Miten voi kerrostalossa kuulua tavallinen puheääni läpi
Miten tällaisia voikaan rakentaa? Muutin juuri tällaiseen. Uskaltaako edes jutella öisin tavalliseen(suht' hiljaiseen) ääneen? Eihän tää ole elämisen arvoinen paikka. Rakennettu 1963. Pitäisi sitten vuosi jaksaa asua tällaisessa.
Kommentit (153)
70-luvun taloissa usein hyvät seinät, paremmat kuin 50-l kanankakkataloissa
Vierailija kirjoitti:
Ja yleensä naisen ääni, miehet on enempi hiljaa. Naisen ääni on niin läpitunkeva, kiekuva jopa, sanoisin.
Oma kokemukseni on täysin päinvastainen. Kaikista niistä naapureista, joista ääniä on vuosien varrella kuulunut, se on aina miehen ääni. Tälläkin hetkellä yläkerrassani asuu nuori perhe, josta kuuluu kersan kiljuminen ja miehen mölinä, naisesta en ole kuullut pihaustakaan, mutta tiedän että sellainenkin siellä on.
Pahin oli noin 10 vuotta sitten nuoret veljekset. Ihan kunnollista porukkaa sinällään (opiskelivat molemmat poliiseiksi), mutta voi jesus, mitä mölinää sietä kuului kaiken aikaa. Molemmilla oli myös tyttöystävät, jotka viettivät asunnossa paljon aikaa, mutta ei heistä mitään koskaan kuulunut.
Nykyistä edellisessä oli sitten sellainen jonkinasteisesti alkoholisoitunut nuori mies ja hänen remminsä juoppomölinät oli tietysti omaa luokkaansa. Joskus harvoin kuului tyttöystävän huuto, että lopeta tai riittää jo.
Miksi nuo mölisevät ukot on aina vielä ihan hiton puheliaita? Jos yleisoletus suomalaisista miehistä on, että ei puhu eikä pussaa, niin ensimmäinen ei ainakaan päde näihin kovaäänisiin, jotka räpättää jatkuvasti jotain.
Vierailija kirjoitti:
Aina olen myös ihmetellyt kun joku häiriintyy milloin mistäkin äänistä kerrostalossa. Tässä 90 luvulla rakennetussa kerrostalossa missä asun ei ainakaan juuri mitään kuulu naapurista. Onko tosiaan että joissain taloissa on sitten paperinohuet sinät?
Sulla mahtaa olla paljon ihmeteltävää elämässä, jos kaikki, mitä et ole itse kokenut ihmetyttää. Ihan kuule tosissaan aika monessa kerrostalossa on paperinohuet seinät. Tai voi olla vaikka todella paksut kiviseinät, mutta ääni kulkee lattian ja katon kautta. Tai kiertää ilmastointikanavissa ja pattereiden läpivedoissa.
Se, ettei sulle kuulu juuri mitään nykyisessä asunnossasi, voi aivan yhtä hyvin johtua siitä, että sinulla sattuu nyt olemaan hiljaiset naapurit. Itse elät mahdollisesti siinä harhassa, että talossasi olisi hyväkin äänieristys ja paiskot kaapinovia, jyystät kantapäillä lattiaa ja huudatat musiikkia sen mukaisesti. Samaan aikaan naapurisi kiroavat sinua ja miettivät pois muuttoa. Tämä skenaario on valitettavsti hyvin paljon todennäköisempi kuin se, että asuisit oikeasti hyvin äänieristetyssä talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina olen myös ihmetellyt kun joku häiriintyy milloin mistäkin äänistä kerrostalossa. Tässä 90 luvulla rakennetussa kerrostalossa missä asun ei ainakaan juuri mitään kuulu naapurista. Onko tosiaan että joissain taloissa on sitten paperinohuet sinät?
