Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomionhakuiset "hajusteherkät" ihmiset ärsyttää!

Vierailija
04.01.2015 |

Miksi nämä hajusteista rutisijat ovat aina juuri niitä jotka eivät panosta koskaan omaan meikkiinsä, hiuksiinsa, vaatteisiinsa, asusteisiinsa? Ovat aina sellaisia nyrpeitä ja hymyilemättömiä rääsykasa-marttyyrejä joita kiinnostaa kovasti muiden ihmisten tekemiset, etenkin jos kyseessä kaunis meikattu nainen jolla hillitty tyylikäs tuoksu, tyylikkäät merkkivaatteet ja -asusteet päällä. Silloin juuri sen kauniin henkilön tuoksu ärsyttää erityisesti vaikka se istuisi ulkona viiden metrin päässä. Oletteko huomanneet?

Nyt hajusteallergiat ovat muotia ja kaikilla pitää olla se kuin muillakin on. Asiantuntijoidenkin mukaan tuo on pelkkää huomiohakuisuutta ja tutkitusti hajusteherkkiä ihmisiä on vain murto-osa, mikähän mahtaa olla viiden vuoden päästä uusi valtakunnallinen valitustrendi?

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisette kaikki pahalle. Pysykää kotona.

Vierailija
2/98 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:00"]

Olisipa kiva saada puolueetonta ja tutkittua tietoa aiheesta. Itse nautin hyvistä tuoksuista ja laadukkaista hajuvesistä, mutta en halua häiritä kanssaihmisiä hajusteillani. 

Henkilökohtaisesti koen kaikkein häiritsevimpänä tunkkaisen tupakanhajun, joka tuntuu pinttyneen joidenkin vaatteisiin. Valitettavasti kyseisillä henkilöllä tuohon döfikseen yhdistyy monesti myös epämiellyttävä pesemättömien ruumiineritteiden tuoksu. Ihan vilpittömänä ohiksena tämä. 

[/quote]

Pahat hajut ovat eri asia. Ei minunkaan silmät vuoda vettä ja kirvele paskanhajussa, mutta pahin on hajusteelliset pesuaineet ja huuhteluaineet. Jos joutuu istumaan sellaisen hajupommin vieressä, alkaa silmiä kirvellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen allerginen suurimmalle osalle meikeistä niin eipä tule käytettyä. Hajuvettä voin sentään kohtuudella käyttää.

Vierailija
4/98 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:00"]

Olisipa kiva saada puolueetonta ja tutkittua tietoa aiheesta. Itse nautin hyvistä tuoksuista ja laadukkaista hajuvesistä, mutta en halua häiritä kanssaihmisiä hajusteillani. 

[/quote]

No kyllähän tuota puolueetonta ja tutkittua tietoa on olemassa. Monet eivät vaan seuraa aikaansa.

Esim. oletkos itse huomannut kuinka monia tuotteita alkaa nykyään saada hajusteettomana versiona ja siinä putelissa on allergiatunnus. Eikös se kilistä mitään kelloa?

Hajusteet ovat niin allergisoivia ja herkistäviä, että EU:n kosmetiikkadirektiivi (joka muuten on aika heppoinen) on vaatinut että 26 eniten allergisoivaa hajusteainetta pitää merkitä tuoteselosteeseen omalla nimellään (ei siis saa laittaa pelkän sanan 'hajuste' alle). Tämä kertoo hajusteongelmasta.

Noita hajusteaineita on esimerkiksi linalool, limonene, geraniol, cinnamal, citronellol, eugenol, isoeugenol, yms.

Ja noita aineita on yhä enemmän ja yhä useammassa tuotteessa, ei vaan kosmetiikassa,, vaan siivoustuotteissa, jopa vauvantuotteissa, sistustustuotteissa kuten tuoksukynttilöissä, WC-tuotteissa, pesuaineissa, tiskiaineissa, vessapaperissa, nenäliinoissa, terveyssiteissä, vauvanvaipoissa, eläintuotteissa, autotuotteissa, lasten hajukumeissa, yms. jne...

Moni ei ymmärrä todella mitään. Esim. yllä joku kertoi hankkivansa laadukkaita hajuvesiä ulkomailta ja kuvittelee niiden olevan vähemmän allergisoivia. Ei pidä paikkaansa. Hajuvesi on kaupallinen tuote, joka koostuu alkoholista ja hajusteaineista. Hajusteet voivat olla synteettisiä tai ns. luonnosta peräisin.

Hajusteyliherkän kannalta ei ole eroa, koska moni herkistynyt voi reagoida pelkästään suihkutettuun hajumolekyyliin (ei siis väliä mitä ainetta se on) tai ilmassa oleviin hiukkasiin.

Allergikko taas reagoi tiettyihin allergeeneihin, yksi pahimpia on esim. oak moss, jota käytetään sypressintuoksuisissa hajuvesissä, varsinkin miesten partavesissä se on ollut yleinen aine. Oak moss on niin paha allergisoija että monet suuret parfyymivalmistajat kuten Guerlain ovat etsineet vähemmän allergisoivaa vaihtoehtoa sille sen jälkeen kun viranomaiset ovat uhanneet kieltää ko. aineen kokonaan. Oak moss -hajustetta on ollut mm. Guerlainin Mitsukossa ja Chanelin numero 5:ssa. Myös ym. mainostetussa Amouagessa mm. on oak mossia.

Hajuveden laadulla ei ole siis mitään tekemistä tässä tapauksessa allergisoitumisen kanssa.

Monet luonnonaineet voivat olla jopa vahvempia allergeeneja kuin synteettiset tuoksut.

Ja mitä useammin altistuu tuoksuille, sitä todennäköisimmin niille herkistyy. Siksi hajusteiden valtavaksi räjähtänyt käyttö lisää hajusteyliherkkien ja allergisoituneiden määrää.

Tarkoittaa siis että kun ap:n kaltaiset ihmiset roiskivat parfyymiä ylleen, he altistavat itsensä ja ympäristönsä. Varsinkin lapset, astmasta ja muista hengitystieongelmisa kärsivät sekä migreenipotilaat ovat herkkiä hajusteille. Myös fibromyalgikot sekä muut joilla olla kemikaaliyliherkyyttä reagoivat hajusteisiin herkästi.

Ap:n kaltaiset aloitukset, joissa yritetään tekopyhästi solvata ihmisiä, jotka muka kuvittelevat nämä vaivat itselleen, ovat epäasiallisia eivätkä mitenkään auta ongelmasta tiedottamisessa, päinvastoin. Varsinkin kun tälläiset hajuilla läträäjät eivät tiedä itse asiasta höykäsen pöläystä.

Itse asiaan hieman perehtyneenä suosittelisin jokaista fiksua henkilöä välttämään hajusteiden käyttöä työpaikalla. Etenkin terveydenhuollossahan tämä on jo normaalia, mutta esim. päiväkodissa ja koulussa työskentelevän kannattaisi miettiä asiaa, hänhän altistaa pienet lapset hajusteille.

Lisäksi jos puhutaan mm. kosmetiikasta kuten kasvovoiteista yms., niin hajusteet eivät tuo tuotteeseen mitään hoitavaa lisää, hajuste on pelkästään mielikuvamarkkinointiin liittyvä asia. Itse asiassa, hajusteet voivat aiheuttaa ihon kuivumista, ärsyyntymistä, silmä- ja hengitystieoireita. Suosittelen siis jokaiselle joko hajusteetonta tai hyvin miedosti hajustettua kosmetiikkaa, se voi siis jopa parantaa ihosi kuntoa, jos sinulla on nyt käytössä tuote, jonka hajuste kenties aiheuttaa iho-ongelmia.

Vierailija
5/98 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirskutti. Kiitos AP. Mä kerronkin mun allergialle että se on vaan mun mielikuvituksen tuotos. Ihan turhaan syön allergialääkkeitä ja vedän astmalääkkeitä päivittäin.

P.s. pukeudun muodikkaasti(minulta jopa kysellään pukeutumisvinkkejä) ja olen huoliteltu vaikka vain ruokaa kaupasta hakisin. Käytän myös itse hajusteita, sellaisia joihin allergiani ei reagoi.

Vierailija
6/98 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän itsekin hajuvettä ja deodoranttia. Vaatteet on aina siistit ja puhtaat. Mutta ikimaailmassa en voisi sellaista läträystä harrastaa kuin jotkut, että kilometrin päähän haisee. Minä en haise, kun käyn päivittäin suihkussa ja pesen alapään, kainalot ja jalat kunnolla. Saan päänsärkyä liikaa läträävistä, vaikka en ole millään tavalla yliherkkä. 

