Kuinka pieni luokkakoon pitäisi olla?
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:40"]Meillä oli aina jotain 25-35. Se oli ihan hyvä. Pääsin yliopistoon. -1994 syntynyt [/quote] Miksi piti tätäkin alapeukuttaa? Rahaa ei riitä kaikkeen. Jostain on säästettävä. Mieluummin varhaiskoulutuksesta, joka on muutenkin vain naurettavaa hyysämistä, kuin vaikka vanhustenhoidosta, lapsiperheiden tukemisesta tai terveydenhuollosta. Ala-asteella oli ihan hyvä opetus. Se vaan kesti liian kauan. Samat asiat voisi opettaa viidessäkin vuodessa. Normaalit lapset tylsistyi ja ne harvat, jotka kärsi huonosta keskittymiskyvystä tai huonosta asenteesta olisi ihan hyvin voinut jäädä sinne sitten vaikka pidempään samalla kun ne normaalit pääsisi yläasteelle. Siinä säästäisi ja rahaa jäisi muuhun. Eikä sillä luokkakoolla niin väliä ollut.
[/quote]
Mä oon niin samaa mieltä. Mitä nää kaikki alapeukut on? Liian pieni luokkakoko aiheuttaa vaan enemmän kiusaamis- ja yksinjäämisongelmia, kun kaikille ei vaan omalta luokalta löydy sopivaa kaveria. Itse olen myös ollut koko peruskoulun noin 32 oppilaan luokalla ja ikinä ei ole ollut sellainen olo, että luokka olisi liian iso. Pikemminkin ahdisti sellaiset tunnit, joilla oli pienempi määrä oppilaita (valinnaisaineet). Kyllä en ymmärrä tätä vouhotusta luokkakokojen pienentämisestä.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:40"]Meillä oli aina jotain 25-35. Se oli ihan hyvä. Pääsin yliopistoon. -1994 syntynyt [/quote] Miksi piti tätäkin alapeukuttaa? Rahaa ei riitä kaikkeen. Jostain on säästettävä. Mieluummin varhaiskoulutuksesta, joka on muutenkin vain naurettavaa hyysämistä, kuin vaikka vanhustenhoidosta, lapsiperheiden tukemisesta tai terveydenhuollosta. Ala-asteella oli ihan hyvä opetus. Se vaan kesti liian kauan. Samat asiat voisi opettaa viidessäkin vuodessa. Normaalit lapset tylsistyi ja ne harvat, jotka kärsi huonosta keskittymiskyvystä tai huonosta asenteesta olisi ihan hyvin voinut jäädä sinne sitten vaikka pidempään samalla kun ne normaalit pääsisi yläasteelle. Siinä säästäisi ja rahaa jäisi muuhun. Eikä sillä luokkakoolla niin väliä ollut.
[/quote]
Mä oon niin samaa mieltä. Mitä nää kaikki alapeukut on? Liian pieni luokkakoko aiheuttaa vaan enemmän kiusaamis- ja yksinjäämisongelmia, kun kaikille ei vaan omalta luokalta löydy sopivaa kaveria. Itse olen myös ollut koko peruskoulun noin 32 oppilaan luokalla ja ikinä ei ole ollut sellainen olo, että luokka olisi liian iso. Pikemminkin ahdisti sellaiset tunnit, joilla oli pienempi määrä oppilaita (valinnaisaineet). Kyllä en ymmärrä tätä vouhotusta luokkakokojen pienentämisestä.
[/quote]
Mulla ihan sama. Ja mä olin vieläpä tosi ujo ka hiljainen lapsi. Mun mielestsä oli kiva, kun oli paljon oppilaita, niin mua ei pistetty silmätikuksi ja oli myös sitten pari muuta lasta mun luokalla, joiden kanssa pystyi kaveeraamaan. Oppiminen sujui hyvin, kun opettaja kielsi oppilaita riehumasta tunnilla. Niin yksinkertaista. -se 1994 syntynyt
Vaikka 18 alkuopetuksessa
22-25 ylemmillä luokilla
sitä en ymmärrä, miksi yläkoulun luokkakoko on niin paljon alakoulun ryhmäkokoa pienempi.
Alkuopetuksessa 16, alakoulun 3-6-luokilla 20, yläkoulussa 16. Miksi yläkoulussa pienemmät kuin 3-6-luokilla? Koska silloin alkaa monet laborointia vaativat aineet ja lisäksi oppilaiden heterogeenisyys yhdistyy vielä murrosikään.
Meillä oli aina jotain 25-35. Se oli ihan hyvä. Pääsin yliopistoon. -1994 syntynyt
Yläkoulussa alle 20. Miksikö? Koska murrosikä ja integrointi.
Jos alkuopetuksessa aloittaa pienellä luokkakoolla, luokkia yhdistetään myöhemmin ja siitä se kamala parku syntyy.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:40"]Meillä oli aina jotain 25-35. Se oli ihan hyvä. Pääsin yliopistoon. -1994 syntynyt
[/quote]
Miksi piti tätäkin alapeukuttaa? Rahaa ei riitä kaikkeen. Jostain on säästettävä. Mieluummin varhaiskoulutuksesta, joka on muutenkin vain naurettavaa hyysämistä, kuin vaikka vanhustenhoidosta, lapsiperheiden tukemisesta tai terveydenhuollosta. Ala-asteella oli ihan hyvä opetus. Se vaan kesti liian kauan. Samat asiat voisi opettaa viidessäkin vuodessa. Normaalit lapset tylsistyi ja ne harvat, jotka kärsi huonosta keskittymiskyvystä tai huonosta asenteesta olisi ihan hyvin voinut jäädä sinne sitten vaikka pidempään samalla kun ne normaalit pääsisi yläasteelle. Siinä säästäisi ja rahaa jäisi muuhun. Eikä sillä luokkakoolla niin väliä ollut.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 09:44"]
Miksi ihmeessä oppilaita pitää seisottaa jonossa? ja kai luokkakoossa on enemmän kyse oppilaiden oppimisesta kuin open palkasta?
