Vaikea tilanne miehen siskon kanssa..
Pakko avautua sillä juttelin juuri anoppini kanssa joka vähän valotti mulle minkälainen tyyppi tuo miehen sisko "Kaisa" on!
Kaisa on mua 8 vuotta vanhempi, itse olen 20v ja ollut naimisissa mieheni kanssa viime kesästä asti. Kaisaan tutustuin jo seurustelusuhteemme alkuaikoina eli liki 5 vuotta sitten ja olen pitänyt Kaisaa aina huipputyyppinä eikä mulla oo ollu mittään pahaa sanottavaa hänestä.
Kaisa ja hänen miehensä (heillä on kolme villiä lasta) kutsuvat usein minut ja mieheni kylään ja käymmekin siellä noin kerran viikossa istumassa iltaa, kahvittelemassa ja juttelemassa. Olen itse myös usein kutsunut heidät meille kylään, mutta kaiken kaikkiaan he ovat päässeet tulemaan meille vain 2 kertaa tässä puolen vuoden aikana. Yleensä syynä on heidän villit lapsensa joita ei välttämättä kannata tuoda minun ja mieheni pieneen kämppään. Niinpä olemme sitten useammin kyläilleet heidän luonaan ja olen ajatellut että tämä tapa on kaikille ok. (Aina kutsusta menemme paikalle emmekä omatoimisesti tuppaudu.)
Eilen illalla mulle kuitenkin selvis että tää Kaisa on puhunut musta aivan järjettömästi paskaa äidilleen eli anopilleni. Esimerkiksi se, etten ikinä kutsu heitä kylään vaan aina tuppaudun heille, mikä on musta äärettömän typerästi väitetty sillä en todellakaan ole heille tuppautunut ilman kutsua. Lisäksi Kaisa syytti tästä ainoastaan minua, eikä miestäni koska Kaisa ja mieheni ovat todella läheisiä joten ehkä oli luontevampaa sysätä kaikki paska minun harteilleni.
Tämän kylään tuppautumisen lisäksi hän oli väittänyt äidilleen, etten ikinä tarjoa apuani keittiöhommissa kyläillessämme heillä, vaan Kaisa joutuu laittamaan kaikki pöytään ja siivoamaan pöydän ja mukamas hänen kaikki aikansa kuluu siihen kuinka hän laittaa kahveja pöytään ja sivussa hoitaa lapset jne. Tämäki oli minusta niin järjetön väite, sillä joka ikisellä kyläreissulla olen tarjonnut apuani keittiön puolella ja usein katson heidän lapsiensa perään oma-alotteisesti kun Kaisan nyssykkämies ei pane tikkua ristiin vaan makoilee sohvalla.
Ilmeisesti heidän lapsiinkaan en olisi saanut koskea sillä kaikkein pahin mitä Kaisa oli anopilleni sanonut, oli se, että toivottavasti minä ja mieheni emme saa ikinä lapsia sillä en osaa hoitaa niitä. Olin niin järkyttynyt kun kuulin tämän että vieläkin meinaan purskahtaa itkuun sitä miettiessäni. Olemme mieheni kanssa yrittäneet lasta siitä asti kun valmistuin ammattiin, eli reilu vuoden verran. Toistaiseksi ei ole tärpännyt ja se on ollu meille tosi kova paikka.
Nyt oon ihan pihalla että mitä teen! Mietin yön yli asiaa ja en vaan pysty ainakaan kasvokkain sanomaan Kaisalle noista asioista mitään, ja en kyllä edes tiedä mitä sanoisin. Harmittaa mielettömästi jos meidän ystävyys meni nyt sitten tässä sillä tuskin pystyn antamaan anteeksi noita mitä Kaisa on äidilleen puhunut minusta samalla esittäen minulle että kaikki on hyvin..
