Minun nuoruudessani kaikki menivät rippileirille
Ja ne jotka eivät jostan syystä päässetkään leirille kävivät rippikoulun. Ei kukaan miettinyt että ollaanko tässä nyt uskovaisia vai ei. Kaikki kuitenkin kuuluivat kirkkoon joten sinne mentiin. Se oli nuorille kuin kiva kesäleiri.
Jotkut kokivat herätystä ja rämpyttivät sitten kitaraa isosina pari kesää.
Ei kukaan ajatellut että uskontoa tässä nyt tuputetaan. Hauskaa siellä oli, opeteltiin ulkoa kymmenet käskyt sun muut ja iltaisin juostiin salaa ikkunasta metsään tupakalle.
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:18"]
Yhtenäiskulttuurin aika on ohi.
Itse kävin rippikoulun, vihasin joka hetkeä ja lunttasin kaikki NE VITUN TURHAT ÄRSYTTÄVÄT RUKOUKSET!
Hyvänen aika mitä ajanhukkaa.
[/quote]voi sinua!
lahjat varmaan suvulta kelpasi ja konfirmaatiopäivänä heille kauniisti hymyilit.
Elämä on vielä sinullakin.
[/quote]
Ei hätää. Olen uskontopaskan skipannut elämästäni enkä lapsiakaan uskonnoilla kiusaa. Aikuisena saavat sitten tehdä mitä lystäävät.
Lahjat. Joo, sitä vartenhan siellä ollaan jeesustelemassa...
En pahemmin tainnut hymyillä jos en irvistänytkään.
Ja kyllä, nyt on elämä ilman taikauskoa.
[/quote]
sanoistasi päätellen taidatpa kuitenkin kiusata. Luulet vaan ettet, mutta niin teet. Tietyn ikeen alla ja painavan lapsesi elävät.
[/quote]
Voit ihan rauhassa uskoa niin.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:12"]
Ja ne jotka eivät jostan syystä päässetkään leirille kävivät rippikoulun. Ei kukaan miettinyt että ollaanko tässä nyt uskovaisia vai ei. Kaikki kuitenkin kuuluivat kirkkoon joten sinne mentiin. Se oli nuorille kuin kiva kesäleiri. Jotkut kokivat herätystä ja rämpyttivät sitten kitaraa isosina pari kesää. Ei kukaan ajatellut että uskontoa tässä nyt tuputetaan. Hauskaa siellä oli, opeteltiin ulkoa kymmenet käskyt sun muut ja iltaisin juostiin salaa ikkunasta metsään tupakalle.
[/quote]
No sehän se ongelma juuri onkin etteivät ihmiset ajattele. On sääli että ihmiset seuraavat massaa ajattelematta mitä he tekevät ja mitä heidän käytöksensä tarkoittaa. Jos nuoret nykyään harvemmin käyvät rippileirin koska he tietävät ettei kirkkotoiminta kiinnosta, tai jos he jo ovat tajunneet ettei jumalia ole olemassa, niin se on parempi asia kuin että he käyvät rippikoulun massan mukana niin kuin aivottomat lampaat. Se kertoo hyvää nykynuorisosta ja heidän järjenjuoksustaan.
Niin kuin järjen jättiläinen Bertrand Russell muutaman kerran sanoi: "Useimmat mieluummin kuolevat kuin ajattelevat. Ja niin he tekevätkin."
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:15"]Kuinka kauan sinun nuoruudestasi on? [/quote] 25 vuotta
[/quote]Hah. Olen samaa ikäluokkaa, enkä todellakaan käynyt rippikoulua.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:40"]
Vuonna 2014 kirkkoon liittyi enempi kuin 2012
[/quote]
Kirkkoon liittyvien määräksi näyttää vakiintuneen 1,2% krikkoon kuulumattomista, eli mitä enemmän on uskonnottomia, sitä usempi voi liittyä krikkoon. Aika loogista että näin on.
Edellä mainitusta johtuen olen erittäin iloinen siitä että kirkkoon liittyvien määrä kasvaa vuosittain ja paljon, sillä se tarkoittaa sitä että kirkkoon kuulumattomia on 83 kertaa enemmän.
Tätä menoa valtionkirkkosysteemi romahtaa aika nopeasti.
t.uskonnoton
Minun nuoruudessani kaikilla oli VHS-videonauhuri. Paitsi epäonnekkaimmilla Beta.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:56"]
Heitän tänne kysymyksen.
Miten ei kirkkoon kuuluvat itse haluavat/ arvostavat kun heidän elämänsä loppuu onnettomuuden tai vanhuuden jälkeen että heidät muistetaan.
A) kunnioittaen ja muistaen jonka jälkeen heistä muistoksi jälkipolville jää hautakivi tai vastaava vai
B) ei kirkkoon kuuluva ei arvostusta tarvitseva tapa jokin kaupungin jättömaapaikka kelpaa jonka sijaintiakaan ei tarvi tietää kunhan on pois jaloista.
eli onko siis väliä?
[/quote]
Olen ateisti ja muistan edesmenitä isovanhemipiani ja toivon että myös jälkipolvet muistavat minua lämmöllä. Miten tämä liittyy uskontoon?!? Eiköhän vainajien muistaminen ole inhimillisyyttä, näin tekivät pakanatkin aikanan kun kristinuskoa ei ollu vielä edes olemassa.
Olen syntynyt 60-luvulla enkä käynyt riparia. Eikä kukaan sisaruksistanikaan. Broidit hoiti homman intissä mutta me tytöt ei olla käyty vieläkään.
Minä olen kolmen lapsen kummi ja minulla oli kirkkovihkiminen. Ei ihan oikea, sillä menimme naimisiin maistraatissa ja haimme vain kirkosta siunauksen. Vain minun lähisukulaiset tiesivät, että olimme jo naimisissa, kun astelimme kohti alttaria. Mieheni lahkolaissuku ei huomannu mitään, vaikka pappi kysyi tahdotko RAKASTAA myöstä ja vastamäessä.... ei siis tahdotko ottaa puolisoksesi...
Joten ilman ripariakin pärjää.