Kyllähän tuo miehen veli käytti ennen sellaisia hajusteita ja älyöttömä määriä, niin että päivän haisi käyntinsä jälkeen kämppä niille tököteille. Itse sai astmadiagnoosin 50-vuotiaana ja nyt ei kestä enää yhtään hajusteita. 

Vierailija
7/98 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan päänsärkyä liikaa läträävistä, vaikka en ole millään tavalla yliherkkä.

Oletko ajatellut, että tuo voi tarkoittaa nimenomaan sitä, että olet yliherkkä?

Vierailija
8/98 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kerran hajuvedestä sellaisen kohtauksen että kasvot ja kaula turposivat siten että näytin ylipainoiselta. (Olen normaalipainon alarajalla).

Toisella kertaa iski yhtäkkinen päänsärky ja oksentelin sitten vessassa koko illan. 

Vierailija
9/98 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteyliherkkyys rajoittaa niin hirveän paljon minun elämää, että mielelläni siitä pääsisin eroon. Olen joutunut luopumaan harrastuksistani kuten teatteri- ja konserttireissuista, jumpista, matkustelusta sekä ihan bussimatkustamisesta ja kauppareissuista ruuhka-aikaan. Siitä huolimatta olen monen monituista kertaa joutunut päivystykseen, jäämään sinne yöksi ja pahimmillaan sairaalaan osastohoitoon viikoksi, kun astma menee niin huonoon kuntoon. Sairauslomat töistä ovat kestäneet viikkoja. Tuosta kaikesta on minulle, työnantajalle sekä yhteiskunnalle isot kulut. Työkaverit joutuvat tekemään minunkin työni poissaolojeni aikana. Eikä se kuolemanpelko tunnu kivalta, kun tajuaa, että lääkkeet eivät auta ja ambulanssi viipyy. Minua ei haittaisi, vaikka hajusteiden suhteen oltaisiin maltillisempia.

Vierailija
10/98 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteet ovat niin allergisoivia ja herkistäviä, että EU:n kosmetiikkadirektiivi (joka muuten on aika heppoinen) on vaatinut että 26 eniten allergisoivaa hajusteainetta pitää merkitä tuoteselosteeseen omalla nimellään (ei siis saa laittaa pelkän sanan 'hajuste' alle). Tämä kertoo hajusteongelmasta.

Noita hajusteaineita on esimerkiksi linalool, limonene, geraniol, cinnamal, citronellol, eugenol, isoeugenol, yms.

Ja noita aineita on yhä enemmän ja yhä useammassa tuotteessa, ei vaan kosmetiikassa,, vaan siivoustuotteissa, jopa vauvantuotteissa, sistustustuotteissa kuten tuoksukynttilöissä, WC-tuotteissa, pesuaineissa, tiskiaineissa, vessapaperissa, nenäliinoissa, terveyssiteissä, vauvanvaipoissa, eläintuotteissa, autotuotteissa, lasten hajukumeissa, yms. jne...

Tuossa kirjoituksessa oli juuri sitä kaivattua tietopuolta tästä aiheesta, vieläpä hyvin kiihkottomasti ja asiallisesti esitettynä. Kiitos siitä!

Vierailija
11/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:56"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:52"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:43"]

Anteeksi, mutta mitä laatutuoksuja et saa Suomesta joita saat ulkomailta? :D

[/quote]

Annick Goutal, L'Artisan, Diptyque, Creed, Jo Malone, Carthusia, Tocca, Amouage, Houbigant, Byredo.....

Tosin useimmat noista maksavat 100-600 euroa joten ei varmaan käy kaupaksi täällä vaikka ovat riittoisia, mutta Suomesta saatavien tuoksujen huono laatu selittänee sen että useimmille tulee niistä huono olo :)

[/quote]

Noista nopeasti laskettuna kolmea olen ostanut Suomesta, ehkä tietosi ei ole ihan ajan tasalla? :)

[/quote]

Kerropa missä niitä myydään? Tukholma ja Tallinna ovat olleet lähimmät paikat joista olen niitä onnistunut saamaan, netin lisäksi.

