Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mattoja lapsiperheeseen, hjälp!

Vierailija
04.01.2015 |

Tehdään paluumuuttoa Suomeen ja yritän kartoittaa mihin kauppaan lähdetään metsästämään mattoja ja ennen kaikkea minkälaisia mattoja. Lueskelin netistä, että bukleematot muka sopisivat erinomaisesti lapsiperheeseen, mutta meillä on tällä hetkellä pari bukleemattoa jotka ovat kodin pahimmat pölynkerääjät! Meillä on myös pitkähapsuisia ryijymattoja jotka imevät syövereihinsä kaikki mahdolliset roskat.

Kertokaahan lapselliset ja eläintaloudet minkälaiset matot teillä ovat olleet parhaita? Puuvillamatot näyttävät aika ohuilta, epämukavilta ja liukuvilta, pitääkö paikkansa käytännössä? Entä onko kokemuksia paperinarumatoista? Ne näyttävät napakoilta ja helppohoitoisilta, mutta epämukavilta.

Meillä on siis tiedossa mattojen osto koko huusholliin enkä haluaisi joutua ostamaan niitä kertaalleen uudelleen virheostoksen takia. Kaikki tietämys matoista otetaan kiitollisena vastaan! :)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puuvilla- ja paperinarumattoja, siis yhdessä matossa on molempia. Joku kotimainen valmistaja. Eivät ole jatkuvasti kurtussa kuten pelkkä pehmeä puuvillamatto. Osa bukleematoista ei kerää pölyä (sellainen silmukkamainen hyvin lyhyt nukka) mutta osa imee kaiken eikä lähde edes imurilla.

Vierailija
2/17 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo puuvilla- paperinarumatto vois olla aika passeli, mutta ovatko epämukavan kovia/karheita vai voisivatko sopia vaikka lastenhuoneisiin?

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Sotkasta muistaakseni Milla-puuvillamattoja olohuoneessa ja keittiössä. Ovat ohuita puuvillamattoja, joten jaksaa puistella vaikka yksin ja pystyy pesemään normaalisti mäntysuovalla. Isompia/painavampia en jaksaisi pitää puhtaana. Porukoilla oli joskus keittiössä ruokapöydän alla "muovimatto", siitä oli helppo pyyhkiä ruoanjämät. Ei siis näytä muovimatolta, mutta matonkuteet tai ainakin osa niistä on muovia. Olisinkohan joskus nähnyt noita Etolassa.

Vierailija
4/17 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotkasta olemme ostaneet paljon hyviä mattoja. Jos mattoasia on teille hankala, ehkä kannattaisi muuttaa asuntoon, jossa on lattialämmitys, koska silloin ei tarvita mattoja lainkaan.

Vierailija
5/17 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edusta lapsi- enkä eläinperhettä, mutta käytössä olevia Saltexin vinyylimattoja voin suositella! Ei ehkä maailman ekologisin vaihtoehto, mutta ovat todella helpot pitää puhtaana, eivät kerää pölyä ja omasta mielestä ovat jopa tyylikkäät. Hintakaan ei todella kirpaissut, kun joku vuosi sitten Kodin ykkösestä ostin. http://www.saltex.fi/index.php?side=4&p=48

Vierailija
6/17 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen puuvillamattoja, koska ne on kaikkein helpoimpia ja edullisimpia pestä. Mulla on käytössä yksi puuvilla+paperinari-matto, vielä kallis design-matto, ja sen pesettäminen on yhtä tuskaa: vaatii käsinpesun mutta tahrat ei lähde, konepesussa meni kupruun, ihan reunat kiharaksi. Luultavasti kohta entinen matto. Sen sijaan mummilta peritty, kymmeniä vuosia vanha valkoinen puuvillamatto on edelleen hienon näköinen ja peseytyy siistiksi. Itse tykkään myös puuvillamaton tunnusta jalan alla, tulee mieleen räsymaton lempeä kosketus. Bukleessa on mun mielestä tekokuitumaisempi tuntu. Kodin ykkösessä on ollut kivoja Annon puuvillamattoja!

