Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Streptokokki ja nopea synnytys

Vierailija
04.01.2015 |

Mulla oli edellisessä raskaudessa todettu positiivinen streptokokki b-näyte, ja siksi piti synnytyksessä saada antibioottia suoneen. Synnytys alkoi kuitenkin vedenmenolla (päivää ennen laskettua aikaa) kotona ja eteni vauhdikkaasti, ja ehdin juuri ja juuri saamaan yhden antibioottitiputuksen ennen lapsen syntymää. Onneksi lapseen ei tarttunut. Mulla ei tietääkseni ollut mitään oireita tartunnasta raskauden aikana eikä ennen tai jälkeen, mutta nyt olen lukenut, että se voi aiheuttaa supisteluja, ja niitä kyllä oli, rajujakin. Neuvola ei vain kertonut mitään, mitä se bakteeri aiheuttaisi, tai pitäisikö jotenkin olla varuillaan.

Nyt olen raskaana viikolla 33, ja viime neuvolassa kerroin huoleni tulevasta, luultavasti nopeasta synnytyksestä, ja että ehdinkö saada antibioottia lainkaan. Neuvola teki lähetteen äitipolille synnytystapa-arvioon, aika on sitten 13.2. (2 vk ennen laskettua aikaa). Neuvolassa puhuttiin mahdollisesta synnytyksen käynnistämisestä, jotta ehdin saada antibiootin.

Onko muilla ratkaistu asia vastaavasti? Eikö antibioottia voisi syödä etukäteen? Mulla on kova huoli siitä, että bakteeri tarttuu vauvaan, kun nytkin on jo aika paljon supistelua, ja luultavasti myös kohdunsuu avautuu etuajassa jonkun verran (tulossa viides synnytys mulla). Viime synnytys kesti alle 2,5 tuntia alusta loppuun, enkä ihmettelisi jos seuraava olisi vielä nopeampi (supistelut valmistavat paikkoja etukäteen ja viime synnytyksessä lopun tosi rajut supistukset viimeisteli avautumisen tosi nopeaksi, jäi tosi hämmentynyt olo niin nopeasta duunista - tyttö tuli ulos yhdellä työnnöllä kun olin hädin tuskin jakkaralle ehtinyt :) )!

Onko siis kellään tiedossa keinoja, miten varautua streptokokin kannalta, jos on luultavasti tulossa nopea synnytys, ehkä vähän ennenaikainenkin?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata kysymykseesi, mutta mulla myös streptokokki ja lapsi syntyi nopeasti. En kerennyt saada antibioottia, eikä lapselta tutkittu mitään.

Vierailija
2/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsihan voi saada myöhemmin antibiootin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibiootin antamisesta etukäteen ei ole hyötyä sillä ajatuksella että ab-kuurin loputtua se kolonisaatio voi tapahtua uudelleen..ei ole myöskään mielekästä laittaa äitiä ab-kuurille koko loppuraskaudeksi. Se streptokokkikolonisaatio hoidetaan ennen synnytystä, koska pahimmassa(!) tapauksessa lapselle voi kehittyä streptokokkisepsis.

Vierailija
4/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kätilöt olleet lainkaan huolissaan asiasta. Antibioottia sain juuri ponnistusvaiheessa kun oikrin pyysin. Ei kuulemma ole vakava juttu... paits jos googlettaa.

Vierailija
5/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla nyt todettu tuo? Sehän ei yleensä seuraavassa raskaudessa enää ole.

Vierailija
6/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:11"]Onko sulla nyt todettu tuo? Sehän ei yleensä seuraavassa raskaudessa enää ole.
[/quote]

Mitenniin ei ole? Kyllä minulla oli ja lääkäri sekä kätilöt sanoi, että voi hävitä itsekseen, mutta tod.näk. ei häviä mihinkään

Vierailija
7/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:11"]Onko sulla nyt todettu tuo? Sehän ei yleensä seuraavassa raskaudessa enää ole.
[/quote]

Mitenniin ei ole? Kyllä minulla oli ja lääkäri sekä kätilöt sanoi, että voi hävitä itsekseen, mutta tod.näk. ei häviä mihinkään
[/quote]no yleensä ei ole seuraavassa raskaudessa. Tutkituta nyt ihmeessä ettet ihan turhaan murehdi. Mullakaan ei ollut enää toisessa raskaudessa.

Vierailija
8/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:11"]Onko sulla nyt todettu tuo? Sehän ei yleensä seuraavassa raskaudessa enää ole.
[/quote]

[/quote]no yleensä ei ole seuraavassa raskaudessa. Tutkituta nyt ihmeessä ettet ihan turhaan murehdi. Mullakaan ei ollut enää toisessa raskaudessa.
[/quote]

Tiedät siis paremmin kuin ammattilaiset uusiutumisesta?

Vierailija
9/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:11"]Onko sulla nyt todettu tuo? Sehän ei yleensä seuraavassa raskaudessa enää ole.
[/quote]

[/quote]

[/quote]ehkä parempi lopettaa keskustelu. Sun parasta vaan mietin ja kerron mitä ammattilaiset kertoneet ja miten itselle käynyt.raskaana ollessa saa kyllä mistä vaan murheen aikaan. Synnärillä ovat ihan loppu näihin huolissaan olijoihin.

Vierailija
10/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:11"]Onko sulla nyt todettu tuo? Sehän ei yleensä seuraavassa raskaudessa enää ole.
[/quote]

[/quote]

[/quote]ehkä parempi lopettaa keskustelu. Sun parasta vaan mietin ja kerron mitä ammattilaiset kertoneet ja miten itselle käynyt.raskaana ollessa saa kyllä mistä vaan murheen aikaan. Synnärillä ovat ihan loppu näihin huolissaan olijoihin.
[/quote]

En ole ap. Itselläni oli molemmissa raskauksissa streptokokki ja minulle lääkäri sekä kätilöt sanoivat, että voi hävitä, mutta epätodennäköistä.

Vierailija
11/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:11"]Onko sulla nyt todettu tuo? Sehän ei yleensä seuraavassa raskaudessa enää ole.
[/quote]

[/quote]

[/quote]

En ole ap. Itselläni oli molemmissa raskauksissa streptokokki ja minulle lääkäri sekä kätilöt sanoivat, että voi hävitä, mutta epätodennäköistä.
[/quote]jatkan vielä. Ap: n kannattaa nyt testata itsensä kun usein sitä ei enää seuraavassa raskaudessa ole. Jos noin huolissaan on niin voi saada turhan murheen pois. Nyt testeihin eikä turhaan mietitä todennäköisyyksiä. Multa se hävisi ainakin.

Vierailija
12/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:21"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:11"]Onko sulla nyt todettu tuo? Sehän ei yleensä seuraavassa raskaudessa enää ole. [/quote] Mitenniin ei ole? Kyllä minulla oli ja lääkäri sekä kätilöt sanoi, että voi hävitä itsekseen, mutta tod.näk. ei häviä mihinkään [/quote]no yleensä ei ole seuraavassa raskaudessa. Tutkituta nyt ihmeessä ettet ihan turhaan murehdi. Mullakaan ei ollut enää toisessa raskaudessa. [/quote] Tiedät siis paremmin kuin ammattilaiset uusiutumisesta? [/quote]ehkä parempi lopettaa keskustelu. Sun parasta vaan mietin ja kerron mitä ammattilaiset kertoneet ja miten itselle käynyt.raskaana ollessa saa kyllä mistä vaan murheen aikaan. Synnärillä ovat ihan loppu näihin huolissaan olijoihin.

[/quote]Sulla ei siis toisessa raskaudessa ollut se bakteeri aktiivisena juuri silloin kun se näyte otettiin. Ei tarkoita sitä, ettetkö enää kantaisi bakteeria elimistössäsi. Ja streptokokki b:stä kannattaa kyllä olla huolissaan. Omalla vauvallani on ollut sepsis ja aivokalvontulehdus kyseisestä syystä ja se tilanne on todella, todella vakava jos hoitoa ei aloiteta ajoissa. Meillä onneksi aloitettiin, vaikka olimme jo kotiutuneet sairaalasta kun kuume nousi vauvalle.

Vierailija
13/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin sama viimeksi odottaessa ja sanottiin että seuraavassa raskaudessa ei testiä vaan tämä tulos kerrotaan neuvolassa ja erikseen mainitaan vielä synnärillä (kuten tehtiin siinä viimeksi laitoksella) ja lääkitys aloitetaan myös seuraavassa synnytyksessä.

Se synnytystapa-arvio on hyvä tehdä ja jos ette varaa käynnistystä niin alapäätä kannattaa seurata varmasti neuvolassa viime metreillä miten edistyy ja hätäisesti lähteä sairaalaan jos paljon supistaa lopussa ja jutella käynnistämisen mahdollisuudesta (siinäkin tapauksessa vaikka aika käynnistykseen olisi) jos siis lääkäri näkee sinun ja sairaalan ja vauvan olevan siihen valmiita.

