut ennen kuin arvoisa opettaja sanoi. Että vedät väärään suuntaan sen tekeleesi kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän