Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomionhakuiset "hajusteherkät" ihmiset ärsyttää!

Vierailija
04.01.2015 |

Miksi nämä hajusteista rutisijat ovat aina juuri niitä jotka eivät panosta koskaan omaan meikkiinsä, hiuksiinsa, vaatteisiinsa, asusteisiinsa? Ovat aina sellaisia nyrpeitä ja hymyilemättömiä rääsykasa-marttyyrejä joita kiinnostaa kovasti muiden ihmisten tekemiset, etenkin jos kyseessä kaunis meikattu nainen jolla hillitty tyylikäs tuoksu, tyylikkäät merkkivaatteet ja -asusteet päällä. Silloin juuri sen kauniin henkilön tuoksu ärsyttää erityisesti vaikka se istuisi ulkona viiden metrin päässä. Oletteko huomanneet?

Nyt hajusteallergiat ovat muotia ja kaikilla pitää olla se kuin muillakin on. Asiantuntijoidenkin mukaan tuo on pelkkää huomiohakuisuutta ja tutkitusti hajusteherkkiä ihmisiä on vain murto-osa, mikähän mahtaa olla viiden vuoden päästä uusi valtakunnallinen valitustrendi?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:00"]Olisipa kiva saada puolueetonta ja tutkittua tietoa aiheesta. Itse nautin hyvistä tuoksuista ja laadukkaista hajuvesistä, mutta en halua häiritä kanssaihmisiä hajusteillani. 

Henkilökohtaisesti koen kaikkein häiritsevimpänä tunkkaisen tupakanhajun, joka tuntuu pinttyneen joidenkin vaatteisiin. Valitettavasti kyseisillä henkilöllä tuohon döfikseen yhdistyy monesti myös epämiellyttävä pesemättömien ruumiineritteiden tuoksu. Ihan vilpittömänä ohiksena tämä. 
[/quote] mua ei niin paljoa häiritse toisten hajusteet ellei ole tosi voimakasta allergiakaudella (kevät) tai joudu olemaan pitkään vieressä. Itse en voi hajuvettä laittaa enkä pyykissä käyttää hajuja. Se on ensiapuun lähtö kun nukkuu lakanoissa jotka pesty hajustein, koska avaava lääke ei auta ja kortisoni ei ehdi triplanakaan auttamaan siihen hetkeen.

Vierailija
62/98 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä hajusteista rutisijat ovat aina juuri niitä jotka eivät panosta koskaan omaan meikkiinsä, hiuksiinsa, vaatteisiinsa, asusteisiinsa?

No eipä ole kummonen mysteeri tämä. Jos itse herkistyt niin, että tulee helvetilliset reaktiot kosmetiikasta, niin saa olla aika sitkeä sissi, että lähtee sitten etsimään tuhansien tuotteiden joukosta sitä ainutta, jonka kanssa ei tulekaan sairaalareissua. Kun nyt vaatteet mainittiin, niin herkistyminen voi olla niin paha, että tulee ihottumaa vaatekaupan uusien vaatteiden käsittelyaineista, kuten mulla. Arvaa, kiinnostaako lähteä shoppailemaan vaatteita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
64/98 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jk

Vierailija
65/98 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
66/98 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:54"]

eikö kukaan tajunnut otsikkoa jossa lukee huomionhakuiset "hajusteherkät" ???

miksi tulette tänne vouhkaamaan luettelemaan omia oireitanne, jos kyse oli tuollaisista jotka hakee sillä vain huomiota ???? vai oletteko niitä huomionhakuisia sitten kuitenkin ??

[/quote]

Eipä tuosta aloituspostauksesta oikein välittynyt muuta, kuin että hajusteherkkyys itsessään on huomionhakuisuutta ja kateellisuutta. Kyseessä on kuitenkin ihan oikeasti käsiin räjähtämässä oleva ongelma. Herkistyneitä on koko ajan enemmän siksi, että koskaan historian kuluessa ei ole ennen tätä käytetty sellaisia kemikaaleja ja niin paljon, kuin mitä nyt tehdään.

Vierailija
67/98 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:42"]

Kummasti minua vaivaa kovasti esim. hyasintin tuoksu, vaikka samassa talossa ei olisi yhtään muuta ihmistä minun lisäkseni. Saan siitä päänsäryn muutamassa minuutissa.

[/quote]

Voi raukkaa. :( Minulle ei tulisi joulua ollenkaan, jos ei hyasintti olisi kotona tuoksumassa. Nyt viimeksi ostin niitä kaksi ja keittiössä oleva tuoksuu vieläkin.

Vierailija
68/98 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
69/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteyliherkillä on poikkeuksetta myös laktoosi-intoleranssi ja tukku muita ruokarajoituksia, sähköallergia, vesisuoniyliherkkyys ja amalgaamiallergia.

Eipä hajusteyliherkkyyden lisäksi löydy mitään noista. Työskentelen tutkijana (en lääketieteessä) ja näkemykseni hajusteyliherkkyydestä on, että eipä sen etiologiaan ole hirveästi tällä hetkellä mahdollista ottaa kantaa, sillä tutkimus aiheesta on alkutekijöissään. Ei ole mitään syytä olettaa, etteivätkö monenlaiset ryhmät riehaantuisi mahdollisuudesta tarttua oljenkorteen, jos jokin uusi ilmiö tulee esille. Tämä ei toki ole peruste mitätöidä ongelmia, joista ihmiset aivan aidosti kärsivät. On syytä myös varautua siihen, että uudenlaisista ja vielä toistaiseksi puutteellisesti määritellyistä ongelmista kärsiviä pyritään sumeilematta leimaamaan mielisairaiksi, harhaanjohdetuiksi tai ikäviksi ihmisiksi, jotta asiaa ei tarvitsisi ottaa käsittelyyn.

Vierailija
70/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sitten hissisä valita että aivastukseni haittaa.  Etenkin kun joku tyttöporukka tai vanhempi pystynenäinen rouvasihminen myrrkyineen tulee hissiin, niin aivastus viiden sekunnin jälkeen on varma.  Etenkin nuo pystynenät alkaa ohjaamaan, että voisi odottaa, kunnes poistun hissistä.  Kun voisinkin. Vituttaa tuollaiset.

Vierailija
71/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen hajuveden käyttöön ei pahemmin voi vaikuttaa. Kuitenkin, jos joku suihkuttelee reippaasti hajusteitaan lähietäisyydellä, saatan siitä sanoa. En siksi, että kaipaisin huomiota, vaan siksi, että en halua viettää loppupäivää huonovointisena. Migreenillä kun olen siunattu.

Vierailija
72/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa erikoinen tapa hakea huomiota jos teeskentelee hajusteherkkää. Onko käynyt mielessä että ne ketkä siitä valittaa voi ihan oikeasti olla hajuille herkkiä eikä se katso sitä minkä näköinen itse on. Moni nykyään suihkuttaa puoli pulloa sitä axea tai VS hajuvesiään ynnä muita kun 1-2 suihkaisua riittäisi.

Vierailija
73/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:27"]Minulle tulee migreeni joistakin hajuista herkästi. Jos joku mässyttää lakritsia vieressä niin siitä saattaa tulla, mutta pahin on kuitenkin tupakoivat ihmiset jotka haisee paskalle, aina, poikkeuksetta. Hajuvedet ja muut eivät minua haittaa, mutta minä en olekkaan yliherkkä, vain migreenistä kärsivä :)
[/quote]

Ja heti ensimmäinen huomionhakuinen kertomassa migreenistään, kun puhe oli hajusteyliherkkyydestä.

Vierailija
74/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tässä on selvä ero kahden ryhmän välillä.

Hajusteyliherkät, astmaatikot, allergikot ja migreenipotilaat oikeasti saavat oireita hajusteista. Ei niitä oireita tarvitse laittaa kuvittelun piikkiin, tai voihan sitä epäilijä sitten näyttää kuinka osaa aivastaa 17 kertaa peräjälkeen ihan ilman ärsytystä tuosta vaan. Juu, tuskin onnistuu.

Sen sijaan hajusteettomuus ei näytä mitenkään haittaavan kenenkään terveyttä. Kukaan ei ole vielä kertonut saavansa mitään fyysisiä oireita hajusteiden puuttumisesta. Ainoa oire mikä yllä olevilla kommentoijilla, jotka läträävät hajusteilla, näyttää tulevan esiin on ilkeä luonne ja kiusanteko hajusteyliherkkiä kohtaan.

Vierailija
75/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että ap on ns. rahvasta...

Vierailija
76/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa yliherkkiä ja "yliherkkiä". Minuakin on syytetty kauheasta hajuvesillä myrkyttämisestä vaikka minulla ei ollut hajuvettä ja pesuaine, huuhteluaine, suihkusaippua, shampoo ja antiperspirantti olivat tuoksuttomia. Joten tästälähtien otan kaikki minua syyttävät "yliherkät" huomionhakuisina ilkeilijöinä ja minua syyttämättömät normaaleina hajusteyliherkkinä.

Vierailija
77/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin allergian ja astman myötä puhkesi aikuisena myös hajusteyliherkkyys. Jotkut hajut allergisoi, toiset taas ei. Ja mulla tulee ihan allergia/astmakohtaus, jos altistun ettei tosiaankaan kuvittelusta ole kyse...

Vierailija
78/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 03:49"]

Ainoa oire mikä yllä olevilla kommentoijilla, jotka läträävät hajusteilla, näyttää tulevan esiin on ilkeä luonne ja kiusanteko hajusteyliherkkiä kohtaan.

[/quote]

No kyllä aika monella tuntuu olevan jotain ongelmia oman hajun kanssa, kun moni sanoo haisevansa pahalle ilman hajusteita. Eli peseytyvät huonosti tai sitten on jotain lääkärin hoitoa tarvitsevaa alapää- tai hikoiluongelmaa. Sitäe ei voi hajustamalla itseään hoitaa. 

Vierailija
79/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 22:53"]

Miten te suomalaiset hajuherkät pystytte sitten matkustaa missään? Etelässä kun tuoksuu vahvemmin niin puut, heinät, kukat, ravintolat.

Käyttekö koskaan hajuvesien emämaassa eli Ranskassa jossa KAIKKI naiset haiskahtaa todella voimakkaille parfyymeille, sehän on osa pukeutumista siellä kulttuurissa ja jos joku menisi sanomaan ranskalaiselle naiselle että sinulla on hieman liian tunkkainen tai vahva tuoksu tänään ja se ottaa minua henkeen tai aiheuttaa päänsärkyä, niin se emäntä pamauttaa sanojaa saman tien avokämmenellä päin naamaa ja sieltä tulee v*tun katkera narttuh*ora-huudot vielä ranskaksi perään.

t: Pariisissa ja Nizzassa asunut

[/quote]

Minä en ole hajusteyliherkkä, mutta junassa olen käynyt vessassa oksentamassa, kun laivalta tulleet suihkuttelivat hajuvesiään. Ongelma on nimenomaan keinotekoiset hajusteet, ei luonnonmukaiset. Voin mainiosti käyttää mietoja hajuvesiä, joissa luultavasti kemikaaleja on vähemmän kuin monessa muussa. Sen lisäksi liika hajuveden käyttö on junttia. Ranskalaiset käyttävät niitä paljon, koska pesytyvät huonosti. Hajuvedet on alunperin kehitettykin siksi, että niillä peitettäisiin peseytyttämyyden hajuja, kun äijät on tulleet pitkilt merimatkoilta. Allergiaa on kyllä muuallakin suomessa ja asiasta löytyy tietoa hyvin helposti netistä, jos haluaa etsiä. Googleen vaan parfym allergy tjsp. 

Vierailija
80/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 03:19"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:27"]Minulle tulee migreeni joistakin hajuista herkästi. Jos joku mässyttää lakritsia vieressä niin siitä saattaa tulla, mutta pahin on kuitenkin tupakoivat ihmiset jotka haisee paskalle, aina, poikkeuksetta. Hajuvedet ja muut eivät minua haittaa, mutta minä en olekkaan yliherkkä, vain migreenistä kärsivä :) [/quote] Ja heti ensimmäinen huomionhakuinen kertomassa migreenistään, kun puhe oli hajusteyliherkkyydestä.

[/quote]

Vähänpä tiedät hajusteyliherkkyydestä, kun tuollaisen sammakon päästit suustasi. Huoh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä