Onko tarpeen kertoa epämuodostuneista ja värjääntyneistä kynsistä jalkahoidon (kosmetologi) ajanvarauksen yhteydessä?
Minulla on epämuodostuneet, paksut ja vinot ja keltaiset varpaankynnet. Hoidan jalkojani parhaani mukaan. Tähän mennessä olen käynyt hoitamassa jalkojani vain terveydenhuollossa (minulla on ihosairaus), siellä kynnet hiotaan, mutta haluaisin hemmotella jalkojani kauneushoitolassa kosmeettisella jalkahoidolla. Kokeilisin nyt talvea vasten, itseäni varten, ja jos hyvä tulee, palaisin kesän alussa, jotta kesällä olisi kauniit jalat.
Tai siis niin kauniit kuin näistä vain saa.
Netistä voisi varata ajan, mutta ajattelin ihan soittaa kauneushoitolaan, koska luulen että minun pitäisi kertoa kynsimuutoksista etukäteen. Onko ”kohteliasta” tai jopa tarpeen kertoa jo ajanvarauksen yhteydessä, että täällä on haasteellinen asiakas tulossa jalkahoitoon? Ikään kuin ”varoittaa”?
Soitan ja varoitan varmaan joka tapauksessa, mutta silti: näkevät varmasti aivan kaikenlaisia jalkoja, joten teenkö itsestäni jotenkin pöljän, kun alan selostaa jostain kynsimuutkoksista, kun ovat ammattilaisia ja varmasti kuuluu ihan työnkuvaan lakata vähän paksummatkin kynnet?
Varaisin aikaa siis nimenomaan kosmetologille, jalkahoitajan käsittely tapahtuu ihopolilla. Paksuja kynsiä ei ole nyt tarpeen hioa, eli en ole hakeutumassa jalkahoitajalle.
Onko ihan kauneudenhoitajia paikalla? Onko se ihan se ja sama, että soittaako kertoakseen kynsimuutokista vai kertooko vasta paikan päällä?
Miten te asiakkaat teette tai tekisitte?
Kiitos ajatuksista!
Kommentit (33)
En ole vieläkään varannut aikaa - eipä minulla kiire olekaan - joten nostan vielä, jos jollain olisi jotain ajatuksia. :)
Ap
Lupaan, että nostan viimeisen kerran!
Aika vieläkin varaamatta.
Ap
Olen itsekin pohtinut aihetta. Olisi joskus kiva kokeilla ihan kosmetologista käsittelyä jaloille. En käy hoitajalla, saan vielä tarvittavat toimenpiteet tehtyä itse, mutta oon ajatellut että jos kosmetologisen käsittelyn kintuilleni joskus varaan, varoitan kyllä etukäteen ettei ole ihan perustöppöset tulossa huoltoon, jo siksikin kun moni kuvittelee mun jalat nähdessään että vaiva on tarttuva.
Siis juu, kertoisin varausta tehdessä jo olevani "haasteellinen"😄
Mielestäni ei tarvitse kertoa jos ei ole mitään tarttuvia sairauksia. Kyllä ne ammattilaiset siellä sitten tietää näistä kaikista iho sairauksista ja ongelmista, siihen ne ovat koulutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin pohtinut aihetta. Olisi joskus kiva kokeilla ihan kosmetologista käsittelyä jaloille. En käy hoitajalla, saan vielä tarvittavat toimenpiteet tehtyä itse, mutta oon ajatellut että jos kosmetologisen käsittelyn kintuilleni joskus varaan, varoitan kyllä etukäteen ettei ole ihan perustöppöset tulossa huoltoon, jo siksikin kun moni kuvittelee mun jalat nähdessään että vaiva on tarttuva.
Siis juu, kertoisin varausta tehdessä jo olevani "haasteellinen"😄
Onko kokemusta siitä että joku olisi kuvitellut vaivasi olevan tarttuva vai onko se vain omaa kuvitelmaasi.
No jos kyseessä sienien aiheuttamat muutokset niin ilmoittaisin.
En nyt ymmärrä mitä haet sieltä kosmetologilta? Jotain jalkojen hierontaa vai mitä? Nehän kuuluu jalkahoitajan työhön kuten myös kynsimuutosten hoito.
Kynsisienestä pitää kyllä ilmoittaa.
Onko kyseessä jalka- ja kynsisieni. Niihin saa parhaan avun jalkahoitajalta ja lääkäriltä.
