Apua tullauksesta ja maksuista!! (DHL)
Tilasin Amerikasta paketin joka tulee DHL:n kautta kotiovelle Suomeen. Aamulla DHL lähetti tälläisen tekstiviestin
"Hei,
Sinulle on saapumassa DHL Express lähetys rahtikirjanumerolla *********. Tuontihuolintaa varten tarvitsemme henkilö- tai y-tunnuksesi. Ole hyvä ja vastaa tähän tekstiviestiin henkilötunnuksellasi, muodossa 123456-7890 tai y-tunnuksella muodossa 1234567-8. Viestiin vastaamalla hyväksyt, että DHL Express tekee tuontihuolinnan puolestasi. Veloitamme lähetyksestä kannettavien tullin ja arvonlisäveron lisäksi, tullivakuuspalkkion joka on vähintään 18,60€ (sis ALV) tai 5 % tullien ja verojen arvosta (+ALV 24 %). Tullivakuuspalkkio veloitetaan Euroopan yhteisön ulkopuolisilta lähetyksiltä, joiden lähetyksien veron ja tullin kanto on yli 5 euroa. Voit vastata tähän viestiin seuraavan 6h ajan tai ottaa yhteyttä huolinnan asiakaspalveluun numerossa 020 533 8023.
Terveisin, DHL Express puh."
Mitäs tuo nyt meinaa? En ole koskaan ennen ulkomaisilta kuriirifirmoilta saanut tuollaista viestiä, saati maksanut heille mitään etukäteen. Paketti on saapunut Suomeen, josta postiin tulee tullausselvityskirje, maksan tullin ja AVL nettitullauksessa ja paketti on seuraavana päivänä minulla.
Nyt siis pitäisi maksaa tulli + melkein 20e DHL:lle siltä lystistä että tullaavat puolestani? Entä jos en vasta 6 tunnin sisällä niin tuleeko se tullauskirje tavalliseen tapaan postiin ja saan itse tullattua vai onko minun pakko maksaa tuo hurja maksu DHL:lle :(
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun joku on taas nostanut ketjun joka on aloitettu Tammikuussa 2015!
No mitä väärää siinä on kun aihe on kuitenkin ajankohtainen?
Vierailija kirjoitti:
Menet tullin sivuille, www.tulli.fi, tullaat sen tavarasi tuolla rahtikirjan numerolla, maksat tullin verkopankista, tallennat kuitin ja toimitat sen tuonne DHL:lle. Soita siihen asiakaspalvelunumeroon ja kysy, mikä on oikea spostiosoite.
Niin ja maksat DHL:lle 20 euroa tästäkin ilosta. DHL veloittaa jokatapauksessa, vaihtoehtoja on kolme :
- vähintään 24,80 (tai 5% tullin ja ALV:n suuruudesta, mutta aina vähintään 24,80) DHL:lle + tullit + ALV:t
- 20 DHL:lle ja tullaat tuotteesi itse
- 100 euroa DHL:lle että he siirtävät pakettisi postin puolelle jossa voit hoitaa tullit ja ALV:t ilman lisämaksua.
Tietenkin on sitten mahdollista olla ottamatta pakettia vastaan...
DHL kusettaa vaan ihmisiltä rahaa minkä kerkeää, boikottiin vaan koko firma.
Nyt mäkin sain tämä kiristysviestin! Tollo kiinalainen oli mennyt postittamaan DHL:llä. Eikö ne tiedä siellä ettei sillä kannata postittaa mitään? Aina Chinapostilla niin säästää kymmeniä euroja.
Muistakaa informoida ebay kauppiaita aina välttämään DHL:ä kun postittavat eurooppaan!
DHL Express Finland Oy tulee pian ilmoittamaan luopuvansa 19.9.2017 viimein nykymuotoisesta luovutusmaksusta niiden yksityistilaajien osalta, jotka tullaavat toimituksen omatoimisesti tullin sivuilla. Uudesta rahastustavasta ei ole vielä tietoa. Toivottavasti se on entistä läpinäkyvämpi jo toimittajaa valittaessa. Saattaa olla, että sitä ruskeaa on tullut kosolti palautteen muodossa, eikä toiminta varmasti ole tuonut uusia tyytyväisiä asiakkaita yrityksen pariin.
Minulla ei ole mitään luovutusmaksua vastaan, jos se olisi ollut tiedossani siinä vaiheessa, kun napsautin tilaus-nappia myyjän sivustolla. Näin jälkikäteen katsottuna luovutusmaksu vaikuttaa piilokustannuksilta, joiden varjolla toimitushinta saadaan näyttämään myyjän sivuilla alhaiselta. Tilanne on lievästi sanottuna tragikoominen sillä toimituksissa EU:n ulkopuolelta myyjä(yritys) ja DHL ovat keskenään sopimussuhteessa. Itse vastaanottava asiakas on täysin ulkopuolinen tässä sopassa, ellei anna henkilötunnuksellaan toimeksiantoa kuriiriyritykselle täällä Suomen päässä.
Tämä ilmoitushan tulee yhä, tosin nyt voi valita myös sen itsetullauksen. Se olisi kyllä aika paksua, jos siitä pitäisi maksaa kuljetusfirmalle.. ihan hyvä, että ihmiset nostavat äläkän.
Vieläkö peritään tullausmaksua? Viesti DHL:ltä tuli että täytyisi ilman kuluja hyväksyä tullaus heidän kauttaan. Kuitenkin samalla täytyisi hyväksyä palvelumaksuehdot joka tarkoittaa 20€. Tästä ei ole mainintaa muualla. Huijausta sanon minä.
Täti retevä kirjoitti:
Vieläkö peritään tullausmaksua? Viesti DHL:ltä tuli että täytyisi ilman kuluja hyväksyä tullaus heidän kauttaan. Kuitenkin samalla täytyisi hyväksyä palvelumaksuehdot joka tarkoittaa 20€. Tästä ei ole mainintaa muualla. Huijausta sanon minä.
Ei sitä peritä jos tekee tullauksen itse. Tulli.fi ja sieltä henkilöasiakkaan tuontitullaus, on erittäin helppo ja nopea tehdä itse.
Kiva kun joku on taas nostanut ketjun joka on aloitettu Tammikuussa 2015!