Ahdistaa maailman meno
Onko ketään muuta, jota ahdistaa ihan todella paljon maailman meno?
Yritän miettiä pääni puhki, että mikä olisi maailman turvallisin paikka kasvattaa lapset? Kielitaitoa ja koulutusta molemmilla riittää. Tuntuu, että Suomi ja Ruotsi on jo menetettyjä tapauksia (Suomen talous ja koulut huojuu haudan partaalla ja no, Ruotsi..).
Kommentit (139)
ihan oikeasti: telkkari roskiin ja lehdet, radio pois. Uutisia ei ole hyvä seurata, haittaa vaan eudamoniaa (häiritsemättömyyden tilaa.. kaikki on niinku ok ja vailla kärsimystä).
Kokeileppa ap elää hieman enemmän sitä omaa elämääsi, äläkä lue kaikkia sekopää uutisia. Ihmiset elää ihan OK elämää melkein joka puolella maailmaa.
Jos ei lue uutisia voi kuvitella hyvin, että on ihan tavallinen marraskuu.
Vierailija kirjoitti:
Potki tyhjää!
Ei ketään saa potkia, olet tuhma.
Elämme kuin ihanassa 30-luvun vaihteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei suinkaan ole mikään onnela mutta tavalliselle suomalaiselle ei löydy Suomea parempaa paikkaa elää. Todella lahjakkaille tai rikkaille tilanne on toinen mutta meistä hyvin harva on sellainen.
Kaikkialla muualla on itse ulkomaalainen jolla on puutteellinen kielitaito, vähäiset tiedot paikallisesta kulttuurista, vaikeudet työllistyä ja huono oikeudellinen asema. Terveydenhuollon tasossa tulee yllätyksiä, kun ei ole lottovoittaja ja joutuukin ihan toisenlaiseen tilanteeseen kuin mitä televisio-ohjelmien perusteella olisi voinut kuvitella.
Tää on jännää tää Suomi-propaganda. Voimissaan vuosikymmenestä toiseen. Olen asunut useammassa maassa ja niihin verrattuna Suomen terveydenhoito ei ole kyllä kummoinen. Esim. Saksassa huomattavasti parempi ja kattavampi.
Tarkentaisitko vähän?
Mitkä asiat toimivat paremmin?Tarkennan mielelläni. Saksassa saan valita itse minua hoitavan lääkärin. Ja samoin raskaana ollessani kätilön, jonka kanssa minulla luottamuksellinen ja tiivis suhde läpi raskauden. Kun sairastun Saksassa, soitan tälle kotilääkärilleni ja saan nopeasti ajan lähelle. Kun lapset sairastaa, saattaa lääkäri käväistä meillä kotona. Sairasvakuutus kattaa myös silmälääkärin ja hammaslääkärin meille kaikille. Aikoja on hyvin saatavilla ja kutsu tarkastukseen tulee kerran vuodessa. Lääkkeiden korvaus on parempi Saksassa kuin Suomessa. Minut myös määrätään Saksassa herkästi lisätutkimuksiin. Sain synnytyksen jälkeen fysioterapiaa ja muuta hoitoa. Näin alkajaisiksi.
Suomessa sen sijaan en viiden vuoden aikana saanut lapsille kertaakaan hammaslääkäriaikaa, purkkaa jauhava hoitsu vilkaisi kerran ennen koulun alkua suuhun ja käski pestä hampaat aamuin illoin. Minulla oli angiina, enkä päässyt lääkäriin. Jouduin hakeutumaan yksityiselle lääkäriin ja labraan, maksoin itse.
https://www.google.com/search?q=saksa+homeopatia
Vieläkö Saksassa lääkärit tarjoavat hoitomuodoksi homeopatiaa, joka täällä Suomessa jo pitkään on tiedetty huijaukseksi? Suomessa harvemmin joutuu miettimään sitä, onko lääkäri oikeasti tarjoamassa uskomushoitoa.
Täällä sitten syötetään mieluusti lääkkeitä, kun muuta hoitoa ei ole varaa antaa, etenkin psyykenoireilun puolella. Nettiterapiakin on kiva idea, valitettavasti aika kolkko ajatus, että sillä kuitataan elävät kohtaamiset.
Varmaan juuri sote-puolella näkyvät maiden mentaliteettierot. Ja työntekijöiden kuormitus, alan arvostus ja sen sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa ihmisen ainoa turva tulee olemaan raha, ja se minne sillä pääsee; missä on varaa elää ja asua. Turvallinen ja yhtenäinen luottamusyhteiskunta tulee jäämään lopullisesti historiaan sadan vuoden sisällä Suomessakin. Tämä on luultavasti se mitä nuo tuolla yläportaalla haluavatkin.