Sulla mahtaa olla paljon ihmeteltävää elämässä, jos kaikki, mitä et ole itse kokenut ihmetyttää. Ihan kuule tosissaan aika monessa kerrostalossa on paperinohuet seinät. Tai voi olla vaikka todella paksut kiviseinät, mutta ääni kulkee lattian ja katon kautta. Tai kiertää ilmastointikanavissa ja pattereiden läpivedoissa.
Se, ettei sulle kuulu juuri mitään nykyisessä asunnossasi, voi aivan yhtä hyvin johtua siitä, että sinulla sattuu nyt olemaan hiljaiset naapurit. Itse elät mahdollisesti siinä harhassa, että talossasi olisi hyväkin äänieristys ja paiskot kaapinovia, jyystät kantapäillä lattiaa ja huudatat musiikkia sen mukaisesti. Samaan aikaan naapurisi kiroavat sinua ja miettivät pois muuttoa. Tämä skenaario on valitettavsti hyvin paljon todennäköisempi kuin se, että asuisit oikeasti hyvin äänieristetyssä talossa.
Amen tälle. Vain pieni osa taloista on hyvin äänieristettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amen tälle. Vain pieni osa taloista on hyvin äänieristettyjä.
Uudemmat voi olla, vanhemmat harvemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruin ostoaikeeni -57 rakennetun talon asunnosta. En halua muuttaa kämppään, jossa kuuluu kaikki äänet. Tää oli hyvä ketju, kiitos
Näissä kannattaa aina huomioida se, että kaikissa asunnoissa tilanne ei ole sama. Kannattaa ostaa ylimmästä kerroksesta, koska alakerrasta äänet eivät kantaudu yhtä pahasti kuin toisin päin. Jos on huono äänieristys, kanta-astujat yläkerrassa on ehkä ärsyttävin naapurityyppi. Alakerrasta päin on hankala aiheuttaa samantyyppistä melua, ellei oikeasti hakkaa pattereita, mikä taas ei ole normaali elämän ääni, eli on periaatteessa kielletty meluamisena, kun taas käveleminen on ok.
Allekirjoitan tuon täysin. Olen epäonnekseni asustellut huonosti äänieristetyssä yksiössä, ja yläpuolelle osui hyvin reipasotteinen nuori nainen joka ryskäsi menemään hirmuisella tarmolla. Räiskis-mäiskis-PUM-tömpsis-PAM meiningillä vedettiin joka ikinen päivä ja yö :/ En käsitä miten jotkut voivatkin olla niin kovaäänisiä kaikessa tekemisessään, tytön kävelykin oli kuin saksalaisen sotilaan jytistelyä. Meni kyllä heittämällä kauhunaapureiden top kolmoseen tämä tapaus.
Sama kokemus. Alakerrassa ekan kerran omilleen muuttanut teinityttö. Pienikokoinen, painaa ehkä 45 kiloa. Silti askeleet kuuluvat tänne ylös selvästi. Kotiin tullessa ulko-oven kiinni paiskaamisen jälkeen alkaa armoton ryske ja kolina. Mitä se tekee? Musiikkimaku hänellä on ilmeisesti omasta mielstään erinomainen, sillä musaa täytyy luukuttaa kovalla naapurienkin iloksi.
Miten sulla on aikaa kuunnella ja huomata tuollaiset asiat? Mitä itse teet aamut, päivät ja illat, kun kaiken äänen huomaat muualta talosta?
Itse kun tulen töistä, menen suihkuun, pistän radion auki ja alan tehdä ruokaa, lapsilla omat jutut pitkit iltaa, on imurointia ja pyykinpesua ja kaikenlaista touhua.Ei siinä kuule eikä ehdi reagoida, kuka naapuri tai alakerran asukas milloinkin kotiin tulee ja mitä hän kotonaan tekeen.
Nämä valittajat taitavat suurimmalta osalta olla niitä työttömiä, jotka haluavat että koko talo on heidän takiansa hiljaa, koska heitä ärsyttää kaikki äänet ympärillä.
Kotona saa elää ja olla normaalista. Ei kotona tarvitse naapurin takia hissutella ja kävellä varpaillaan, varoa jokaista kolahdusta ja sanoa lapsille koko ajan sih sih, ei saa puhua, ei saa leikkiä, ei saa mennä ulos, kun joku häiriintyy siitä, kun keinutte pihalla ja leikitte hiekkalaatikolla ja juoksette pihamaalla pallon kanssa.
Etätöissä kotona. Naapurien äänet kuuluvat, mutta onneksi eivät kuitenkaan yleensä haittaa työntekoa.
Musiikki ja koirien haukunta ok, samoin lasten leikkiäänet yms. normaalin elämisen äänet.
Meillä kuuluu puhe jonkin verran läpi rapusta muttei muista asunnoista. Uusi talo. Tuokin häiritsee, että rapussa kulkevat voivat kuulla mitä meillä puhutaan, vihaan tätä yksityisyyden puutetta ja aivan varmasti muutan omakotitaloon sitten kun rahatilanne on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yleensä naisen ääni, miehet on enempi hiljaa. Naisen ääni on niin läpitunkeva, kiekuva jopa, sanoisin.
Oma kokemukseni on täysin päinvastainen. Kaikista niistä naapureista, joista ääniä on vuosien varrella kuulunut, se on aina miehen ääni. Tälläkin hetkellä yläkerrassani asuu nuori perhe, josta kuuluu kersan kiljuminen ja miehen mölinä, naisesta en ole kuullut pihaustakaan, mutta tiedän että sellainenkin siellä on.
Pahin oli noin 10 vuotta sitten nuoret veljekset. Ihan kunnollista porukkaa sinällään (opiskelivat molemmat poliiseiksi), mutta voi jesus, mitä mölinää sietä kuului kaiken aikaa. Molemmilla oli myös tyttöystävät, jotka viettivät asunnossa paljon aikaa, mutta ei heistä mitään koskaan kuulunut.
Nykyistä edellisessä oli sitten sellainen jonkinasteisesti alkoholisoitunut nuori mies ja hänen remminsä juoppomölinät oli tietysti omaa luokkaansa. Joskus harvoin kuului tyttöystävän huuto, että lopeta tai riittää jo.
Miksi nuo mölisevät ukot on aina vielä ihan hiton puheliaita? Jos yleisoletus suomalaisista miehistä on, että ei puhu eikä pussaa, niin ensimmäinen ei ainakaan päde näihin kovaäänisiin, jotka räpättää jatkuvasti jotain.
 Kyllä! Mulla on yläkerrassa alkoholisoitunut mies, joka sopivassa manian ja kännin vaiheessa puhuisi varmaan ikuisesti. Hänellä on poikkeuksellisen kuuluva ja kantava ääni.
 Matalat miesäänet tuntuvat kantavan kerrostalon rakenteissa naisten ja lasten ääniä paremmin. Poikkeuksena naisen korkea kirkuminen ja nauru.
Asuin joskus vuonna 1950 valmistuneessa kerrostalossa, seinänaapuri luukutti aika lujaa musaa bileissään ja tosi vaimeasti kuului minun asuntooni keittiöön ja eteiseen/vessaan, makuuhuoneeseen kuului nippa nappa jos oikein kuunteli korvat höröllä ja olohuoneeseen ei lainkaan
Yleensä ne naapurien äänet kuuluvat pikemminkin eri kerroksissa olevissa asunnoissa tuuletuskanavien kautta, ei niinkään suoraan seinien, katon tai lattian läpi. Samoin tiettyjen ulko-ovien kolahdukset voivat olla hyvin tunnistettuvia ja se tapa että joku juoksee raput alas yläkerran asunnosta alakerran ulko-ovelle.
50-luvulla tehtiin tosi huonoja(joskis myös hyviä) taloja äänieristyksen suhteen. Oman kokemuksen mukaan 70-luvulta lähtien tehtiin parempaa. Uudet kuulemma hyviä.
Sama se on millaiset eristykset löytyy, yksi mölyapina voi sen pilat
Ihan uusista saattaa puuttua äänieristys kokonaan.