Anopin kanssa ollaan tosi hyvissä väleissä ja kuulemma Kaisa oli kertonut nuo asiat hänelle jo pari viikkoa sitten, muttei ollut uskaltanut sanoa mulle niistä asioista mutta onneks sai kuitenkin kerrottua!
Nyt kaipaisin hiukan vinkkejä että mitä ihmettä voin tehdä.
Toivottavasti kappalejako on ok, kännykällä kun kirjoitan.
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:53"]Oletko koskaan leikkinyt leikkiä rikkinäinen puhelin?! Ei kenenkään toisen sanomisille pitäisi antaa noin suurta arvoa ja mitä sitten?! Onko seläntakana puhuminen täysin vierasilmiö sinulle?! Ja sinä et koskaan ole sanonut toisista pahaa sanaa esim. kavereille?! Lastetekoa vielä pyytäisin harkitsemaan! Sinä et taida olla vielä valmis siihen saatanalliseen syyllistämiseen yms. mitä äidiksti tuleminen tuo mukaan! [/quote] Moro Kaisa!!
[/quote]
Hyvin sanottu! Lasten ei pitäisi tehdä lapsia! Töihin nuori neiti. Kyllä niitä lapsia ehtii tekemään myöhemminkin, kun on itsetunto ja talous kunnossa! Luontokin taitaa yirttää kertoa teille, että vielä ei ole lasten aika! Kaisalta rakkaudella.<3
[/quote]
20v on ihan hyvä aika hankkia lapsia.
Seuraavan kerran kun Kaisa kutsuu kylään, vastaa kiitos mut ette tule ja kerro suoraan mitä anoppi sanoi sulle. Totea lyhyesti, että sulle kyllä sopii, ettette ole enää lainkaan tekemisissä ja toivota hyvät loppuelämän.
Tai laita miehesi sanomaan asiasta. Mitä mieltä hän muuten on anopin puheista?
Joo, onhan tuo kurjaa, mutta ihan vinkkinä kannattaa suhtautua anopin puheisiinkin varauksella. joillakin yleensä vähän vanhemmilla naisilla on tapana selittää omia tulkintojaan totena ja toisten puheina. Esim. Näin: anoppi on huolissaan tyttärensä jaksamisesta kolmen lapsen kanssa ja vielä kaiken lisäksi siellä ravaa jatkuvasti vieraitakin, voivoi sentään. Miksei se kaisa nyt sano, että ei siellä koko ajan sovi ravata, se miniä on vielä niin nuorikin, että tokkopa osaa niitä kaisan lapsiakaan käsitwllä!minäpä mainitsen asiasta kun seuraavan kerran nähdään. Toki kaisa on voinut puhua kakkaa tai ainakin vähän negatiiviseen sävyyn tai siten ei. Jos asia vaivaa aivan kamalasti, eikä voi antaa sen olla,niin kannattaia varmaann tässä kohdin puhua miehelles,jos et sitä tehnyt, osaisi ehkä paremmin valoittaa naislaumansa motiiveja ja luontoa.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 14:12"]
Ihan ns. perusarkea! Tervetuloa aikuisuuteen, jossa kompeisoidaan omaa epävarmuutta puhumalla pahaa muista ihmistä. Paljon on sinulla vielä lapsi kulta oppimista ja sinun pitää siettää tulla opetetuksi.
Iso tyttö olisi jo puhunut Kaisan kanssa välinsä selväksi tai antanut mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, eikä surkutellut tilannetta vain anopin lasien läpi katsottuna.
[/quote]
Just... "tervetuloa aikuisuuteen", "lapsi kulta", "iso tyttö"
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:53"]Oletko koskaan leikkinyt leikkiä rikkinäinen puhelin?! Ei kenenkään toisen sanomisille pitäisi antaa noin suurta arvoa ja mitä sitten?! Onko seläntakana puhuminen täysin vierasilmiö sinulle?! Ja sinä et koskaan ole sanonut toisista pahaa sanaa esim. kavereille?! Lastetekoa vielä pyytäisin harkitsemaan! Sinä et taida olla vielä valmis siihen saatanalliseen syyllistämiseen yms. mitä äidiksti tuleminen tuo mukaan! [/quote] Moro Kaisa!!
