Minun nuoruudessani kaikki menivät rippileirille
Ja ne jotka eivät jostan syystä päässetkään leirille kävivät rippikoulun. Ei kukaan miettinyt että ollaanko tässä nyt uskovaisia vai ei. Kaikki kuitenkin kuuluivat kirkkoon joten sinne mentiin. Se oli nuorille kuin kiva kesäleiri.
Jotkut kokivat herätystä ja rämpyttivät sitten kitaraa isosina pari kesää.
Ei kukaan ajatellut että uskontoa tässä nyt tuputetaan. Hauskaa siellä oli, opeteltiin ulkoa kymmenet käskyt sun muut ja iltaisin juostiin salaa ikkunasta metsään tupakalle.
Kommentit (48)
Minun nuoruudessa ainakaan minä en mennyt riparille, eikä esim yksikään veljistäni eikä monet serkuistani. Tämä meidän nuoruus sijoittuu n70-80 välille.
Milloin?
Itse olen syntynyt 70-luuvn alussa ja jätin rippikoulun kesken, siksi että minä pääsin sille leirille mille halusin, mutta kukaan kavereistani ei päässyt. Kuuluin kirkkon ja kävin rippikoulun myöhemmin armeijassa. Kirkossa on vietetty häät ja lapset tuli kastettua, mutta sittemmin olen eronnu kirkosta, kuten muukin perhe yhtä lasta lukuunottamatta ja tämäkin sanoo olevansa ateisti. Haluaa kai pitää option kirkkohäihin ja kummeuteen.
Olin kyllä vähemmistöä, en muista että kaveriporukassa kukaan muu olsi jättänyt sitä kesken (tai saanut jättää).
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:16"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:15"]Kuinka kauan sinun nuoruudestasi on? [/quote] 25 vuotta [/quote] Olen 40v. enkä ole käynyt rippileiriä enkä kuulunut kirkkoon. Eli älä yleistä. Tunnen muitakin kaltaisiani nelikymppisiä. Silloin en tiennyt protu-leireistä. Ehkä olisin mennyt sellaiselle.
[/quote]
Samoin, tosin en olisi mennyt edes Prometheus-leirille vaikka olisi ollut mahdollisuus.
laumasielujen touhua.
kirkkohäiden menettämisen pelossa, pimpinsaannin toiveissa ja sukulaislahjusten tulvaa odotellessa ne teinitsinne menee. ylipäätään nuorien herkkien mielien manipuloiminen on suorastaan rikollista touhua...
Kavereiden myötä ajauduin sinne itse. Ei kiinnostanut pätkääkään enkä edes tullut uskoon siellä. Kyllä tuntui tekopyhältä touhulta. Ja ne lahjat: ristikaulakoru tms. Kun sillä ei ollut mitään merkitystä itselle, oikein hävetti ottaa ne kaikki lahjat vastaan.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:28"]
laumasielujen touhua.
kirkkohäiden menettämisen pelossa, pimpinsaannin toiveissa ja sukulaislahjusten tulvaa odotellessa ne teinitsinne menee. ylipäätään nuorien herkkien mielien manipuloiminen on suorastaan rikollista touhua...
[/quote]
Ei mun mielelle kyllä aiheutunut mitään traumoja. Päinvastoin :D
- 7 -
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:18"]
Yhtenäiskulttuurin aika on ohi.
Itse kävin rippikoulun, vihasin joka hetkeä ja lunttasin kaikki NE VITUN TURHAT ÄRSYTTÄVÄT RUKOUKSET!
Hyvänen aika mitä ajanhukkaa.
[/quote]voi sinua!
lahjat varmaan suvulta kelpasi ja konfirmaatiopäivänä heille kauniisti hymyilit.
Elämä on vielä sinullakin.
[/quote]
Ei hätää. Olen uskontopaskan skipannut elämästäni enkä lapsiakaan uskonnoilla kiusaa. Aikuisena saavat sitten tehdä mitä lystäävät.
Lahjat. Joo, sitä vartenhan siellä ollaan jeesustelemassa...
En pahemmin tainnut hymyillä jos en irvistänytkään.
Ja kyllä, nyt on elämä ilman taikauskoa.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:17"]
Just oli teeveessä että kirkkoon kuuluu 75% suomalaisista.
[/quote]
Paskapuhetta, prosentti on nyt alle 74.
http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/483BF74C2EABF159C2257DC10049DAE8?OpenDocument&lang=FI
"Kirkon jäsenmäärä on vuoden 2014 lopussa noin 4 041 000 henkilöä. Kirkon jäseniä on noin 74 % suomalaisista."
Ja tuokin on kirkon propagndakeskuksen tiedote, joka korjaantuu vielä lopullisissa tiedoissa 5-10 tuhatta kirkon tappioksi.
Minusta rippileiri oli tylsä ja uskontojutut varsinkin. Kävin vaan koska se oli tapa, vaikken koskaan ole uskonut, en edes lapsena. No, uiminen oli kivaa leirillä. Erosin kirkosta kun olin 19.
Nuoret ovat nykyään fiksumpia ja yhä usempi kyseenalaistaa uskonnon pakkosyöttämisen.
http://www.hs.fi/paivanlehti/kaupunki/Rippikoulun+suosio+alamaissa/a1342842460363
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:18"]
Yhtenäiskulttuurin aika on ohi.
Itse kävin rippikoulun, vihasin joka hetkeä ja lunttasin kaikki NE VITUN TURHAT ÄRSYTTÄVÄT RUKOUKSET!
Hyvänen aika mitä ajanhukkaa.
[/quote]voi sinua!
lahjat varmaan suvulta kelpasi ja konfirmaatiopäivänä heille kauniisti hymyilit.
Elämä on vielä sinullakin.
[/quote]
Ei hätää. Olen uskontopaskan skipannut elämästäni enkä lapsiakaan uskonnoilla kiusaa. Aikuisena saavat sitten tehdä mitä lystäävät.
Lahjat. Joo, sitä vartenhan siellä ollaan jeesustelemassa...
En pahemmin tainnut hymyillä jos en irvistänytkään.
Ja kyllä, nyt on elämä ilman taikauskoa.
[/quote]
sanoistasi päätellen taidatpa kuitenkin kiusata. Luulet vaan ettet, mutta niin teet. Tietyn ikeen alla ja painavan lapsesi elävät.
Mulle nyt jäi ap:n pointti ymmärtämättä. Anteeksi tyhmyyteni - mitä sitten, jos 25-vuotta sitten hänen tuttavapiirissään on tehty jotain tietyllä tavalla? Itse - eikä usea (ei siis kaikki) muukaan käynyt riparia n. 25-vuotta sitten. Asuimme pääkaupunkiseudulla, emme kuuluneet mihinkään uskonlahkoon. Olipahan vaan ihan oma valinta.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:28"]
laumasielujen touhua.
[/quote]
Ei mun mielelle kyllä aiheutunut mitään traumoja. Päinvastoin :D
- 7 -
[/quote]
...se tyttöhän oli sinne leirille tullut siksi, että pääsee imemään nahkafagottiaai? vai oliskohan ihan sillä kirkkohää+lahjat+vanhempien painostus ollut merkittävämpi tekijä.
kuinka sällit kohisikaan riparikeväänä "siellä voi saada pillua!!!!! siksi sinne kandee mennä"...sain minäkin sinä kesänä ekan kerran, mutta ei tarvittu mitään hihhulileiriä ympäristöksi...
Vuonna 2014 kirkkoon liittyi enempi kuin 2012
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:33"]
Minusta rippileiri oli tylsä ja uskontojutut varsinkin. Kävin vaan koska se oli tapa, vaikken koskaan ole uskonut, en edes lapsena. No, uiminen oli kivaa leirillä. Erosin kirkosta kun olin 19.
[/quote]
Niin, minäkin menin alunperin koska vanhemmat pakottivat, ja esim. "korviksia ei saa ennen rippikoulua". Sitten tosiaan henkihieveriin hakkaamisen ja vuosien arestin uhallakin jätin kesken, koska olen "aina ollut vaikea lapsi" kuten vanhempani olivat sairaalan papereihin kirjattuna jo alle kouluikäisenä sanoneet.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:40"]Vuonna 2014 kirkkoon liittyi enempi kuin 2012
[/quote] siis riparin jälkeen
Heitän tänne kysymyksen.
Miten ei kirkkoon kuuluvat itse haluavat/ arvostavat kun heidän elämänsä loppuu onnettomuuden tai vanhuuden jälkeen että heidät muistetaan.
A) kunnioittaen ja muistaen jonka jälkeen heistä muistoksi jälkipolville jää hautakivi tai vastaava vai
B) ei kirkkoon kuuluva ei arvostusta tarvitseva tapa jokin kaupungin jättömaapaikka kelpaa jonka sijaintiakaan ei tarvi tietää kunhan on pois jaloista.
eli onko siis väliä?
Minä- nyt pian viiskymppinen- en käynyt rippileiriä, pelkkä ajatuskin tuntui kovin ontuvalta ja lapselliselta. Päiväriparinkin kävin pitkin hampain, silkkaa ajanhukkaahan se oli ja tauko töistä teki ison loven tilipussiin. Ei silloin mitään isoja juhlia pidetty eikä lahjoilla tienattu. Tai no, jotkut ehkä. Kirkosta erosin noin vuotta myöhemmin enkä ole sen koommin kyseisen puljun palveluksia tarvinnut. PS. Päiväripariryhmässä oli kolmisenkymmentä muuta nuorta pienellä paikkakunnalla, että vähän nyt ihmettelen ap:n aloitusta.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:56"]
Heitän tänne kysymyksen.
Miten ei kirkkoon kuuluvat itse haluavat/ arvostavat kun heidän elämänsä loppuu onnettomuuden tai vanhuuden jälkeen että heidät muistetaan.
A) kunnioittaen ja muistaen jonka jälkeen heistä muistoksi jälkipolville jää hautakivi tai vastaava vai
B) ei kirkkoon kuuluva ei arvostusta tarvitseva tapa jokin kaupungin jättömaapaikka kelpaa jonka sijaintiakaan ei tarvi tietää kunhan on pois jaloista.
eli onko siis väliä?
[/quote]
Oletko koskaan kuullut tuhkaamisesta?
Omalle teinille ripari oli viime vuoden kohokohta. Tässä kuussa on jatkoripari.