Miten saatte broilerifileistä syötäviä?
Muistimpa taas miksen juuri koskaan osta kanaa. Ihan järkyttävää moskaa.
Ostin alennuksesta jotain Kariniemen tms. broilerifileitä, paistoin ja petyin kyllä pahasti. Fileistä valehtelematta puolet on jotain jänteitä/sidekudosta/tms helkkarin sitkeitä osia mitä ei pysty syödä ja loputkaan lihasta ei mitenkään kovin maukasta.
Teenkö jotain väärin kun kokemukset kanafileistä on aina tämmöisiä? Ihan helkkarin kalliitakin vielä verrattuna esim.reisikoipiin, joista saa uunissa tosi hyvää ruokaa.
Te jotka syötte kanaa, miten sen teette ja mitä kanaa ostatte?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 18:57"]Käärin pekoniin, rullan sisälle parmesaani-yrtti-öljy-seosta ja uunivuokaan johon mukaan yrttien oksia ja öljyä/voita. Toimii, kanasta tulee mehevää ja hyvän makuista.
[/quote]
Älä kiusaa laihiksella olevaa joka ei pysty ajattelemaan muutenkaan kun syömistä, niin nyt vielä tää... ps. saanko tulla sun luokse joskus kylään ;)
Oliko varmasti filettä?
Kanaa ei muuten saa paistaa liian kuumalla pannulla. Alkuun voi ottaa väriä kuumemmalla, mutta sen jälkeen nopeasti lämpö n. puoliväliin asteikkoa ja haudutetaan vaikkapa kannen alla.
Itse maustan miedolla lämmöllä fileet paprikajauheella, currylla, inkiväärillä, pippurilla ja suolalla. Annan hautua esim. kookoskermassa. Ei ole ollut sitkeää, jos ei ole paistanut liian kuumassa. Kerran oli roikaleista, mutta silloin oli vahingossa ostettu paistia fileen sijaan.
"File" on muuten outo ilmaus broileriin liittyen. Rintapala, rintaleike ja rintafile ovat ihan eri asioita kuin sisäfile. Oikeasti tuo "sisäfile" on selkälihaa, jolle on keksitty hieno nimi. Ihan käypäistä lihaa kyllä oikein leikattuna ja valmistettuna. Vähän rasvaisempaa kuin nuo rintabiitit.
Kaupan edistämiseksi monen eläimen ruhonosille annetaan ties mitä nimiä. Se sekoittaa ihmisiä, eri osat pitäisi valmistaa usein eri tavoin.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:25"]
Miten te kanaa syövät unohdatte syödessänne PETA-kampanjoista tutut kuvat kanojen oloista? Itsellä nousee pala kurkkuun, ei pysty
[/quote]
PETAsta niin välitä, mutta mua on kyllä alkanut ahdistamaan todella nuo eläinten olot, niin ruuaksi tuotettavien kuin IHMISTEN huviksi vangittujen eläinten elämät... Luulen, että vegaanius on mun tulos, ei sen puoleen, kasvispainotteisella mennään pajonkin, muista syistä, mutta kaipa me pian ollaan täysin vegaaneja, siis meidän perheessä. Tuolle yhdelle pitää olla kanaa, makkaraa tms, mutta muut pärjäisimme ilman niitä ihan hyvin.
Mä paistan pannulla värin pintaan, maustan ja laitan 15 min 200 c. uunissa.
Minulle tuli ensimmäisenä mielee, että tekisin niistä syötäviä siten, että annan ne sialle ja syön sitten sen sian. En pysty syömään kanaa missään muodossa, ainoa mikä kanasta mielestäni on syötävää on sen munat.
Laitan uunivuokaan ja fantaa ja spriteä sen verran, että peittyy ja laitan uuniin. Kun broileri on kypsää, ruskistan broilerin pannulla bbq-kastikkeessa.
Kauanko pitäisitte minuuttipihvejä (n.400g) uunissa ja missä asteessa?
Entä kauanko naturel-lihaa pitäisi marinoida?
Viimeksi syönyt hirveä eli hirvikäristystä. Oli hyvää kera pottumuussin. Sika ei maistu enään.
Minä ostan Pirkan ohutleikkeitä ilman marinaadia. Paistan pannulla kauniin ruskeiksi, pursotan niiden päälle hunajaa ja pinnalle pippuria käännän ne ja sama juttu toiselle puolelle. Sitten joukkoon vielä fondu chef kanaliemi, sellainen hyytelömäinen juttu ja hieman vielä paistan ja uuniin 15 minuutiksi ja hyvää tulee.
Itse ostan aina niitä broilerin ohutleikkeitä ja ne on ollut aina hyviä. Marinoin itse yön yli (vihreä pesto+sitruunamehu todettu hyväksi) ja paistan oliiviöljyssä kuumalla pannulla. Ei tosiaan tarvitse paistaa kauaa, ehkä 2min per puoli. Koivetkin on oikein maukkaita ja hqlvempiakin, mikset sitten vaan tee niitä, jos tykkäät enemmän?
Tässä helppo ja hyvä ohje. Osta broilerin sisäfileitä. Ota ne huoneenlämpöön ja valele sitruunamehulla. Kieritä kevyesti jauhoissa. Paista voi-öljyseoksessa keskilämmöllä muutama minuutti molemmilta puolilta. Suolaa ja pippuroi ne. Lisää sitruunan raastettu kuori, loraus sherryä ja vähän kermaa. Hauduta muutama minuutti. Tarjoa riisin tai bulgurin kanssa.
Paistileikkeet on just parhaita. Paljon maukkaampia kuin kuivat fileet. Ja filesuikaleet on jotain kaameaa, samoin kaikki valmiiksi marinoitu.