Ahdistaa kun olisi niin paljon tarvittavia ostettavia, mutta..
..talous ei antaisi myöten.
Uusi sänky, parisänky, sekä 11v murkulle myös uusi sänky. Mulla ei selkä enää kestä tuota 20v vanhaa sänkyä/patjoja, melkein joka aamu kipeänä paikat. Sitten olis ihan perusvaateostoksia lasten pitkistä kalsareista ja ulkovermeistä lähtien omiin farkkuihin (ei ole yksiäkään) ja rintaliiveihin (maksavat väh30-40e minun koissani/kpl) jne. Pitäis varmaan ottaa muutama asuntolainavapaa kk ja maksaa silloin vain korkoja, auttais kai se vähän...helmikuussa tulossa muutenkin vain ½ kuun palkka minulla.
Millainen sänky tuolle 11v 155cm kollille olis hyvä?
Kommentit (55)
Tilaa, ap, rintsikat Mirialen tutustumistarjouksesta, hintaan 5e. Löytyy isoja kokoja ja kauniita malleja.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 13:08"]
Tilaa, ap, rintsikat Mirialen tutustumistarjouksesta, hintaan 5e. Löytyy isoja kokoja ja kauniita malleja.
[/quote]
Niin, ja tuo on siis liivisetti.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:48"]
Jos oikeasti rahat tiukassa niin kyllä lähtökohtaisesti eka ajatus ois ostaa kaikki käytettynä eikä haikailla alennusmyyntien perään.
[/quote]
En pidä alennusmyyntejä ollenkaan huonona vaihtoehtona kirpparille. Molemmista varmaan löytyy mutta kirppareilla käytetyistä pyydetään yllättävän paljon. Alesta saattaa löytää muutamalla eurolla vaatteita. Oma 17-v kävi just vaateostoksilla siskonsa kanssa. Neljälläkympillä sai farkut, ulkoilupuvun, hupparin, kalsarit ja muutaman t-paidan. Urheilukaupoissa ja nuorisoputiikeissa alennukset ovat jopa 70%. Kirppareiltakin toki voi löytää muutamalla eurolla hyväkuntoisia vaatteita mutta hirveästi niissä on mun mielestä ihan ala-arvoista tavaraa myynnissä. Venähtäneitä, hihansuut rispaantuneet, nuhrusia vaatteita suurin osa.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:18"]
Jos sulla on ollut 20 vuotta samat patjat, niin onhan se selvää, että ne on tiensä päässä. Jos olisit 1,5vuotta sitten herännyt tähän tosiasiaan ja alkanut laittaa 30€/kk sivuun, niin nyt olisi rahaa 540€. Sillä voisitte ostaa sängyn.
[/quote]
Sulla on vinoutunut käsitys köyhyydestä tai pienellä rahalla elämisestä. Vaikka joka kuukausi laittaisikin tuon 30€/kk säästään sänkyä varten, on hyvin todennäköistä, että pienituloisella tulee monta muuta käytännössä pakollista ostosta johon säästetyt rahat menevät ennen kuin niillä ehtii ostaa sen sängyn. Itsellänikin on tuo sama tilanne, että tarvitsisin uuden sängyn mutta aina ennen kuin saan rahat kasaan, pitää ostaa jotain muuta esim. ulkovaatteita lapsille, itselle talvikengät, pesukone, lapsen kalliimpi harrastusväline jne. Ja voi olla että tuo 30€ on ihan maksimi minkä joku voi kuukaudessa säästää.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:48"]Jos oikeasti rahat tiukassa niin kyllä lähtökohtaisesti eka ajatus ois ostaa kaikki käytettynä eikä haikailla alennusmyyntien perään.
[/quote]
Mä en ostais ikinä sänkyä ja patjoja käytettynä. :-/
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:48"]Jos oikeasti rahat tiukassa niin kyllä lähtökohtaisesti eka ajatus ois ostaa kaikki käytettynä eikä haikailla alennusmyyntien perään. [/quote] Mä en ostais ikinä sänkyä ja patjoja käytettynä. :-/
[/quote]
No ei missään tapauksessa käytettynä ainakaan patjoja.
Tuo ap:n tilanne on itselle tuttu ja hyvin monelle muullekin. Se on sitä normaalia elämää. Toiset elää niukemmin ja toiset leveämmin. Sitten kun asunto on maksettu, alkaa heille yltäkylläisyyden ajat.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:50"]Antakaa kotieläimenne pois. Säästö ainakin 150€/kk. Lopeta tupakointi. Älkää ostako limsaa ja olutta. Tehkää ruoka itse, ei eineksiä. Tadaa, rahaa jää välttämättömyyksiin. [/quote] En ole ap, mutta meillä menee hamsuihin noin 5-8e/6kk :D On se kallista.
[/quote]
Lopettakaa hamsuin ostaminen, niin säästyy nekin eurot.
Ihan ot mutta itse ostan mieeluumin erityisesti vaatteet ja tietyt huonekalut kuten sängyt alesta, kuin käytettyinä kirpputoreilta tai esim. Torista. Ihan siitä syystä, että monet pitävät edellä mainuttuja paikkoja ihan kirjaimellisesti kauppapaikkoina, joista tarkoituksena on saada kulahtaneista rytkyistä mahdollisimman paljon massia, alet ovat usein halvempia.sänkyä kun olenn esinyt niin about 7vuotta vanhaa "uutta" jyskin runkopatjaa myydään suunilleen 50e halvemmalla kuin ko. Kaupassa. Kuljetusta ei myöskään ylensä saa tai myyjä pyytää siitä korvausta, jolloin hinta on jokseenkin vieläkin lähempänä uutta sänkyä kotiinkuljetuksella. Toki löytöjä voi aina tehdä, mutta yllättävän vaikeaa se on silloin kun olisi todellinen tarve.
Hope yhdistys auttaa vähävaraisia lapsiperheitä. Ainakin vaatteita olen saanut nuorelleni ja itselleni. Ovat käytettyjä mutta eivät anna lainkaan huonokuntoisia. Kannattanee kysäistä.
Tiedän ap ettei tämä neuvo auta nyt mutta tulevaisuudessa ehkä... Eli tee töitä sen eteen että pääset paremmin palkattuun töihin. Ei niitten tarvitse edes olla mitään "huippukivaa" mutta kuitenkin ihan siedettäviä ja niin että pystyt elämään kunnolla palkallasi.
Olen itse ollut siinä tilanteessa ettei ollut ikinä varaa mitään ostaa ja elettiin kädestä suuhun eikä se ole yhtään hauskaa ja silloin tosiaan tarpeita kasaantui. Kun sitten sain ensimmäisen järkevän palkankorotuksen työpaikan vaihdon yhteydessä, pääsin vihdoin viimein purkamaan tuota sumaa pikkuhiljaa. Meilläkin listalla oli sänky, sohva ymv ymv ja sänky oli aiheuttanut molemmille jo selkäkipuja :-(
Nyt palkka jo noistakin ajoista noussut huomattavasti ja on myös helpottanut kun vihdoin SAA RAHAA SÄÄSTÖÖN. Ihan oikeasti ja ilman että joutuu jättämään ruokaa ostamatta tuon säästämisen takia!
Tsemppiä!
N