Alaikäinen maksaa vuokraa- onko ok?
Kyse on siis poikaystävästäni (17v.), joka on lukiossa ja tekee samalla kaupassa työtä, josta tienaa n. 600-800 euroa kuukaudessa. Asuvat kahdestaan ja maksaa vuokraa 350 euroa kuussa, joka sisältää ruuan ja puhelinlaskun. Vaatteet, bussikortin ja kaikki muut menot maksaa itse. Äiti alkoi perimään maksua, kun menetti asumistuen pojan työtulojen takia poikaystävän ollessa 16v. Äiti on itse pienituloinen.
Poikaystäväni puhui äidilleen, että muuttaisi pois kotoa, kun saisi asua soluasunnossa halvemmalla kun äidin luona ja saisi vielä opintotukea päälle. Äiti suuttui, koska joutuisi itse muuttamaan pienempään asuntoon. Mitä mieltä?
Kommentit (67)
Pummin lapsi yrittää pyristellä parempaan mutta äiti vaikeuttaa hommaa kivasti.
Vuokra on ok, mutta vain sen suuruisena kuin äiti menetti asumistuen. Ei varmasti ole asumistukea mennyt 350 euroa noiden pojan tulojen vuoksi.
Voisiko poika muuttaa isänsä luokse?
En ymmärrä näitä vuokranmaksuja.
Sen ymmärrän, että teinipoika syö kaiken ja vähän päälle. Silloin on fiksua antaa äiteelle ruokarahaa, että keittää perunoita ja tekee jauhelihakastiketta. Samaten jos teini-melkein aikuinen tai kotona asuva aikuiseksi luokiteltava ihminen haluaa supernopean netin tai maksukanavia tai jotain muuta, niin että maksaa ne itse.
Mutta että omalta lapselta pyydetään vuokraa, niin on mun mielestä jo törkeää.
Kai tuo kotona asuva lapsi voi sitten 30 vuoden kuluttua vaatia äidiltään palkkaa siitä, että käy sitä katsomassa kotona ja tuo sille ruokaa, kun äiti on vanha eikä pääse enää yksin kauppaan? Miten se eroaa vuokranmaksusta?
Saisi maksaa enemmänkin. Kenellä edes aikuisella, hyvätuloisellakaan jää 400 euroa kuussa humputteluun itselle?
Älä rupea tekemisiin noin persaukisten ihmisten kanssa
Äidin mielestä olisi varmaan parempi, eättä poika kävisi töiden sijaan sossussa.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 13:43"]Älä rupea tekemisiin noin persaukisten ihmisten kanssa
[/quote]TÄHÄN!
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:46"]
Kyse on siis poikaystävästäni (17v.), joka on lukiossa ja tekee samalla kaupassa työtä, josta tienaa n. 600-800 euroa kuukaudessa. Asuvat kahdestaan ja maksaa vuokraa 350 euroa kuussa, joka sisältää ruuan ja puhelinlaskun. Vaatteet, bussikortin ja kaikki muut menot maksaa itse. Äiti alkoi perimään maksua, kun menetti asumistuen pojan työtulojen takia poikaystävän ollessa 16v. Äiti on itse pienituloinen.
Poikaystäväni puhui äidilleen, että muuttaisi pois kotoa, kun saisi asua soluasunnossa halvemmalla kun äidin luona ja saisi vielä opintotukea päälle. Äiti suuttui, koska joutuisi itse muuttamaan pienempään asuntoon. Mitä mieltä?
[/quote]
Ihailen henkilöä joka noin nuorena hoitaa asiansa hyvin, kumminkin periaatteessa summa tuntuu isolta.
No jos mielellään maksaa.
