Siis häh?! Naapuri tienaa 56000€ vuodessa amiksen opena!!
Sain selville naapurini palkan, ei ole opettajien palkat pienet ei!! Sellaisesta työstä tuollainen palkka, en voi tajuta! Aivan järjettömän iso palkka siitä ettei siellä edes opeteta mitään. En ymmärrä valitusta palkoista ja sitten vielä tosi paljon lomaa.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Joo olen varma, hän on itse sanonut. Mutta amisopen työ on helppoa, eihän siellä edes ole kokeita eikä vaadita läsnäoloa. Samaan aikaan esim minä saan lastenhoitajana päiväkodissa alle puolet tuosta! Ei ole oikein!
Opiskelisit edes lto:ksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi olla, että se teidän naapurin ope tienaa myös työpäivänjälkeen iltasella vähän muunlaisissa hommissa.
Meidän naapurin ope tekee remonttikeikkaa. On kätevä käsistään ja välillä kuulemma kaipaa ihan oikeitakin töitä ja oman kertomansa mukaan on jonkinsortin ADHD eikä osaa olla tekemättä mitään. Kuulemma pitkät lomat ahdistaa.
Tunnen kans yhden vastaavan opettajan. Menee kesäksi töihin, entisen koulutuksensa mukaisia hommia paiskomaan. Sanoo, ettei jaksa olla kahta kuukautta lomalla.
Se on hyvä, että hän on kokemuslisien + koulutuksen avulla saanut tuommoisen palkan. Itselläni on opettajan työn taustalla lukion, ammattikoulun, ammattikorkeakoulun, ylemmän amk:n tutkinnot sekä tietysti 10 vuoden työkokemus. Lisäksi opettajan työn ohessa olen suorittanut ammatillisen open ja erityisopen opinnot. Opettajana ohjaan myös aikuis-ryhmiä joten työhöni kuuluu myös ilta- ja viikonloppu opetusta. Kesävapaa on kyllä pitkä, aivan liian pitkä, mutta tällä hetkellä se sopii elämäntilanteeseen, koska lasten hoitopaikka on kiinni juhannuksesta elokuun alkuun.
Mutta joo, rohkaisen hankkimaan koulutuksen ja työkokemuksen jolla pääsee ammatilliseksi opettajaksi :) Työ on todella vaihtelevaa ja palkitsevaa ja kaupanpäälle saa palkan ja vapaajaksot.
Siis et ole käynyt edes yliopistoa. Nuo kaikki ”korkeakoulututkinnot” ovat amkkia! 😁
En ole amisope, vaan amk-ope, mutta en usko hetkeäkään, että amisopen päivät olisivat lyhyet. Heillä on ihan sitä samaa yhteiskehittämistä kuin meilläkin: palavereja, palavereja ja palavereja.
Minunkin työstäni max puolet on itse opettamista ja tehtävien arviointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tämä hiljaiseksi vetää, kun lukee näitä julkisen alojen palkkoja. Onhan se aina tiedetty etteivät opettajat ole paljoa hyviä palkkojaan mainostaneet. Pyytää ovat sitä vastoin lisää osanneet mankua kuten sairaanhoitajatkin. Itse tehnyt nk. asiantuntijahommia nuoresta lähtien melkein yksityisyrittäjään verrattavassa asemassa tuottaen voittoa firmalle jolla on maksettu oman palkan lisäksi firman kulut ja nk. tuottamattomien palkat eikä ole voinut edes uneksia tuollaisista palkoista. Miettikää tätä - toiselle kilahtaa palkka kun vain ilmestyy työpaikalle, toisen pitää omalla asiantuntijuudellaan, kekseliäisyydellään ja ongelmanratkaisukyvyllä tuoda asiakkaalle ja firmalle lisäarvoa jolloin ehkä saat palkan kuun lopussa?
Joo. Kyllä me opet vaan tulemme paikalle. Me emme joudu käyttämään kekseliäisyyttä, ongelmanratkaisukykyä emmekä asiantuntijuutta, kun työskentelemme satojen murrosikäisten kanssa, pyrimme opettamaan kaikkia heidän omalla tasollaan, ja tukemaan heitä kaikissa niissä haasteissa, mihin esim mielenterveyspalvelut eivät enää pysty vastaamaan.
Juuri näin, ikinä ei tarvitse valmistautua mitenkään tunteihin. Kaikki sujuu aina niin helposti ja isot, kalliit ja vaaralliset työkalut tottelevat opiskelijoita ihan niin kuin ammattilaisia ;) Jännä juttu, että jotkut opettajat vaihtavat takaisin niihin töihin joista ovat opettajiksi tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Jos 3500 on meridiaanipalkka niin silloinhan opettajan palkka on suhteellisen hyvä + lomaedut. Ei ainakaan vinkua enään tarvitsisi. Moni yksityisellä sektorilla ei pääse korkeakoulututkinnolla edes tohon. Ja joo stressiä se on meilläkin ja 5 viikon lomaoikeus ja senkin saa pitää pätkissä.
meridiaani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tämä hiljaiseksi vetää, kun lukee näitä julkisen alojen palkkoja. Onhan se aina tiedetty etteivät opettajat ole paljoa hyviä palkkojaan mainostaneet. Pyytää ovat sitä vastoin lisää osanneet mankua kuten sairaanhoitajatkin. Itse tehnyt nk. asiantuntijahommia nuoresta lähtien melkein yksityisyrittäjään verrattavassa asemassa tuottaen voittoa firmalle jolla on maksettu oman palkan lisäksi firman kulut ja nk. tuottamattomien palkat eikä ole voinut edes uneksia tuollaisista palkoista. Miettikää tätä - toiselle kilahtaa palkka kun vain ilmestyy työpaikalle, toisen pitää omalla asiantuntijuudellaan, kekseliäisyydellään ja ongelmanratkaisukyvyllä tuoda asiakkaalle ja firmalle lisäarvoa jolloin ehkä saat palkan kuun lopussa?
Joo. Kyllä me opet vaan tulemme paikalle. Me emme joudu käyttämään kekseliäisyyttä, ongelmanratkaisukykyä emmekä asiantuntijuutta, kun työskentelemme satojen murrosikäisten kanssa, pyrimme opettamaan kaikkia heidän omalla tasollaan, ja tukemaan heitä kaikissa niissä haasteissa, mihin esim mielenterveyspalvelut eivät enää pysty vastaamaan.
Älkää käsittäkö opettajat tätä väärin. Teette arvokasta ja tärkeää työtä joka on varmasti vaativaa monin eri tavoin. En sitä kiistäkään ja monesta ei ikinä olisi opettajaksi, mutta ehkä monesti unohtuu miten hyvässä asemassa olette kuitenkin moniin muihin aloihin verrattuna etuinenne ja palkkoinenne. Itsellä oli hiukan yllätys, että opettajien palkkahaitari oli noinkin iso? Vajaa 3000€ on kuitenkin minusta ihan hyvä palkka millä alalla tahansa aloittevalle.
Lähtökohtaisesti jos koulutuksen näkökulmasta katsotaan, olen ensin opiskelut itselleni ammatin (3vuotta), sen jälkeen opiskellut yliopistossa maisteriksi (5vuotta), olen kouluttautunut 8 vuotta jotta pääsen opettajaksi. Tässä välissä on pitänyt hankkia oman alan työkokemusta, jotta voin opettaa tiettyä ammattialaa. Lääkärit vetelee 6 vuoden koulutuksen jälkeen suoraan 5000-6000€:n liksoja. Mielestäni on ihan reilua, että palkka lähtee 4000:sta eurosta eikä 3000€:sta eurosta.
Koulutus tuo lisäarvoa työhön ja osaamiseen, ja siitä pitää maksaa. Teen työssäoloaikana joka viikko 40-50h:n työpäiviä, joten vapaajaksot on todellakin tarpeeseen. Vuosityöaika ei todellisuudessa riitä kaikkeen työhön joka pitää vuoden aikana hoitaa. Ylityölisiä emme saa, emmekä mitään lomakorvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä vuosityöajassa oleva ammattiopiston opettaja. Palkkani on 18v jälkeen 4500€/kk sis ryhmänohjaajuuden ja yhden tvan. Saan viimeisen kokemuslisäkorotukseni 2v päästä, palkka nousee noin 300€. Sitten olen urani huipulla, ei palkka kyllä päätä huimaa, kun vertaan muihin akateemisten alojen palkkoihin. Onneksi pidän työstäni paljon, ja lomaetu on toki hyvä (12vk lomaa).
