Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Streptokokki ja nopea synnytys

Vierailija
04.01.2015 |

Mulla oli edellisessä raskaudessa todettu positiivinen streptokokki b-näyte, ja siksi piti synnytyksessä saada antibioottia suoneen. Synnytys alkoi kuitenkin vedenmenolla (päivää ennen laskettua aikaa) kotona ja eteni vauhdikkaasti, ja ehdin juuri ja juuri saamaan yhden antibioottitiputuksen ennen lapsen syntymää. Onneksi lapseen ei tarttunut. Mulla ei tietääkseni ollut mitään oireita tartunnasta raskauden aikana eikä ennen tai jälkeen, mutta nyt olen lukenut, että se voi aiheuttaa supisteluja, ja niitä kyllä oli, rajujakin. Neuvola ei vain kertonut mitään, mitä se bakteeri aiheuttaisi, tai pitäisikö jotenkin olla varuillaan.

Nyt olen raskaana viikolla 33, ja viime neuvolassa kerroin huoleni tulevasta, luultavasti nopeasta synnytyksestä, ja että ehdinkö saada antibioottia lainkaan. Neuvola teki lähetteen äitipolille synnytystapa-arvioon, aika on sitten 13.2. (2 vk ennen laskettua aikaa). Neuvolassa puhuttiin mahdollisesta synnytyksen käynnistämisestä, jotta ehdin saada antibiootin.

Onko muilla ratkaistu asia vastaavasti? Eikö antibioottia voisi syödä etukäteen? Mulla on kova huoli siitä, että bakteeri tarttuu vauvaan, kun nytkin on jo aika paljon supistelua, ja luultavasti myös kohdunsuu avautuu etuajassa jonkun verran (tulossa viides synnytys mulla). Viime synnytys kesti alle 2,5 tuntia alusta loppuun, enkä ihmettelisi jos seuraava olisi vielä nopeampi (supistelut valmistavat paikkoja etukäteen ja viime synnytyksessä lopun tosi rajut supistukset viimeisteli avautumisen tosi nopeaksi, jäi tosi hämmentynyt olo niin nopeasta duunista - tyttö tuli ulos yhdellä työnnöllä kun olin hädin tuskin jakkaralle ehtinyt :) )!

Onko siis kellään tiedossa keinoja, miten varautua streptokokin kannalta, jos on luultavasti tulossa nopea synnytys, ehkä vähän ennenaikainenkin?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kans positiivinen ja en kerenny saamaan lainkaan anb. :(
Seuravassa sain, koska käynnistettiin ensisijasesti syöksyn takia.

Vierailija
22/24 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla supisteli kipeesti rv 18 alkaen ja jouduin loppu ajaksi saikulle. Streptonäyte otettiin vasta viikolla 28, kun ei mitään selitystä keksitty supisteluille. Positiivinen oli, mutta siltikään asialle ei mitään tehty. Antibiootit sain synnytyksen aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 00:29"]Mulla supisteli kipeesti rv 18 alkaen ja jouduin loppu ajaksi saikulle. Streptonäyte otettiin vasta viikolla 28, kun ei mitään selitystä keksitty supisteluille. Positiivinen oli, mutta siltikään asialle ei mitään tehty. Antibiootit sain synnytyksen aikana.
[/quote]mä en saanut saikkua vaikka supisteli kunnolla yötä päivää 20 rv alkaen. Eikä kukaan ollut huolissaan vaiķa oli streptokokkikin.

Vierailija
24/24 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ekassa raskaudessa oli toi GBS ja sain antibiootit synnytksessä. Toisessa raskaudessa ei todettu bakteeria, mutta sain antibiootit kun vedenmenosta vauvan syntymään meni mileti 2 vrk. Kolmannessa raskaudessa ei löytynyt taaskaan tota bakteeria enkä saanu antibioottia. Lapsilla ei ole kskaan ollut mitään ongelmia, ovat kyllä kaikki sytyneet vkolla 37.