Apua tullauksesta ja maksuista!! (DHL)
Tilasin Amerikasta paketin joka tulee DHL:n kautta kotiovelle Suomeen. Aamulla DHL lähetti tälläisen tekstiviestin
"Hei,
Sinulle on saapumassa DHL Express lähetys rahtikirjanumerolla *********. Tuontihuolintaa varten tarvitsemme henkilö- tai y-tunnuksesi. Ole hyvä ja vastaa tähän tekstiviestiin henkilötunnuksellasi, muodossa 123456-7890 tai y-tunnuksella muodossa 1234567-8. Viestiin vastaamalla hyväksyt, että DHL Express tekee tuontihuolinnan puolestasi. Veloitamme lähetyksestä kannettavien tullin ja arvonlisäveron lisäksi, tullivakuuspalkkion joka on vähintään 18,60€ (sis ALV) tai 5 % tullien ja verojen arvosta (+ALV 24 %). Tullivakuuspalkkio veloitetaan Euroopan yhteisön ulkopuolisilta lähetyksiltä, joiden lähetyksien veron ja tullin kanto on yli 5 euroa. Voit vastata tähän viestiin seuraavan 6h ajan tai ottaa yhteyttä huolinnan asiakaspalveluun numerossa 020 533 8023.
Terveisin, DHL Express puh."
Mitäs tuo nyt meinaa? En ole koskaan ennen ulkomaisilta kuriirifirmoilta saanut tuollaista viestiä, saati maksanut heille mitään etukäteen. Paketti on saapunut Suomeen, josta postiin tulee tullausselvityskirje, maksan tullin ja AVL nettitullauksessa ja paketti on seuraavana päivänä minulla.
Nyt siis pitäisi maksaa tulli + melkein 20e DHL:lle siltä lystistä että tullaavat puolestani? Entä jos en vasta 6 tunnin sisällä niin tuleeko se tullauskirje tavalliseen tapaan postiin ja saan itse tullattua vai onko minun pakko maksaa tuo hurja maksu DHL:lle :(
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:25"]
EU:n ulkopuolelta tilattaessa on raja miten paljolla voi ostaa ennen kuin joutuu maksamaan tullit. Sulla se raja on ilmeisesti ylittynyt, joten joudut maksamaan kulut.
[/quote]
Hyvä kun luit ja sisäistit viestin!
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:27"]
EU:n ulkopuolelta tilattaessa on raja miten paljolla voi ostaa ennen kuin joutuu maksamaan tullit. Sulla se raja on ilmeisesti ylittynyt, joten joudut maksamaan kulut.
[/quote]
[/quote]
Kokeile ensi kerralla vaikka rivinvaihtoja, niin tekstistäsi saisi jotain selvää.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:27"]
[/quote]
[/quote]
Kokeile ensi kerralla vaikka rivinvaihtoja, niin tekstistäsi saisi jotain selvää.
[/quote]
Rivinvaihto ei toimi mobiiliversiossa.
Ihan tällaisena villinä ideana, mitäs jos vaikka soittaisit tuohon viestissä mainittuun numeroon?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:25"]EU:n ulkopuolelta tilattaessa on raja miten paljolla voi ostaa ennen kuin joutuu maksamaan tullit. Sulla se raja on ilmeisesti ylittynyt, joten joudut maksamaan kulut.
[/quote]
Tiedän kyllä tuon, ja olen ennen tullit maksanut postissa tulleen tullausselvityskirjeen kautta nettotullissa, jossa kerrotaan mitä paketti sisältää ja nettipankissa maksetaan tullit. Nyt kuitenkin DHL haluaa itse selvittää ja maksaa tullit, eli minun pitäisi tullausmaksujen lisäksi maksaa vähintään 18.50 DHL:lle tästä lystistä jonka voisin tehdä helposti itsekin netissä.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:35"]Ihan tällaisena villinä ideana, mitäs jos vaikka soittaisit tuohon viestissä mainittuun numeroon?
[/quote]
True AV-mamma kirmaa kyselemään ensin AV:lta kuin jostain mistä saisi luotettavan vastauksen
Sä voit hoitaa sen tullauksen itsekin, eikä tarvi käyttää sikakallista DHL:n palvelua. Tullin sivulta löytyy lomake. Täytät sen ja saat laskun sähköpostiisi. Sen jälkeen tuote on vapautettu ja saat sen kotiovellesi. Soita tulliin, jos ongelmia.
Ap, googlaisit tai soittaisit tuohon numeroon. Siinä sulle ohjeet miten voit tullata lähetyksen itse:
Totta kai DHL tarjoaa lisätulojen toivossa omaa palveluaan. Totki voit hoitaa asian itse, kuten nro 9 jo kertoi.
Voiskohan ap käydä kertomassa, miten kävi tullauksen kanssa, maksoitko DHL:n palvelumaksun vai saitko tullata itse maksutta? Kysyn, koska minulle tuli paketti jenkeistä UPSn kautta, jotka veloittivat noin 20 euroa palvelumaksua tullauksesta tai vaihtoehtoisesti, jos halusin tullata paketin itse, perivät maksua 25 euroa! Tästä eteenpäin tilaan vain paikoista, jotka toimittavat USPSllä, jonka toimittamat paketit saan tullata ihan itse ihan ilman minkäänlaisia palvelumaksuja!
Minulle tuli myös DHL rahtikirjanumero enkä tiedä mitä vaimoni on tilannut ja mistä kun mukana ei tullut paketin seurantanumeroa maakoodeineen.Mitä teen?Miten maksan tullin ilman seurantanumeroa kun mukana oli vain tämä rahtikirjanumero?
Soitin DHLn tytölle mutta en osaa sanoa mitään lähetyksestä ja hän ei tiennyt seurantanumeroa,ainoastaan tämän rahtikirjanumeron.
Juuri tuli DHL paketin saapumisilmoitus (tulossa suomeen juuri). Soitin DHL viestissä olevaan numeroon ja sanoin, että hoidan itse tullit ja pistän maksetusta tullista sitten tulosteen huolitsijalle spostiin.
Aspalvelija kysyi rahtikirjan numeron ja sähköpostini, että huolitsija (DHL) lähettää minulle tulli ilmoitukseen tarvittavat tiedot spostiini. Sitten ei muuta kuin tulli.fi ja tekemään tulli ilmoitusta. Meinasin kokeilla tuota eräältä sivustolta saatua tavarakoodia (3824 90 97 99). Sitten kun tuo maksettu niin kuitin lähetys huolitsijalle. Simple as that.
Tilasin nyt toista kertaa jenkeistä n. 120€ arvoisen paketin, josta tämä DHL:n huolintapalvelu näköjään veloittaa vielä hulppeat 43€! Hemmetti mitä k*setusta. Kerran aiemmin erään toisen paketin tapauksessa kun otin DHL:lle yhteyttä ja kyselin että enkö muka voi itse tullata pakettia, antoivat kyllä ymmärtää hyvin suoraan että tässä tapauksessa itse tullaaminen on "hyvin hankalaa" ja tulee minulle _kalliimmaksi_ kuin heidän tuontipalvelunsa kautta hoidettuna. Äskeisen laskun myötä kyllä epäilen tätä tosissaan ja ensi kerralla vaikka ihan kiusallani tullaan paketin itse, meneepä se sitten kuinka vaikeaksi tahansa.
Ihmettelen todella, miksei kuluttajansuojaviranomaiset ole jo puuttuneet näin räikeään harhaanjohtamiseen!!! Asiakkaalle annetaan hyvin suoraan sellainen vaikutelma että DHL:n tuontihuolinta on ainoa vaihtoehto saada paketti läpi.
Onko tuo "Itsetullauksen palvelumaksumme on 40 eur" aprillipila?
Ellei ole, laita iltapäivälehdille tiedoksi. Enemmän rutinan aihetta tuossa on kuin vaikka että "Finnair 'heitti' pähkinäallergisen lennolta"
Tiedote
1.5.2016 alkaen DHL Express (Finland) Oy muuttaa käteisasiakkaiden tullaukseen liittyviä palvelumaksujaan.
DHL Express (Finland) Oy alkaa periä palvelumaksua luovutuksesta (itse tehdystä tullauksesta), ja samalla tullivakuuspalkkio muuttuu. Palvelumaksuja peritään Euroopan yhteisön ulkopuolisista lähetyksistä, joiden veronkanto on yli 5 euroa. Luovutus-palvelumaksua peritään lähetyksistä, joissa DHL toimittaa tavaran tullausta varten tarvittavat tiedot sekä dokumentit asiakkaalle, joka hoitaa itse tullauksen. Luovutuksen palvelumaksu on 49,60 €/lähetys (sis. ALV 24 %). DHL Expressin tullaamien lähetysten tullivakuuspalkkio, eli tullien ja verojen ennakkomaksu asiakkaan puolesta, on 1.5.2016 alkaen vähintään 24,80€ (sis. ALV 24%) tai 5 % tullien ja verojen arvosta (+ALV 24 %).
Soitin DHL:ään ja sanoi että ovat keskustelleet asiasta ja jatkossa (31.8 tai 1.9) alkaen molemmat vaihtoehdot maksavat 20 eur + alv. Tarkennuksia voi laittaa tälle palstalle mikäli näin ei ole.
Siis jos käyttää DHL:ää tilatessaan EU:n ulkopuolelta, se maksaa tavallisten tullien, verojen ja kuljetuskulujen päälle vielä 20 euroa ja alvit? Jos näin on, niin enpä tule kyllä DHL:ää käyttämään enää jatkossa. Kotiinkuljetus on tosin Suomessa muutenkin huonompi palvelu kuin posti koskapa niin harva on päivisin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos käyttää DHL:ää tilatessaan EU:n ulkopuolelta, se maksaa tavallisten tullien, verojen ja kuljetuskulujen päälle vielä 20 euroa ja alvit? Jos näin on, niin enpä tule kyllä DHL:ää käyttämään enää jatkossa. Kotiinkuljetus on tosin Suomessa muutenkin huonompi palvelu kuin posti koskapa niin harva on päivisin kotona.
Sen voi myös tilata työpaikalle. Mulle ainakin tuli päivää ennen toimitusta viesti jossa kysyttiin että toimitetaanko huomenna 8-15 aikaan vai ylihuomenna vai toiseen osoitteeseen. Siitä sai sit valita :p
Menet tullin sivuille, www.tulli.fi, tullaat sen tavarasi tuolla rahtikirjan numerolla, maksat tullin verkopankista, tallennat kuitin ja toimitat sen tuonne DHL:lle. Soita siihen asiakaspalvelunumeroon ja kysy, mikä on oikea spostiosoite.