[/quote]

Minuakin kiinnostaisi että missä noita luksustuoksuja muka myydään täällä Suomessa ja Hgissä!

Vierailija
12/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhuuuu asiaa

Vierailija
13/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo otsikossa mielestäni viitattiin siihen että jotkut heittäytyvät "HAJUSTEHERKIKSI/ALLERGISIKSI" silloin kun haluvat huomiota, kyse ei siis kai ollut oikeasta allergiasta vaan niistä jotka muutenkin valittavat aivan kaikesta ja kaikista ja ovat keksineet tämän allergian sellaisilta joilla on se.

Se on vaan paha niille jotka kärsii oikeasti siitä, ja siksi hekin saavat vaikean ja hankalan tai jopa v-maisen ihmisen maineen jolle mikään ei kelpaa ja joka on aina marttyyri.

Vierailija
14/98 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te suomalaiset hajuherkät pystytte sitten matkustaa missään? Etelässä kun tuoksuu vahvemmin niin puut, heinät, kukat, ravintolat.

Käyttekö koskaan hajuvesien emämaassa eli Ranskassa jossa KAIKKI naiset haiskahtaa todella voimakkaille parfyymeille, sehän on osa pukeutumista siellä kulttuurissa ja jos joku menisi sanomaan ranskalaiselle naiselle että sinulla on hieman liian tunkkainen tai vahva tuoksu tänään ja se ottaa minua henkeen tai aiheuttaa päänsärkyä, niin se emäntä pamauttaa sanojaa saman tien avokämmenellä päin naamaa ja sieltä tulee v*tun katkera narttuh*ora-huudot vielä ranskaksi perään.

t: Pariisissa ja Nizzassa asunut

Vierailija
15/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:24"]

Miksi nämä hajusteista rutisijat ovat aina juuri niitä jotka eivät panosta koskaan omaan meikkiinsä, hiuksiinsa, vaatteisiinsa, asusteisiinsa? Ovat aina sellaisia nyrpeitä ja hymyilemättömiä rääsykasa-marttyyrejä joita kiinnostaa kovasti muiden ihmisten tekemiset, etenkin jos kyseessä kaunis meikattu nainen jolla hillitty tyylikäs tuoksu, tyylikkäät merkkivaatteet ja -asusteet päällä. Silloin juuri sen kauniin henkilön tuoksu ärsyttää erityisesti vaikka se istuisi ulkona viiden metrin päässä. Oletteko huomanneet?

Nyt hajusteallergiat ovat muotia ja kaikilla pitää olla se kuin muillakin on. Asiantuntijoidenkin mukaan tuo on pelkkää huomiohakuisuutta ja tutkitusti hajusteherkkiä ihmisiä on vain murto-osa, mikähän mahtaa olla viiden vuoden päästä uusi valtakunnallinen valitustrendi?

[/quote]

Kuules, eivät he kaikki välttämättä ole hajusteherkkiä, vaan saattavat kärsiä esim. migreenistä, heille saattaa muuten vain tulla voimakkaista tuoksuista jne. Haluaisin kyllä kuulla todisteita tästä: "Asiantuntijoidenkin mukaan tuo on pelkkää huomiohakuisuutta ja tutkitusti hajusteherkkiä ihmisiä on vain murto-osa". Ketkä asiantuntijat ovat muka sanoneet noin ja mistä tuo lausunto on luettavissa?

Vierailija
16/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te suomalaiset hajuherkät pystytte sitten matkustaa missään? Etelässä kun tuoksuu vahvemmin niin puut, heinät, kukat, ravintolat.

Olen hajusteyliherkkä ja reagoin huonosti hajusteissa käytettäviin kemikaaleihin. Näin puut, heinät, kukat ja ravintolat eivät ole ongelma. Hajusteet kyllä. Sen ehdoilla pitää elää, mikä on fyysisesti mahdollista. Kivahan se olisi matkustella, mutta sen verran hankalaa se kyllä olisi, että jää väliin, ellei ole töiden puolesta aivan pakko. Pitäisi selvittää, onko kohdemaassa miten tarjolla hajustamattomia saippuoita, onko mahdollista löytää hotelli, jossa kaikkea ei ole parfymoitu ja sitten epätoivosesti yrittää vältellä kaikkia hajustelähteitä matkan ajan jne., jne. Kaikista omista toimista riippumatta matkalla suurella todennäköisyydellä tapahtuu jotain ikävää, joka vie kunnon huonoon jamaan pitkäksi aikaa. Ei tosiaan ole mitään huvinpitoa tuollainen.

