UFF: mihin rahat todella menevät?
Tuli mieleen tuosta Kummilapsi-keskustelusta, joku esitti kritiikkiä myös UFFia kohtaan. Olen kiinnittänyt huomiota kalliisiin hintoihin, esimerkiksi vähän kulunut Veromodan neule 15e. Mielestäni ei kirppishinta ollenkaan, mutta olen maksanut siksi kun olen ajatellut sen menevän hyväntekeväisyyteen. Tietoa, kokemuksia?
Kommentit (29)
Suomessa on aika kovat työvoimakustannukset eli varmaankin iso osa tuotosta menee näihin. Ja myyvät siis vaatteita köyhempiin maihin, koska haluavat siellä työllistää ihmisiä. Ja kai kattavat näin kuljetuskustannuksia. Mutta olihan joskus dokumentti, jonka mukaan jotkut pomot makoilevat hienoissa UFF:n lomakeskuksissa jossain Meksikonlahdella. Ja oliko Suomen toiminta jonkun muun maan alla? Tanskan?
http://uusimusta.squarespace.com/etusivu/2010/8/13/uffin-rahat-menevatkin-okysikailuun.html
Enää en vaatteita uffille vie..
Vähän ohi aiheen mut uff juuri valitteli julkisesti et vaatteista menee suurin osa suoraan roskiin koska ihmiset käyttää heitä jäteastiana.
Hei tuotosta otetaan ensin pois kulut ja se mitä jää niin lahjoitetaan Intiaan tai Afrikkaan.
Suomessa uff on tarkkaan syynätty ulkoministeriön toimesta, jottei vilunkipeliä pysty tapahtumaan. Ja ulkoministeriö lahjoittaa uffin kanssa rahaa kohteisiin.
Ja kyllä henkilökunta näkee vaatteet ensimmäisinä ja saa OSTAA niitä samalla hinnalla kuin asiakkaatkin.
Suomen uff on täysin eri asia kuin yllä olevassa linkissä esitetty. Suomessa rahojen seuranta ja kaikki toimintaa seurataan onneksi niin tarkkaan jottei tuollaista pysty tapahtumaan. Suomen lait ja säädökset on sen verran tarkkoja ja tiukkoja.
Siis ettekö ollenkaan seuraa uutisia? Löytyy varmasti yhä yle arenalta tanskalaisten tekemä dokumentti jossa selvittivät minne uffin rahat meneivät ja paljonko oikeesti menee perille. Perille mini n. 1 %. Yrityksellä on niin valtavat luksus huvilat monessa paikkaa maailmaa ja johto sika rikkaita. Puhelinkeräykset suomessa, normikeräykset siis, menee max 5 % eteenpäin, muu menee ns. kuluihin.
Ihan sama, en ikinä osta sieltä mitään, liian kallista. Käyn oikeilla kirppareilla. Siitä huolimatta Uff on mielestäni äärettömän kätevä, laitan sinne aina kaikki omat merkittömät vaatteeni ja lastenvaatteet kiertoon. Merkkitavaran myyn itse huutiksessa/torissa/fb-kirpulla.
Mulla ei ole tietoa, että mihin rahat menevät, mutta sen tiedän että UFFilaiset saavat ensin katsella ja valkata vaatteita itselleen. Sitten valkataan ne vaatteet, jotka menevät myyntiin ja kaikista "huonoimmat" vaatteet päätyvät kehitysmaihin. Että sellaista hyväntekeväisyyttä.
Se dokumentti koski tanskan uffi a ei Suomen. Suomenkin uffi sta tehtiin tässä joku aika sitten selvitys ja kaikki oli kunnossa.
Toki tuotosta menee paljon kuluihin ja palkkoihin mutta loput ne lahjoittaa kohteisiin. Ja se summa on on vuosittain monta sataa tuhatta €.
Itse laitan vanhat vaatteet sekajätteisiin. Sieltä saa käydä munankuorten ja kahvinporojen joukosta sitten tonkimassa.
Itse kyllä katsoisin kokonaisuutta jos organisaatio perseilee jossain muualla, niin jättäisin tukematta myös suomessa. Kertoo hieman siitä sitoutumisesta hommaan jos hoidetaan hommat huonosti kun siihen on mahdollisuus.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:29"]
Itse laitan vanhat vaatteet sekajätteisiin. Sieltä saa käydä munankuorten ja kahvinporojen joukosta sitten tonkimassa.
[/quote]
Kannattaa viedä mieluummin kaatopaikan sijaan H&M:n vaatekeräykseen, josta menee hyötykäyttöön lumputkin.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:27"]
Se dokumentti koski tanskan uffi a ei Suomen. Suomenkin uffi sta tehtiin tässä joku aika sitten selvitys ja kaikki oli kunnossa. Toki tuotosta menee paljon kuluihin ja palkkoihin mutta loput ne lahjoittaa kohteisiin. Ja se summa on on vuosittain monta sataa tuhatta €.
[/quote]
Suomessa tehtiin selvitys myös. Mikä oli mielenkiintoista oli tilojen korkeat vuokrat. Eli tilat vuokrasi ulkomaalainen yritys joka sitten vuokrasi ne eteenpäin todella poskettomilla hinnoilla. Johtaijen palkoista oli myös paljon narinaa
Mitä mieltä ootte näistä uffin "happy hour" tarjouksista? Näitä on joka päivä mutta asiakkaat ei saa tietää etukäteen et monelta! Kiva ku ostin satsin vaatetta normi hintaan ja palasin myymälään hetken kuluttua nii kaikki oli -25%. Onko ihan laillista??
Eikä ne niitä huonojakaan vaatteita lahjoita sinne kehitysmaihin, vaan MYYVÄT paikallisiin UFF-liikkeisiin, jotka sitten myyvät ne asiakkaille. Työllistävät toki alueen ihmisiä, mutta...