[/quote]
Hyvin sanottu! Lasten ei pitäisi tehdä lapsia! Töihin nuori neiti. Kyllä niitä lapsia ehtii tekemään myöhemminkin, kun on itsetunto ja talous kunnossa! Luontokin taitaa yirttää kertoa teille, että vielä ei ole lasten aika! Kaisalta rakkaudella.<3
[/quote]
Oikeasti tukehdu pullaasi. 20 v ammatin omaava on ihan hyvä hankkimaan lapsia. Ja ei se kaikilta vain luonnistu. Aloitin itse yrittämisen tuossa iässä ja edelleen lapsettomana 6 vuoden jälkeen. Tehnyt töitä välissä, opiskellut ja elänyt kyllä elämääni. Sinun kaltaisesi möläyttelijät kuitenkin joka kerta satuttavat. Ei ne munasarjat toimivammiksi tule vaikka vanhenisi 30-seksi.
Ihan ns. perusarkea! Tervetuloa aikuisuuteen, jossa kompeisoidaan omaa epävarmuutta puhumalla pahaa muista ihmistä. Paljon on sinulla vielä lapsi kulta oppimista ja sinun pitää siettää tulla opetetuksi.
Iso tyttö olisi jo puhunut Kaisan kanssa välinsä selväksi tai antanut mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, eikä surkutellut tilannetta vain anopin lasien läpi katsottuna.
[/quote]
Mutta on se hienoa, että sinä sentään olet "aikuinen".
P.S Kommenttisi kuulostaa aikalailla samalta, kuin miten me alakoulun vitosluokkalaiset puhuimme nelosluokkalaisille, ja vieläpä ylpistellen. Ja ajattele, kuinka ainakin me olemme niistä ajoista vähän kasvaneet...!
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:10"]
[/quote]
P.S Kommenttisi kuulostaa aikalailla samalta, kuin miten me alakoulun vitosluokkalaiset puhuimme nelosluokkalaisille, ja vieläpä ylpistellen. Ja ajattele, kuinka ainakin me olemme niistä ajoista vähän kasvaneet...!
[/quote]
Ette, te mitään kasvaneet ole. Samanlaista keskenkasvuista liibalaabaa. Luulette vaan olevanne niin paljon parempia ihmisiä suhteessa muihin jota huonosti piilotetulla itsekorostuksella korostatte. Mielummin alakouluikäinen, kuin tekopyhä humlebragaaja!
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:10"]
[/quote]
[/quote]
Ette, te mitään kasvaneet ole. Samanlaista keskenkasvuista liibalaabaa. Luulette vaan olevanne niin paljon parempia ihmisiä suhteessa muihin jota huonosti piilotetulla itsekorostuksella korostatte. Mielummin alakouluikäinen, kuin tekopyhä humlebragaaja!
[/quote]
Lisään kommenttiisi vielä yhden "kultapienen". Ole hyvä. ;)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 14:06"]
Oiskohan anopin itse keksimiä juttuja nuo? En jaksa uskoa, että Kaisa jaksaisi esittää vuodesta toiseen sinulle ystävällistä, ja noin usein.
[/quote]...ja kertoiko anoppi mitään, oliko ja miten yrittänyt puolustella sinua?
Itse selvittäisin asian "Kaisan" kanssa ihan nokitusten, koska mistä tiedät että anoppi puhui totta? Ehkä hän haukkuu vastaavasti sinuakin "Kaisalle". Eli ota asia ihan suoraan puheeksi. Jos oikein rohkea olet, niin seuraavan kerran kun menet "Kaisalle" niin otappa anoppi ihan yllärinä mukaan ja sitten kun istutte kahvipöydässä niin sao että:"Haluaisinkin tässä selvittää nyt yhden asian eli miten on...." Joku siinä saa hepulin, mutta mitä väliä koska hän on se kieroilija.