[/quote]
Julkisia menojahan karsitaan kovalla kädellä ja silloin on kyse juuri opettajan palkasta. Ihanteellisinta olisi, jos oppilaita oli joka vuosiluokalla noin 15. Tai 16, jotta kaikki saisivat parin.
Yläkoulun opettajana sanoisin, että korkeintaan 20. Sellaisessa luokassa on mukava fiilis ja kirjalliset työt jaksaa vielä hyvin tarkastaa ja keskittyä henkilökohtaiseen opetukseen tarvittaessa. Joskus minulla on ollut luokkia joissa on ollut 15 oppilasta, ja niissä vasta onkin mukavaa ollut, on saanut ihan eri tavalla henkilökohtaisen siteen oppilaisiin.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 23:04"]
[/quote]
[/quote]
Näin juuri. Itsekin muistelen että luokalla olisi aina ollut kolmisenkymmentä oppilasta. Ja kaikki osasivat käyttäytyä tunnilla, "huligaanit" saattoivat pudottaa kynän ja siitäkin tuli oppilaalle seurauksia.
Nyt kun oman lapsen luokalla on 5 tyttöä, lapsi on syrjitty ja kiusattu ulkopuolinen tuossa porukassa, isompi ryhmä olisi saattanut olla kyllä paljon parempi, ehkä sieltä olisi löytynyt joku kaveriksi sentään.
Kaikilla luokilla 16-18 olis ihana.
Opetan yläkoulussa ja meillä yleensä pyritään että olis 25 ryhmässä :( Se on liikaa, etenkin kun joukossa on myös maahanmuuttajat ja integroidut ja luokkahuoneet liian pieniä (ei voi oikein jakaa oppilaita luokassa niin etteivät olisi joka tapauksessa ihan sillit suolassa). En ymmärrä, lasketaanko oppilaiden tilantarve pikkuruisten alakoululaisten mukaan, ainakin poikavaltainen ysiluokka vaan vie pitkine koipineen tilaa ja ilmaa niin että luokassa on epämukavaa.
Kaikilla luokilla 16-20 oppilasta olisi hyvä.
Oman lapseni luokalla on 32 oppilasta :-/
Juu toi 16 - 20 on optimaalinen. Ei liian iso, mutta riittävän iso, että löytyy kuitenkin kavereita luokasta.
Normiluokassa
1-6 luokalla 32, saisi olla enemmän jakotunteja että opettaja saisi kunnon palkan. Esim. Puolet luokasta 8-13 ja toinen puoli 9-14.
Integroidussa luokassa jossa on vajaakuntoisia luokkakoko max. 20
Murrosikäisillä yläkoulussa normiluokalla max. 25 ja ongelmanuorilla 6-10 ja kaksi opettajaa per ongelmaryhmä tai sossu paikalla joka päivä opettajan lisäksi.
1-2lk 10-15 oppilasta
3-6lk 25-30 oppilasta
7-9lk 15-20 oppilasta
Tv. Juuri peruskoulun päättänyt
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 23:18"]
Normiluokassa 1-6 luokalla 32, saisi olla enemmän jakotunteja että opettaja saisi kunnon palkan. Esim. Puolet luokasta 8-13 ja toinen puoli 9-14. Integroidussa luokassa jossa on vajaakuntoisia luokkakoko max. 20 Murrosikäisillä yläkoulussa normiluokalla max. 25 ja ongelmanuorilla 6-10 ja kaksi opettajaa per ongelmaryhmä tai sossu paikalla joka päivä opettajan lisäksi.
[/quote] 32 ekaluokkalaista? Et ole tainnut koskaan olla ekaluokassa edes katsomassa millaista siellä on? Osa tarvitsee apua jopa vessassa, moni harjoittelee puheenvuoron odottamista puhumattakaan jonossa seisomisen taitoa. Ylipäätään koululaisen työskentelytaitojen oppiminen ja itsenäiseksi koululaiseksi kasvaminen vaatii monelta ekaluokkalaiseta paljon aikuisen apua.
Kyllä mä olen ihan käynytkin ekanluokan, meitä tosin oli vain 27 oppilasta, 3 luokalla 4 luokasta tehtiin kolme ja oppilasmäärä nousi 32 oppilaaseen. Opiskelu sujui meidän luokalla hyvin koko alakoulun ajan. Vieraan kielen tunneille, luokka jaettiin puoliksi. Toinen puoli sai silloin äidinkielen opetusta pienemmässä ryhmässä.
Toimii hyvin kun on ammattitaitoinen opettaja.
10
Miksi ihmeessä oppilaita pitää seisottaa jonossa? ja kai luokkakoossa on enemmän kyse oppilaiden oppimisesta kuin open palkasta?