Sitten kun en enää omin voimin pysty jalkojani hoitamaan niin alan käymään jalkahoitajalla säännöllisesti. Ystäväni kävi 55v ensimmäisen kerran ja kehui kuinka taivaallista se oli. Nykyään jalkahoitajalla käy ihan nuoriakin kun kuvittelin että kyllä nyt nuorena vielä pystyy itsekkin jalkahoidon tekemään.
kosmetologi ja jalkahoitaja, koulutukset jalkojen hoidon suhteen eivät taatusti ole samanlaiset.
Sienikynsiin viittaavaa kuvausta mielestäni kerrot. Eiköhän se kosmetologi osaa niitä käsitellä tai jättää käsittelemättä, eri asia jos sulla olis jokin vakava ihosairaus jalkaterissä, niin ei ehkä olisi suositeltavaa mennä kosmetologin tykö hoidattamaan jalkoja.
Kohteliasta on toki sanoa, että on ongelmallista vaivaa kynsissä, ja jos kosmetologi sitten tykkää, ettei ota hoitaakseen niin saa sen siinä sitten sulle kertoa.
Niin siis oletko menossa jalkahoitoon vai pelkkään kynsien lakkaukseen? Kyllä kosmetologit tekevät kynsien ohennukset ym. tarvittavat toimenpiteet jalkahoidossa. Jos on todella paljon hoidettavaa voithan toki sanoa aikaa varatessa sen, niin se huomioidaan ajan riittävyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siitä ilmoittaa, kyllähän ne siellä ne sitten näkevät. Mitä ihmettä ne tekevät sillä tiedolla jos etukäteen ilmoittaa. Ei se sieni ilmasta tartu. :D
Kosmetologin jalkahoito sisältää yleensä kovettumien ja liikavarpaiden/känsien poiston. Kynsien leikkaus/ohennus ja viilaus, kynsinauhojen huolto, jalkapohjien raspaus sekä muut ihossa olevat jalkavaivat jotka kuuluvat kosmetologin työnkuvaan. Sitten lakkaus ja hieronta. Toki sienestä on hyvä kertoa hoidon alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siitä ilmoittaa, kyllähän ne siellä ne sitten näkevät. Mitä ihmettä ne tekevät sillä tiedolla jos etukäteen ilmoittaa. Ei se sieni ilmasta tartu. :D
Jalka/ ja kynsisienet ovat tarttuvia. Kosmetologit käyttävät jalkahoidossa eri välineitä esim. Viilat, leikkurit, jalkakylvyt, lakkasiveltimet jne. Kaikki kosmetologit eivät halua/voi/osaa käsitellä sairaita jalkoja. Tokihan sinne voi mennä, mutta pettymys voi tulla vastaan jos jalkoja ei suostuta hoitamaan. Että onkos tuo nyt iso homma asiasta mainita kun aikaa soittaa..
Ensin tilaat ajan terveydenhoitajalle. Sanot että epäilet että on kynsisieni.
Hän sitten ohjaa eteenpäin lääkärille tai jalkahoitajalle tai jos ei sientä ole, voi antaa ohjeet jalkojen omahoidosta.
Kosmetologille ei kannata mennä jalkahoitoon.
Eivät he ole asiantuntijoita jalkahoidossa.
Vain jalkahoitaja osaa katsoa jalkojen ja varpaiden kynsien todellisen kunnon ja antaa hoito-ohjeita.
Jalkaterapeutti on amk:sta valmistunut jalkojenhoidon ammattilainen.
He toimivat jalkahoitajina. Myös lähihoitajaksi opiskelevat voivat erikoistua jalkojen hoitoon.
Kosmetologilla on lyhyen koulutuksensa aikana vain lyhyt osa jalkojenhoitoa opinnoissaan.
En ikinä menisi kosmetologille jalkahoitoon, en koskaan. Kun on olemassa niitäkin, jotka on erityisesti koulutettu jalkojen hoitamiseen.
Kiitos vastauksista!
Minulla ei ole sieni-infektiota, minulla on psoriasis.
Olen varaamassa aikaa hemmotteluhoitoon, kyseessä olisi ns. jalka-spa, jossa ainakin kylvetetään ja hierotaan jalat, poistetaan kovettumat ja viimein kynnetkin lakataan. Puhtaasti hemmottelua ja kauneudenhoitoa, ei siis sairaudenhoitoa. Sairaudenhoito tapahtuu muualla.
Ap
Minä nostan tämän, jos sattuisi olemaan ammattilainen paikalla tai jos joku voisi samastua!
Ap