Vierailija
7/17 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räsy- ja puuvillamattoja! Paluumuttajalle tuovat kodin tunnun. Paperinarumatto on ollut huippu. Itse olen pessyt painepesurilla, ei kerää pölyä. Nuo muut matot on helppo pestä koneessa. Suomessa on sellaisia mattopesuloita, missä voi itse edullisesti käydä pesemässä, elleivät sitten mahdu kotikoneeseen.

Vierailija
8/17 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanoi mattomyyjä, että bukleematon pitää olla heatset-käsitelty, jotta ei kerää kaikkea pölyä itseensä, vaan hylkii likaa.

Vierailija
9/17 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan vaan räsymattoja ja sit olkkarissa iso villamatto. On ihanan lämmin matto ja helppohoitoinen. Kesällä pesin itse pihalla villapesuaineella. Annoin liota saavissa jonkunaikaa ja sit vaan kunnon huuhtelu. :) Ei edes venynyt muodottomaksi vaikka sitä pelkäsin.
Räsymatot on kans helppoja pitää puhtaana. Pienemmät voi pyöräyttää koneessa tarpeen vaatiessa. :)

Vierailija
10/17 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tilannut länna möblerin nettikaupasta villamattoja. Linie designilla on kivoja. Tosin niitä saa kyllä imuroida ahkerasti koska villakarvoja irtoaa. Silloin kun lapsi konttasi, niin irtoavat villakarvat ärsyttivät kun tarttuivat vaatteisiin, mutta enää ei häiritse kun lapsi isompi :) Paperinaru-matoista on huonoja kokemuksia. Lähtivät nukkaantumaan (joku Anttilan matto) ja piti pesettää pesulassa. Ystävälläni tosin on Hanna korvelan paperinarumattoja ja ovat pysyneet koiraperheessä hyvänä. Yhden niistä pilasi kun pesi itse joten pesulaan on vietävä. Bukleematot keräävät kaikki pölyt ja karvat, niitä ei meillä ole enää yhtään. Seuraavaksi hankinnassa joku annon puuvillamatto, uskoisin hyväksi vaikka taitaa vaatia aikapaljon liuku-esteitä alle. Tervetuloa Suomeen :)

Vierailija
11/17 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mattoja ollenkaan. Erittäin helppoa.

Vierailija
12/17 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap palasi linjoille. Vinyylimatto olikin uusi tuttavuus, sellainen olisi varmaan hyvä ainakin keittiöön! Villamatto toisi varmaan mukavasti kodikkuutta ja varmaan on myös pehmeä astua.

Bukleematto on nyt pois suljettu vaihtoehto, mutta entäs tuo puuvilla-paperinarumatto kun siitä tuli nyt kahdenlaista tietoa - onko siis hyvä käytössä, mutta peseminen on hankalaa ellei jopa mahdotonta ilman maton pilaamista? Puuvilla- ja villamaton ero ei taida oli hirmuisen suuri kuin hinnan ja kestävyyden osalta vai onko paljon eroa pehmeydessä? Entä miten ne saa pysymään paikoillaan kun niissä ei taida olla liukuestepohjaa, riittääkö liukuestematto alla pitämään ne riehakkaassa arjessa paikoillaan?

Kiitos kaikille, helpotitte huomattavasti tätä urakkaa! :)

-AP

Vierailija
13/17 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 13:58"]

Olen tilannut länna möblerin nettikaupasta villamattoja. Linie designilla on kivoja. Tosin niitä saa kyllä imuroida ahkerasti koska villakarvoja irtoaa. Silloin kun lapsi konttasi, niin irtoavat villakarvat ärsyttivät kun tarttuivat vaatteisiin, mutta enää ei häiritse kun lapsi isompi :) Paperinaru-matoista on huonoja kokemuksia. Lähtivät nukkaantumaan (joku Anttilan matto) ja piti pesettää pesulassa. Ystävälläni tosin on Hanna korvelan paperinarumattoja ja ovat pysyneet koiraperheessä hyvänä. Yhden niistä pilasi kun pesi itse joten pesulaan on vietävä. Bukleematot keräävät kaikki pölyt ja karvat, niitä ei meillä ole enää yhtään. Seuraavaksi hankinnassa joku annon puuvillamatto, uskoisin hyväksi vaikka taitaa vaatia aikapaljon liuku-esteitä alle. Tervetuloa Suomeen :)

[/quote]

Kävinkin heti vilkaisemassa noita Möblerin mattoja, tosi kivoja villamattoja, eikä hinnatkaan päätä huimanneet! Kiitti vinkistä ja linkistä! :) Meillä tosiaan on toinen lapsista vasta konttausiässä, mutta pääasia, että pölyt ja roskat lähtee imuroimalla, toisin kuin noista meidän nykyisistä bukleematoista!

Vierailija
14/17 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on eteisessä Askosta ostettujan ns. terassimattoja (mallin Grace) ja olohuoneessa Linie Designin arctic matto. Tuo Arctic maton pinta on pieniä villapalloja ja se ei mielestäni ime sisäänsä karvoja samalla tavalla kuin sellainen perinteinen villanukkamatto. Taloudesta löytyy myös Vallilan mattoja - nämä ovat ihan ok ja ovat parin vuoden jälkeen ja usean pesun jälkeenkin ihan uuden veroisia.

Vierailija
15/17 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:05"]Ap palasi linjoille. Vinyylimatto olikin uusi tuttavuus, sellainen olisi varmaan hyvä ainakin keittiöön! Villamatto toisi varmaan mukavasti kodikkuutta ja varmaan on myös pehmeä astua.

Bukleematto on nyt pois suljettu vaihtoehto, mutta entäs tuo puuvilla-paperinarumatto kun siitä tuli nyt kahdenlaista tietoa - onko siis hyvä käytössä, mutta peseminen on hankalaa ellei jopa mahdotonta ilman maton pilaamista? Puuvilla- ja villamaton ero ei taida oli hirmuisen suuri kuin hinnan ja kestävyyden osalta vai onko paljon eroa pehmeydessä? Entä miten ne saa pysymään paikoillaan kun niissä ei taida olla liukuestepohjaa, riittääkö liukuestematto alla pitämään ne riehakkaassa arjessa paikoillaan?

Kiitos kaikille, helpotitte huomattavasti tätä urakkaa! :)

-AP
[/quote]Luulen, että noissa paperinarumatoissa laatu kyllä näkyy. Se omani Anttilan matto oli hyvin ohut ja tosiaan kului heti rumasti, vaikka meillä ei edes lapsia ollut silloin vielä. Ne Korvelan matot ovat selvästi paksumpia ja laadukkaamman oloisia eivätkä ainakaan ystävälläni ole kuluneet yhtään. Jalan alla hyviä. Meillä tämä linien asko mixed-villamatto pysyy paikallaan parilla pienellä liuku-estematolla. On aika paksu ja ryhdikäs matto, lämmin jalan alla :) Ainakin näkemäni puuvillamatot (ikea ja anno) ovat selvästi ohuempia tähän villamattoon verrattuna. Eli luulen että liikkuvat enemmän. Nro 11

Vierailija
16/17 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko kellään kokemusta Forme paperinaru-puuvillamatoista?

http://www.forme.fi/tuotteet/lumia

Vierailija
17/17 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ostettiin vuosi sitten muutossa kaikki matot uusiksi muuton yhteydessä ja ostettiin sellaiset nukkamatot. Esim . tällainen ikean matto meillä on eteisessä

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/40271259/

Ja kyllä, vaaleana, ja kyllä meillä on lapsia, koululainen ja vauva, ja ollut ihan loistavat meillä. Pysynyt hyvän näköisenä, helppo imuroida (ne muutamat vähän kalliimmat mitkä ostettiin Askosta, on kullä helpommat imuroida kun tuo ikean malli) ja mielestäni eivät kerää pölyä. Ollaan tosi laiskoja imuroimisen kanssa, vaan kerran parissa viikossa, vaikka asutaan maan tasossa...

Ja verrattuna meidän vanhoihin mattoihin, pysyvät hyvin paikallaan ilman jarrujakin.

Ja mikä minusta parasta, noita oli monia värijä, kokoja ja malleja. Ja kohtuu hintaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi