Ahdistaa kun olisi niin paljon tarvittavia ostettavia, mutta..
..talous ei antaisi myöten.
Uusi sänky, parisänky, sekä 11v murkulle myös uusi sänky. Mulla ei selkä enää kestä tuota 20v vanhaa sänkyä/patjoja, melkein joka aamu kipeänä paikat. Sitten olis ihan perusvaateostoksia lasten pitkistä kalsareista ja ulkovermeistä lähtien omiin farkkuihin (ei ole yksiäkään) ja rintaliiveihin (maksavat väh30-40e minun koissani/kpl) jne. Pitäis varmaan ottaa muutama asuntolainavapaa kk ja maksaa silloin vain korkoja, auttais kai se vähän...helmikuussa tulossa muutenkin vain ½ kuun palkka minulla.
Millainen sänky tuolle 11v 155cm kollille olis hyvä?
Kommentit (55)
Taas joku yh av mamma kerjäämässä rahaa. Mee töihin.
Kysy av:lta jos saat sen puhkinussitun sängyn ilmaiseksi. Varmaan kestää nukkumista.
On olemassa kirpputoreja. Ovat sellaisia joissa ihmiset myyvät käytettyjä tavaroita ja vaatteita, joita eivät enää tarvitse. Niitä saa paljon halvemmalla kuin kaupan alestakaan. Kannattaa tutustua asiaan!
Jos oikeasti rahat tiukassa niin kyllä lähtökohtaisesti eka ajatus ois ostaa kaikki käytettynä eikä haikailla alennusmyyntien perään.
Vaatteet kirpparilta (fb, tori, huutis jne). Sängyt yksi kerrallaan. Nyt alet, joten sieltä ensin lapsille sängyt ja sen jälkeen itselle.
11-vuotiaalle kannattaa ostaa sänky, joka menee aikuiseksi asti, esim. 90 x 200 painavallelin nukkujalle tarkoitettu runkopatjasänky.
Aikuisille sitten uudet patjat vai onko sänkykin finaalissa? Patjat uutena, sänky voi olla käytettylin. Tai sitten teillekin runkopatjasängyt/sänky.
Nyt on aleaika ja pian saa viimeisiä vielä halvemmalla. Haukkana penkomaan vaan.
Sitten joku aikataulu ostoksille, ei kertarysäyksellä.
Antakaa kotieläimenne pois. Säästö ainakin 150€/kk. Lopeta tupakointi. Älkää ostako limsaa ja olutta. Tehkää ruoka itse, ei eineksiä. Tadaa, rahaa jää välttämättömyyksiin.
Miksi olet lykännyt kaikki tarvehankinnat kasaantumaan niskaan kerralla?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:55"]Miksi olet lykännyt kaikki tarvehankinnat kasaantumaan niskaan kerralla?
[/quote]
En ole ap, mutta huomautan, että tämä on harvinaisen huono kysymys. Kun rahaa on vain välttämättömään, tarpeet kasautuvat. Oma listani on paljon pidempi, sisältää mm. silmälaseja, erikoislääkärikäyntejä ei-akuutteihin ongelmiin, kodinkonekorjauksia ja vastehankintoja. Nyt aloitin suutarikäynnillä, ei siis uusia talvijalkineita.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:50"]
Antakaa kotieläimenne pois. Säästö ainakin 150€/kk. Lopeta tupakointi. Älkää ostako limsaa ja olutta. Tehkää ruoka itse, ei eineksiä. Tadaa, rahaa jää välttämättömyyksiin.
[/quote]
Niin. Meillä ei ole kotieläimiä paitsi ajoittaisia villakoiria, en ole koskaan polttanut, myöskään mies ei polta. Emme osta limsaa kuin hyvin harvoin tyyliin nyt uudenvuodenaattona 2ploa Pommaclightia Lidlistä kuohuvaksi. Emme käytä alkoa kuin joskus saunasiiderin verran. Teen ruoat aika pitkälti itse, tosin sillä aspektilla voisikin kiristää menoja.
ap
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:50"]
[/quote]
Niin. Meillä ei ole kotieläimiä paitsi ajoittaisia villakoiria, en ole koskaan polttanut, myöskään mies ei polta. Emme osta limsaa kuin hyvin harvoin tyyliin nyt uudenvuodenaattona 2ploa Pommaclightia Lidlistä kuohuvaksi. Emme käytä alkoa kuin joskus saunasiiderin verran. Teen ruoat aika pitkälti itse, tosin sillä aspektilla voisikin kiristää menoja.
ap
[/quote]
Siinä tapauksessa teillä on varmaan joku muu rahareikä. Liian kallis asunto? Liian kallis auto?
Maksamme asuntolainaa 900e/kk ja sen maksaisi täällä pk-seudulla vuokrakotikin, auto ei myöskään ole tähän tilanteeseen "syynä", bensakulutkin äärimmäisen maltilliset eli työmatka-ajot ja ruokakauppa sekä pari kertaa vkossa harrastusajot. Olisko sulla muita totuuden siemeniä a´la av-tyliin tähän annettavaksi? koska sehän ei vain voi olla syynä, että kaikki eivät nauti edes keskivertopalkkaa vaikka olisivatkin yo-pohjalta ammattiin lukeneita eikä kaikilla ole lainkaan turvaverkkoja joilta pyytää apuja oli tilanne mikä tahansa. Se ei yksinkertaisesti sovi tyypillisen av-naakan maailmankuvaan ja käsityskykyyn. Ei myöskään se että ihmisillä voi olla terveyllinen syy auton pakottavaan tarpeeseen tai se että krooniset sairaudet vievät rahaa apteekkiin ym.
ap
Mikset vain myönnä, että ette säästä ollenkaan, ettekä osaa ennakoida tulevia menoja. Pakko vetää sairauskortti esiin?
Jos sulla on ollut 20 vuotta samat patjat, niin onhan se selvää, että ne on tiensä päässä. Jos olisit 1,5vuotta sitten herännyt tähän tosiasiaan ja alkanut laittaa 30€/kk sivuun, niin nyt olisi rahaa 540€. Sillä voisitte ostaa sängyn.
Pärjäät vanhoilla rintaliiveillä, kun pakko on. Nukkua voi vaikka lattialla. Alla huopa, päällä toinen huopa, tyynynä villapaita. Lapsille voitte antaa vaatteita omasta komerostanne. Jos joku vaate on alkanut rikkoontua, se kannattaa korjata. 13-vuotias alkaa katsella kesätöitä, ja niillä rahoilla ostaa sitten tarvittavia juttuja, kuten vaatteita ja sängyn, ja pieneksi jääneet vaatteet tietty pikkusisaruksille. Tuntuuko liian ankaralta? Omassa lapsuudessani ihan normaalia, ei meitä pidetty mitenkään köyhinä.
Taitaa olla retorinen kysymys AP:llä, kurja tilanne! Mutta köyhyyteenkin tottuu, ei ole pyttyilyä!
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:15"]
Mikset vain myönnä, että ette säästä ollenkaan, ettekä osaa ennakoida tulevia menoja. Pakko vetää sairauskortti esiin?
[/quote]
Lyö tiskiin teidän tulot ja menot eriteltyinä, niin varmasti tulee neuvoja! Ei noin epämääräisillä tiedoilla kukaan voi sanoa mitään järkevää ratkaisua.
Aivan, tuo olisi pitänyt lisätä myös tuohon listaani, siis se että jokaisen on säästettävä ja jokaisella nimenomaan jää säästettävää. Tässä maassa kun ei ole työsskäyviä lapsiperheitä joilla ihan kaikki raha menee juurikin siihen asumiseen, ruokaan ja elämiseen ja juurikin niin että säästöön sitä rahaa ei juuri jää. Ja tuokin "sairauskortin esiin vetäminen", kuule kyllä se elämä sinullekin vielä opettaa ja kovimman kautta toivon mukaan ettei terveys ole automaatio. Voisitko nyt työntää sen pääsi takaisin sinne aukkoon mihin aurinko ei paista, en oikeasti siedä tuollaista tyhmyyttä, se menee jo yli kaiken käsityskyvyn.
ap *kiitos täysipäisistä kommenteista, minä jätän tämän aloitukseni nyt rauhaan*.
Maailma on muuttunut, nykyisin pitää jokaisella olla oma huone ja vähintään 2ke sänky. Ennen monta oli samassa huoneessa ja osa saattoi nukkua lattialla. Apn ostokset eivät hirveän kalliilta kuulosta, miten pärjäätte jos jokin kodinkone hajoaa? Kannattaa pienentää niitä lainoja, lapset eivät hyödy mitenkään kun nyt maksatte kiireessä pois.
Niin ja tuolle 13v hujopille pitäisi taas ostaa uusia farkkuja yms, mutta miestenpuolella ne on heti paljon kalliimpia nekin, alennuksessakin jos mieleisiä löytyy niin väh25-30e/kpl.
ap