En enää jaksa ottaa allergikkoja huomioon
Omassa lähipiirissäni on moniallergikko, tosin en edes usko hänen allergioihin joista lähes kaikki on todella tuoreita, aivan yhtäkkiä alkaneita ja oireilu on epämääräistä. Mutta juhlat kun juhlat ja tarjoiluista aina otettava hänet huomioon.
Nyt olen järjestämässä tyttärelleni juhlat ja tuli ilmoitus, että eräs vieraista on taas kerran tämmöinen samanlainen moniallergikko. Gluteeniton, maidoton, soijaton, ei pähkinää, ei sipulia, ei kananmunaa (lähisukulaisellani tämä lista on siis hurjasti pidempi) ja iski aivan kaamea masennus.
Tiedän tiedän, ei allergikot voi näille mitään. Mutta nyt voin ihan rehellisesti sanoa, että en jaksa. En osaa leipoa mitään ihmeellisiä ja haluaisin edes joskus, että voisin laittaa tarjolle niitä asioita, joita mä haluan!! Olkoot kuinka pinnallista ja turhaa valittamista, mutta avauduin silti. Kivittäkää rauhassa, ei enää sekään kiinnosta.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Miten ennen vanhaan pärjättiin, kun ruokaa ei ollut paljoa saatavilla ja jollain oli yliherkkyyttä monille ruuille? Kuoliko nämä ruokavammaiset vaan nälkään vai eikö silloin ollut aikaa murehtia kaikenmaailman "oireilua"?
Harva eli vauvaikää vanhemmaksi. Itse olisin kuollut reilusti alle puolivuotiaana.
Ja ei, en odota että minun takiani nähdään erityistä tarjoiluvaivaa missään, se olisi kauhistus ja häpeäisin silmät päästäni. Omat eväät tai sitten pelkkä kuppi kahvia riittää.
Kaupasta saa aina leivoksia jotka sopii näille moniallergikoille
Vierailija kirjoitti:
Sitten on vielä he, jotka ovat milloin millekin "allergisia". Kun olet väsännyt suolaista ja makeaa kaikilla rajoitteilla huomioituna, niin seuraavissa sukujuhlissa henkilö pistelee tavallista kermatäytekakkua naamaansa ilman mitään oireita.
Just näin! Ärsytti myös kun yksiin juhliin hommasin sitä, tätä ja tuota. Ja nämä allergikot ottivat tyynesti tavallista!
Onneksi esim laktoosittomuus on helppo huomioida. Ja gluteenittomille voi laittaa hedelmiä tai tarjota jäätelöä. Mutta en ala ostamaan talon täydeltä jotain sahanpurukeksejä,
Meillä on pieni keittiö ja leipomistila on se sama, jossa on leipälaatikko. Itse en uskaltaisi leipoa mitään gluteenitonta, kun en voi olla varma, onko jokainen viljahippu pesty pois.
Aika pitkälti kuoltiin, monet jo lapsina. Ripuliin tai tukehtumalla, ei nälkään.