[/quote]
[/quote]
Höpö höpö, me alettiin yrittää lasta kun olin 19 ja olin jo kokopäivätöissä. Meni 3 vuotta ennen raskautta (olisko niinkään nopeasti käynyt 10 vuotta myöhemmin), mutta olen onnellinen että lapset tuli tähän väliin. Pari kuukautta myöhemminkin olis jo ollut eri asia järjestellä äitiyslomia ja muuta. Kyllä on työpaikallekin parempi että on uransa alussa ja "helpommin korvattavissa" äitiyslomien ajan. Myöhemmin voi sitten keskittyä siihen etenemiseen kun ei äitiyslomat ole välissä katkomassa. Ja tiedäthän että paskan puhuminen ja juoruilu ei ole todellakaan aikuista käytöstä, ei ole numeroista kiinni kuka on jäänyt teini-ikäisen tasolle ja kuka ei...
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 14:14"]
Seuraavan kerran kun Kaisa kutsuu kylään, vastaa kiitos mut ette tule ja kerro suoraan mitä anoppi sanoi sulle. Totea lyhyesti, että sulle kyllä sopii, ettette ole enää lainkaan tekemisissä ja toivota hyvät loppuelämän.
Tai laita miehesi sanomaan asiasta. Mitä mieltä hän muuten on anopin puheista?
[/quote]Joo. Hyvin voit sanoa, että kun vierailustanne on kuulemma hänelle niin paljon vaivaa, ja ettet sitten halua kuulla anopin kautta valituksia.
Hyvä että tuli totuus esiin. Minä ainakin haluan/haluaisin tietää aina, jos joku puhuu soopaa tai mitä tahansa. Tässäkin tapauksessa on mahdollista selvittää asiat kun ne on tietoon saatettu. Salaaminen on typerää....toki miten asian kertoo, niin sillä on väliä
Voihan olla, että Kaisalla on ollut vain ihan helvetin raskas ja ärsyttävä viikko - lapset ovat kiukutelleet ja mies jöröttänyt. Kaisalla saattaa olla tapana puhua äitinsä kanssa juuri huolipainotteisesti, koska äiti voi olla juuri sellainen henkilö, jonka edessä uskaltaa olla epäreilu ja lapsellinen ja valittaa niin paljon kuin sielu sietää. Ehkä sitten tällaisessa huolipainotteisessa keskustelussa sinä olet tullut puheeksi ihan sivunmennen ja Kaisa valmiiksi ärtyneenä on haukkunut sinutkin, vaikkei todella ja rehellisesti suhtautuisi sinuun ollenkaan nurjasti. Sinun kertomasi perusteella ihmettelen eniten anoppia...
Olisin itse mennyt Kaisalle kylään ja hän olisi joutunut vastuuseen sanomisistaan. Jos siellä kylässä olisi sitten käynyt ilmi, että anoppi on säveltänyt omiaan niin seuraavaksi olisi tieni vienyt anoppilaan ja siellä seuraavat keskustelut sitten, että miksi niin. Jos ei näillä olisi selvinnyt ja asia ratkennut niin sitten välit vain ja ainoastaan välttämättömälle ja kohteliaalle moi/päivää - tasolle ainakin omalta osalta. Problem solved!
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 14:06"]
Aika outoa. Ettei vaan anoppi yrittäisi teidän välejä viilentää kiusallaan? Tai olisi yrittänyt saada sinua puhumaan paskaa Kaisasta, vaikka sitähän nyt et varmasti fiksuna ihmisenä missään nimessä olisi tehnyt. Eli jotenkin testata sua. Kamalaa. Kertoisin kyllä miehellä ja pyytäisin miestä kysymään asiaa siskoltaan!
[/quote]
Onko mies siis tytön isä?!