Muutokset verhotaan tietysti koreisiin, yleviin kuoriin, eli kurjistuminen tapahtuu vaivihkaa ja uskottelemalla parannuksia.
Minua huolettaa todellisuudentaju, miten tasapainoilla naiiviuden, kansalaisluottamuksen ja kriittisen epäilyn välillä.
teiltä puuttuu luotto hei tiedättekö mihin?
Ensin äänestätte vihervassareita ja sitten kehtaatte vielä valittaa itseaiheutetuista ongelmista, no jo on paksua!
Vierailija kirjoitti:
Valko-Venäjän tapahtumat on kieltämättä kauheat. Viro vetää piikkilankaa, Suomessa kiistellään vaan. Liettua-parka, mitätön pikkuvaltio siellä edestä ja takaa suojaa itseään.
Ruotsin parveke-uutinen hirveä. Kaikki ne vanhainkotien kauhujutut.. Afganistanin tytöt. Uiguurien vaiettu kärsimys. Saasteet, ilmastonmuutos ja mikromuovi.
Hyvinvointivaltion kyykkääminen, suurten ikäluokkien ahneus. Nuorten mielenterveysongelmat ja syrjäytyminen. Katujen roskaaminen ja biodiversiteetin heikkeneminen. Yt-neuvottelut. Levottomat metromatkat töihin. Nukkehallitus.
Juu, kyllä ahdistaa.
Ukrainassakin hirveä tilanne, Liettuassa koronahörhöt rapauttaa yhteiskuntaa. Somesta lähdin itse kun siellä pari tuttavaa tunki aamusta iltaan koronan hoitamista vastustavan propagandan kanssa silmille.
Nyt mietityttää oikeasti, että mikähän tilanne Suomella on. Venäjä painaa päälle, EU ja Nato hämmentää soppaa. Suomalaisten politiikkojen kytkökset alkaa hiljalleen paljastua, suomettuminen on vihdoin tuotu ilmi.
Ällöttää kun kaikkea haitallista normalisoidaan. On ok jos perheenäiti alkaa ilotytöksi tai iköloppu viihdetaiteilijakorppu pitää vähällä hapella käyviä teinejä leikkikalunaan.
Miten ihmeessä näiltä uutisilta voi välttyä?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ihan hyvä elää ja kasvattaa lapset.
Ainoat kolme asiaa, jotka todella uhkaavat tätä maata ja yhteiskuntaa, ovat Venäjä, Venäjä ja Venäjä. Tällä hetkellä vallassa olevan (vanhentuvan ja väsyvän) Putinin temput tiedetään. Enää hän tuskin aloittelee mitään isompaa sotaa, korkeintaan pitää yllä olemassaolevia konflikteja. Hän on vielä mahdollisesti ainakin vuosikymmenen vallassa.
Sen jälkeen, kun Putin (tavalla tai toisella) jää syrjään vallasta, on isojen riskien paikka. Putinin seuraaja tuskin tulee olemaan mikään länsimielinen demokraatti. Venäjällä ei ole edellytyksiä länsimaiseen avoimeen yhteiskuntaan ja demokratiakehitykseen lainkaan.
Parhaassa tapauksessa seuraaja jatkaa samanlaista hybridivaikuttamista ja peiteltyä uhkailua kuin Putin nyt.
Huonommassa tapauksessa vallan saa vielä kovemman linjan komentaja, joka alkaa kiristää EU:ta vielä voimakkaammin kuin Putin.
Huonoimmassa mahdollisessa tapauksessa valtaan astuu ns. heikko hallitsija, joka syrjäytetään joko armeijan toimesta palatsivallankaappauksessa tai sitten yhteiskunnan sisäisen (väkivaltaisen) muutosprosessin myötä.
Tämän parin kuukauden takaisen ketjun kommentteja on karmiva lukea. "Kaikki on hyvin, älä lue uutisia."
Useimpia ihmisiä ei ahdista, mutta tyhmän ihmiskunnan juhlat ovat pian ohi.
Suomi on edelleen maailman parhaimpia ja turvallisimpia maita.
Sitä paitsi tyytymättömyyden oman kotimaan asioihin ei pitäisi olla syy lähteä pois, vaan jäädä ja keksiä tapoja, joilla itse voisi vaikuttaa siihen, että tulevaisuus olisi parempi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Potki tyhjää!