Mä tunnen kans yhden tuollaisen äidin. Jo kun lapset oli ihan pieniä, ei antanut arkisin lapsille lämmintä ruokaa kotona, kun nehän syö koulussa/tarhassa ja viikonloppuisikin valitti kun pitää ruoka tarjota lapsille, kun ne syö niin hirveesti. Kaikki leipäviipaleet, appelsiinit ynnämuutkin laskettiin tarkkaa. Lapsien mummi osti näille aina talvitakit ynnämuut kalliimmat vaatteet. Kahdella lapsella oli pitkään yhteinen kännykkä, äidin vanha ja teineiksi kun varttuivat, saivat ostaa omat puhelimensa, puhelinlaskun äiti maksoi vissiin 15 vuotiaiksi asti mutta saldoraja oli 15e. Töissä ei saanut käydä kun kesäisin, muuten kela katsoo että taloudessa on useampi työntekijä. 16-vuotiaana lapset joutuivat alkaa maksamaan vuokraa (siis säästää niistä kesätyörahoista), ja molemmat muuttivatkin jo silloin pois kotoa. 12v pikkuveli asuu vielä äitinsä kanssa. Jos lapset lainasivat joskus äidiltä rahaa vaikka leffalippua varten, se kasvoi korkoa kunnes oli maksettu, 10e lipusta joutui yleensä maksamaan takaisin 15e. Ainiin.. Äidillä on ollut miesystävä nyt jo 11 vuotta, mutta he eivät ole virallisesti muuttaneet edelleenkään yhteen, mitä tapahtuisikaan asumistuille jos taloudessa olisi kaksi työssä käyvää? Näin kitkutellen äidillä on varaa käydä kerran vuodessa Thaimaassa (ilman lapsia tietty). Voi vaan kuvitella millaiset välit hänellä on lapsiinsa nyt kun lapset on aikuisia...
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 13:12"]
Paljon kämpän kokonaisvuokra on? Onko sulla mitään tietoa kuinka paljon äiti tienaa kuussa?
[/quote]Kaupungin vuokra-asunto kyseessä (Tampereella), jotain 70-80 neliötä vissin.. mitä sellainen voisi maksaa? Ja äidin tuloista en tiedä tarkkaan, hän on siis vain osa-aikaisesti töissä, usein vain viikonloppuisin ja saa kai lisäksi jotain työttömyysrahoja? Ap
[/quote]Äiti voisi mennä pojan sijasta tekemään lisätienestiä sinne kauppaan ja poika saisi keskittyä opiskeluun?
Mä suosittelen kans aloittajalle että hankkiutuu eroon tuosta sossuporukasta.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:01"]
[/quote]Mikä vika pojassa? Ahkeralta nuorelta herralta kuulostaa, eikä ole varmasti mikään kermapersekään. Ei kai sitä äidin kanssa seurustella?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:01"]
[/quote]Mikä vika pojassa? Ahkeralta nuorelta herralta kuulostaa, eikä ole varmasti mikään kermapersekään. Ei kai sitä äidin kanssa seurustella?
[/quote]
Kyllä niiden anoppien kanssa vaan kummasti joutuu tekemisiin.
Kerrotko vielä Ap miten asia kuuluu sinulle?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:01"]
[/quote]
Tunnen muutaman tosi äveriään ihmisen, köyhistä oloista ovat omaisuutensa takoneet tyhjästä. Tunnen myös muutaman kultalusikka-suussa-syntyneen melko äveriään. Nämä jälkimmäiset ovat köyhiä kovia haukkumaan, mutta saatu potti on pääsääntöisesti omassa bisnesmieskätösessä hiukan alkuperäiisestään huventunut, vähän on pitänyt mettää mydä tai yritysjärjestelyjä tehdä. Ja niin kovia rahamihiä sitä ollaan, köyhistä ei ole mihinkään.
Ap, miehesi kuulostaa jämerältä kaverilta. Ei se raha miestä tee vaan mies tekee rahan (kun puhutaan oikeasta maallisesta rikkaudesta).
Itse pyysin vuokraa töissäkäyvältä pojaltani. Mutta tämä olikin jo 18v, sai palkkaa 800-1800e/kk käteen ja minä olin yh kotihoidontuella. Tai ei poika oikeastaan minulle vuokraa maksanut, vaan osallistui omalta osaltaan asumiskuluihin. Huikeat 150e. Pojalle jäi moninkertaisesti käyttörahaa verrattuna muuhun perheeseen. Vuotta nuoremmalta opiskelijalta en ottanut mitään. Lapsilisät molemmista ja elatustuet toisesta olivat tietenkin loppuneet joka teki merkittävän loven talouteen, myös asumistuki laski parilla sadalla ja isot miehet toki söivät paljon.
