Unettomuus
Voiko vuoden kestäneestä unettomuudesta (n. 12kk) parantua (suolisto/vatsa oireet saatiin loppumaan). Miten olette parantuneet, jos olette. Olen nukkunut noin 2-3 tuntia yössä ja täysin unettomiakin öitä on ollut. Olisin tyytyväinen edes siihen että nukkuisin 5-6 tuntia yössä.
Jos olette syöneet lääkkeitä niin oletteko lopulta pärjänneet ilman ja miten olette syöneet lääkkeitä. Toivottavasti edes joku vastaa 💔😔
Kiitos kaikille vastanneille. Ps. Älkää olko ilkeitä 💔
En juurikaan jaksa vastata viesteihinne ja yritän nyt hoippua lenkille. Mutta silti arvostan vastauksianne ❤️
26v nainen
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Avun saanut kirjoitti:
Olen syönyt palstalla parjattua Ketipinoria 15 vuotta. Hyvin nukuttaa, aamulla ei ole tokkuraa, eikä toleranssi ole kasvanut.
Onko vointisi hyvä ja kykenetkö mielestäsi niin hyvään elämään kuin suinkin pystyt? Miten saat pidettyä mielen positiivisena?
N26
Kiitos kysymästä, vointini on oikein hyvä, kun pystyn nukkuman tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla uniongelmat johtuvat masennuksesta ja ahdistuksesta. Olen syönyt mirtatsapiinia 7,5 mg:n annoksella nyt muutaman kuukauden ja nukun 7-8 tuntia yhtäjaksoisesti. Joskus vähän tokkurainen olo päivällä, mutta vointi on silti älyttömän paljon parempi kuin jatkuvasti valvoneena.
Toivottavasti sulle löytyy jokin apu, ap.
Kiitos kokemuksistasi 💛. Toivotaan, että saan vielä joskus apua ja jaksan jatkaa. Ihmisen halu jatkaa elämää on yllättävän voimakas 😭
Avun saanut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avun saanut kirjoitti:
Olen syönyt palstalla parjattua Ketipinoria 15 vuotta. Hyvin nukuttaa, aamulla ei ole tokkuraa, eikä toleranssi ole kasvanut.
Onko vointisi hyvä ja kykenetkö mielestäsi niin hyvään elämään kuin suinkin pystyt? Miten saat pidettyä mielen positiivisena?
N26Kiitos kysymästä, vointini on oikein hyvä, kun pystyn nukkuman tarpeeksi.
Hienoa, että olet löytänyt apua. Kommenttisi luo edes jonkinlaista toiveikkuutta.
N26
Nostan vielä kertaalleen näin illalla.
Syön mirtatsapiinia, jos on pakko. Eli useampi yö vain muutaman tunnin unilla. Sivuvaikutuksena paino nousee ja olen ihan sekaisin pitkälle iltapäivään, joten en mielelläni sitä syö. Olen nukkunut huonosti joitain kymmeniä vuosia. Bonuksena nyt tuli se, että lapseni työharjoittelu alkaa muutamana päivänä viikossa aamukolmelta ja haluan katsoa, että pääsee ajoissa liikkeelle. (Tiedän, etten sitten ainakaan nukkuisi, jos olisin laittamatta herätystä, sillä hermoilen.) Se sekoittaa nukkumista vielä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Siis 20 minuutin lenkki?
Juu. Tänään lenkkeilin vain noin 20 minuuttia sillä nukuin viime yönä noin 2 tuntia. Yleensä yritän lenkkeillä noin 1,5 tuntia.
Kiitos. Palaan näihin, kun jaksaminen käy miinuksen puolella. Hyvää jatkoa kaikille teille.
Vierailija kirjoitti:
Atarax on allergialääke, mutta sitä saa unettomuuteen, sillä sen "haittavaikutus" on väsyttävä olo.
Sitä välillä käytän.
Sitten tiesitkö, että jos vain makaat sängyssä hereillä koko yön, annat kuitenkin kehollesi mahdollisuuden nukahtaa. Ihminen saattaa nukahtaa tuossa lyhyiksi ajoiksi, vaikka tuntuu, että ei olisi nukkunut lainkaan. Siksi en ikinä ole ymmärtänyt ohjetta, että mikäli uni ei tule, pitää nousta ylös jalkeille toiseen huoneeseen, laittaa valot ja tehdä jotain muuta. Siinähän pahimmassa lykyssä valvotaan aamuun asti oikeasti.
Sängyssä maatessa silmät kiinni keho saa kuitenkin levon ja mahdollisuus huomaamattomaan lyhyeen nukahtamiseenkin on olemassa.
Niinpä! Itse olen kärsinyt unettomuudesta jo yli vuosikymmenen ja varmaan kaikkia mahdollisia vinkkejä ja keinoja testattu.
Paras tapa vetää pakka kunnolla sekaisin on juuri tuo, että aletaan touhuilemaan kaikenlaista kun pitäisi nukkua. Mielestäni ihan viime aikoina joku asiantuntija jossain artikkelissa lausui, että se on huono ajatus.
Unesta liikkuu niin paljon ristiriitaisia ”neuvoja” ja ”ohjeita” jotka ei kuitenkaan välttämättä perustu juuri mihinkään, saati toimi kaikilla. On todella paljon mitä emme unesta tiedä. Uni on yhä mysteeri, ehkä viimeisiä todellisia mysteerejä tällä planeetalla. Kannattaa kuunnella omaa kehoa tarkasti ja noudattaa niitä ohjeita jotka itsellä toimii.
Tärkeintä on kuitenkin tämä ihan viime aikoina asiantuntijoidenkin hoksaama ”oivallus” unesta, eli siitä ei kannata lähteä stressaamaan. Itse olen nykyään melko sinut unettomuuteeni kanssa, en usko että se koskaan loppuu. Suurin virhe näiden vuosien aikana oli kaikki erilaiset lääke yms kokeilut, jotka ei auttaneet yhtään mitään. Yksi lääke aiheutti muistikatkoksia, toinen maniaa ja kolmas teki sitten ihan jäätävän väsymyksen koko päiväksi, eli vaikka olin ollut uneen rinnastettavassa lääkekoomassa koko yön, päivä oli pöhnän takia menetetty. Jos voisin mennä ajassa taaksepäin en olisi ikinä mennyt lääkäriin unettomuuden takia, koska lääkäreillä ei ole keinoja sitä hoitaa. Lääkkeistä vieroittautuminen oli kanssa oma juttunsa, eikä läheskään kaikkien lääkkeiden kohdalla sitä edes myönnetä että keho tulee niistä riippuvaiseksi.
Juu unesta ei ilman muuta kannata stressata. Sen sijaan stressaan muun muassa kaikista niistä virheistä, joita teen työssäni, jossa päätän ihmisten elämästä, koska en ole saanut nukuttua tarpeeksi ja pää on ihan pihalla. Eipä varmaan niistäkään kannattaisi stressata. Ja kun saa syytteet ja potkut niin lillerilalleri vaan, eipä kiinnosta.
Jep jep.
Vierailija kirjoitti:
Juu unesta ei ilman muuta kannata stressata. Sen sijaan stressaan muun muassa kaikista niistä virheistä, joita teen työssäni, jossa päätän ihmisten elämästä, koska en ole saanut nukuttua tarpeeksi ja pää on ihan pihalla. Eipä varmaan niistäkään kannattaisi stressata. Ja kun saa syytteet ja potkut niin lillerilalleri vaan, eipä kiinnosta.
Jep jep.
Älä ole liian ankara itsellesi. Teet varmasti parhaasi 💛
Minulla on kokemusta unettomuudesta 13 vuoden ajan. Olen käyttänyt melatoniinin ohella luontaisvalmisteita, kuten L-teaniinia, Relaxor fortea ja CBD-öljyä, jota voi ostaa Virosta.
Vierailija kirjoitti:
Jep jep.
Unesta stressaaminen voi vaikeuttaa nukahtamista ja pahentaa unettomuuskierrettä. Sen takia siitä ei tulisi stressata.
On ihan totta, että nukkumattomuus vaikuttaa keskittymiskykyyn, päätöksentekoon ja voi jopa laukaista psykoosin. Uni on todella tärkeää. Jos kokee, ettei ole työkunnossa asialle on yksinkertaisesti pakko tehdä jotain. Minulta lääkäri kielsi vuorotyön, koska unirytmi menee sekaisin niin helposti johtaen siihen etten nuku lainkaan. Unettomuus on todella ikävä vaiva ja joskus sen takia täytyy tehdä isojakin muutoksia elämässä.
Hyvä video unettomuudesta ja unipaineesta:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä video unettomuudesta ja unipaineesta:
Kiitos 🧡
Voin oman kokemukseni laittaa. Samalla olen surullinen, että ap on joutunut noin pitkään kärsimään unettomuudesta. Itsellä viime talvena 3 kuukauden huono jakso nukkumisessa, mutta sitten kaikki parani kevään myötä. Olin samalla ahdistunut ja levoton ja sekin vaikutti. Itse menin lääkäriin ja sain vahvempaa melatoniinia sekä mirtsaa (mirtsapin tai joku sellainen). Ne auttoivat vähän ja otin tuota mirtsaa vaan pienen murun. Itsellä ei vaikuttanut painoon tai tuonut päivä väsymystä. Sen vuoksi ihan toimiva oli. Käytän nykyäänkin välillä. Samalla toivon, että joku auttaisi sinulla, koska en voi kuvitella kuinka ikävä tilanne. Minut sai jo tuo viime talvi ajattelemaan etten jaksa enää ja oli hirveää aikaa. Jos se kaikki olisi jatkunut pidempään niin en tiedä miten olisin kestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Voin oman kokemukseni laittaa. Samalla olen surullinen, että ap on joutunut noin pitkään kärsimään unettomuudesta. Itsellä viime talvena 3 kuukauden huono jakso nukkumisessa, mutta sitten kaikki parani kevään myötä. Olin samalla ahdistunut ja levoton ja sekin vaikutti. Itse menin lääkäriin ja sain vahvempaa melatoniinia sekä mirtsaa (mirtsapin tai joku sellainen). Ne auttoivat vähän ja otin tuota mirtsaa vaan pienen murun. Itsellä ei vaikuttanut painoon tai tuonut päivä väsymystä. Sen vuoksi ihan toimiva oli. Käytän nykyäänkin välillä. Samalla toivon, että joku auttaisi sinulla, koska en voi kuvitella kuinka ikävä tilanne. Minut sai jo tuo viime talvi ajattelemaan etten jaksa enää ja oli hirveää aikaa. Jos se kaikki olisi jatkunut pidempään niin en tiedä miten olisin kestänyt.
🧡😔
Minulla uniongelmat johtuvat masennuksesta ja ahdistuksesta. Olen syönyt mirtatsapiinia 7,5 mg:n annoksella nyt muutaman kuukauden ja nukun 7-8 tuntia yhtäjaksoisesti. Joskus vähän tokkurainen olo päivällä, mutta vointi on silti älyttömän paljon parempi kuin jatkuvasti valvoneena.
Toivottavasti sulle löytyy jokin apu, ap.