Mutta kuten sinulle ap on kerrottu ammattilaisilta niin homma hoidetaan siihen vakavasti suhtautuen. Ei siihen Google liity vaan lääkärien arviot ja niitä ap tulee saamaan.

Vierailija
14/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:11"]Onko sulla nyt todettu tuo? Sehän ei yleensä seuraavassa raskaudessa enää ole.
[/quote]

[/quote]

[/quote]

Synnärille kuuluu odottavien huoli. Haloo?

Vierailija
15/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama huoli toisessa raskaudessa ja streptokokki testattiinkin rv38 ja oli nega. 

Vierailija
16/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:29"]Minulla todettiin sama viimeksi odottaessa ja sanottiin että seuraavassa raskaudessa ei testiä vaan tämä tulos kerrotaan neuvolassa ja erikseen mainitaan vielä synnärillä (kuten tehtiin siinä viimeksi laitoksella) ja lääkitys aloitetaan myös seuraavassa synnytyksessä.

Se synnytystapa-arvio on hyvä tehdä ja jos ette varaa käynnistystä niin alapäätä kannattaa seurata varmasti neuvolassa viime metreillä miten edistyy ja hätäisesti lähteä sairaalaan jos paljon supistaa lopussa ja jutella käynnistämisen mahdollisuudesta (siinäkin tapauksessa vaikka aika käynnistykseen olisi) jos siis lääkäri näkee sinun ja sairaalan ja vauvan olevan siihen valmiita.

Mutta kuten sinulle ap on kerrottu ammattilaisilta niin homma hoidetaan siihen vakavasti suhtautuen. Ei siihen Google liity vaan lääkärien arviot ja niitä ap tulee saamaan.
[/quote]mulla oli tuo eikä ketään kiinnostanut vaikka kävin yliopistollisessa sairaalassa jatkuvien säännöllisten supistusten takia. Lääkäri oli aivan kypsä miksi tulin synnärille tutkittavaksi. No vauva syntyi rv 37+0 eli päivää ennen olis ollut keskonen.

Vierailija
17/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:34"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:29"]Minulla todettiin sama viimeksi odottaessa ja sanottiin että seuraavassa raskaudessa ei testiä vaan tämä tulos kerrotaan neuvolassa ja erikseen mainitaan vielä synnärillä (kuten tehtiin siinä viimeksi laitoksella) ja lääkitys aloitetaan myös seuraavassa synnytyksessä.

[/quote]mulla oli tuo eikä ketään kiinnostanut vaikka kävin yliopistollisessa sairaalassa jatkuvien säännöllisten supistusten takia. Lääkäri oli aivan kypsä miksi tulin synnärille tutkittavaksi. No vauva syntyi rv 37+0 eli päivää ennen olis ollut keskonen.
[/quote]enkä tosiaan synnytyksessäkään olis antibioottia saanut ilman vaatimista. Just ennen ku synty niin sain antibioottia.

Vierailija
18/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
19/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kommentoi..

En ole siis kirjoittanut muita kommentteja :)

Se testataan multa ensi lääkäritutkimuksessa tämän kuun lopulla. Olen ymmärtänyt, että on todennäköisempää, että se bakteeri on vielä, kuin että se olisi hävinnyt. Ja olen myös kuullut sen olevan vastasyntyneelle hengenvaarallinen. Tietysti kysyn neuvolassa ja synnärillä kaikesta mahdollisesta mitä vain keksin kysyä, mutta tuntuu vain siltä, että kannattaa olla itse aktiivinen hankkimaan tietoa, ettei mitään unohdu kiireessä tositilanteessa, kun onhan mahdollista että ammattilaisetkin erehtyvät! Mieluummin olen se ärsyttävä, kaikesta tuplasti kyselevä rasittava synnyttäjä, kuin harmittelen (tai suren) jälkikäteen, kun kaikki mahdollinen menikin pieleen, kun jotain jäikin huomioimatta :( ! Mutta kiitos vastaajille, sain taas lisää tiedonmurusia, joista varmistellen kysellä ammattilaisilta (en toki jätä vauvani terveyttä tuntemattomien mutu-tietojen varaan, vaikka vastauksista kiitollinen olenkin ;DD )!

Vierailija
20/24 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Pidä tietysti puolesi. Tyksissä ei ainakaan lääkäri ollut yhtään huolissaan vaikka supisteli ihan koko ajan rv 20 lähtien. Ja lapsi syntyi useamman viikkoa ennen. Hyvä että tutkitaan. Jospa olis yksi murhe vähemmän.