Minulle ei ollut se raha pointtina vaan en halunnut kasvattaa siivellä elävää mammanpoikaa vaan halusin kasvattaa pojasta miehen joka oppii ottamaan vastuuta itsestään. Halusin myös kannustaa työntekoon ja että poika oppii että se kannattaa. Halusin että hänelle on työnteosta iloa ja hyötyä. Vaikka se välillä ärsyttikin kun tuhlasi rahansa kalliiseen elektroniikkaan johon minulla ei ikinä olisi ollut varaa. Ja nuoremmilla sisaruksilla paljon alempi elintaso. Joskus poika valitti ruuasta, miksi ei ole sitä tai tätä, terveellinen kotiruoka ei ollut aina mieleen. Teroitin että olet työssäkäyvä täysi-ikäinen jolla on enemmän rahaa kuin meillä muilla ja että hän voi ostaa mieleistään ruokaa omalla palkallaan jos ei tarjottu kelpaa.
Lopputulos: pojasta kasvoi hieno mies, saumaton työhistoria teinistä saakka. Muutti omilleen asumaan. Yksiönsä vuokra nyt yli 800e. Vähän liian korkeaan elintasoon tottui ja itsenäinen asuminen on kerryttänyt velkaa reippaasti mutta selviää niistä vielä ja on oppinut kantapään kautta eikä aio velkaantua lisää. Ikäisekseen (20v) erittäin fiksu nuori mies ja arvostaa sitä mitä olen tehnyt hänen ja muiden lasten hyväksi. Vaikka taloudellisesti ollut tiukkaa ei varsinaista puutetta ole kuitenkaan ollut mistään, joulut ja synttärit vietetty toivelahjoineen jne. Tänä vuonna laittoi minun ja sisarustensa lahjoihin 1000e pienestä palkastaan, yritin estellä käyttämästä vielä enemmän. Se on hänen tapansa osoittaa arvostusta, sanoi minulle että haluaa antaa hieman takaisin kun on ymmärtänyt ( ilmeisesti omilleen muuttamisen jälkeen) sen rakkauden ja huolenpidon jota on kotona saanut ja että olen välillä ollut kovilla taatakseni lapsilleni hyvän lapsuuden.
Alkuperäiseen tilanteeseen palatakseni. Minusta ei ole oikein ottaa alaikäiseltä mitään vuokria. Olisi tuntunut aika hylätyltä tuossa iässä :/ Toisekseen en ottaisi myöskään opiskelijalta. Jos opiskelija käy vielä töissä niin todellakin tukisin hänen ahkeruuttaan ja sitkeyttään, vaikka olisi täysi-ikäinenkin. Vanhempien tulisi kannustaa lapsiaan tekemään hyviä valintoja, ei lannistaa! Itse menisin vaikka leipäjonoon ja karsisin omista menoistani. Lapsen on hyvä itsenäistyä sitten aikanaan mutta ei ole syytä lyhentää lapsuutta ja huoletonta nuoruutta. Sitä ehtii palaa loppuun myöhemminkin.
Ihan aluksi, nostan hattua aapeen poikaystävälle, joka jaksaa käydä lukion ohessa vielä töissä. Itselläni 2 lukiolaista poikaa ja läksyjä on niin paljon, että ihmettelen, missä välissä siinä ehtisi vielä töissä käydä.
Poika on alaikäinen eli äidillä on elatusvelvollisuus. Minusta ei ok, että äiti vaatii vuokraa, koska kerran poika maksaa muutkin kulut itse (vaatteet yms.) Ruoka sentään näkyy kuuluvan vuokraan, mutta silti.
Kuka maksaa lukiokirjat? Meillä ainakin meni niihin ekana vuotena 750e ja lähellä samaa toisenakin vuonna.
Minun miehenkin maksoi aikoinaan itse vaatteensa, lukiokirjansa, ajokorttinsa, ekan autonsa jne. Vuokraa ei sentään tarvinnut maksaa. Ja kuitenkin isä ihan hyvätuloinen, ettei siitä ollut kyse. Ja samaan aikaan hänen veljelleen maksettiin kaikki, mitä keksi pyytää, veloista lähtien. Tasan ei käy onnen lahjat. Ja mieheni oli ns.kunnollinen nuori, veljensä ihan toiselta planeetalta.
Taitaa tyttö haluta pojan rahoille. Äiti on elättänyt poikaa monta vuotta, joten ansaitsee saada hieman takaisin! Ei voi kotona asuvalla olla hulppea elintaso ja äiti kituu nälissään!