Onko miten noloa synnyttää 34-vuotiaana?
Onko mummoäiti? Kiusataanko lasta koulussa vanhasta äidistä?
Kommentit (53)
Hmm... Itse en ole 34-vuotiaana synnyttänyt, joten paha sanoa. Esikoisen sain 33-vuotiaana ja tänä vuonna pitäisi syntyä toinen vauva, kun olen 35-vuotias. Ei ole tullut pieneen mieleenikään, että tässä olisi jotain noloa. Eikä ainakaan mun lähipiirin synnytysiät tästä paljoa eroa.
Mutta totta tietenkin on, että kuulun koulutettuun pääkaupunkiseudulla asuvaan väestöön ja tapasin mieheni yli 30-vuotiaana, eli paljoa aikaisemmin en olisi hommaan voinut ryhtyä.
Minusta ei ole ikäkysymys vaan luonne. Joku voi olla nelikymppisenä jo ihan mummoontunut ja kroppa puhki kun taas joku toinen reipas ja aktiivinen. Sellainen vaikuttaa enempi miltä näyttää kuin mitä ihmisellä on ikää.
Nuorena esikoisen saaneena voin kertoa enempi kohtelun haittaavan siellä vanhempien keskuudessa kun valtaosa vanhemmista on yli 4-kymppisiä (kolmas lapsi ala-asteella) kun itsellä ikää nippanappa 30.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:15"]Onko mummoäiti? Kiusataanko lasta koulussa vanhasta äidistä?
[/quote]
Oma äiti oli 32 kun synnyin, pikkusisko syntyi 4 vuotta myöhemmin. Ei oo kumpaakaa koskaan kiusattu vaikkei vanhemnat olekkaan teinivanhempia :)
Eiei et ole mummoäiti. Sitten voisi jo vähän ajatella jos on raskaana ja reilusti yli 40 v, lähinnä oman jaksamisen ja lapsen puolesta.
Jos lapsi syntyy kun äiti on 44 v, lapsen ollessa 16, äiti on 60... Siinä on jo vähä liikaa ikäeroa
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:14"]Eiei et ole mummoäiti. Sitten voisi jo vähän ajatella jos on raskaana ja reilusti yli 40 v, lähinnä oman jaksamisen ja lapsen puolesta.
Jos lapsi syntyy kun äiti on 44 v, lapsen ollessa 16, äiti on 60... Siinä on jo vähä liikaa ikäeroa
[/quote]
Mutta jokainen päättää itse. Itse mietin aina tulevaisuuttakin enkä elä vain täysin tässä hetkessä, ettei tule yllärikomastuskiviä matkanvarrelle
Kun olin sairaalassa töissä, vanhimmat äidit olivat 44-vuotiaita. Osa ensisynnyttäjiä.
21 vuotiaana voin sanoa että 34v ei oo todellakaan mikään vanha. Jos vaan itestään tuntuu hyvältä. Itse toki haluisin lapsen vaikka jo nyt ja haluisin lapsiluvun täyteen jo 30 vuotiaana mut tää on mun mielipide, eikä kenenkään muun. Mun miehen äiti sai lapsen 44 vuotiaana ja hän kyllä tuntuu jo vanhalta, mutta en tietenkään tuomitse ketään, oma valinta... uusi mies ilmaantui vasta vähän sitä ennen ja halusi vielä yhden lapsen. Kuhan itse jaksaa ja haluaa niin mikä ettei!
Olen kahden nyt jo teini-ikäisen tytön äiti (jotka muuten sain juurikin 34- ja 37-vuotiaana) enkä ole koskaan kuullut että ketään olisi kiusattu vanhempien iän takia. Ei tuttavapiirissä, ei kaveripiirissä, ei lasten kaveripiirissä. Ihan utopistinen ajatuskin.
Yleensä mummoäitejä kauhistelevat ihmiset ovat niitä, jotka ovat sitten menneet se kouluaikasen poikaystävän kanssa naimisiin. On jäänyt elämättä nuoruus, on jäänyt koulut käymättä. Lapset on ainoa elämän osa-alue, jolla voi päteä. Jos on vaikkapa jonkinlaisia kriteerejä sille miehelle, kenen kanssa voi kuvitella perheen perustavansa, on ihan todennäköistä että sitä oikeaa pitää vähän etsiäkin.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:47"]Siis ihan helkkarin noloa. Tuossa iässä pitäisi olla jo sterilisoitu, sama se oliko lapsia valmiiksi 10 tai 0.
[/quote]
Ihan totta ja lisäksi pitäisi olla jo pari lastenlasta.
Ei ole noloa synnyttää 34-vuotiaana. Esim. 14-vuotiaana tai 54-vuotiaana synnyttäminen on noloa, mutta tuo on ok.
Onpa typeriä nämä "onko noloa niin ja niin vanhana synnyttää?" - jutut. Jos pitää synnyttämistä nolona iän perusteella niin tulee mieleen että onko edes valmis äidiksi.
34 ei ole edes vanha.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:19"]
Mun äiti sai mut 36-vuotiaana ja kyllä koulussa sai kuulla miten hirveen vanha äiti mulla on. No ajat on muuttuneet, mutta itse en kyllä yli 30-vuotiaana lähtis lapsentekoon enää. Mutta kukin tyylillään... ja "mummoäideillä" on yleensä kova tarve täällä palstalla todistella nuorekkuuttaan, eli siitäkin huomaa että aihe on kipeä heille. Alle 30-vuotiaana lapsen saaneet yritetään leimata "vastuuttomiksi teineiksi" ja muuta järjetöntä.
[/quote]
Niin, yleensä nämä parikymppiset äidit ja isät eroavat ja perustavat uuden perheen sitten kolmekymppisinä. Mutta eihän se tietenkään ole noloa, tehdä lapsia ties miten monen kanssa...
Itse olen ainoa lapsi ja äitini synnytti minut 36-vuotiaana. Oli yksi kouluni (pikku kyläkoulu) vanhimmista äideistä ja olihan se vähän noloa silloin lapsena kun oma äiti oli ihan eri vuosikymmeneltä kuin toisten äidit, varsinkin henkisesti. Että riippuu ihmisestä. Minun äitini on "vanhanaikainen" joten hänelle olisi sopinut paremmin lasten saanti vähän nuorempana. Mulla oli aina vanhanaikaiset vaatteet ja eri säännöt kuin muilla lapsilla. Lapsena tämä nolotti. Ja tämä oli n. 20 vuotta sitten.