12 vk lomaa ei ole hyvin. Perusasteella ja lukiossa on 190 työpäivää vuodessa eli melkein puolet vuodesta lomaillaan.
No on niitä oikeasti hieman enemmän. Ja lisäksi, aika monilla muillakin on viikonloput vapaata, eli kyllä peruskoulun opeillakin on oikeasti vapaita se 12 vk vuodessa. Ei enempää.
Miten niitä muka on enemmän kuin 190?
”Perusopetuslain mukaan lukuvuodessa on 190 työpäivää.”OPPILAILLE! Opettajien työpäivät määräytyvät ovtesin mukaan, ja niitä on tietysti enemmän.
Jos on 190 työpäivää lain mukaan, niin ei niitä silloin pidä mennä enempää tekemään. Ilman lisäkorvauksia.
Kyllä sama määrä työpäiviä on amiksessakin. Kuukaudessa on keskimäärin n. 21,5 työpäivää (otetaan nyt viikonloput pois, ei ne ole lomaa), tekee töitä siis 8,8 kk vuodessa. Kun 12 viikkoa on lomaa niin aikalailla samaan menee.
Eli 4 500 eur/kk ei ole kummoinen palkka koska on töitä joissa tienaa enemmän?
Ai niin, unohdin että palstalaisten keskipalkka on sen 8 000 eur/kk.
Mieheni on ammatillinen opettaja erityisoppilaitoksessa ja vuosi ansio tuota luokkaa. Hänellä on erityisopettajan pätevyys, jonka saaminen oli kyllä yhtä helppoa kuin kissan päästäminen ulos. Maanantaisin hänellä on koulua klo. 12-16. Perjantaina loppuu klo 11. Mitään kokeita/työajan jälkeistä työtä ei käytännössä ole, koska kyseessä erityisoppilaitos ja oopilailla ei ole kokeita tms. Vaan käytännössä opiskelevat tekemällä. Oppilaita opiskeluryhmässä on kuusi ja työparina ohjaaja. Kaiken huipentumana opettajien pitkät lomat. Arvata siis saatta, että ole KADE!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää käsittäkö opettajat tätä väärin. Teette arvokasta ja tärkeää työtä joka on varmasti vaativaa monin eri tavoin. En sitä kiistäkään ja monesta ei ikinä olisi opettajaksi, mutta ehkä monesti unohtuu miten hyvässä asemassa olette kuitenkin moniin muihin aloihin verrattuna etuinenne ja palkkoinenne. Itsellä oli hiukan yllätys, että opettajien palkkahaitari oli noinkin iso? Vajaa 3000€ on kuitenkin minusta ihan hyvä palkka millä alalla tahansa aloittevalle.
Lähtökohtaisesti jos koulutuksen näkökulmasta katsotaan, olen ensin opiskelut itselleni ammatin (3vuotta), sen jälkeen opiskellut yliopistossa maisteriksi (5vuotta), olen kouluttautunut 8 vuotta jotta pääsen opettajaksi. Tässä välissä on pitänyt hankkia oman alan työkokemusta, jotta voin opettaa tiettyä ammattialaa. Lääkärit vetelee 6 vuoden koulutuksen jälkeen suoraan 5000-6000€:n liksoja. Mielestäni on ihan reilua, että palkka lähtee 4000:sta eurosta eikä 3000€:sta eurosta.
Koulutus tuo lisäarvoa työhön ja osaamiseen, ja siitä pitää maksaa. Teen työssäoloaikana joka viikko 40-50h:n työpäiviä, joten vapaajaksot on todellakin tarpeeseen. Vuosityöaika ei todellisuudessa riitä kaikkeen työhön joka pitää vuoden aikana hoitaa. Ylityölisiä emme saa, emmekä mitään lomakorvauksia.
Ja lääkärin mielestä palkka on surkea koska toimari vetelee 12 000 eur/kk palkkaa.
Niin, kyllä suomalaiset voisivat paremmin, jos kaikilla olisi huono palkka.
Paitsi juuri itse ansaitsisi tietenkin vähintään tuplapalkan, koska oma työ on niin vaativaa ja olet niin erityinen asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä vuosityöajassa oleva ammattiopiston opettaja. Palkkani on 18v jälkeen 4500€/kk sis ryhmänohjaajuuden ja yhden tvan. Saan viimeisen kokemuslisäkorotukseni 2v päästä, palkka nousee noin 300€. Sitten olen urani huipulla, ei palkka kyllä päätä huimaa, kun vertaan muihin akateemisten alojen palkkoihin. Onneksi pidän työstäni paljon, ja lomaetu on toki hyvä (12vk lomaa).
