Kuinka nopeasti lapsesi on oppinut luistelemaan?
Niin, että pääsee jäällä eteenpäin ilman tukea ja liukuen, muutenkin kuin kaatuillen ja terillä potkien? Minkä ikäinen on ollut?
Kommentit (25)
Terillä potkien? Eikös sen niin kuuluisi mennäkkin :D
Tarkoitan siis niitä kaunoluistinten kärjessä olevia teriä, joilla jotkut tytöt päästäkseen eteenpäin sorkkii koko jään täyteen reikiä.
No niin. Ap:n lapset on siis 3 ja 5 ja mietin tässä, että miten kauan (kertaa tai vuotta) menee, että hoksaavat.
Luistelukouluohjaajana nuorimmat luistelee tuen kanssa 2 vuotiaina ja kolme vuotiaat saattaa jo osata potkia vauhtia PIIKEILLÄ. Harvinaista kolme vuotiaalle mutta neljä jo erittäin mahdollinen!
Mun lapsi on melkein 5 eikä vieläkään osaa, just ja just pysyy luistimilla pystyssä. Mistähän saisin sellaisen "rollaattorin" hänelle mitä stadissa steissin jäällä on tarjolla skideille? Tarvittais tänne ulkokuntiinkin.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 22:26"]Luistelukouluohjaajana nuorimmat luistelee tuen kanssa 2 vuotiaina ja kolme vuotiaat saattaa jo osata potkia vauhtia PIIKEILLÄ. Harvinaista kolme vuotiaalle mutta neljä jo erittäin mahdollinen!
[/quote]
Me ollaan tuon 5v kanssa oltu ekan kerran jäällä kun hän oli juuri täyttänyt 3. Ei vaan ole ollut rahkeita käydä, sinä talvena pari kertaa. Seuraavana talvena kävi vain päikyn kanssa 2 kertaa. Nyt tälle talvelle 2 kertaa...
Toinen on nyt 3,5v ja ekan kerran jäällä. Ihan vetelänä spagettina eikä millään halua edes seistä kuin hetken.
Mitään jäätanssijoita näistä ei tule. 5 veellä nyt olis motoriikkaa mutta nuoremmalla tuskin 4-vuotiaanakaan, on kömpelö. Äidillä ei tahdo hermo kestää.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 22:30"]Mun lapsi on melkein 5 eikä vieläkään osaa, just ja just pysyy luistimilla pystyssä. Mistähän saisin sellaisen "rollaattorin" hänelle mitä stadissa steissin jäällä on tarjolla skideille? Tarvittais tänne ulkokuntiinkin.
[/quote]
Käytä tuolia! Kivasti liukuu ja voi pitää kiinni hyvältä korkeudelta (tuolista tietenkin riippuen). Rohkeutta luisteluharkkoihin!
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 22:30"]Mun lapsi on melkein 5 eikä vieläkään osaa, just ja just pysyy luistimilla pystyssä. Mistähän saisin sellaisen "rollaattorin" hänelle mitä stadissa steissin jäällä on tarjolla skideille? Tarvittais tänne ulkokuntiinkin.
[/quote]
Jotkut muuten koklaa ihan tuoleja. Eivät yhtä kätevät, mutta menettelevät. Näin tänään.
Huoh täytyy ens kerralla vetää varmaan kauhean ennakkotsempitys itselle, että jaksan ottaa kaiken sen kiukuttelun vastaan. Tänään ei tahtonut huumori riittää.
Ap
Kolmivuotias kävi tänään ensimmäisen kerran ja oppi homman n. kymmenessä minuutissa potkurin avulla. Aika äimänä olin kyllä kun lähti ilman tukea viilettämään hokkareilla! :) Toki kaatuili useasti mutta kyllä se luistelulta näytti! :)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 22:42"]
Kolmivuotias kävi tänään ensimmäisen kerran ja oppi homman n. kymmenessä minuutissa potkurin avulla. Aika äimänä olin kyllä kun lähti ilman tukea viilettämään hokkareilla! :) Toki kaatuili useasti mutta kyllä se luistelulta näytti! :)
[/quote]
Taitaa olla poika? Ovat usein vahvempia ja rämäpäisempiä tämmöisessä. Mun tytöt ei vaan jotenkin uskalla. No tuo nuorempi ei ole motorisesti niin taitava (vahva kyllä), vanhempi taas ei uskalla. Tai yritti kyllä tänään ilman tukeakin luistella - ja tuen kanssa - kyllä se jotenkin köpöttäen meni (ja aika urheasti), mutta ei lähelläkään luistelua.
Sitten molemmat katsoivat kateellisina muita ikäisiään lapsia, jotka jo osasivat viilettää ja puhisivat mulle, että EI IKINÄ mä inhoan luistelua, ei ollenkaan, ihan tyhmää. Sitten kuitenkin halusivat kokeilla taas. Mutta mutta...
Ei minunkaan 5v tyttö osaa eikä sitä edes kiinnosta. Mietinkin täytyykö ennen kouluun lähtöä osata.
Pojalle laitettin luistimet jalkaan 2-vuotiaana eikä edes paljon kaatuillut, siitä se lähti.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 22:42"]
[/quote]
Taitaa olla poika? Ovat usein vahvempia ja rämäpäisempiä tämmöisessä. Mun tytöt ei vaan jotenkin uskalla. No tuo nuorempi ei ole motorisesti niin taitava (vahva kyllä), vanhempi taas ei uskalla. Tai yritti kyllä tänään ilman tukeakin luistella - ja tuen kanssa - kyllä se jotenkin köpöttäen meni (ja aika urheasti), mutta ei lähelläkään luistelua.
Sitten molemmat katsoivat kateellisina muita ikäisiään lapsia, jotka jo osasivat viilettää ja puhisivat mulle, että EI IKINÄ mä inhoan luistelua, ei ollenkaan, ihan tyhmää. Sitten kuitenkin halusivat kokeilla taas. Mutta mutta...
[/quote] tyttö on mutta aika rämäpää luonteeltaan! :) -12
Meillä 5v oppi aikanaan parista kerrasta, oli sen verran vanha että oli jo helppoa. Sitten 3v potkutteli alkuun sen parin kerran jälkeen vain toisella jalalla ja toisella liukui ehkä muutaman kuukauden ennen kuin alkoi käyttää molempia jalkoja potkuihin ja liukuihin. Ja meillä on sekä poika että tyttö luistellut hokkareilla, että oppivat tekniikan ottamatta piikeillä vauhtia.
Ja uskomatonta kyllä meidän aikanaan 5v luistelun aloittaja pelaa nyt teininä lätkää ja luistelutaito on kyllä hallussa vaikka myöhään aloittikin.
Riippuu todella paljon lapsesta. Meillä yksi lapsi luisteli 2-vuotiaana ja toinen ei kunnolla vielä 5-vuotiaanakaan, vaikka oli harjoitellut jo paljon.
Ehkä 6 v osasi jotenkuten luistella. Päässälaskua osasi paremmin eskarin keväällä.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:01"]Mun 18v ei osaa vieläkään.
[/quote]. Mun lapsi ei taas oo hiihtänyt kun tokalla ja nyt 18 v en oo varma osaisiko hiihtää.
2,5-vuotias.