Mielenterveystyö, mitä väylää pitkin opiskelemaan..?
Oon kiinnostunut psykologiasta, sen tutkimisesta ja yleensäkin mielenterveystyöstä. Yliopistoon on tosi vaikea päästä psykologiaa opiskelemaan, ja haluankin kysyä teiltä: oletko tai onko tuttusi jossain mielenterveystyössä (mikä ammatti?)? Mitä pitkin pääsit/hän pääsi opiskelemaan, kannattaisiko vaikka käydä ensin jotain kursseja, avoin yliopisto/amk?
Mulla siis kohtuu huonot paperit lukiosta (psykologia C).
Oon googlaillut, mutta haluaisin teiltä yksityiskohtaisempaa tietoa kaikista mahdollisuuksista. Opoista ei lukiossa oikein hyötyä ollut..
Kommentit (32)
Muakin kiinnostaa toi Joensuu nyt :) toisaalta katoin niitä kokeiden kysymyksiä, niin en tiedä miten selviäisin -ap
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:25"]Muakin kiinnostaa toi Joensuu nyt :) toisaalta katoin niitä kokeiden kysymyksiä, niin en tiedä miten selviäisin -ap
[/quote]
Jos nyt jo epäilet pärjäämistäsi pelkissä pääsykokeissa, miten selviäisit itse opiskelusta? Ota kursseja avoimen kautta, näet mitä yo-opiskelu on. Tai sitten tosiaan mietit lh/sh/sosionomijuttuja.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:25"]Muakin kiinnostaa toi Joensuu nyt :) toisaalta katoin niitä kokeiden kysymyksiä, niin en tiedä miten selviäisin -ap
[/quote]
Jos nyt jo epäilet pärjäämistäsi pelkissä pääsykokeissa, miten selviäisit itse opiskelusta? Ota kursseja avoimen kautta, näet mitä yo-opiskelu on. Tai sitten tosiaan mietit lh/sh/sosionomijuttuja.
[/quote]
Niin.. Täytyy nyt miettiä että onko mulle jotain muuta alaa, tai sitten pyöritellä pään sisällä tätä. -ap
Lisää Joensuun psykologian opinnoista. Kertokaa kokemuksia.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:25"]Muakin kiinnostaa toi Joensuu nyt :) toisaalta katoin niitä kokeiden kysymyksiä, niin en tiedä miten selviäisin -ap
[/quote]
Jos et ole vielä lukenut pääsykoemateriaaleja, niin tietenkään et osaa vastata kysymyksiin. Katso kysymyksiä sillä silmällä vasta kun olet opiskellut kysyttävät asiat.
Suosittelen kyllä lukemaan psykologiaa vaikka avoimessa kurssin tai parin verran. Saa vähän käsitystä omasta tasosta ja siitä, millaista opiskeltava aines yliopistossa on. Jos olet kirjoittanut C:n psykologiasta, kannattaa pohtia mistä se johtuu. Onko sulla pohjatiedot, oletko omaksunut kaiken tiedon ja vain kirjoitit "huonosti" tasoosi nähden? Vai eikö sulla alun perinkään ole vahvaa osaamista psykologian teorioista ja ammattikäytännöistä? Kannattaa olla aktiivinen itse ja opiskella omaksi iloksi ja hyödyksi. Kirjastosta löytyy paljon mielenterveystyön oppimateriaaleja. Yliopistossa opiskelu on vielä aineopinnoissakin erittäin teoreettista, käytäntö tulee vasta myöhemmin. Ei siis riitä, että haluat tehdä jotakin työtä, sun täytyy myös osata ja haluta opiskella teoriaa ja teoreettisesti. Vaikka psykan perusopinnot nyt eivät ainakaan mulle mitään erityisen vaikeita olleet, niin on tosi eri asia opiskella abstrakteja asioita yliopistossa kuin konkreettisempia esimerkkejä vaikka lähihoitajan koulutuksessa. Reittejä on tosiaan monia, kannattaa valita se itselle soveltuvin. Olen se joka aiemmin sanoi että psykologina pääset varmaan suoriten työhön johon haluat, ainakin olisit koulutukselta pätevä ja korkeapalkattu, mutta toisaalta esim. erikoistuneena sh:na tai lähihoitajana homma on pitkälti samaa ja toimipaikatkin samoja.
Kannattaa miettiä mitä ja varsinkin MITEN haluaa opiskella. Monilla on mielikuva psykologian opiskelusta juurikin mielenterveyspuolen opiskeluna, vaikka se ei tosiaankaan ole sitä. Mielenterveyden ja terveyden psykologian opiskelu on kuitenkin vain pieni osa koko psykologisen tiedon kirjoa.
Lue avoimessa psykan perus- ja aineopinnot ja mahdolliset muut tarvttavat kurssit vähintään keskiarvolla 3/5 ja hae avoimen väylää pitkin tutkinto-opiskelijaksi. Sittenhän sulla on varsiansiesti yliopistossa aloittaessa jo yli vuoden opinnot tehtynä. Jyväskylän avoimen sivuilla ainakin oli psykan kursseista maininta, että useimmat voi tehdä etänä, ei siis haittaa työntekoa.
Miten on mahdollista ettei Joensuuhun opiskelemaan psykologiaa tarvita matikkaa? Kuinka paljon helpompaa on päästä sinne sisään? Kokemuksia?