12 vk lomaa ei ole hyvin. Perusasteella ja lukiossa on 190 työpäivää vuodessa eli melkein puolet vuodesta lomaillaan.
No on niitä oikeasti hieman enemmän. Ja lisäksi, aika monilla muillakin on viikonloput vapaata, eli kyllä peruskoulun opeillakin on oikeasti vapaita se 12 vk vuodessa. Ei enempää.
Miten niitä muka on enemmän kuin 190?
”Perusopetuslain mukaan lukuvuodessa on 190 työpäivää.”
Ootko laskenu, montako työpäivää sinulla on vuodessa? 365?
Suurin osa (vai jo kaikki?) ammattioppilaitokset ovat vuosityöajassa. Täyttä palkkaa saavan opettajan työtunnit ovat 37,5 tuntia viikossa.
Kaikki tästä ei ole opetusta välttämättä (voi olla myös hanketyötä, palavereja tms.) mutta on sellaisiakin jaksoja, joissa opetusta on 8-16 joka päivä. Sitten voi tulla taas helpompia jaksoja kun opiskelijat ovat työelämässä.
Amisopettaja tekee vuodessa (40 viikon aikana) 1500 tuntia. Jos menee tuntikin yli, tulee lisää liksaa.
Jos joku enkun ope tekee 7 tuntia viikossa jaksolla saaden täyttä palkkaa niin kyllä hän joillakin jaksoilla sitten painaa moninkertaisesti (mutta eipä varmaan kehuskele sitten vaan silloin on se valitusvuoro :)) Opettajan palkka kun maksetaan keskiarvolla koko lukuvuoden ajan.
Kyllä verottaja tasaa palkkaa aika hyvin, joten pienemmälläkin bruttoliksalla saa saman tilille kuin opettajat.
Vierailija kirjoitti:
Joo olen varma, hän on itse sanonut. Mutta amisopen työ on helppoa, eihän siellä edes ole kokeita eikä vaadita läsnäoloa. Samaan aikaan esim minä saan lastenhoitajana päiväkodissa alle puolet tuosta! Ei ole oikein!
Mä olen tehnyt amiksessa kaksi tutkintoa ja kyllä molemmissa oli kokeita. Mistä ihmeestä sulla on tuollainen käsitys, että amiksessa ei ole kokeita?
Kenen läsnäoloa tarkoitit? Kyllä oppilailla on läsnäolopakko ja jos on liikaa poissaoloa niin kurssi voidaan hylätä. Oikein paljon poissaoloja niin pahimmassa tapauksessa tulee potkut koulusta. Myös opettajien pitää olla paikalla opettamassa.
Sulla on nyt kyllä väärä käsitys amiksesta.
Onko aloittaja tarkistanut tehtyjen tuntien määrän, monihan voi ottaa niitä opetustunteja paljon normaalia viikkomäärää enemmän.
Meilläkin oli varastossa aika hyvät palkat kun tehtiin öitä ja pyhiä tuplapalkalla ja joka viikko noin 55-60 työtuntia joista siis 15-20 tuntia ylityökorvauksilla. Taulukkopalkan pystyi helposti kertomaan NELJÄLLÄ.
Hyvä palkka on ookoo jos se sitten takaa myös hyvän tuloksen eli opettajilla piisasi motivaatiota opettaa kunnolla. Sanon tämän amislaisen äitinä. Kyllähän se sitten ketuttaa jos koulusta tuodaan sellaisia kuulumisia että ope taas luuhasi puoli päivää ties missä ja päästiin (taas) kotiin tunti liian aikaisin koska ei ollut mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Eli 4 500 eur/kk ei ole kummoinen palkka koska on töitä joissa tienaa enemmän?
Ai niin, unohdin että palstalaisten keskipalkka on sen 8 000 eur/kk.
Eiku kymppitonni
Jep. He opettavat tulevia kokkeja, lähihoitajia, kampaajia, puutarhureita, siivoajia, koulunkäynnin ohjaajia ja eläintenhoitaja.