On selvää, että elämänpiiriä tällainen vaiva tällaisessa maailmassa kutistaa. On kuitekin helppo valita, jos vastakkain on terveenä oleminen kotona ja terveyden pilaaminen ihmisten ilmoilla. Ei ole kiva sairastaa pois muiden aiheuttamia hajusteainealtistuksia. Kaikkea ei joka tapauksessa voi saada. Olen mieluusti terve, vaikka se vaatisi eristymistä. Altistumisen vähentäminen riittävän pitkään on ainakin itsellä parantanut lopulta myös sietokykyä jonkin verran. Viisi vuotta sitten en pystynyt käymään suurin piirtein edes ruokakaupassa, mutta nyt se onnistuu, jos nyt ei ihan tarvitse jonottaa kemikaalihyllyjen välissä.

Vierailija
17/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:28"]

Meidän talossa on tuollainen oikein kieron näköinen allerginen joka katsoo pahasti muita naisia ja teeskentelee aina melkein pyörtyvänsä kun kävelee meidän ohi muka lyhistyneenä ja kärsivänä ja tuhahtelee minulle ja kahdelle muulle hyvin pukeutuvalle naispuoliselle.

Miesten hajut häntä ei näytä ärsyttävän kun hakeutuu aina väkevien old spice-miesten seuraan pihallakin, jotka ui siinä partavedessä!

Me ollaan alettu tekemään piruuttain niin että kun hän asuu tuossa ylemmässä kerroksessa niin käymme välillä suihkuttamassa voimakkaita naisten parfyymejamme hissiin :DDD Meneehän sitä hukkaan mutta mikäs siinä kun sillä saa vähän hauskuutta elämään ja hei, tuoksuuhan meidän talokin sen vuoksi paremmalta ja arvokkaammalta.

[/quote]

Voi j*******a sua ja sun kavereita! Todellisia älyn jättiläisiä olette. Kuinka joku kehtaa olla noin juntti ja idiootti, että hajustaa sen hissin yhden ihmisen takia? Oletteko koskaan ajatelleet, kuinka hienosti sen hissin tuuletus onnistuu? Ja kuinka moni ihminen kärsii mahdollisesti tuosta tempauksesta sen takia, että te haluatte kettuilla yhdelle ihmiselle? Itse en ole hajusteallerginen, astmaatikko tms. mutta olen kerran auttanut vanhusta, joka sai pahan hengenahdistuskohtauksen hississä juuri kaltaisesi ääliön takia (oli suihkinut hississä hajuvettä ja vieläpä polttanut tupakkaa).

Vierailija
18/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:24"]

[/quote]

Minä olen vaikeasti allerginen ja lisäksi kärsin mm. migreenistä ja astmasta. Tämän vuoksi en käytä hajusteita yms. En myöskään pysty meikkaamaan allergioiden vuoksi, joten olen pahoillani jos tämä häiritsee sinua. Hajusteallergiat tms. ovat valitettavasti lisääntyneet kaiken aikaa. Kyseessä ei siis ole mikään muoti-ilmiö. Toki aina löytyy liioittelijoita tai teeskentelijöitä, mutta he ovat varmasti pieni vähemmistö.  Itse huomauttelen hajusteista yms. vain kahdessa tilanteessa: hoitohenkilökunnalle sairaalassa tai jos joku tulee tuoksumaan kotiini. 

Vierailija
19/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pukeudun tyylikkäästi, olen kaunis ja menestyvä.. ja hajuherkkä. Itse käytän hajusteettomia tuotteita ja jopa pieni määrä hajusteita saa minut voimaan pahoin ja henkeä ahdistamaan

Vierailija
20/98 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kiinnosta sekuntiakaan sun siisti ja upea hajustemeikkisarjasi tms.

Kunhan pysyt pois mun läheltä, en juokse sunkaan hajuja karkuun.

Helsingin hajusteallerginen viherpiiperö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän